Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här börjar det troligen bli dags att köpa nya koppel. Tyvärr. Jag har koppel som jag egentligen trivs jättebra med, men det ena börjar bli väldigt slitet och jag är inte helt bekväm med koppelhakarna... Sambon, han har nu börjat prata om att de är för korta också.

Så. Att köpa nytt koppel borde väl vara lätt när man jobbar i stor djuraffär? Nope! 2-2,5m nylonkoppel som inte bränner i händerna om hundarna rycker till, det är extremt svårt! Att läderkoppel i princip alltid är 180cm långa har jag fått förklarat att hänger ihop med hur stora hudarna är som det görs koppel av. Men nylonkoppel! Varför väljer man att köra på samma standardlängd där? Varför kan tillverkarna inte vara liiite mer kreativa? Förutom när de gör koppel av tunna, halkiga nylonband som bränner sönder händerna på nolltid eller är så hala att man tappar hundarna...

Bäst hittills verkar Arkens "Feel Active Eco" vara, jag vet att det är ett bra koppel också. Men så är jag sådär jobbig att jag om möjligt också undviker kedjornas egna märken :rofl:

Så. Jag letar vidare. Och ska även gräva igenom alla skrymslen och vrår här hemma för att se om det råkar finnas lämpliga koppel hemma redan. Inte för att jag tror det. Men kanske, med lite (mycket) tur...
Jag har detta koppel som jag verkligen gillar. Är ett BioThane koppel. Enligt butiken ska det vara tillverkade för hand här i Sthlm. Lättviktshake som väger lite men klarar högt tryck. Det negativa är priset. Har halsband i samma serie och färg. Finns även i 180 cm men jag valde 3 m. Så finns inte exakt i den längd du vill ha (2-2,5 m).
Tror även att jag har det tunnare av de två varianterna, funkar bra till Ascot på 28 kg.

https://hundinspiration.se/products/the-everydog-3-meter

Jag har inte köpt via butikens webbsida, men det ska gå. Är en liten djurbutik i Täby.

Går det att tala med dem?
Tipsa om nån bra tränare/klubb/kurs?

När man inte vet nåt om deras hundvana.. kan det vara så att de är rådvilla om vad de ska göra?

De hade en jättetrevlig hund tidigare som tyvärr gick bort i höstas. Då hälsade våra hundar och det var inge problem.
Så vet de har hundvana men efter de fick hem den nya hunden så undviker de all kontakt.
Min mamma pratade med dem en gång när hon var utan hund och fick då veta den var aggressiv och att de knappt kunde hålla den.
Just därför jag tycker det är läskigt 😔.

Idag har vår älskade lilla Ata fått somna in :heart

Ett tungt och tufft beslut, hon hade stora bekymmer med sin allergi och trots mycket medicinering så fick vi aldrig riktigt bukt med det.

Sista veckan har hon fått sova i sängen, vi har delat huvudkudde och hon har fått lite extra mat. Idag åkte vi till vindskyddet för att laga lunch, hon strosade runt lös, tiggde mat och grävde lite. Vi har ett litet område på jaktmarken som vi döpt till PathosSåten - då Atan allt som oftast fick gå den och det är där hon nu vilar. I kanten av en stenmur med uppsikt över jaktmarken. Tårarna bara rinner och jag hoppas att jag snart kan känna att det var det enda rätta, hon skulle inte behöva lida för min skull.

Så saknad, älskade lilla vän :heart
IMG_1162.webp

Ett tungt och tufft beslut, hon hade stora bekymmer med sin allergi och trots mycket medicinering så fick vi aldrig riktigt bukt med det.

Sista veckan har hon fått sova i sängen, vi har delat huvudkudde och hon har fått lite extra mat. Idag åkte vi till vindskyddet för att laga lunch, hon strosade runt lös, tiggde mat och grävde lite. Vi har ett litet område på jaktmarken som vi döpt till PathosSåten - då Atan allt som oftast fick gå den och det är där hon nu vilar. I kanten av en stenmur med uppsikt över jaktmarken. Tårarna bara rinner och jag hoppas att jag snart kan känna att det var det enda rätta, hon skulle inte behöva lida för min skull.

Visa bifogad fil 138223

❤️❤️❤️

Visa bifogad fil 138223
❤❤❤

Åkte och vallade med bc-killarna idag 😍. Har inte kört Tay på länge men det gick bra. Spock var fantastisk som vanligt. Spock råkade springa över en stackars hare som låg och tryckte men såg den inte ens. Sen fick min bekant valla med Spock i stora hagen och det såg så avslappnat och lugnt ut, han sköter sig så bra även med en ny förare. Han är egentligen bortkastad som "sporthund" när han skulle kunna vara en lantbrukares högra hand ❤️. Okomplicerad, lugn, förlåtande för förarfel och sjysst mot djuren, sån klippa att ha.

Spock
20240204_113632.jpg

Imorgon blir det lite agility träning för hela gänget!

Skicka mail till butiken och fråga, för sånt där kan variera mellan olika leverantörer också hur de väljer att göra och ibland kan de som kör det administrativa i en butik välja att skriva bara det ena måttet trots att leverantör skriver tex 45-55cm. Då kan det verkligen bli hur som helst. Själv föredrar jag att handla i fysisk butik, delvis pga sådant.
Ja jag mailade och fick svar 🙂 det var i åtdraget läge som jag trodde. Så har beställt nu så får vi se om det passar. Hade gärna provat ut i butik men åker sällan så långt bort och utbudet är inge vidare när man vill ha något lite "roligare" 😅

Hunden just nu inte nöjd med matte. Jag har varit ute och rest så hon har bott hos mina föräldrar i två veckor. Helt ok, mycket promenader och hon får slicka tallrikar, men ingen mental träning. Men sedan matte kom hem har det bara blivit en långpromenad då matte varit förkyld. Jag har lämnat henne på dagis trots att jag varit hemma från jobbet så hon har fått motion och leka med kompisar. Men helgen har varit tråkig trots lite nosework.
Nu mår matte bättre så hoppas hon blir mer nöjd nästa vecka.

De hade en jättetrevlig hund tidigare som tyvärr gick bort i höstas. Då hälsade våra hundar och det var inge problem.
Så vet de har hundvana men efter de fick hem den nya hunden så undviker de all kontakt.
Min mamma pratade med dem en gång när hon var utan hund och fick då veta den var aggressiv och att de knappt kunde hålla den.
Just därför jag tycker det är läskigt 😔.
Jag har eller hade en pitbull/amstaff korsning på min innergård som inte är särskilt kul att ha som granne så nära. Den får ryck och blir galen när jag kommer med Alvin och Milou och Alvin och Milou vill antingen springa iväg eller skälla ut den. Och det vill inte jag.

Pratade med tjejen i paret en gång när jag var hundfri och hon hade hunden. Jag tittade på hunden som på vilken hund som helst då skrek ägaren ”Titta inte på honom för då hugger han!” Jag frågade om vi kanske kan försöka jag fixa någon struktur i hur vi ska hantera situationer när vi möts för mina hundar mådde inte bra av stressen att mötas i ”gången” till exempel. Tänkte så man vet var man ska backa eller var man kan ställa sig så man kan släppa förbi den andra hunden osv. Hon var inte så inte intresserad utan avslutade samtalet med att hunden hugger även andra hundar.

Men nu har jag inte sett den på några veckor. Jag hoppas den flyttat.

Jag har eller hade en pitbull/amstaff korsning på min innergård som inte är särskilt kul att ha som granne så nära. Den får ryck och blir galen när jag kommer med Alvin och Milou och Alvin och Milou vill antingen springa iväg eller skälla ut den. Och det vill inte jag.

Pratade med tjejen i paret en gång när jag var hundfri och hon hade hunden. Jag tittade på hunden som på vilken hund som helst då skrek ägaren ”Titta inte på honom för då hugger han!” Jag frågade om vi kanske kan försöka jag fixa någon struktur i hur vi ska hantera situationer när vi möts för mina hundar mådde inte bra av stressen att mötas i ”gången” till exempel. Tänkte så man vet var man ska backa eller var man kan ställa sig så man kan släppa förbi den andra hunden osv. Hon var inte så inte intresserad utan avslutade samtalet med att hunden hugger även andra hundar.

Men nu har jag inte sett den på några veckor. Jag hoppas den flyttat.
Varför har man inte sin hund i munkorg när den är så aggressiv? Usch bra gjort av dig att försöka lösa situation men så tråkigt när ägaren inte fattar. Hoppas hunden flyttat!

Det bor två shibor i porten bredvid mig och vi möts nästan varje dag. Den ägaren är väldigt vettig för vi har passivitetstränat alla fyra hundarna tillsammans så att vi kan stå och prata lugnt med varandra och hennes tjejer och mina grabbar sitter eller står vid våra sidor utan att bry sig om varandra och det gick inte från början. Vi har gått promenader för att vänja dom vid varandra så det inte blir någon grej när vi möts.

Stackars lilla skägget. 🥺
Hon har ont i benet!
Jag pratade med ena veterinären jag känner (som vi dessutom träffade i morse när hon vaccinerade hästen, men då var hunden hur fräsch som helst) och hon tyckte att det skulle undersökas och röntgas idag. Kl 15 fick vi tid hos min bekants kollega.
Håll en tass eller två!
Stallkompisen labbevalp börjar bli så stor och klumpig, så jag misstänker att den tacklat Lovisen när de lekte under fm. Den stora labben aktar hon sig för när den kommer springandes, men jag tror att både Lova och valpen glömmer bort att de två inte är jämnstora längre.

Stackars lilla skägget. 🥺
Hon har ont i benet!
Jag pratade med ena veterinären jag känner (som vi dessutom träffade i morse när hon vaccinerade hästen, men då var hunden hur fräsch som helst) och hon tyckte att det skulle undersökas och röntgas idag. Kl 15 fick vi tid hos min bekants kollega.
Håll en tass eller två!
Stallkompisen labbevalp börjar bli så stor och klumpig, så jag misstänker att den tacklat Lovisen när de lekte under fm. Den stora labben aktar hon sig för när den kommer springandes, men jag tror att både Lova och valpen glömmer bort att de två inte är jämnstora längre.
Vi håller alla våra tassar

Mötte två chihuahua på promenaden. Jättetrevliga små gamlingar. Och jag blev åter igen påmind om hur smidigt det verkar vara med små sällskapshundar :p Önskar att jag kunde ha åtminstone något i stil med dvärgschnauzer, samtidigt som jag planerar för nästa saluki :rofl:
Saluki OCH dvärgschnauzer. :angel: :idea:

Den lilla kan stå under en av dina stora damer. Då tar den inte så mycket plats.

Mötte två chihuahua på promenaden. Jättetrevliga små gamlingar. Och jag blev åter igen påmind om hur smidigt det verkar vara med små sällskapshundar :p Önskar att jag kunde ha åtminstone något i stil med dvärgschnauzer, samtidigt som jag planerar för nästa saluki :rofl:

Jag önskar att saluki fanns i cockerspanielsize. :rofl: Rasen som sådan tilltalar mig verkligen, ffa de som har linjer från ursprungsländerna, men alldeles för stora. :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 014
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 771
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
334
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka