Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tonto har ett par skitsnygga A höfter och UA på armbågarna! :D

Stort grattis! Vilken lättnad.:):up:

Jag såg Liptons bilder och jag är ganska säker på att det såg illa ut. Det var en fruktansvärt jobbig procedur alltihop. Han somnade inte som han skulle och var jättesvår att få rak på bordet. På sjätte bilden lyckades det. Han ryckte till ordentligt flera gånger när vet skulle vinkla in vä ben. De trodde att han hade ont. Höfter och armbågar tog över två timmar.
Nu är jag så trött av ansträngningen att jag måste sova. Lipton är ju inte så pigg han heller...

Jag såg Liptons bilder och jag är ganska säker på att det såg illa ut. Det var en fruktansvärt jobbig procedur alltihop. Han somnade inte som han skulle och var jättesvår att få rak på bordet. På sjätte bilden lyckades det. Han ryckte till ordentligt flera gånger när vet skulle vinkla in vä ben. De trodde att han hade ont. Höfter och armbågar tog över två timmar.
Nu är jag så trött av ansträngningen att jag måste sova. Lipton är ju inte så pigg han heller...
Men vad tråkigt. Vad är det för ras?

Vad tråkigt att du tycker att det ser illa ut. Jag satt och jämförde Tontos höfter och var tvärsäker på att han skulle få C eller sämre. :/

Gjorde veterinären upp någon plan för hur ni ska försöka åtgärda att han har ont? Sa dom något om hur bilderna såg ut?

Jag åkte in med henne eftersom jag misstänkte att hon såg dåligt i mörker, ibland har hon haft fullt upp med att lyssna/spana mot minsta ljud när det är mörkt ute medan hon andra kvällar har varit precis som vanligt.
Tror ändå lilla Maja kommer klara sig helt okej som blind, hon är så trygg i sig själv och kommer nog inte låta några dåliga ögon stoppa henne från att regera över universum. :heart

Jag förstår :)
Ja, men säkert! De flesta hundar verkar ju klara livet som blinda bra.

Vad tråkigt att du tycker att det ser illa ut. Jag satt och jämförde Tontos höfter och var tvärsäker på att han skulle få C eller sämre. :/

Gjorde veterinären upp någon plan för hur ni ska försöka åtgärda att han har ont? Sa dom något om hur bilderna såg ut?

De får ju vad jag förstår inte säga något om bilderna om det skulle vara så att deras bedömning skiljer sig från SKKs.
Vi skulle avvakta resultatet av bilderna innan utredning av ev smärta. Hur lång tid tog de för dig innan du fick svar? De la bilderna på lådan direkt.

Precis så var det när jag skulle röntga en hund. Där gick det öht inte att få till några helt korrekta bilder just för att hunden inte kunde ligga rakt. Istället fick de skicka in två bilder till SKK, en där ena höften var i rätt läge och en där den andra var i rätt läge... Det var dock A-höfter där, problemet var muskulärt.

De får ju vad jag förstår inte säga något om bilderna om det skulle vara så att deras bedömning skiljer sig från SKKs.
Vi skulle avvakta resultatet av bilderna innan utredning av ev smärta. Hur lång tid tog de för dig innan du fick svar? De la bilderna på lådan direkt.

För oss tog det lång tid. Vi röntgade den 7e och dom läste inte av plåtarna förens idag. På grund av att de haft massor att göra och att en veterinär satt fast i Finland pga flygstrejken. Dom läser av plåtarna på tisdagar och torsdagar! Resultatet ska finnas ute dagen efter. Så på onsdag borde ni få svar tror jag?

Jag frågade min veterinär om hundarna skulle kunna arbeta utan problem eller om det fanns pålagringar och de fick de svara på. Men inte sätta någon bokstav.

Precis så var det när jag skulle röntga en hund. Där gick det öht inte att få till några helt korrekta bilder just för att hunden inte kunde ligga rakt. Istället fick de skicka in två bilder till SKK, en där ena höften var i rätt läge och en där den andra var i rätt läge... Det var dock A-höfter där, problemet var muskulärt.
A kommer det inte att bli, det är jag säker på men skönt att höra att smärta ändå inte behöver betyda värsta tänkbara. Jag ska försöka att inte tänka så mycket på det.

Ja, ta inte ut något i förskott. Min terrier gillade aldrig att få någon form av lugnande, hon kämpade alltid emot på alla möjliga vis. Det kan ju vara något sådant också.
Jag fick verkligen känslan av att "det här tänker jag inte gå med på". Han är en sån karaktär. Och du har så rätt, ingen idé att ta ut ngt i förskott.

För oss tog det lång tid. Vi röntgade den 7e och dom läste inte av plåtarna förens idag. På grund av att de haft massor att göra och att en veterinär satt fast i Finland pga flygstrejken. Dom läser av plåtarna på tisdagar och torsdagar! Resultatet ska finnas ute dagen efter. Så på onsdag borde ni få svar tror jag?

Jag frågade min veterinär om hundarna skulle kunna arbeta utan problem eller om det fanns pålagringar och de fick de svara på. Men inte sätta någon bokstav.

Hoppas på onsdag då, tack!
Mitt värsta med att ha djur är att jag har så lätt att falla in på ett tankespår där jag grubblar ohälsosamt mycket över om de har ont. Men en sak i sänder...

Just nu är jag lite lat, vad är det för ras?
En vinthundsras från Afrika, mindre jaktlust än "vanliga" vinthundar men med betydligt mer vakt istället. Väldigt ovanlig ras (finns ca 15-20st i Sverige och ca 15st i Norge, har inte koll på andra länder).
Mycket kortare i kroppen och "kantigare" än de flesta andra raser, alltid helt korthårig, röd eller sandfärgad i olika nyanser och oftast med lite vitt på tassarna och bröstet. Sund ras fysiskt sett, men mentalt så finns det flera som är lite väl rädda av sig, framförallt i situationer med människor. De som gillar vinthundar brukar ju gilla att hundarna är så otroligt mjuka mentalt, lätta och trevliga. De här är inte riktigt så, vilket nog är en bidragande orsak till att de är så ovanliga. Jag är dock löjligt förtjust i dem, men har inte haft möjlighet att köpa någon, inte riktigt vågat heller, men innan jag dör så ska jag ha haft en :p
azawakh-calame_donaueschingen2009.jpg

Åh....så tråkigt. Det där med röntgen är en vidrig känsloresa. Håller tummarna för att det blir ett bra utlåtande trots allt :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 636
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka