Läderarbetestråden

Blyger

Trådstartare
Är det någon mer än jag som syr i läder? Jag gick en helgkurs där vi lärde oss sy en grimma och har blivit stammis hos sadelmakaren sedan dess :o

Hittills har jag sytt en grimma, en läderväska (efter egen design) och nu arbetar jag på ett utställningskit (ledtygel, delta och träns) i storlek minishettis.

IMG_20240722_215221_830.webp

Väskan.
 
Aldrig sett eller hört om en sådan kurs. Syr du med maskin eller för hand? Var hittar man läder att jobba med? Låter som en mycket kul och dyr hobby. Men inte dyrare än hästarna förstås:eek:
 
Aldrig sett eller hört om en sådan kurs. Syr du med maskin eller för hand? Var hittar man läder att jobba med? Låter som en mycket kul och dyr hobby. Men inte dyrare än hästarna förstås:eek:
Lokala sadelmakaren hade en helgkurs :)
Men vet att typ ABF har ibland också.
Jag syr för hand och köper läder från sadelmakaren så kan köpa bara "remmar", måste inte köpa en hel hud liksom. Han har bara läder från Tärnsjö garveri. Spännen är det dyra tror jag 😬
 
Jag har ingen häst f.n., vilket (i kombination med att jag bytte jobb i början av året) innebär att jag inte pysslat på "ett tag". Sydde en ny nosrem till nosgrimman och ett matchande pannband till svärmors hästs träns härom året. Men jag är utbildad sadelmakare, inriktning häst :) . Det hänger ett gäng sadlar här hemma, som blev till under utbildningen (gjorda åt min dåvarande häst).
 
Jag har ingen häst f.n., vilket (i kombination med att jag bytte jobb i början av året) innebär att jag inte pysslat på "ett tag". Sydde en ny nosrem till nosgrimman och ett matchande pannband till svärmors hästs träns härom året. Men jag är utbildad sadelmakare, inriktning häst :) . Det hänger ett gäng sadlar här hemma, som blev till under utbildningen (gjorda åt min dåvarande häst).
Åh vad kul!
Vill du visa något? :)
 
Åh vad fina saker @Blyger vad kul! Själv är jag helt värdelös på att sy i alla material så har inga planer på att ta upp detta som en hobby men är det ännu svårare att sy i läder än tyg? Vad är utmaningarna om man jämför tyg och läder,? Kanske har du också någon input i det @Liten ?
 
Åh vad fina saker @Blyger vad kul! Själv är jag helt värdelös på att sy i alla material så har inga planer på att ta upp detta som en hobby men är det ännu svårare att sy i läder än tyg? Vad är utmaningarna om man jämför tyg och läder,? Kanske har du också någon input i det @Liten ?
Tack :love: är ju jätte-nybörjare men försöker liksom :)

Jag som bara syr för hand tycker inte det är så svårt med själva sy-biten (jämfört med tyg/symaskin) däremot är det andra utmaningar. Typ att gaffla (göra hål i förväg) :cautious:
 

Liknande trådar

Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
783
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 733
Senast: cassiopeja
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 335
Senast: Anonym
·
P
Utrustning Jag är helt besatt av att köpa utrustning i olika storlekar och färger (och jag har inte ens en egen/foder/medryttar häst)... Jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 018
Senast: kenttjej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp