Det där med 5-6 dofter stämmer inte. När vi var nere hos kriminalvården med den sista vi sålde så berättade de lite om preparatsök. Bla att tillverkarna ändrar dofter och substanser då och då för att lura hundarna. Därför måste hundarna hela tiden läras om på nya "ämnen". Om hunden bara hade ett vist antal som den kunde ta in skulle den bli oanvändbar redan efter nått år eller två
Nej som sagt, det är ju inte ett påstående jag köper heller men det kändes inte värt att riva upp något om. Så länge jag får protestera är jag nöjd.
Varför dränks smellern in så mycket i doften? Det behöver man ju inte. Är det instuktören som gör detta?
Nu när jag och skägget gick var det försiktiga dofter. Inte alls starka. Jag som doftöverkänslig och parfymallergiker märkte inte av burkarna alls om jag inte stoppade näsan i dom.
Två droppar per märke, så de är inte alls indränkta men det blir ju snabbt rent överdjävligt i ett rum med flera märken... Jag tycker lukterna (framförallt lavendel, en lukt jag
avskyr ) är väldigt starka! Den "diskretaste" är väl lagerblad, men jag tycker den är för stark också. Jag begriper verkligen inte varför man ska ha attackdofter!
Så tränar vi också när vi gör det. Känns som att de underskattar hundarna extremt mycket om de använder så mycket doft som
@Monstermom beskriver.
Eller överskattar dem...
Om jag får huvudvärk och mår illa i rummet, hur är upplevelsen för hundarna då?
Över en viss styrka/koncentration på doft upplever jag att det blir
svårare för i alla fall Monster att leta - särskilt nya dofter. Jag vet inte om det är för att han inte vill eller om näsan blir överbelastad, men det där berömda "lagom" verkar bäst tycker jag.
Oj! Jag o vovve har nyss gått nosework-kurs. Helt nytt för mig men inte hade vi så att det stank iaf?! Jag fick lov att nästan styra upp den i min näsa för att känna doften alls. Visserligen lär väl vovve känna den tydligare än mig, men det doftade definitivt inte i hela rummet! Vad knäppt!
Men om du kan känna doften alls så är det ju jättestarkt för en hund...
En smeller skulle väl förmodligen inte ha stankt/stunkit/what?!
ner hela rummet heller, men med flera gömda märken och så smellers för hundarna att starta från... Jo, "stank" är verkligen det enda ord jag har att beskriva det.
Jag är visserligen allergisk mot typ allt, så inget jag använder är någonsin parfymerat. Mycket möjligt att jag är extra känslig för dofterna iom att min näsa får vila så mycket, men det går ju inte att jämföra med en hunds näsa!
Nu känns det som jag är superneggig mot den här kursen och det är jag verkligen inte! Jag tycker det är kul (jag tycker
alltid kurs är kul!
), det är jättespännande att se andra hundar jobba, det är jättenyttigt för Monster att jobba med nya störningar, det finns
garanterat nyttiga saker för mig att lära mig, osv! Jag har bara ett grundläggande problem med dofterna, jag har inget att invända i övrigt!