Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad bra, då är vi överens :D
Oj! Nästan dubbelt så många. :eek: Men dalmatiner blir mer och mer populära igen, siffrorna går upp.

Ja, verkligen! 2014 reggades 352 valpar och det importerades 21st. Men vi är nere på ganska låga siffror nu, under 2009 så registrerades det nästan 600 valpar :crazy: Sedan dess har antalet sjunkit stadigt, tack och lov.

Ja, verkligen! 2014 reggades 352 valpar och det importerades 21st. Men vi är nere på ganska låga siffror nu, under 2009 så registrerades det nästan 600 valpar :crazy: Sedan dess har antalet sjunkit stadigt, tack och lov.
Men jösses! :eek: Så ofta ser man inte wachtlar ändå.. Jag tycker man ser dalmatiner oftare. Bara här hemma i skogen, joggingspåret bakom vårat hus, har jag sett 3 dalmatiner, plus min då. Men aldrig någon wachtel vad jag kan minnas. Dock kaaan det ju ha o göra med att man ser sin egen ras oftast ;)

Men jösses! :eek: Så ofta ser man inte wachtlar ändå.. Jag tycker man ser dalmatiner oftare. Bara här hemma i skogen, joggingspåret bakom vårat hus, har jag sett 3 dalmatiner, plus min då. Men aldrig någon wachtel vad jag kan minnas. Dock kaaan det ju ha o göra med att man ser sin egen ras oftast ;)

Haha, kaaan ju ha med det att göra! :D
De flesta wachtlarna bor nog på landet också, och rör sig kanske inte så ofta bland folk typ :p

Får lov att säga en positiv sak om noseworkdofterna i alla fall: jag blir lite mindre lat! Vägrar ha eländet inne, så vill jag spontanköra ett litet pass kl nio på kvällen då är det bara att masa sig ut i mörkret och blötan! :p

The evolution of a Tonto. :laugh: Jäklar vad han har ändrats på fyra månader.

tonto_ev_by_tontorollostorm-d9jzigd.png
Oj vad vuxen han ser ut nu!

Jag tröttnade på att valpen lekte galet monster även efter att Aysu sagt till rejält några gånger. Såå jag tog fram klickern och tränade lite. Bestämde mig för att belöna allt som inte var hoppa på mig, bita mig eller sitta ner.
Några gånger stod hon, skitsnyggt. Sedan började vi med något som jag tänker forma till utgångsposition och snyggt fotgående. Hon följer med fint vid sidan redan, men vi har ingen direkt "start" på det hela. Nu snurrade hon in fint bredvid mig helt på eget bevåg, vilket såklart belönades rejält :D

Hon fick även för sig att ligga ner, en gång direkt från stående (när hon gör det på kommando är det än så länge från sittande varje gång). När jag belönat det, då började hon lägga sig från sittande igen men dunkade ner tassarna i golvet varje hon hon la sig. Det var ungefär som om hon sa "Titta, NU lägger jag mig, hit med godiset!" :love:

Vi körde på en ganska bra stund, längre än något träningspass hittills, för jag ville verkligen trötta ut henne nu :angel: men hon var otroligt duktig, superglad hela tiden och vi avslutade med några enkla sitt och stå på kommando. Hon är fortfarande vaken, men betydligt lugnare än innan.

(Och åh vad jag älskar att träna med saluki)

Han är 53 cm och 21 kg, Mankhöjden ska vara mellan 51-58 cm, så han är ju inom den gränsen. :) Uppfödaren varnade dock för att det kommer ta lång tid innan han mognar och ser vuxen ut - så undrar hur han kommer se ut som fullvuxen - Gandalf?
Ja det är väl mer att han är så välpälsad som gör att han ser vuxen ut. Men det låter som en stor kille, kommer iof inte ihåg hur länge min växte (men jag har ju tik).

Ja det är väl mer att han är så välpälsad som gör att han ser vuxen ut. Men det låter som en stor kille, kommer iof inte ihåg hur länge min växte (men jag har ju tik).

Han åt ju inte i början, det gör han väl inte nu heller om man inte går efter med maten och påminner om att han måste äta, så han är skitsmal under pälsen. Vi trodde att han skulle bli liten för att han inte växte i början, men nu bara brakar det iväg.

Men mycket päls är det. Mamman har knappt någon päls alls och pappan är väl normal för en hane. Hade hoppas på att han inte skulle bli megafluffig. :nailbiting:

Han har dock börjat växa i sitt huvud samt sin kropp, han har varit ranglig och väldigt klent byggd hela tiden. Men hans mamma är väldigt nätt!

Hur stor var din tik i vid 6 månader och hur stor är hon nu? Och så ålder såklart. :D

Han åt ju inte i början, det gör han väl inte nu heller om man inte går efter med maten och påminner om att han måste äta, så han är skitsmal under pälsen. Vi trodde att han skulle bli liten för att han inte växte i början, men nu bara brakar det iväg.

Men mycket päls är det. Mamman har knappt någon päls alls och pappan är väl normal för en hane. Hade hoppas på att han inte skulle bli megafluffig. :nailbiting:

Han har dock börjat växa i sitt huvud samt sin kropp, han har varit ranglig och väldigt klent byggd hela tiden. Men hans mamma är väldigt nätt!

Hur stor var din tik i vid 6 månader och hur stor är hon nu? Och så ålder såklart. :D
Jadu... Nu är hon 49 cm ca 17 kg. Vid 6 mån 47 cm och 13,8 kg.
Vid 6 mån såg hon rätt valpig ut fortfarande, men sen var hon nog som mest välpälsad vid ettårsåldern.

Angående antal registrerade per år. I min ras (airedale)har det under de sista 10 åren varierat tillsynes slumpmässigt mellan 58 som lägst, 2014 och 88 som högst, 2013. Oftast runt 65 annars. Jag tror att de låga siffrorna beror på att det är en stor och intensiv hund som varken är ren sällskapshund eller brukshund.

Synd ändå eftersom det är en robust, entusiastisk, kärleksfull och clownaktig ras (jag tänker på den som en friskare boxer med jobbigare pälsvård) som kan använda i nästan alla sporter (även om den sällan blir bäst) och min som är finskavlad har potential att bli en riktig rolig brukshund. De lever länge för att vara så stora och är förutom höfter (som inte är en anmärkningsvärd risk) friska utan rasbundna sjukdomar. Trimningen har ju den fördelen att de inte fäller, måste bada på riktigt för att bli blöta och trots att de springer som jehun(d) i skogen drar de in nästan ingenting. Det fäster inte i pälsen.

Ja, det var ett reklamtal för airedales. De passar kanske bara en viss grupp hundägare men det skulle vara roligt att se dem lite oftare i rätt händer (säger jag som ganska ofta förtvivlar och tänker att jag tagit mig vatten över huvudet :crazy:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
786
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka