Ledig idag, men grymt trött. Tog en vända med hundarna till rastgården och de båda lekte för fullt. Men trots liten omväg dit så blev det inte någon jättepromenad. Inte för att Ebrah klagade, det är verkligen sådan där bitande kyla idag och vi båda är helst inomhus. Men jag hade lite dåligt samvete för att de ändå får en ganska tråkig dag.
Men så kom jag på att jag ju pratat om att träna lite mer lydnad osv med dem. Sagt och gjort. I väntan på att ugnen skulle bli varm och maten sedan klar att ätas så passade vi på. Jag vände på ett bord i vardagsrummet för att få mer träningsyta och älskade för ovanlighetens skull får hyfsat öppna planlösning.
Jag körde två omgångar per hund, Lily först, Ebrah sedan. Första omgången var det godisbelöning, andra gången favoritleksaken som vi inte haft framme på evigheter, en elastisk dragkampsleksak från Jami med både kaninskinn och liten boll! Lily hälsar att en leksak inte kan bli bättre än så
Vi tränade lite blandat. Fotgående och följsamhet i tighta svängar, fåniga tricks och att växla mellan sitt/ligg/stå utan att avsluta på helt annan plats än där vi började. Ibland haglade det godis, ibland blev det mer sparsamt med godis, och så lekte vi. Massor. Och det är så tydligt att Ebrah helst tränar med godisbelöning och Lily kan strunta i godisar bara hon får ha roliga leksaker
När Lily har dragkamp med kaninleksaken, då hoppar hon jämfota och lekmorrar högt och är helt vild. Inget får henne att släppa greppet eller tappa fokus. Ebrah däremot, hon släpper tveklöst även den leksaken om jag så viftar med en tråkig torrfoderkula. För ätbara saker överträffar leksaker. Alltid.
Nu kan jag iaf äta lunch utan dåligt samvete, hundarna gladare än om de bara fått en liten promenad och ikväll blir det nog en längre kvällsrastning tillsammans med lurcherkompisen. Imorgon jobbar jag igen, så då tar vi ordentlig långpromenad på förmiddagen, om inte annat för att de ska vara trötta och nöjda om sambon jobbar hemifrån och hundvaktar.