Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Av mina 5 så har jag en som gärna hälsar på våra besökare men inte folk ute på gatan, en som e väldigt försiktig men kan tänka sej att gosa efter lite tid, 2 som kan sträcka sej till att gå fram o nosa o en som låtsas som att andra inte finns, hon tittar inte åt andra, går inte fram alls o tar ingen som helst kontakt på något sätt med andra.

Alla mina har dock mycket integritet o vill inte bli klappade/hanterade hur som helst så har jag besök så gäller de att man lyssnar på mej om hur man hälsar på dom av hundarna som vill annars kommer mina tala om med ett tydligt morr att dom inte uppskattar de.

Men motsatsen till social hund är inte socialt osäker hund och vice versa.

Jag håller definitivt med definitionen för en social hund dock.

Håller med. En genuint social hund gillar människor, punkt, och är inte selektiv med vem den gillar och inte gillar. Och en hund som vill hälsa på alla behöver definitivt inte vara socialt osäker/klängig - det handlar ju mer om hur hunden hälsar och hur intensiv den är i sin hälsning, samt om den har svårt att släppa personen och fortsätter hälsa/fjäska även efter att hälsningen är över.

Håller med. En genuint social hund gillar människor, punkt, och är inte selektiv med vem den gillar och inte gillar. Och en hund som vill hälsa på alla behöver definitivt inte vara socialt osäker/klängig - det handlar ju mer om hur hunden hälsar och hur intensiv den är i sin hälsning, samt om den har svårt att släppa personen och fortsätter hälsa/fjäska även efter att hälsningen är över.
Fast även om hunden gillar alla, så kan jag också se att olika människor får olika typer av bemötande från mina hundar. Ingen av mina är avvaktande eller avståndstagande, men de "hänger sig" åt hälsandet på olika sätt beroende på människans "utstrålning".

Blir ännu tydligare när främmande försöker be dem om något, de lyssnar väldigt sällan på nån annan än mig men det finns vissa som de "tar in" från start. Och andra som inte verkar existera för dem, trots att de är bekanta sen flera år...

Fast även om hunden gillar alla, så kan jag också se att olika människor får olika typer av bemötande från mina hundar. Ingen av mina är avvaktande eller avståndstagande, men de "hänger sig" åt hälsandet på olika sätt beroende på människans "utstrålning".

Blir ännu tydligare när främmande försöker be dem om något, de lyssnar väldigt sällan på nån annan än mig men det finns vissa som de "tar in" från start. Och andra som inte verkar existera för dem, trots att de är bekanta sen flera år...
Javisst, men det du beskriver tänker jag är en annan sak än att hunden väljer bort att hälsa/aktivt avvisar/undviker vissa personer. :)

Jag har en hund som är genuint genomsocial på ett väldigt balanserat sätt, och en hund som är mer "genomsnitts-social". Den sistnämnda hunden gör mycket mer skillnad på olika personer, hundvana/icke hundvana, kan reagera på "konstigt" beteende osv, medan den förstnämnda bara trivs med folk oavsett om det är hundovana barn som viftar och skriker, människor med dålig motorik pga sjukdom/funktionsnedsättning, osv. Båda hundarna funkar perfekt hos veterinären och i sammanhang där de lämnas över till en okänd person, men den förstnämnda, genuint sociala hunden är faktiskt i grunden betydligt mer mattegris, mycket troligen pga sin stora arbetslust (det är ju bara jag som tränar med honom = största resursen i världen för hunden).

Javisst, men det du beskriver tänker jag är en annan sak än att hunden väljer bort att hälsa/aktivt avvisar/undviker vissa personer. :)

Jag har en hund som är genuint genomsocial på ett väldigt balanserat sätt, och en hund som är mer "genomsnitts-social". Den sistnämnda hunden gör mycket mer skillnad på olika personer, hundvana/icke hundvana, kan reagera på "konstigt" beteende osv, medan den förstnämnda bara trivs med folk oavsett om det är hundovana barn som viftar och skriker, människor med dålig motorik pga sjukdom/funktionsnedsättning, osv. Båda hundarna funkar perfekt hos veterinären och i sammanhang där de lämnas över till en okänd person, men den förstnämnda, genuint sociala hunden är faktiskt i grunden betydligt mer mattegris, mycket troligen pga sin stora arbetslust (det är ju bara jag som tränar med honom = största resursen i världen för hunden).
Absolut. Ingen här hemma skulle kallas reserverad, men jag som är van med Frodolf-trion är väldigt bortskämd när det kommer till just hanterandet av folk. Gamla Karla som varit vallhund/gårdshund hela sitt liv extraknäcker på demenshem nu på ålderns höst. Hon går från rum till rum på avdelningen där matte jobbar, och hänger med alla vimisga gamlingar. Stabil dam som smittar med sitt lugn och sin vänlighet, och dessutom nedärver den till sina avkommor <3

Fast din hund ska inte behöva ta ansvar för att din familj är dum. Det är ditt ansvar att värja honom från människor som beter sig illa, så att du skulle önska att han skulle morra eller säga till låter väldigt knasigt.
Det var därför jag tog bort morret för jag hörde hur befängt det lät. Ja det är mitt ansvar. Jag säger till när dom är för på och dom säger bara att Alvin och och Milou gillar det. Men det verkar inte gå in eftersom vi har samtalet väldigt ofta.

