Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Promenaden idag var nog en av de finaste jag någonsin gått med två salukis, trots kallt regn!
Vi åkte till favoritskogen som har en del motionsspår osv. Bara två bilar på parkeringen och ägarna till dem dök upp när jag precis börjat gå, såå vi var mest troligt ensamma i skogen och jag kunde slappna av (vi har mött otrevliga hundar där förut, men de verkar bara vara där när det är fint väder).

Gick ca 1km med hundarna i koppel, sedan fick de vara lösa resten av tiden. De strosade runt (även valpen!), sprang någon liten runda men lekte jättefint, strosade runt lite mer... De höll sig hela tiden nära och jag kallade in dem flera gånger, ibland med godisbelöning ibland bara med klapp och kel som belöning. Kunde även kalla in Ebrah utan att Aysu kom och tvärt om. Det har jag inte riktigt provat innan, men det känns fint att det fungerar.

Som tur var hade jag handduk i bilen och bilen har fungerande AC som snabbt kunde värma oss, för fy vad kallt det var mot slutet av promenaden. Trots det längtar jag efter fler såna här turer. Det var SÅ skönt. En timme gick vi runt och nu sover hundarna lugnt här hemma.

Det där stämmer ju rätt bra in på min ras också. Stor, aktiv hund. Mer än en sällskapshund, mindre än en brukshund. Robust, entusiastisk, kärleksfull och clowning stämmer också. Duger till alla sporter på hobbynivå men inga SM-hundar. Min ras har ju dock ännu mer lättskött päls än din, måste inte ens trimmas ;) Men fäller dock. Och så är min ras sjukare.

Fäller? Jag vet inte om man kan kalla detta domedagshelvete av konstant behåring på allt förutom hunden för att fälla. Det är sjukt hur mycket dom fäller. :rofl::arghh: Tycker att han kan behålla lite päls så att han inte fryser.

Senast ändrad:
Själv slåss jag dagligen i uppförsbacke för att få golvet något sånär lurvfritt så jag vågar släppa loss ouppackade robottrimmern.

Fäller? Jag vet inte om man kan kalla detta domedagshelvete av konstant behåring på allt förutom hunden för att fälla. Det är sjukt hur mycket dom fäller. :rofl::arghh: Tycker att han kan behålla lite päls så att han inte fryser.
:rofl::rofl::rofl:
Själv inser jag att jag är relativt skonad. Sååå farligt tycker jag inte att det är! Bara när jag har svarta byxor, annars är det rätt lugnt faktiskt.. :o Men så är jag inte det minsta fin i kanten heller :D

Blev inget med den omplaceringshunden jag skrev om för ett tag sen. Ägaren valde ett hem i samma stad som hon bor i, även om hon skrev att mitt hem lät mer passande. Misstänkte att avståndet kunde ställa till det.
Sen i onsdags förra veckan är jag hundvakt så jag har fått testa på livet med tre hundar på riktigt och jag har trivts väldigt bra med det. Unghunden är glad för att han har någon att leka mycket med och gammelhunden är glad över att slippa all uppmärksamhet från unghunden ;) Men men, vi får se när en tredje hund flyttar hit...

Blev inget med den omplaceringshunden jag skrev om för ett tag sen. Ägaren valde ett hem i samma stad som hon bor i, även om hon skrev att mitt hem lät mer passande. Misstänkte att avståndet kunde ställa till det.
Sen i onsdags förra veckan är jag hundvakt så jag har fått testa på livet med tre hundar på riktigt och jag har trivts väldigt bra med det. Unghunden är glad för att han har någon att leka mycket med och gammelhunden är glad över att slippa all uppmärksamhet från unghunden ;) Men men, vi får se när en tredje hund flyttar hit...
Äschdå. Säg till om du är intresserad av en fin, ganska ung saluki. Jag vet en som behöver ett hem :p

Jag tror att allting har sin mening! Du kommer hitta en bättre hund ;) Låter ju som att tre hundar passar utmärkt i ditt liv iallafall, bra det! :up:

Tråkigt! Hoppas att ni inte hunnit bygga upp för stor förväntan. Men roligt att det verkar funka med tre. Vad är det för ras på lånehunden? Jag fantiserar om vilken ras som skulle passa barnen (10, 12, 14) bättre och som samtidigt klarar av att leva och trivas med vår stora klump till yrväder. Det blir inte av på riktigt. Min man vägrar, men det är roligt att tänka på i alla fall. Och han kan ju ändra sig...

Tråkigt! Hoppas att ni inte hunnit bygga upp för stor förväntan. Men roligt att det verkar funka med tre. Vad är det för ras på lånehunden? Jag fantiserar om vilken ras som skulle passa barnen (10, 12, 14) bättre och som samtidigt klarar av att leva och trivas med vår stora klump till yrväder. Det blir inte av på riktigt. Min man vägrar, men det är roligt att tänka på i alla fall. Och han kan ju ändra sig...
Nej, jag hade redan en känsla av att hon tyckte det var lite långt hit så det var mest skönt att få det bekräftat även om det såklart är tråkigt också. Hunden lät väldigt trevlig och var i perfekt ålder. Lånehunden är en ceskyterrier, precis som min gammelhund. De som äger lånehunden hade två andra ceskys under min uppväxt och det var framför allt de hundarna jag fick passa för att bevisa för mina föräldrar att jag klarade av en hund ;) Så det är pga dem som jag har en cesky :) Trevlig ras som egentligen passar mig väldigt bra men min hund har haft för mycket sjukdomar i sitt liv för att jag ska våga mig på en cesky igen... Det är en väldigt vääääldigt liten ras i Sverige så avelsutbudet blir därefter.

Nej, jag hade redan en känsla av att hon tyckte det var lite långt hit så det var mest skönt att få det bekräftat även om det såklart är tråkigt också. Hunden lät väldigt trevlig och var i perfekt ålder. Lånehunden är en ceskyterrier, precis som min gammelhund. De som äger lånehunden hade två andra ceskys under min uppväxt och det var framför allt de hundarna jag fick passa för att bevisa för mina föräldrar att jag klarade av en hund ;) Så det är pga dem som jag har en cesky :) Trevlig ras som egentligen passar mig väldigt bra men min hund har haft för mycket sjukdomar i sitt liv för att jag ska våga mig på en cesky igen... Det är en väldigt vääääldigt liten ras i Sverige så avelsutbudet blir därefter.
Jag hade aldrig hört talas om eller sett nån cesky innan jag såg din. Synd på sjukdomar när det verkar vara en sån trevlig ras. De ska vara precis lagom popuära, verkar det.

Självklart kan man styra vart hunden sätter sig, man tränar in transportsträcka o sen vassego att kissobajs.

Man kan inte kräva perfektion av valpar eller hundar med ränndreta.

Jag sa inte att det var en omöjlighet, men jag känner faktiskt inte till en enda hundmänniska i min krets som använder sig av en sådan metod, även om det givetvis existerar. Nu var hunden uppenbarligen inte "färdigrastad", och en nödig hund är en nödig hund och sätter sig därför och skiter ändå, oavsett om man tränat in transportsträcka eller ej.

Jag hade aldrig hört talas om eller sett nån cesky innan jag såg din. Synd på sjukdomar när det verkar vara en sån trevlig ras. De ska vara precis lagom popuära, verkar det.
Ja precis, lagom populära är nog bäst. Utbudet har blivit lite bättre efter att några hundar importerats från Tjeckien som jag förstått det. Men jag är avskräckt...
Lånehunden är fin dock, och rasklippt. Det är inte min :p Ja, det är alltså min gammelhund som smyger bakom lånehunden. Inte ens en lugg har han stackarn ;)
dsc_6495_kopiera_56732f142a6b2297b6d6c8dd.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
786
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka