Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående antal registrerade per år. I min ras (airedale)har det under de sista 10 åren varierat tillsynes slumpmässigt mellan 58 som lägst, 2014 och 88 som högst, 2013. Oftast runt 65 annars. Jag tror att de låga siffrorna beror på att det är en stor och intensiv hund som varken är ren sällskapshund eller brukshund.

Synd ändå eftersom det är en robust, entusiastisk, kärleksfull och clownaktig ras (jag tänker på den som en friskare boxer med jobbigare pälsvård) som kan använda i nästan alla sporter (även om den sällan blir bäst) och min som är finskavlad har potential att bli en riktig rolig brukshund. De lever länge för att vara så stora och är förutom höfter (som inte är en anmärkningsvärd risk) friska utan rasbundna sjukdomar. Trimningen har ju den fördelen att de inte fäller, måste bada på riktigt för att bli blöta och trots att de springer som jehun(d) i skogen drar de in nästan ingenting. Det fäster inte i pälsen.

Ja, det var ett reklamtal för airedales. De passar kanske bara en viss grupp hundägare men det skulle vara roligt att se dem lite oftare i rätt händer (säger jag som ganska ofta förtvivlar och tänker att jag tagit mig vatten över huvudet :crazy:)
Det där stämmer ju rätt bra in på min ras också. Stor, aktiv hund. Mer än en sällskapshund, mindre än en brukshund. Robust, entusiastisk, kärleksfull och clowning stämmer också. Duger till alla sporter på hobbynivå men inga SM-hundar. Min ras har ju dock ännu mer lättskött päls än din, måste inte ens trimmas ;) Men fäller dock. Och så är min ras sjukare.

Angående antal registrerade per år. I min ras (airedale)har det under de sista 10 åren varierat tillsynes slumpmässigt mellan 58 som lägst, 2014 och 88 som högst, 2013. Oftast runt 65 annars. Jag tror att de låga siffrorna beror på att det är en stor och intensiv hund som varken är ren sällskapshund eller brukshund.

Synd ändå eftersom det är en robust, entusiastisk, kärleksfull och clownaktig ras (jag tänker på den som en friskare boxer med jobbigare pälsvård) som kan använda i nästan alla sporter (även om den sällan blir bäst) och min som är finskavlad har potential att bli en riktig rolig brukshund. De lever länge för att vara så stora och är förutom höfter (som inte är en anmärkningsvärd risk) friska utan rasbundna sjukdomar. Trimningen har ju den fördelen att de inte fäller, måste bada på riktigt för att bli blöta och trots att de springer som jehun(d) i skogen drar de in nästan ingenting. Det fäster inte i pälsen.

Ja, det var ett reklamtal för airedales. De passar kanske bara en viss grupp hundägare men det skulle vara roligt att se dem lite oftare i rätt händer (säger jag som ganska ofta förtvivlar och tänker att jag tagit mig vatten över huvudet :crazy:)

Haha, åh, jag gillar att läsa om airedales. Var faktiskt till deras monter på stora Sthlm något år för att fråga lite hur rasen var, jag har alltid varit förtjust. Hamnade då att prata med någon gubbe som påstod att airedales minsann skulle passa utmärkt till lydnad och gå att tävla "hur mycket som helst", för hans hund hade så snabbt lärt sig att sitta på kommando hemma i köket (och det verkade vara det enda den kunde) :D Om jag någon gång ska ha annat än saluki så ska det bli någon lite mer tränings och tävlingshund (de flesta är ju mer det än vad vinthundarna är...) och då kommer jag se hur det ser ut för airedaleaveln osv :p

Haha, åh, jag gillar att läsa om airedales. Var faktiskt till deras monter på stora Sthlm något år för att fråga lite hur rasen var, jag har alltid varit förtjust. Hamnade då att prata med någon gubbe som påstod att airedales minsann skulle passa utmärkt till lydnad och gå att tävla "hur mycket som helst", för hans hund hade så snabbt lärt sig att sitta på kommando hemma i köket (och det verkade vara det enda den kunde) :D Om jag någon gång ska ha annat än saluki så ska det bli någon lite mer tränings och tävlingshund (de flesta är ju mer det än vad vinthundarna är...) och då kommer jag se hur det ser ut för airedaleaveln osv :p

Kul! I Finland och Tyskland används de fortfarande som bruks/skydds/tjänstehundar så man ska nog kolla åt det hållet. Det skulle vara så himla roligt att se hur du skulle ta dig an en airedale. De är mäktiga när det funkar.

Idag fick lillskit följa med på släktmiddag med medföljande hundar. De andra känner varann och var på känd mark sas. Det var en lite större hund och som tom var mindre än min.
Båda är yngre hundar. Men den större är iaf runt två år.
Lillskit klev dock in och talade om att from nu chefade hon.
Hon gjorde det bra. Bestämt men utan överdrifter.
Jag vet inte om man är dum eller modig när man väger under 3 kg och gör så.. :p

Kul! I Finland och Tyskland används de fortfarande som bruks/skydds/tjänstehundar så man ska nog kolla åt det hållet. Det skulle vara så himla roligt att se hur du skulle ta dig an en airedale. De är mäktiga när det funkar.
Jag tycker också att det skulle vara kul att se mig med en sådan :angel: Det enda icke-vinthundiga jag tränat med riktigt ordentligt var en dvärgschnauzer, men den kunde redan "allt" så det handlade mest om att jag skulle lära mig kommunicera med den på ett bra sätt. Tydligen brukade den vara mycket skeptisk till nytt folk, men mig tyckte den om så vi hade jätteroligt ihop :love: Det är lite synd att man aldrig kan hinna ha alla raser som vore roliga att testa... Sedan är jag inte säker på att jag vill ha tex en airedale i 10 år.. En vettig omplacering däremot (om sådant någonsin dyker upp), det kanske vore något, i framtiden.

Idag fick lillskit följa med på släktmiddag med medföljande hundar. De andra känner varann och var på känd mark sas. Det var en lite större hund och som tom var mindre än min.
Äh det är väl lika bra. Har en chihuahua i bekantskapskretsen, rätt liten sådan, som fräser ifrån till mina hundar direkt. Hon blir ju respekterad också, rätt skönt att de håller sig på varsin kant (så slipper man fundera över att min buffliga 17kgs nog är en dålig lekkamrat.

Formodligen dum.
Min 'lillskit', Rottis runt 30 kg skulle formodligen komma och gomma sig bakom mig for att kanna sig trygg i en sadan situation ... Miss Mandy daremot, Rottis 38 kg utan att vara det minsta overviktig, anser sig sjalv vara "The Boss" och halls efter mycket hart av mig for att det far inte hon bestamma.
Hon blir dock ganska grinig om nagon annan hund forsoker tala om for henne att den ar bossen ... numera hander oftast inte sa mycket mer an att hon kommer till mig och beklagar sig, men hon har MYCKET tydligt talat om for ett par sma hundar att hon inte alls accepterar att de tar sig ton och snaser henne i ansiktet.
Bada skramde hon nastan ihjal genom att oppna munnen och lagga den over ryggen pa den lilla ... som kom undan med en halv hjartattack och en blot rygg. Hon bara la munnen over och sedan drog sig tillbaka och konstaterade tydligen att det rackte. (Och skramde livet ur mig pa kuppen. LOL)

Idag visade jag upp ett hål i jackan och sa till en bekant "Jättetrist, Lillpumin hoppade upp och högg mig". Först på hennes reaktion insåg jag hur det lät :p

När han är lös och blir på bushumör vill han gärna hoppa upp och bita mig i armen, då distraherar jag också släpper han det. Men för en icke hundmänniska inser jag hur mitt påstående lät... vad är det för blodtörstig best jag har här hemma?!

Blev precis kontaktad av en tjej som verkar ha fått hem en saluki och undrade om jag kände den :p Visade sig vara ett barnbarn till min älskade tant Zala! Det syntes på en gång på bilden hon lagt upp. Hoppas att jag kan få veta lite mer om honom nu, har aldrig träffat hunden nämligen och jag vill ha stenkoll på alla barn, barnbarn osv till min tant.

Daghunden rymde genom grinden och skrämde brevbäraren! :arghh: :banghead: :o :(

Hon var ju absolut inte hotfull (och Monster stod förvirrat kvar på rätt sida staketet med en förvånad "Men matte har inte sagt varsågod? O_o" -min :love:), men karln blev i alla fall rädd - med all rätt, hur ska han veta vad skällande främmande hundar tänker göra... Jag skäms så jag mår illa. :banghead:

Idag visade jag upp ett hål i jackan och sa till en bekant "Jättetrist, Lillpumin hoppade upp och högg mig". Först på hennes reaktion insåg jag hur det lät :p

När han är lös och blir på bushumör vill han gärna hoppa upp och bita mig i armen, då distraherar jag också släpper han det. Men för en icke hundmänniska inser jag hur mitt påstående lät... vad är det för blodtörstig best jag har här hemma?!
Tänk när man säger så som dobermann ägare xD Då blir det fart på folk :sneaky:

Den är vanlig hos dobermann, där räknar man att nästan 50% kommer utveckla dcm typ omn jag inte minns fel. Även boxer har dcm. Ska dock tilläggas att sjukdommen yttrar sig olika hos olika raser, hos dobermann lider de flesta inte av dem - flera har bara dött knall fall utan att ägarna märkt att de varit sjuka innan. Numera är de flesta dock duktiga på att hjärtkolla sina äldre hundar och de seriösa uppfödarna gör krafttag för att utesluta sjuka hundar ur aveln.
Så är det hos kelpie också vad jag har förstått. De får förstorat hjärta och hjärtsvikt, sen dör de. Inte så mycket lidande för hunden m a o. Men de är ju allt för unga när de dör.

Så är det hos kelpie också vad jag har förstått. De får förstorat hjärta och hjärtsvikt, sen dör de. Inte så mycket lidande för hunden m a o. Men de är ju allt för unga när de dör.
Precis. Hos dobermann har många trott att deras hundar bara blivit äldre och lugnare och inte förstått att det är dcm det handlar om.
Numera börjar det dock bli vanligt att folk testar hundar, inte bara hundar som går i avel. Vet ett par uppf (däribland min) som köpt en egen väst för att kunna göra 24h ekg/holter och skickar resultaten till USA, tyvärr blir inte de resultaten officiella men med tanke på vad testerna kostar i Sverige. (Min uppfödare och några till lånar även ut sina västar för självkostnadspris för att alla som vill ska kunna testa)

Daghunden rymde genom grinden och skrämde brevbäraren! :arghh: :banghead: :o :(

Hon var ju absolut inte hotfull (och Monster stod förvirrat kvar på rätt sida staketet med en förvånad "Men matte har inte sagt varsågod? O_o" -min :love:), men karln blev i alla fall rädd - med all rätt, hur ska han veta vad skällande främmande hundar tänker göra... Jag skäms så jag mår illa. :banghead:

Förstår att det var skämmigt men det gick ju bra :)

Monster måste ha sett väldigt förvirrad ut! :p

I dag kom videon fran min Nosework klinik upp igen. Jag tror inte att jag har delat den har, sa nu blir det.:p
I alla instanser har visste jag inte var doften var gomd och det ar darfor nagon annan som klickar (han som gomde doften) men jag som har hundarna och levererar godiset. Mandy har orange vest och Diva har en rod.

Idag tänkte jag att vi skulle träna på att jag skulle kunna gå ett varv runt labben och han skulle sitta kvar.. Lex löste uppgiften genom att helt enkelt snurra ett varv på rumpan.. Nog för att rumpan hela tiden var i backen, på samma punkt där jag bad honom sitta, men var kanske inte riktigt det jag hade i åtanke :cautious: :laugh:
Hahaha! Underbara hundar :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
786
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka