Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har också funderat på det stora utbudet på bc, nog för att det alltid behövs bra hundar men överskottet hamnar ju kanske i mindre lämpliga hem.
Jag har själv kört många hundsporter och jag fattar att i agility då är bc överlägset säkraste kortet både fysiskt och träningsmässigt. Däremot typ rally, nosework, lydnad osv känns som om det finns många andra hundraser man kan välja på och ändå känns det som om man tror att om man köper bc får man bättre resultat?
Nånstans är det ju träningen som faktiskt är grunden för allt även om ras och såklart egenskaper som kan göra det lättare eller svårare. Vissa verkar tro att skaffa bc automatiskt är nyckeln till framgång..

Sen så är mina två grabbar sådär intresserade av nåt annat än vallning och agility, men visst om jag tog de aktiviteterna ifrån dem kanske bristen på annat skulle göra dem mer peppade 🤷‍♀️.
Jag kan absolut träna dem i annat och de gör ok ifrån sig men jag känner liksom inte att de skulle vara överlägsna corgisarna jag haft tex.

Tror att Bog kanske kommer att behöva laga sin ena tand igen. När han lagade den första gången så var han svullen i tandköttet efter att ha opererat bort valptanden, så jag tror inte att dom kom åt all skadad emalj, för längst upp så verkar det inte finnas någon lagning och emaljen (typ 1 mm) är gulare än tanden/lagningen. Har mailat bilder i alla fall, så får se vad dom säger. :)

För en som (tur nog) inte har erfarenhet: vad är symtomen på sådant?

Minns hur jag fick akut köra in till djursjukhus med en hund som ett ex hade. Den hade plötsligt blivit jättedålig och veterinären frågade om hunden ätit något konstigt, kommit åt någon medicin eller så. Exet nekade. Såhär i efterhand tror jag att han inte vågade säga som det var för att han var rädd att jag skulle bli arg... :( (Jag hade sagt åt honom några gånger att inte ha medicin inom räckhåll för hunden...) Men jag får nog aldrig veta vad som faktiskt hände. Hunden klarade sig dock.
Amfetamin stimulerar kroppens ”varningssystem” vilket gör att hunden blir stressad, stora pupiller, ryckig, känslig för ljud och ljus, ”ser i syne”, ryckningar och kramper. Hjärtat slår jättefort och hunden får högt blodtryck som kan vara väldigt svårt att få ned. Kräkningar och diarré är också vanligt.
Här är en bra film på en hund med symtom samt fin förklaring:
https://vetgirlontherun.com/amphetamine-toxicity-in-dogs-vetgirl-veterinary-ce-blog/

Hundarna har fått promenad i samhälle, hänga i rasthage, simning med vibb efteråt och är hyfsat nöjda. Imorgon blir en lugn dag och på fredag är det agilityträning för dem igen fast med husse.

Nike, lilla M & Tay (Spock fick simma själv för på nåt sätt blir det hela havet stormar när han är i poolen 🤪)
20240214_131726.webp

Kan du titta i munnen själv? Att enstaka småtänder saknas är inte hela världen och måste inte betyda att det finns andra problem.
Där hade nog suttit en tand, visade det sig. Men röntgen visade att ingen rot eller annat fanns kvar, där var helt rent. Så det är inget mer att bekymra sig över, mer än att jag kanske får tänka några varv till på vad jag ger henne att tugga på.

Sedering +´undersökning + röntgen + uppvak = 2300 kr. Jag har nog en väldigt prisvärd veterinär.

Tilda har fått vara med på min praktik idag (organisation som har café verksamhet för människor i utsatt livssituation där även missbruk och/eller psykisk ohälsa kan finnas), och hon har varit väldigt duktig ❤️ bara två män skällde hon på när hon såg dom, båda väldigt långa, hade mössor på sig och mer eller mindre skägg men med lite olika utstrålning (en besökare, en som jobbar), men hon släppte det sen och kunde hälsa på dom båda. Generellt har hon inte varit så social, hon har nosat på alla, vissa fler gånger, och har blivit klappad av några, men annars så kunde hon komma till ro och vila mestadels av tiden. Åt till och med upp sin portion färskfoder hon fått ned (min mamma kom och lämnade henne vid halv tio på fm). Alla tyckte hon var jättefin och att hon var lugn ❤️jag var lite orolig att hon skulle bli orolig när det kom mer besökare, speciellt då en del kan vara mer eller mindre påverkade och det kan bli högljutt, men hon var så duktig ❤️ men nu är hon bra trött, sovit hela dagen sen vi kom hem vid tretiden 😅
Messenger_creation_cb81f25b-2139-4e18-ac38-d4ab4330ec97.webp

Gick in till stan och tillbaka. Mer mental träning iom allt folk, hundar och utmed ån så mycket änder 😁
Älskar att när vi möter folk står båda hundarna bredvid mig bara helt lugna tills vi pratat klart.
Träffade en äldre dam som haft en DSG så hon berättade om den och sa att hon blev glad när hon såg Gry men även lite ledsen för hon saknar sin hund ♥️

Jag har också funderat på det stora utbudet på bc, nog för att det alltid behövs bra hundar men överskottet hamnar ju kanske i mindre lämpliga hem.
Jag har själv kört många hundsporter och jag fattar att i agility då är bc överlägset säkraste kortet både fysiskt och träningsmässigt. Däremot typ rally, nosework, lydnad osv känns som om det finns många andra hundraser man kan välja på och ändå känns det som om man tror att om man köper bc får man bättre resultat?
Nånstans är det ju träningen som faktiskt är grunden för allt även om ras och såklart egenskaper som kan göra det lättare eller svårare. Vissa verkar tro att skaffa bc automatiskt är nyckeln till framgång..

Sen så är mina två grabbar sådär intresserade av nåt annat än vallning och agility, men visst om jag tog de aktiviteterna ifrån dem kanske bristen på annat skulle göra dem mer peppade 🤷‍♀️.
Jag kan absolut träna dem i annat och de gör ok ifrån sig men jag känner liksom inte att de skulle vara överlägsna corgisarna jag haft tex.
Det är samma visa varje vår tycker jag, massor och massor av valpar ute, men enligt registreringsstatistiken ligger det väl ganska stadigt på ca 700 reggade om året?

Sen den konstiga paradoxen i att det föds massor av valpar, många som surt påpekar att det går minsann inte att sälja bara till vallning för det finns nästan inga såna hem, samt en enorm brist på bra arbetshundar O_o Efterfrågan på grundade unghundar är enorm!

Jag vill sova, är väldigt trött.

Det går sådär när jag har en vild hund i sängen. Han attackerar kudden, försöker kampa med påslakanet och dra mig i armen. Omväxlande försöka slicka mig i örat. Suck

Hoppas han lugnar sig snart så vi kan kvällsgosa.

Jag vill sova, är väldigt trött.

Det går sådär när jag har en vild hund i sängen. Han attackerar kudden, försöker kampa med påslakanet och dra mig i armen. Omväxlande försöka slicka mig i örat. Suck

Hoppas han lugnar sig snart så vi kan kvällsgosa.

Men säg åt honom att gå och lägga sig istället för att bara sucka uppgivet? Nog för att unghundar lätt kan bli kaos när de är trötta men det går att styra upp och natta dem som man gör med övertrötta barn. :idea:

Igår var vi ute i nästan två timmar, och bortsett från en stund i början och slutet för uppvärmning/nedvarvning så kunde hundarna vara lösa hela tiden. På kvällen busade Lily inte runt, utan låg lugnt och tittade ut genom fönstret :p

Idag, då är hon lite busig igen, såklart. Och hon hade nog gärna gått till en rastgård eller liknande när vi var ute i förmiddags. Ebrah däremot. Hon sover. Som hon sover. Hon tycker att det enda hon behöver göra idag är att äta och gå precis utanför dörren för att kissa, sedan kan man lika gärna sova på soffan. Hon ser så nöjd ut, ligger utsträckt och njuter. Lite bus blev det också efter promenaden, men hon sover ofta djupt och drömmer rejält. Det märks så tydligt att hon dels är i lite dålig kondition nu, och dels är 6 år äldre än Lily.

Jag hoppas att hon får lite mer energi när det blir varmare ute igen. Just nu är jag tacksam för att ingen tigger om att gå ut och leka, för herregud så tråkigt vädret är, och jag har saker hemma att fixa med. Men jag vill ju ha fart och fläkt på mina hundar... (och jag tycker inte att en 8åring ska kännas gammal) Såklart, det är bra att hon är glad och så. Det är det viktigaste :heart:

Whippen har en mystisk hosta :(

Den har hållt i ett par veckor nu. Det är som om han har någonting i halsen han försöker hosta upp, men det kommer ingenting. Han hostar mest på natten eller när han har legat ner ett tag, inte vid aktivitet eller så.

Veterinären sa att det är en spottkörtel i halsen som irriterar, att den producerar extra saliv ibland. Hon kunde inte se någonting i halsen och hans hjärta var starkt. Jag har aldrig hört om det här med en överaktiv(?) spottkörtel förut, är det vanligt? Känns så konstigt att han bara skulle börja hosta såhär från ingenstans pga extra saliv (han dreglar inte) men så kanske det bara är.

For ut med kicksparken på lunchen..vet inte exakt hur jag tänkte - det snöar liksom blötsnö så det var inget vidare glid kan man säga. Hua så tungt. Nåja, det blev en typ halvtimme så vovvis ligger och sover och jag har käkat lunch framför datorn. Jag tror jag väntar tills det är plogat innan jag far ut med sparken igen i alla fall 😅

Whippen har en mystisk hosta :(

Den har hållt i ett par veckor nu. Det är som om han har någonting i halsen han försöker hosta upp, men det kommer ingenting. Han hostar mest på natten eller när han har legat ner ett tag, inte vid aktivitet eller så.

Veterinären sa att det är en spottkörtel i halsen som irriterar, att den producerar extra saliv ibland. Hon kunde inte se någonting i halsen och hans hjärta var starkt. Jag har aldrig hört om det här med en överaktiv(?) spottkörtel förut, är det vanligt? Känns så konstigt att han bara skulle börja hosta såhär från ingenstans pga extra saliv (han dreglar inte) men så kanske det bara är.

Det är inte kennelhosta då?
Båda mina fick det förra året och båda är såklart vaccinerade.
Knut hade som du beskriver, lät som nått satt fast så jag fick tid hos vet. som kände på han och sa direkt att de var kennelhosta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 019
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 804
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
340
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka