Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Folksams kundtjänst :banghead: kunde inte svara men jag är rätt säker på att någon här kan:

Påverkar ett skadefritt år försäkringspremien? Eller omvänt, om man utnyttjat försäkringen under året, påverkar det premien?

Tack! De vägrade svara på det. Men då har de höjt ordentligt. Med valprabatt på 25 procent har jag betalat 211 kr/mån, nya priset utan valprabatt blir 337. Alltså har de höjt nästan 60 procent? (Om jag använt procenträknaren rätt). Fast jag räknar nog fel?

Senast ändrad:
Tack! De vägrade svara på det. Men då har de höjt ordentligt. Med valprabatt på 25 procent har jag betalat 211 kr/mån, nya priset utan valprabatt blir 337. Alltså har de höjt nästan 60 procent? (Om jag använt procenträknaren rätt).

Nu när valprabatten är borta höjs priset med 1512 kr.
Borträknat valprabatten (1011 kr) så är höjningen för ett år 501 kr.

Förvisso har jag febermos i hjärnan, men premiehöjningen från ordinarie pris kan omöjligen vara 35%.

Tack! De vägrade svara på det. Men då har de höjt ordentligt. Med valprabatt på 25 procent har jag betalat 211 kr/mån, nya priset utan valprabatt blir 337. Alltså har de höjt nästan 60 procent? (Om jag använt procenträknaren rätt). Fast jag räknar nog fel?
Ordinarie pris för din försäkring är 211/0.75= 281 kr. Höjningen är 337-281=56 kr. Den procentuell höjningen 56/281= 20%.

Min femåriga hund, försäkrad i Folksam, som inte varit sjuk eller skadad hittills (peppar, peppar), och följaktligen aldrig utnyttjat sin försäkring fick en höjning på 25%, så nu ska jag betala 984 kr/månad.

Tillsammans med den gamla hundens Agria-försäkring blir det 1816 kr i månaden. Det börjar bli jobbigt dyrt, särskilt med tanke på att veterinärbesöken inte är gratis trots försäkringarna.

Ordinarie pris för din försäkring är 211/0.75= 281 kr. Höjningen är 337-281=56 kr. Den procentuell höjningen 56/281= 20%.

Min femåriga hund, försäkrad i Folksam, som inte varit sjuk eller skadad hittills (peppar, peppar), och följaktligen aldrig utnyttjat sin försäkring fick en höjning på 25%, så nu ska jag betala 984 kr/månad.

Tillsammans med den gamla hundens Agria-försäkring blir det 1816 kr i månaden. Det börjar bli jobbigt dyrt, särskilt med tanke på att veterinärbesöken inte är gratis trots försäkringarna.

984 kr i månaden?! Herregud, det är ju absurt. Vad är det för ras?

Riesenschnauzer, i och för sig en ganska frisk ras om man hittar rätt linje. Dels är de snabba, stora och orädda arbetshundar generellt, vilket ger lite större skaderisk. Dels blir de ofta gamla, och gamla hundar utnyttjar oftare sin försäkring. Sedan har jag intakta tikar, vilka är dyrare på grund av pyo-risken. De fungerar hur bra som helst i arbete under löp och skendräktighet, (enda eventuella nackdelen är att de gräver stora lyor i trädgården när de är skendräktiga), så det har inte funnits någon etiskt försvarbar anledning att kastrera.

Men jag håller med om att priserna är absurda, hade kunnat ha 50000 på banken nu, om den yngre varit oförsäkrad. Och den gamla hade varje fall fem skadefria år på raken så vi fick maximal självriskrabatt på Agria.

Det snöar, och har snöat. Hund har snö upp till magen. Han kan inte trava, han måste hoppa fram
20240213_113133.webp

Nu när valprabatten är borta höjs priset med 1512 kr.
Borträknat valprabatten (1011 kr) så är höjningen för ett år 501 kr.

Förvisso har jag febermos i hjärnan, men premiehöjningen från ordinarie pris kan omöjligen vara 35%.

Tack båda, jag har aldrig förstått mig på kulramen. :meh:

Gamla årskostnaden var 2531 kr, nu blir den 4047.

Ja valprabatten vet jag ju och de där 20 får jag väl bara tugga i mig bara. Tack så jättemycket för hjälpen!
Det värsta är att att man får en chock nästan varje år när man ser det nya priset. Men den 25%-a höjningen i år var värst hittills. Den gamlas försäkring höjdes bara med 23%...

Min Aussie som är försäkrad för 60K i Agria kostar 777 kr per månad, han har inte varit skadad/sjuk så att vi fått ersättning sedan 2016 (Han är född 2015...), ska byta försäkring på honom.

Floki som är försäkrad för 120K i Agria kostar 877 kr per månad men där kommer jag såklart inte kunna byta pga alla sjukdomar.

Min Aussie som är försäkrad för 60K i Agria kostar 777 kr per månad, han har inte varit skadad/sjuk så att vi fått ersättning sedan 2016 (Han är född 2015...), ska byta försäkring på honom.

Floki som är försäkrad för 120K i Agria kostar 877 kr per månad men där kommer jag såklart inte kunna byta pga alla sjukdomar.
Om du hittar något bra alternativt bolag till aussien, skriv ett inlägg här.

Oj vad mycket det kan skilja! 🙈 Jag har också en Aussie född 2015, försäkrad för 60k, och betalar 295 kr i månaden för veterinärvård och livförsäkring hos Folksam.

Idag blev jag lite smått uppgiven igen. Vi mötte en kvinna med en corgi. Dem har vi mött förut och varje gång frågar hon om hundarna får hälsa. Varje gång säger jag nej, vi tränar på att ignorera andra hundar.
Dessutom brukar jag ta en stor omväg om det går.
Idag såg jag henne vid en korsning. Jag vek in på sidovägen för att undvika ett nära möte.
Jag pratade med min hund och försökte få henne att vara tyst och fokusera på mig.
Såklart börjar de följa efter mig, fast jag såg att de var på väg åt ett annat håll.
"Får de hälsa? Min hund är snäll!"

Men NEJ!!!
Jag tränar. Vi hälsar inte. 🤬

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 019
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 796
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
338
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka