Bra fråga, men också lite svår att svara på! Jag tycker att läder är lättare att hantera, men jag är också betydligt vanare att jobba i läder än textil. Textil är utanför min comfort zone
, medan jag är utbildad i läder. Väskor etc är också utanför min comfort zone.
Symaskinerna för lädersömnad (av den typ som jag håller på med - sambon är bilsadelmakare och är van att jobba med betydligt nättare tråd och nål än jag är..) är betydligt grövre och starkare än de för textil. Är en inte van vid industrimaskiner så är det en utmaning i sig.
En bra handsöm tar många meter att lära sig. Ska en göra det "by the book" så görs hålen ett i taget, med en skärsyl, allteftersom en syr. Dubbla nålar. Det är inte rymdvetenskap rent tekniskt, men det tar tid att få till sömmen riktigt bra - jämna stygn som är rätt vinklade (både på framsidan och baksidan). Och well, har en gjort ett hål så går det inte att få bort det (fast det är ju sant för en hel del tyger också).
Läder beter sig annorlunda än tyg, och kräver viss materialkunskap. Hur det beter sig, vilken ledd en kan skära ut vilka delar på, tjocklek, osv osv. För att få en produkt som håller.