Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måttet på halvstryp i nätbutiker, anger det måttet i åtdraget läge? 🤔 på dom flesta står det ju typ 45-55cm men på det jag vill köpa så står det bara 45 eller 50 t.ex.
Skicka mail till butiken och fråga, för sånt där kan variera mellan olika leverantörer också hur de väljer att göra och ibland kan de som kör det administrativa i en butik välja att skriva bara det ena måttet trots att leverantör skriver tex 45-55cm. Då kan det verkligen bli hur som helst. Själv föredrar jag att handla i fysisk butik, delvis pga sådant.

Här börjar det troligen bli dags att köpa nya koppel. Tyvärr. Jag har koppel som jag egentligen trivs jättebra med, men det ena börjar bli väldigt slitet och jag är inte helt bekväm med koppelhakarna... Sambon, han har nu börjat prata om att de är för korta också.

Så. Att köpa nytt koppel borde väl vara lätt när man jobbar i stor djuraffär? Nope! 2-2,5m nylonkoppel som inte bränner i händerna om hundarna rycker till, det är extremt svårt! Att läderkoppel i princip alltid är 180cm långa har jag fått förklarat att hänger ihop med hur stora hudarna är som det görs koppel av. Men nylonkoppel! Varför väljer man att köra på samma standardlängd där? Varför kan tillverkarna inte vara liiite mer kreativa? Förutom när de gör koppel av tunna, halkiga nylonband som bränner sönder händerna på nolltid eller är så hala att man tappar hundarna...

Bäst hittills verkar Arkens "Feel Active Eco" vara, jag vet att det är ett bra koppel också. Men så är jag sådär jobbig att jag om möjligt också undviker kedjornas egna märken :rofl:

Så. Jag letar vidare. Och ska även gräva igenom alla skrymslen och vrår här hemma för att se om det råkar finnas lämpliga koppel hemma redan. Inte för att jag tror det. Men kanske, med lite (mycket) tur...

Här börjar det troligen bli dags att köpa nya koppel. Tyvärr. Jag har koppel som jag egentligen trivs jättebra med, men det ena börjar bli väldigt slitet och jag är inte helt bekväm med koppelhakarna... Sambon, han har nu börjat prata om att de är för korta också.

Så. Att köpa nytt koppel borde väl vara lätt när man jobbar i stor djuraffär? Nope! 2-2,5m nylonkoppel som inte bränner i händerna om hundarna rycker till, det är extremt svårt! Att läderkoppel i princip alltid är 180cm långa har jag fått förklarat att hänger ihop med hur stora hudarna är som det görs koppel av. Men nylonkoppel! Varför väljer man att köra på samma standardlängd där? Varför kan tillverkarna inte vara liiite mer kreativa? Förutom när de gör koppel av tunna, halkiga nylonband som bränner sönder händerna på nolltid eller är så hala att man tappar hundarna...

Bäst hittills verkar Arkens "Feel Active Eco" vara, jag vet att det är ett bra koppel också. Men så är jag sådär jobbig att jag om möjligt också undviker kedjornas egna märken :rofl:

Så. Jag letar vidare. Och ska även gräva igenom alla skrymslen och vrår här hemma för att se om det råkar finnas lämpliga koppel hemma redan. Inte för att jag tror det. Men kanske, med lite (mycket) tur...
De finns en tillverkare som har 3 meters som jag kommer på så här på rak arm, vet dock inte hur deras nylonkoppel e då jag använder antiglid men jag kan skicka ett pm så får du kika

Du har inte provat koppel med antiglid? Jag har ett som är tre meter långt och det är det enda nylonkoppel jag har provat som inte bränner mig i händerna om hunden rycker till. Minns ej var jag har köpt det men är ganska säker på att märket är Dogman. Jag har sett längre läderkoppel också men de är inte jättevanliga, tror att bla Alac ska ha ett som är 220-250.

Jag är själv på jakt efter ett bra läderkoppel, det ovan nämnda börjar bli skabbigt eftersom det har varit med sen valptiden och ett antal kampryck från krokodil-labbe under den tiden. Vill inte ha fler i nylon, för när 30+ kg hund i andra änden av snöret får för sig att leka rodeohäst så är det med mina händer som insats, och jag är för tankspridd för att komma ihåg att ta på mig handskar varje gång vi går ut.

Du har inte provat koppel med antiglid? Jag har ett som är tre meter långt och det är det enda nylonkoppel jag har provat som inte bränner mig i händerna om hunden rycker till. Minns ej var jag har köpt det men är ganska säker på att märket är Dogman. Jag har sett längre läderkoppel också men de är inte jättevanliga, tror att bla Alac ska ha ett som är 220-250.

Jag är själv på jakt efter ett bra läderkoppel, det ovan nämnda börjar bli skabbigt eftersom det har varit med sen valptiden och ett antal kampryck från krokodil-labbe under den tiden. Vill inte ha fler i nylon, för när 30+ kg hund i andra änden av snöret får för sig att leka rodeohäst så är det med mina händer som insats, och jag är för tankspridd för att komma ihåg att ta på mig handskar varje gång vi går ut.
Jag har funderat på det, gäller även där att det ska vara lämplig längd :p Dogman har ett 3m långt, men det känns istället som att det blir lite i längsta laget. I dagsläget har jag koppel i någon slags valkband eller vad det kallas, och de är superbra just för att de är bekväma att hålla i och inte går sönder så som läderkoppel gör när unga dåren vill ha dragkamp :D Innan henne hade jag alltid läderkoppel, men de håller inte lika bra.

Googlade ännu mer och hittade att Jami Hundsport gör antiglid-koppel i egna längder, gissar att de inte har några problem att tillverka ett 250cm långt om man skriver till dem om det. Kan vara ett alternativ.

Lova är hotellhund i helgen. Här får hundar vara med i matsalen, bara de inte är framme vid buffén.
Vi sitter vid ett bord precis i utkanten av matsalen och Lova har ätit vattenmelon. :d
Nyss gick det förbi en mc-gubbe. En sån där riktig "hårding" i full skinnpaj med märken och grejer. Han stannade till, tittade på skägget och sa (med bebisröst): "hej på dig, lilla vän!" :love:
Visa bifogad fil 138160
Mm. Jag är en liten vän! Mer melon, tack!
Vad mysigt med ett hotell där hundarna får vara med överallt. Är det någon särskild hotellkedja?

Jag har funderat på det, gäller även där att det ska vara lämplig längd :p Dogman har ett 3m långt, men det känns istället som att det blir lite i längsta laget. I dagsläget har jag koppel i någon slags valkband eller vad det kallas, och de är superbra just för att de är bekväma att hålla i och inte går sönder så som läderkoppel gör när unga dåren vill ha dragkamp :D Innan henne hade jag alltid läderkoppel, men de håller inte lika bra.

Googlade ännu mer och hittade att Jami Hundsport gör antiglid-koppel i egna längder, gissar att de inte har några problem att tillverka ett 250cm långt om man skriver till dem om det. Kan vara ett alternativ.
När båda hundarna har fått för sig att dom måste bajsa så långt bort i kopplen som möjligt fast åt motsatta håll så armarna inte räcker till åt något håll och jag får göra någon sorts akrobatisk övning för att det ska gå finns det inga koppel som är tillräckligt långa :p

Blir ”imponerad” att dom kan lyckas dra av läderkoppel när jag kan tycka att många är för kraftiga.

Fast ett ingått läderkoppel som blivit mjukt och lent finns det ju inget som slår :love:

Dogaccess har supermjuka fina koppel (dom bruna är mjukare än dom svarta dock, så jag köper bara bruna.) Finns i längder från 1 meter till 3 meter, 8-15mm breda. Älskar dom, köper bara koppel därifrån numera. Bra priser också. Jag brukar köpa tunnaste och 2.5 meter långa.

Grabbarna ska få springa lösa i ett hägn idag. Milou kommer nog få ett totalt ryck men Alvin kommer mest nosa skulle jag tro.

Jag hade dom ofta lösa förr. I skogen, i parken, förbi alla hundar och allt. Fast med hänsyn till mötande människor och djur. För Alvin var jag tvungen att sluta för att det kom rädslor som gjorde att han kunde springa iväg och stänga av helt, det hände ett par gånger och det skrämde livet ur mig så han får inte göra det mer utom korta bitar när vi leker och dom ska springa mellan mig och mina föräldrar. Det är så tragiskt. Han var så duktig. Sen ett nyår var det en idiot till man med sin son som kastade smällare på Alvin och en fastnade i svansen och smällde av där i hans rumpa. Det blev total panik. Jag skällde ut mannen efter noter men skadan var skedd. Så då blev han rädd för allt som kan likna en smäll.

Milou har lite mer jaktintinstinkt är vad Alvin har, går han fot när han är lös drar han aldrig iväg. Springer han mer fritt kan han få små ryck. Jag ska börja träna igen på att ha honom lös när han går fot för då har han ju ALDRIG dragit iväg oavsett vad. Men sist han var lös såg han en flock fåglar som flög högt ovanför oss, alltså totalt omöjliga för honom att nå men det triggade igång honom.

Så det blir skönt att dom får springa på ett tryggt ställe.

Biltemas spårlinor med antiglid, sax, knutar och egna hakar. Mina favoritkoppel numera, plus att man får 5 st tvåmeterskoppel plus lite till för typ 120 spänn 😅

Björkis har långa nylonkoppel men jag vet inte om dom bränns?

Jag har köpt mina nylonkoppel från Paw of Sweden, det är dom enda jag har hittat som är tunna men riktigt mjuka.

Jag gillar neoprenkoppel, snälla mot händerna, starka, lätta, blir inte hala när de är blöta, och har förut funnits i många färger om man vill matcha. Vill man ha längre än 180 cm, vet jag inte om de finns. Själv har jag stora, starka, accelerationssnabba hundar så 180 är rätt längd.

Har du kollat på hundstaff.se? Jag beställde korta så kallade väktarkoppel därifrån eftersom min man gnällde på att det var svårt att gå med hundarna i deras vanliga läderkoppel när man har båda. Jag uppfattar att de tillverkar på beställning och det finns olika modeller och längder att välja på. Materialet är bra och kopplen rejäla.

Har du kollat på hundstaff.se? Jag beställde korta så kallade väktarkoppel därifrån eftersom min man gnällde på att det var svårt att gå med hundarna i deras vanliga läderkoppel när man har båda. Jag uppfattar att de tillverkar på beställning och det finns olika modeller och längder att välja på. Materialet är bra och kopplen rejäla.
Ska kika! :D

Lily hade kul under promenaden i eftermiddags, för nu när snön och isen börjat smälta så kommer det fram massor av äckliga saker att rulla sig i... Så, idag hittade hon en äckligt stinkande bajshög att kasta sig i :yuck: Hon var inte lika glad när vi kom hem och hon fick gå raka vägen in i duschen. Hon fick inte ens hälsa på sambon trots att hon kämpade för att komma loss, kunna springa till soffan och attackpussa honom. Mycket elak matte.

Så. Nu vet jag åtminstone vilken gräsplätt hon INTE ska få strosa runt på när vi är ute på rastningsrundor framöver :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 014
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 760
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
334
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod