Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
När man ser en lax med huvudet på sidan av kroppen pga att alla gifter som den fått i fodret och gjort den fullständigt missbildad....och andra fiskar har liknande missbildningar, ja då äter man inte lax mer. De stod med stora hinkar av antibiotika och annat skit och bara hällde ner i kassarna :nailbiting::wtf:

YUCK!:wtf:

QUOTE="Voff, post: 17268776, member: 94602"]Min bror är fiskenörd och fiskar bla öring/lax. Reser land och rike runt och fiskar. Han är även extremt nördig när det gäller ekologiskt, klimatsmart mm. Detta ihop med ett stort matlagningsintresse.
Enligt honom (inte mig) fuskas det mycket i ursprungsmärkningen av lax. Även andra länder än Norge odlar lax på samma sätt.
Han köper ingen lax/öring alls utan äter bara den han fiskar själv för han menar på att risken att bli lurad är stor. Själv är jag allergisk mot fisk så jag behöver inte ens fundera;)
Men som sagt, han är nördig när det kommer till det här. Dock tror jag han är väldigt påläst och kunnig.[/QUOTE]

Jag har bara kopt vildfangad lax i flera ar nu. Det ar inte latt att fa tag pa den i pa Ostkusten av USA men har pa Västkusten ar det den vanligaste laxen. Den vildfangade ser helt annorlunda ut, den smakar helt annorlunda och den har annorlunda konsistens mot odlad lax. Det ar mycket latt att se skillnad och om laxen SER UT som "vanlig" odlad lax ar det precis det man far.
ALL lax som kommer från Atlanten (Kanske inte från Island eller Grönland, det var ett tag sedan jag fick den infon) men all lax som heter "Atlant Lax" ar odlad.

Har ar det däremot mycket svart att fa tag pa odlad lax da man vill skydda lax industrin har ... och i Alaska ar det olagligt med fisk odlingar sa kommer den darifran ar det garanterat vild fisk oavsett vart i världen man hittar den. Om jag mins ratt ar det numera förbjudet bade i Canada och Nord Vastra USA att odla fisk i "nat" i havet, om man vill ha en fisk (odlar man skaldjur?) eller någon sorts odling i Stilla Havet maste man ha en "compound" dar odlingen inte ligger i havet utan ar helt separerad.

Nu känns det som jag är superneggig mot den här kursen och det är jag verkligen inte! Jag tycker det är kul (jag tycker alltid kurs är kul! :laugh:), det är jättespännande att se andra hundar jobba, det är jättenyttigt för Monster att jobba med nya störningar, det finns garanterat nyttiga saker för mig att lära mig, osv! Jag har bara ett grundläggande problem med dofterna, jag har inget att invända i övrigt! :o :laugh:

Ursäkta nyfiken i en strut här, jag har för mig att du finns i Lund. Var går du kursen? Har funderat på nosework till min lille kille.

Jag är van att mina pappisar är förtjusta i leksaker och apportera eller kampa med dem.
Nuvarande är så där impad. Jag har köpt diverse olika prylar åt henne. Hon har skojat till det lite. Men tröttnar snabbt.
Tydligen lekte hon en hel del med de andra hundarna i förra hemmet. Och då kunde hon kampa med leksaker etc i timmar. Gav sig alltid sist. Men inte med människorna.
Jag tycker jag fått henne att tända till mer och mer och våga mer. Men inte alls det där naturiga suget som de flesta andra haft..

Nu har jag dock hittat LEKSAKEN. Jag köpte en sån där superbillig råtta på Ikea igår. Åh, det var grejen! Hon var helt gaaalen i den och lekte länge, länge och kunde kampa och hämta och leka själv utan att jag gick in och tillförde ngt.
Kul!

Ja jösses. Skulle detta vara hemma hos oss så hade gammeltiken visat upp familjens skor för tjuvarna och skägget och unghunden hade gett dom välkomstpussar.

Hade vi i hemmet blivit hotade hade det dock blivit väldigt annorlunda med iaf gammeltiken.

Men skägget skäller ganska redigt när det är folk redan på utsidan så kanske tjuvar skulle dra sig för att gå in alls.

Jag är van att mina pappisar är förtjusta i leksaker och apportera eller kampa med dem.
Nuvarande är så där impad. Jag har köpt diverse olika prylar åt henne. Hon har skojat till det lite. Men tröttnar snabbt.
Tydligen lekte hon en hel del med de andra hundarna i förra hemmet. Och då kunde hon kampa med leksaker etc i timmar. Gav sig alltid sist. Men inte med människorna.
Jag tycker jag fått henne att tända till mer och mer och våga mer. Men inte alls det där naturiga suget som de flesta andra haft..

Nu har jag dock hittat LEKSAKEN. Jag köpte en sån där superbillig råtta på Ikea igår. Åh, det var grejen! Hon var helt gaaalen i den och lekte länge, länge och kunde kampa och hämta och leka själv utan att jag gick in och tillförde ngt.
Kul!
IKEAs möss och råttor är bäst! :D

På vägen hem idag så gick valpen prydligt i kopplet nästan hela vägen :D Det var inte förrän de sista metrarna som hon blev så vild att jag fick ont i händerna. (att jag får ont i händerna kan dock inte användas som mått på hur hårt hon drar, jag har så torra händer nu på vintern att jag kan få ont bara av att existera).

Väl hemma så blev hundarna superbusiga. Jag passade då på att träna lite med dem och det gick jättebra :D Sedan busade de lite till och Ebrah lyckades då trampa på Aysus tass så att hon fick ont :banghead: Det lugnade å andra sidan ner Aysu, så nu är det bara valpen som inte kan koppla av eftersom hon tycker att det är för varmt inomhus. Jag längtar lite tills hon blir vuxen och vettig.

I dag har jag varit och hälsat på den fodertik som vi ska para och jag behålla en valp efter. Hon är i fin form inför parning och valpar. Hon beräknas löpa om 5 veckor. Men det vet man ju hur det blir med sånt när man verkligen väntar och planerar.... :meh:
Ägarna berättade en kul grej om henne. När hon börjar närma sig löp blir hon en riktig mattjuv. Annars stjäl hon aldrig mat.
I går hade ägaren köpt ett gäng presentkorgar som skulle ges bort i julklapp. De innehöll diverse delikata födoämnen. Bland annat paket med kakor.
När ägaren kom hem från affären var alla kakpaket ur samtliga korgar uppbrutna och tömda. Allt annat var orört!!
Kontentan av det var "Hon börjar nog närma sig löp för nu har hon börjat stjäla"
Tja...det vet ju en del av oss tjejer hur sugna vi kan bli på glass och choklad mm en gång i månaden. För denna damen är det kakor som tydligen är fixen :p

IKEA råttor är bäst! Sigge hade alltid några stycken när han var ensamhund, sen slaktades de ganska snart av Stoja så jag har inte köpt några nya förrän i höstas. På något underligt sätt lever den fortfarande, och är lika omtyckt av båda.

Kaninskinn gick Sigge faktiskt igång på ordentligt på en träning nyligen, har haft kaniner själv fram tills för 1-2 år sen så har inte velat låta honom leka med sånt (vill inte riskera att trigga igång nåt) men nu är det ju fritt fram.

Hundar utan så mycket lek kan man behöva träna upp leklusten för att kunna använda det för belöning etc @tuaphua.

Ja jösses. Skulle detta vara hemma hos oss så hade gammeltiken visat upp familjens skor för tjuvarna och skägget och unghunden hade gett dom välkomstpussar.

Hade vi i hemmet blivit hotade hade det dock blivit väldigt annorlunda med iaf gammeltiken.

Men skägget skäller ganska redigt när det är folk redan på utsidan så kanske tjuvar skulle dra sig för att gå in alls.
Ja här hade de nog också bara blivit välkomnade, om än lite mer energiskt :p Stoja kan nog skrämmas lite eftersom hon hoppar (och ev skäller) så mycket men är bara glad.

Min mammas granne hade inbrott för några månader sen med hunden hemma. Gammal hund som de inte vet hur hon reagerade dock mer än att hon var lite stressad sen har jag för mig.

Tell me about it :rage: :banghead: :mad:

/väntat på löp sen i september
Min faster har väntat sen september på sin tik med. Dock misstänker jag att hon körde ett tyst löp vid beräknad tid.
Vår tik har löpt som en klocka utom förra löpet. Hon är 4½ nu. Så jag hoppas, hoppas att det var en engångsföreteelse. Vore ju så perfekt med parning i månadsskiftet januari/februari och valpning i mars/april-skiftet.
Sommarvalpar :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
786
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka