Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här tröttnade vi idag på vår "egen" skog och stoppade in alla hundar i bilen och åkte iväg. Sambon hade ett förslag på ett ställe han gått på förr...
5 km skulle det vara. Passade bra så vi skulle hinna runt innan det blev mörkt.
Han är inte bara tidsoptimist. Han är längdoptimist också:meh:
7,4 km var det. Och BARA uppför. Fattar inte hur det kunde vara sååååå mycket uppför och inget nerför:down:
Och ris, ris,ris och svampig mossa. Ohyggligt tungt att gå i. Stundvis tyckte jag smått illa om honom som utsatte mig för detta.
Men hundarna var glada och blev trötta. Vi fick pinna på bra för att hitta runt innan det blev bäcksvart.
Jag tuppade dysvettig av på soffan när jag kom hem. Hundarna sover sött.
Har iaf fått duschat av mig nu och vaknar till liv med lite glögg. Skippar nog Noseworken som jag planerat för skägget idag. Finns en morgondag också:up:

Formodligen dum.
Min 'lillskit', Rottis runt 30 kg skulle formodligen komma och gomma sig bakom mig for att kanna sig trygg i en sadan situation ... Miss Mandy daremot, Rottis 38 kg utan att vara det minsta overviktig, anser sig sjalv vara "The Boss" och halls efter mycket hart av mig for att det far inte hon bestamma.
Hon blir dock ganska grinig om nagon annan hund forsoker tala om for henne att den ar bossen ... numera hander oftast inte sa mycket mer an att hon kommer till mig och beklagar sig, men hon har MYCKET tydligt talat om for ett par sma hundar att hon inte alls accepterar att de tar sig ton och snaser henne i ansiktet.
Bada skramde hon nastan ihjal genom att oppna munnen och lagga den over ryggen pa den lilla ... som kom undan med en halv hjartattack och en blot rygg. Hon bara la munnen over och sedan drog sig tillbaka och konstaterade tydligen att det rackte. (Och skramde livet ur mig pa kuppen. LOL)

Haha.. Ja, förmodligen..
Jag känner den större hunden väl och vet vad den går för. Den lilla saken var så pass liten och man såg direkt hur undergiven och skrajsen den var. Så då vågade jag låta hunden få fritt spelrum.
Med andra hundar hade jag styrt upp min för att minimera risk för skada på henne.
Min ger sig inte på andra på ett sätt som ger skador. Så jag var inte orolig för den mindres hälsa heller.

Äh det är väl lika bra. Har en chihuahua i bekantskapskretsen, rätt liten sådan, som fräser ifrån till mina hundar direkt. Hon blir ju respekterad också, rätt skönt att de håller sig på varsin kant (så slipper man fundera över att min buffliga 17kgs nog är en dålig lekkamrat.

Ja, just iom att min är så liten så vill jag inte riskera att hon vare sig blir tillplatad fysiskt som psykiskt.
Så att låta henne gå fram till vilken hund som helst och försöka ta över kommer jag inte göra.
Men just här är den större min pappas hund. Den kommer hon träffa en del. Och jag vet att den är för unghundig fortfarande för att må bra av att bestämma. Den är inte vettig nog i sina beslut än.
Dock vet jag också att den inte är sån att den ger sig på min. Så därför lät jag henne göra sin grej.
Det blir bäst för alla hundarna om hon styr.

Aaaargh vad jag är irriterad just nu! :banghead: Var på väg hem från morgonrastningen med hunden när han bestämde sig för att han inte var riktigt klar, så han satte sig och bajsade en liten hög på gräset utanför porten till lägenheten. Som vilken normal hundägare som helst drog jag upp en bajspåse och plockade upp det. I samma ögonblick kom det en kvinna med en barnvagn som skulle in i porten bredvid och bestört sa att jag inte kan rasta hunden där för där är ju barn som leker och det är äckligt! Jag höll upp den knutna bajspåsen och sa att jag, till skillnad från många andra hundägare i området, plockar upp efter min hund. Det tyckte hon inte var bra nog utan tyckte att jag kunde gå iväg med hunden någon annanstans varpå hon gick in i porten och stängde dörren.

Jag hatar verkligen när man hamnar i situationer där en personen angriper en, sedan springer iväg innan man hunnit komma med motargument, typ "det är bäst jag sticker innan jag hunnit bli överbevisad". Så just nu sitter jag och har god lust att fylla hennes postlåda med hundskit eller något annat omoget skitbeteende (pun intended), så ska hon få se på "äckligt"...

Kommer självklart inte göra det, men man kan ju fantisera om det :angel:

Aaaargh vad jag är irriterad just nu! :banghead: Var på väg hem från morgonrastningen med hunden när han bestämde sig för att han inte var riktigt klar, så han satte sig och bajsade en liten hög på gräset utanför porten till lägenheten. Som vilken normal hundägare som helst drog jag upp en bajspåse och plockade upp det. I samma ögonblick kom det en kvinna med en barnvagn som skulle in i porten bredvid och bestört sa att jag inte kan rasta hunden där för där är ju barn som leker och det är äckligt! Jag höll upp den knutna bajspåsen och sa att jag, till skillnad från många andra hundägare i området, plockar upp efter min hund. Det tyckte hon inte var bra nog utan tyckte att jag kunde gå iväg med hunden någon annanstans varpå hon gick in i porten och stängde dörren.

Jag hatar verkligen när man hamnar i situationer där en personen angriper en, sedan springer iväg innan man hunnit komma med motargument, typ "det är bäst jag sticker innan jag hunnit bli överbevisad". Så just nu sitter jag och har god lust att fylla hennes postlåda med hundskit eller något annat omoget skitbeteende (pun intended), så ska hon få se på "äckligt"...

Kommer självklart inte göra det, men man kan ju fantisera om det :angel:
Fast just utanför porten är faktiskt inte jättekul, säger icke hundägaren. :D Vi har en liten gräsplätt utanför min port, så liten att den inte ens går att leka på - och där har det länge suttit en skylt om att hundrastning är förbjuden. (Dock är skylten borta, kanske ägaren till rottweilern som satt där häromdagen har tagit bort den ;))

Fast just utanför porten är faktiskt inte jättekul, säger icke hundägaren. :D

Jag försöker berätta det för Ale (har hundgården i direkt anslutning till min yttertrappa, så man går genom den för att komma in i huset). Hon envisas ändå med att kissa precis vid grinden varje kväll. Kanske ska testa med en tydlig bild av en kissande hund med förbudsstreck över? Vad gäller skitar där man går så är det ett otyg, men plockar man upp så är det ju inte skit kvar. Problemet löst!

Fast just utanför porten är faktiskt inte jättekul, säger icke hundägaren. :D Vi har en liten gräsplätt utanför min port, så liten att den inte ens går att leka på - och där har det länge suttit en skylt om att hundrastning är förbjuden. (Dock är skylten borta, kanske ägaren till rottweilern som satt där häromdagen har tagit bort den ;))
Vi har enorma gräsytor och även dungar av träd och buskar runt lägenhetsbyggnaderna där jag bor. Längs med byggnaden går det en gångväg och på andra sidan gångvägen är det gräsmatta, träd, buskar osv. Jag kan förstå om folk tycker det är äckligt om hunden sätter sig på gångvägen och lägger en hög för då kan det vara svårt att få bort allt om bajset är kladdigt och risken är högre att någon trampar i det. Men att bli arg för att hunden sätter sig i gräset, på motsatta sidan av gångvägen, en årstid när det inte direkt är läge att dra fram picknick-filten och låta barnen rulla i gräset i bara t-shirt och shorts, det tycker jag bara är idiotiskt. Här nere i skåne regnar det genom hela vintern i stort sett, och om det skulle råka vara någon liten bajsfläck på ett grässtrå kvar när jag plockar upp bajset efter min hund (som äter färskfoder och därmed skiter som en kanin), så lär det ha regnat bort tills imorgon.

Det finns andra områden här där det är skyltat att man inte får rasta hund, och det respekterar man ju såklart. Men är det ingen skylt, så får folk faktiskt leva med att hundar rastas på de ytorna och istället för att försöka snäsa av en hundägare som plockar upp efter sig kanske man ska vara tacksam att det finns någon som faktiskt gör det. Tyvärr är det många hundägare här som bara lämnar det. Ser nya högar varje morgon när vi kommer ut.

Jag hade god lust att fråga henne vad hon tycker om att barnen leker i kaninbajs. Vi har massor med vildkaniner i området som såklart skiter och kissar ohämmat överallt utan att någon är där och plockar upp det. På vissa ställen ligger kaninbajset som en matta över marken, men såklart så hann hon ju fly in i trapphuset innan jag kom så långt.

Jag hade god lust att fråga henne vad hon tycker om att barnen leker i kaninbajs. Vi har massor med vildkaniner i området som såklart skiter och kissar ohämmat överallt utan att någon är där och plockar upp det. På vissa ställen ligger kaninbajset som en matta över marken, men såklart så hann hon ju fly in i trapphuset innan jag kom så långt.
Där är inget förbud, du förklarade och visade tydligt att du plockade upp - då kan du väl släppa det och gå vidare? Även om du fick prata i en halvtimme skulle hon förmodligen inte ändra sig.

Där är inget förbud, du förklarade och visade tydligt att du plockade upp - då kan du väl släppa det och gå vidare? Även om du fick prata i en halvtimme skulle hon förmodligen inte ändra sig.
Klart hon inte skulle, men jag blir irriterad på folk som försöker trigga igång en argumentation och tror att de kan sätta andra på plats och sedan sticka iväg innan personen de försökte trycka till hinner säga något för sig själv.

Klart hon inte skulle, men jag blir irriterad på folk som försöker trigga igång en argumentation och tror att de kan sätta andra på plats och sedan sticka iväg innan personen de försökte trycka till hinner säga något för sig själv.
Bäst är ändå de som skäller ut en för att man inte plockat upp bajs, när hundarna kissat ;) utanför mig finns gräsmattor utan några förbudsskyltar. De som jag vet att barn inte brukar leka på rastar jag hundarna vid. Men ja, jag plockar ju alltid upp då. Trots det var det en tant som började spionera på mig, skrika så fort hon såg mig osv. Först när hon en gång var bredvid när hundarna kissade, jag visade en tom bajspåse och bad henne visa vad jag skulle plocka upp så slutade hon.

Bäst är ändå de som skäller ut en för att man inte plockat upp bajs, när hundarna kissat ;) utanför mig finns gräsmattor utan några förbudsskyltar. De som jag vet att barn inte brukar leka på rastar jag hundarna vid. Men ja, jag plockar ju alltid upp då. Trots det var det en tant som började spionera på mig, skrika så fort hon såg mig osv. Först när hon en gång var bredvid när hundarna kissade, jag visade en tom bajspåse och bad henne visa vad jag skulle plocka upp så slutade hon.
Vid ett tillfälle så var min hund rejält lös i magen. Det bara rann ut som vatten. Då blev jag skriken på att jag skulle veta hut och plocka upp hundbajset efter mig. Får börja ha med mig en dammsugare som klarar att suga upp vätska kanske.

Du skrev ju så här: Jag höll upp den knutna bajspåsen och sa att jag, till skillnad från många andra hundägare i området, plockar uppefter min hund.

Och det var väl utmärkt. Att fortsätta argumentera är ju lönlöst, hon skulle inte ge sig ändå. Det skulle bara bli onödigt tjafsigt.

Du skrev ju så här: Jag höll upp den knutna bajspåsen och sa att jag, till skillnad från många andra hundägare i området, plockar uppefter min hund.

Och det var väl utmärkt. Att fortsätta argumentera är ju lönlöst, hon skulle inte ge sig ändå. Det skulle bara bli onödigt tjafsigt.
Ja, och i det ögonblicket var hon redan halvvägs in genom dörren så troligen hörde hon knappt hälften av vad jag sa. Det är lite som att man skulle gå runt och kommentera folks äckliga vanor på stan och sen bara fortsätta gå när personen man kommenterat vill konfrontera en. Om man inte vill, har tid eller orkar stanna upp och ta ett snack så kan jag gott tycka att man kan hålla käften.

Ja, och i det ögonblicket var hon redan halvvägs in genom dörren så troligen hörde hon knappt hälften av vad jag sa. Det är lite som att man skulle gå runt och kommentera folks äckliga vanor på stan och sen bara fortsätta gå när personen man kommenterat vill konfrontera en. Om man inte vill, har tid eller orkar stanna upp och ta ett snack så kan jag gott tycka att man kan hålla käften.
Fast det är ju så folk gör när de gnäller på andra, privatpolisar osv. Jag säger inte att det är rätt. Vad jag säger är att det är meningslöst att ge sig in i argumentation, det är bättre att bara säga en kort förklaring som du gjorde. Och sen släppa det oavsett om det gick fram eller inte, istället för att lägga en massa ilska på det i efterhand.

Fast det är ju så folk gör när de gnäller på andra, privatpolisar osv. Jag säger inte att det är rätt. Vad jag säger är att det är meningslöst att ge sig in i argumentation, det är bättre att bara säga en kort förklaring som du gjorde. Och sen släppa det oavsett om det gick fram eller inte, istället för att lägga en massa ilska på det i efterhand.
Klart det är meningslöst, men är man den som blivit åthutad så känns det rätt bittert att inte få möjlighet att säga vad man tänkt säga till sitt eget försvar för att den andra personen plötsligt får en släng av konflikträdsla och smiter iväg när denne märker att man faktiskt tänkt svara upp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
786
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka