Angående antal registrerade per år. I min ras (airedale)har det under de sista 10 åren varierat tillsynes slumpmässigt mellan 58 som lägst, 2014 och 88 som högst, 2013. Oftast runt 65 annars. Jag tror att de låga siffrorna beror på att det är en stor och intensiv hund som varken är ren sällskapshund eller brukshund.
Synd ändå eftersom det är en robust, entusiastisk, kärleksfull och clownaktig ras (jag tänker på den som en friskare boxer med jobbigare pälsvård) som kan använda i nästan alla sporter (även om den sällan blir bäst) och min som är finskavlad har potential att bli en riktig rolig brukshund. De lever länge för att vara så stora och är förutom höfter (som inte är en anmärkningsvärd risk) friska utan rasbundna sjukdomar. Trimningen har ju den fördelen att de inte fäller, måste bada på riktigt för att bli blöta och trots att de springer som jehun(d) i skogen drar de in nästan ingenting. Det fäster inte i pälsen.
Ja, det var ett reklamtal för airedales. De passar kanske bara en viss grupp hundägare men det skulle vara roligt att se dem lite oftare i rätt händer (säger jag som ganska ofta förtvivlar och tänker att jag tagit mig vatten över huvudet
)