Läderarbetestråden

Fantastiskt fina läderarbeten! :)

Hade varit kul att höra lite om hur du gör för att kunna sy i så tjockt läder, vilka verktyg som behövs osv.
Tack, jag är ju supernybörjare som gått en helgkurs och sen fastnat för det (inte utbildad sadelmakare som @Liten ) men använder mig främst av detta.
IMG_20240729_151016.webp

Gafflar för att göra hålen, skärsyl och rundsyl. Sen nål och tråd såklart, och en kantskärare för att snygga till kanterna. Och kantfärg och kantputs (heter definitivt något annat!). Har en skarp speciell kniv också, men skär ut remmar hos sadelmakaren.
 
(Min klippning)...är det ännu svårare att sy i läder än tyg? Vad är utmaningarna om man jämför tyg och läder,? Kanske har du också någon input i det @Liten ?

Bra fråga, men också lite svår att svara på! Jag tycker att läder är lättare att hantera, men jag är också betydligt vanare att jobba i läder än textil. Textil är utanför min comfort zone :p, medan jag är utbildad i läder. Väskor etc är också utanför min comfort zone.

Symaskinerna för lädersömnad (av den typ som jag håller på med - sambon är bilsadelmakare och är van att jobba med betydligt nättare tråd och nål än jag är..) är betydligt grövre och starkare än de för textil. Är en inte van vid industrimaskiner så är det en utmaning i sig.

En bra handsöm tar många meter att lära sig. Ska en göra det "by the book" så görs hålen ett i taget, med en skärsyl, allteftersom en syr. Dubbla nålar. Det är inte rymdvetenskap rent tekniskt, men det tar tid att få till sömmen riktigt bra - jämna stygn som är rätt vinklade (både på framsidan och baksidan). Och well, har en gjort ett hål så går det inte att få bort det (fast det är ju sant för en hel del tyger också).

Läder beter sig annorlunda än tyg, och kräver viss materialkunskap. Hur det beter sig, vilken ledd en kan skära ut vilka delar på, tjocklek, osv osv. För att få en produkt som håller.
 
Bra fråga, men också lite svår att svara på! Jag tycker att läder är lättare att hantera, men jag är också betydligt vanare att jobba i läder än textil. Textil är utanför min comfort zone :p, medan jag är utbildad i läder. Väskor etc är också utanför min comfort zone.

Symaskinerna för lädersömnad (av den typ som jag håller på med - sambon är bilsadelmakare och är van att jobba med betydligt nättare tråd och nål än jag är..) är betydligt grövre och starkare än de för textil. Är en inte van vid industrimaskiner så är det en utmaning i sig.

En bra handsöm tar många meter att lära sig. Ska en göra det "by the book" så görs hålen ett i taget, med en skärsyl, allteftersom en syr. Dubbla nålar. Det är inte rymdvetenskap rent tekniskt, men det tar tid att få till sömmen riktigt bra - jämna stygn som är rätt vinklade (både på framsidan och baksidan). Och well, har en gjort ett hål så går det inte att få bort det (fast det är ju sant för en hel del tyger också).

Läder beter sig annorlunda än tyg, och kräver viss materialkunskap. Hur det beter sig, vilken ledd en kan skära ut vilka delar på, tjocklek, osv osv. För att få en produkt som håller.


Tack för svar intressant! Kan förstå att det tar tid att få till handsöm.
 
Förstås, grimmor kan vara sega 😅
Vad var det för kurs du gick? :)
Jag har gått lite kurser på Nyköpings folkhögskola, sommarkurs, fortsättningskurs och piskflätning.

Jag håller på att exprimentera med mönsterflätning på nosdelen på grimman och det går väl inte jättebra så det ligger lite på is just nu.
 
Jag har gått lite kurser på Nyköpings folkhögskola, sommarkurs, fortsättningskurs och piskflätning.

Jag håller på att exprimentera med mönsterflätning på nosdelen på grimman och det går väl inte jättebra så det ligger lite på is just nu.
Coolt, piskflätning också? Det låter avancerat :)

Jag blev inspirerad av dig och gjorde ett passfodral nu senast.
 
Jag sydde det här skinnfodralet/väskan när jag var på sy och hanverksfestivalen i Umeå för några veckor sen. Det är ett företag som har webbshop men också åker runt på mässor och har workshop. Dom säljer materialkit till väskor, plånbok medmera där lädret redan har hål för sömmarna så det är lite lättare att sy.

Inte så avancerat som er andra i tråden men det var väldigt trevligt och jag är sugen på att beställa hem ett kit för att sy en större väska.

Screenshot_20241025-132405.webp
 
Tack :)
Jag sydde det här skinnfodralet/väskan när jag var på sy och hanverksfestivalen i Umeå för några veckor sen. Det är ett företag som har webbshop men också åker runt på mässor och har workshop. Dom säljer materialkit till väskor, plånbok medmera där lädret redan har hål för sömmarna så det är lite lättare att sy.

Inte så avancerat som er andra i tråden men det var väldigt trevligt och jag är sugen på att beställa hem ett kit för att sy en större väska.

Visa bifogad fil 155626
Jättefin, och vilken smart idé! Hoppas du hittar något mer fint att sy :)
 

Liknande trådar

Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
784
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 733
Senast: cassiopeja
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 336
Senast: Anonym
·
P
Utrustning Jag är helt besatt av att köpa utrustning i olika storlekar och färger (och jag har inte ens en egen/foder/medryttar häst)... Jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 018
Senast: kenttjej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp