Jag har detta koppel som jag verkligen gillar. Är ett BioThane koppel. Enligt butiken ska det vara tillverkade för hand här i Sthlm. Lättviktshake som väger lite men klarar högt tryck. Det negativa är priset. Har halsband i samma serie och färg. Finns även i 180 cm men jag valde 3 m. Så finns inte exakt i den längd du vill ha (2-2,5 m).Här börjar det troligen bli dags att köpa nya koppel. Tyvärr. Jag har koppel som jag egentligen trivs jättebra med, men det ena börjar bli väldigt slitet och jag är inte helt bekväm med koppelhakarna... Sambon, han har nu börjat prata om att de är för korta också.
Så. Att köpa nytt koppel borde väl vara lätt när man jobbar i stor djuraffär? Nope! 2-2,5m nylonkoppel som inte bränner i händerna om hundarna rycker till, det är extremt svårt! Att läderkoppel i princip alltid är 180cm långa har jag fått förklarat att hänger ihop med hur stora hudarna är som det görs koppel av. Men nylonkoppel! Varför väljer man att köra på samma standardlängd där? Varför kan tillverkarna inte vara liiite mer kreativa? Förutom när de gör koppel av tunna, halkiga nylonband som bränner sönder händerna på nolltid eller är så hala att man tappar hundarna...
Bäst hittills verkar Arkens "Feel Active Eco" vara, jag vet att det är ett bra koppel också. Men så är jag sådär jobbig att jag om möjligt också undviker kedjornas egna märken
Så. Jag letar vidare. Och ska även gräva igenom alla skrymslen och vrår här hemma för att se om det råkar finnas lämpliga koppel hemma redan. Inte för att jag tror det. Men kanske, med lite (mycket) tur...
Tror även att jag har det tunnare av de två varianterna, funkar bra till Ascot på 28 kg.
https://hundinspiration.se/products/the-everydog-3-meter
Jag har inte köpt via butikens webbsida, men det ska gå. Är en liten djurbutik i Täby.