Nu kan det ibland vara så att hundarna tycker det är mysigt först men sen tröttnar. Det finns dock inget som hindrar dom från att gå iväg.

Mina hundar sorterar in folk i ”folk vi inte känner” och ”folk vi känner”. 😂

Om det är nån de inte känner så blir de helt tokiga och hälsar glatt i typ 5 sek. Sen är personen helt ointressant.

Är det nån de känner så blir det världens liv och det ska gosas och pussas helst hur länge som helst.

Svårt att förklara men det är sån sjukt skillnad. 😅

Det var därför jag tog bort morret för jag hörde hur befängt det lät. Ja det är mitt ansvar. Jag säger till när dom är för på och dom säger bara att Alvin och och Milou gillar det. Men det verkar inte gå in eftersom vi har samtalet väldigt ofta.

Nu kan det ibland vara så att hundarna tycker det är mysigt först men sen tröttnar. Det finns dock inget som hindrar dom från att gå iväg.
Sen kan det vara svårt att läsa av Milou. Alvin är tydligast och går iväg eller lägger sig vid våra fötter. Milou kan ibland tycka om när dom busar med honom på samma sätt som han ibland inte vill, han går heller aldrig iväg utan kommer och gosar istället.

Det vissa gör är att blåsa på Milou och då reagerar han på så på sätt att han ser jätte söt ut. Sak nummer två är att pussa på hans mage på sånt viss man pussar på bäbisar.

Så det är pytte grejer och minimalt för båda vill vara kvar och dom verkar inte må dåligt av det och dom får gå iväg om dom vill så klart. Problemet ligger nog mycket hos mig för det är mina hundar och när folk inte lyssnar och respekterar mina beslut om olika saker blir jag arg och irriterad.

Så det är pytte grejer och minimalt för båda vill vara kvar och dom verkar inte må dåligt av det och dom får gå iväg om dom vill så klart. Problemet ligger nog mycket hos mig för det är mina hundar och när folk inte lyssnar och respekterar mina beslut om olika saker blir jag arg och irriterad.
De spelar ingen roll om de e pyttesaker, folk ska respektera de du säger angående dina hundar. Beroende på vem jag får på besök så kan hundarna stängas undan just för att folk inte respekterar mina regler för att få umgås med mina hundar alternativt så får man inte komma hem till mej o vi träffas då utan hundar. Va inte rädd för att säga ifrån ordentligt

Jag har börjat vissla i visslan när jag kör hem/till jobb. Finns det några tips som kan hjälpa en nybörjare?
Ljud får jag men grant låter det inte. 😅

Jag har börjat vissla i visslan när jag kör hem/till jobb. Finns det några tips som kan hjälpa en nybörjare?
Ursäkta en blondin, men vad är det för sorts vissla som kräver skicklighet för att låta? :confused:

Är det nåt vallningsspecifikt? Mina visselpipor låter när jag blåser i dem. Men har aldrig varit i närheten av vallning, så...

Ursäkta en blondin, men vad är det för sorts vissla som kräver skicklighet för att låta? :confused:

Är det nåt vallningsspecifikt? Mina visselpipor låter när jag blåser i dem. Men har aldrig varit i närheten av vallning, så...
1000011375.webp

Jag har två olika sorter men denna ligger bäst i munnen.
Det mesta av visslan har man i munnen och ska lyckas producera rätt ton.

Det är verkligen olika vilken som passar bäst, jag föredrar A1:an. Den där Wilson-pipan tycker jag är jättesvår 😅
Jag kan få en ton i A1 sen tar det stopp. :p
I Wilson låter det för jäkligt men jag kan åtminstone producera fler ljud med den.

Det tar 1h att köra ToR till jobb så jag kommer få ihop några timmar snabbt om jag bara är ihärdig.

Jag har bara övat och övat i bilen och visslat barnvisor. Tips är att sen pröva vid ansträngning/stress innan man börjar med hunden för är inte riktigt samma sak som när man sitter och visslar i bilen märkte jag 😅 Jag har övat när jag åkt pulka med barnen 🤣

Ett par som bor några portar från oss har tagit hem en "kamphund" från något rescue och så fort de ser en så springer de in i en port, bakom ett staket eller springer helt enkelt bort. De klarar knappt av att hålla hunden och den verkar inte vara trevlig...
Vad ska man göra den dagen de tappar den? Är verkligen ingen liten hund och de har absolut ingen kontroll på den. Är bara så rädd den ska attackera mina och blir svårt att undvika dem då de bor på samma gata.

Sjukt läskigt! :(

Jag har bara övat och övat i bilen och visslat barnvisor. Tips är att sen pröva vid ansträngning/stress innan man börjar med hunden för är inte riktigt samma sak som när man sitter och visslar i bilen märkte jag 😅 Jag har övat när jag åkt pulka med barnen 🤣
Jag känner att det är en låååång uppförsbacke. Jag kommer vilja ha kommandona i ryggmärgen innan vi ens börjar blanda in dem med hunden men får kanske köra testscenarion innan. :D

Blev så sjukt impad i helgen när jag hälsade på en bekant som skulle kalla in sin hund, som bara halade upp en och började vissla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 014
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 747
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
334
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka