Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oskar har varit trött och lite låg ett par dagar. Ine så han verkat sjuk, men röttare och mindre vild...

Inatt skuttade han ner från sängen och ställde sig på golvet för att bajsa. Två gånger tilll gnällde han och vi gick ut. Stackaren hade diarré. Skonsam mat och lite bakterier så ska det väl bli bra.

Detta med att vissa människor vill köra ner ansiktet i ansiktet på hundar? Typ grabba tag runt hundens huvud, sen liksom stirra i deras ögon och sen rakt ner med ansiktet där.

Är inte detta PRECIS så en inte ska göra?

Jag ser de hela tiden på klipp när de badar en hund som är osäker, fångar nån misskött hund eller bara hälsar på en hund t.ex.
Inget svar på precis detta, men jag tycker det är himla intressant med hur min bc reagerar på olika människor som hon ska hälsa på. Vissa är verkligen as-kalas att hälsa på och andra har en helt annan energi och då sätter hon sig ner och hälsar försynt på dem med lite pussar.
Tyvärr verkar inte alla människor veta vilken energi de utstrålar. 😅

Inget svar på precis detta, men jag tycker det är himla intressant med hur min bc reagerar på olika människor som hon ska hälsa på. Vissa är verkligen as-kalas att hälsa på och andra har en helt annan energi och då sätter hon sig ner och hälsar försynt på dem med lite pussar.
Floki är också så, folk får väldigt olika reaktioner! Vissa människor vägrar han att hälsa på ens, han går och lägger sig under sängen och vägrar komma fram och vissa klättrar han upp i famnen på.

Ja det är konstigt att inte fler blivit bitna? Min snälla labbe rycker undan när folk gör så på han.
Är mest förvånad att så mycket hundfolk gör detta?
Ja alltså jag förstår inte hur folk tänker som gör så, de kan ju sluta riktigt illa om man har otur. O sen e de inte okej mot hunden heller att utsätta dem för en situation där den känner att den måste ta de steget.

Ja Knut är inte alls så social som jag trodde en labbe "skulle" vara. Men han dras till lugn energi och då går han helt sonika fram o ställer sig bredvid. Som med min granne 🥰 Hon är pensionär och jättelugn, då går han fram och hon kan bara lägga ner handen på hans huvud.

Andra går han inte fram till helt enkelt. Som mitt ex........ går bara rakt förbi

Samma med min. Vid vissa människor studsar hon av glädje vid möte, vissa ignorerar hon och vissa försöker hon undvika/mota bort.

Oftast blir hon superglad över kvinnor och avvaktande mot män men finns några undantag. Inte heller så att det är feminina karlar som är de karlar hon gillar och tvärt om utan har något med vad folk sänder ut helt klart snarare än det fysiska.

Samma med min. Vid vissa människor studsar hon av glädje vid möte, vissa ignorerar hon och vissa försöker hon undvika/mota bort.

Oftast blir hon superglad över kvinnor och avvaktande mot män men finns några undantag. Inte heller så att det är feminina karlar som är de karlar hon gillar och tvärt om utan har något med vad folk sänder ut helt klart snarare än det fysiska.
Floki är också så, folk får väldigt olika reaktioner! Vissa människor vägrar han att hälsa på ens, han går och lägger sig under sängen och vägrar komma fram och vissa klättrar han upp i famnen på.

Låter mer som social osäkerhet hos båda?

Mina yrväder hälsar glatt på alla, bryr sig noll om nån tittar dem i ögonen, tar tag runt huvud/krage och gosar in näsan i dem eller nån annan typ av hantering.

Låter mer som social osäkerhet hos båda?

Ja hon är lite socialt osäker men inte så mycket faktiskt och det är egentligen bara mot män hon visat social osäkerhet av någon anledning och har varit det sedan hon kom till oss som unghund. Inget som märks av eller påverkar i vardag eller träning.
Sen tycker hon vissa män/kvinnor är sjukt ointressanta eller jobbiga utan att det har med social osäkerhet att göra. Rent generellt är hon rätt mattekär om det inte gäller bus och lek då tar hon vemsomhelt 😅
Vem som helst kan dock hantera henne hursomhelst oavsett kön eller ålder.

Floki är väldigt rädd av sig. :)

Att hundar är selektiva betyder inte nödvändigtvis att dom är socialt osäkra.

Skulle säga att det beror helt på hur hunden är.

Att vilja hälsa på alla kan t.ex. också vara social osäkerhet.

Att vilja hälsa överdrivet på alla kan också vara social osäkerhet, absolut. Men att undvika/avvisa kontakt skulle jag definitivt se som ett tecken på social osäkerhet även om det är selektivt.

Jag har träffat en person som Lily var rädd för till en början. Det var lite intressant, för det var en dåvarande kollega på jobbet. Kollegan hade kommit in i personalrummet första gången när hundarna var där ensamma, och gjort allt för att verka snäll och så mot hundarna. Det innebar att hon satte sig ner på huk, vände ryggen mot, pratade med bebisröst och betedde sig enligt Lily så oerhört konstigt :p Så, Lily hade ställt sig bakom en stol och blängt på henne, nyfiken, men ville INTE komma fram.

Det tog inte lång tid för Lily att inse att även den här konstiga människan var helt ok, och sedan blev de goda vänner, men ja, just det där med hur folk hälsar på hundar och hur det påverkar kan vara intressant. Annars är ju Lily väldigt glad och orädd, säger hej till folk som säger hej till henne men är tämligen obrydd annars, trygg i all hantering även av främlingar i konstiga situationer osv. Men ja. Just att den där kollegan kom "från ingenstans" och betedde sig skumt, det påverkade.

Ebrah, hon skiter i hur folk gör när de tar kontakt. Hon kollar om de har godis och har de inte det, då suckar hon och går iväg :rofl: Sedan är det klart att hon inte uppskattar att bli hanterad hur som helst av vem som helst, men jag kan inte minnas att hon någonsin visat tecken på att bli osäker kring någon människa.

Alvin och Milou är bara rätt ointresserade av främlingar, grannar kan dom sträcka sig till att nosa på och få höra hur fina dom är. Främlingar är inte lockande för det mesta. Alvin går fram och hälsar, nosar lite och känner sig nöjd. Milou är nöjd med mig och familjen och går sällan fram.

Folk respekterar inte att han inte vill, han är inte rädd utan bara ointresserad, brukar få säga att han är lite blyg och inte vill hälsa för säger jag att han inte är intresserad av främlingar verkar en del vilja visa vilka duktiga hundkännare dom är och att Milou ska vilja hälsa på just dom. Suck.

Man kan tro att yrvädret Milou är mer framåt med främlingar men Alvin som annars ses som den försiktiga är lite mer framåt. Men med Milou testar min familj honom ibland, liksom retar honom för att se vad han gör. Han gör inget mer än gnäller lite och ser obekväm ut och viftar med framtassarna och jag förstår inte varför dom gör så. Dom säger att han tycker det är roligt. Jag tycker dom ska lämna honom ifred för det ser inte ut som att han njuter. Jag vet att hans nakna mage än len som på en bäbis och att han går med på allt men jag tror inte alla hundar skulle vara lika tålmodiga. Dom skadar honom självklart inte, då skulle dom bli utsparkade direkt utan mer retas. Och jag säger till gång på gång.

Senast ändrad:
Alvin och Milou är bara rätt ointresserade av främlingar, grannar kan dom sträcka sig till att nosa på och få höra hur fina dom är. Främlingar är inte lockande för det mesta. Alvin går fram och hälsar, nosar lite och känner sig nöjd. Milou är nöjd med mig och familjen och går sällan fram.

Folk respekterar inte att han inte vill, han är inte rädd utan bara ointresserad, brukar få säga att han är lite blyg och inte vill hälsa för säger jag att han inte är intresserad av främlingar verkar en del vilja visa vilka duktiga hundkännare dom är och att Milou ska vilja hälsa på just dom. Suck.

Man kan tro att yrvädret Milou är mer framåt med främlingar men Alvin som annars ses som den försiktiga är lite mer framåt. Men med Milou testar min familj honom ibland, liksom retar honom för att se vad han gör. Han gör inget mer än gnäller lite och ser obekväm ut och viftar med framtassarna och jag förstår inte varför dom gör så. Dom säger att han tycker det är roligt. Jag tycker dom ska lämna honom ifred för det ser inte ut som att han njuter. Jag vet att hans nakna mage än len som på en bäbis och att han går med på allt men jag tror inte alla hundar skulle vara lika tålmodiga. Dom skadar honom självklart inte, då skulle dom bli utsparkade direkt utan mer retas. Och jag säger till gång på gång. Blir han irriterad någon gång tycker jag (bara inom familjen så klart) att det vore bra om han morrade till eller sa ifrån men inte bita så klart, bara säga ifrån för mig lyssnar dom inte på förrän jag blir riktigt . Kanske dumt att önska en morrning men bara i det här sammanhanget en enda gång med dom personerna för jag blir sur och måste verkligen höja rösten vilket jag sällan gör. Dom tror att dom gör honom glad. Vissa kan inte läsa av hundar.
Fast din hund ska inte behöva ta ansvar för att din familj är dum. Det är ditt ansvar att värja honom från människor som beter sig illa, så att du skulle önska att han skulle morra eller säga till låter väldigt knasigt.

Fast din hund ska inte behöva ta ansvar för att din familj är dum. Det är ditt ansvar att värja honom från människor som beter sig illa, så att du skulle önska att han skulle morra eller säga till låter väldigt knasigt.

Håller med. Här går gränsen för att bli utsparkad långt innan hunden själv säger ifrån. Som tur är har jag vettiga familjemedlemmar som inte skulle tänka tanken att reta djuren för skojs skull, men eventuella andra besökare som inte kan bete sig kan se fram emot att bli portade.

Min förra hund var väldigt självsäker och lugn och hälsade sådär ”lagom” på alla. Typ gick fram och sniffade, viftade lite på svansen. Alltid glad.

Enda gången han totalvägrade en människa var när en hemlös man gick in på cafét när vi satt och fikade - vet inte om det var att han haltade, eller att han hade en stor kappa på sig, doften eller vad. Men herregud så pinsamt när min vavva satt och morrade mot den stackars snubben tills vi gick…!! Dog nästan av skam :bag::arghh:

Att vilja hälsa överdrivet på alla kan också vara social osäkerhet, absolut. Men att undvika/avvisa kontakt skulle jag definitivt se som ett tecken på social osäkerhet även om det är selektivt.

Håller med. En genuint social hund gillar människor, punkt, och är inte selektiv med vem den gillar och inte gillar. Och en hund som vill hälsa på alla behöver definitivt inte vara socialt osäker/klängig - det handlar ju mer om hur hunden hälsar och hur intensiv den är i sin hälsning, samt om den har svårt att släppa personen och fortsätter hälsa/fjäska även efter att hälsningen är över.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 014
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 747
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
334
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka