Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller på att längta ihjäl mig efter vovve! Inte blivit någon parning än, men tiken flirtar hej vilt med honom idag. Hoppas att det blir parning i helgen eller typ helst nyss, och att han kan komma hem fort sen! :love:
Håller tummarna för att hon tar sig:)

Var på noseworkkurs igår, och jag kan bara inte förlika mig med tävlingsdofterna! Jag fattar inte! De stinker! Hela rummen stinker, utmaningen för hundarna blir ju inte att hitta dofterna utan att försöka jobba trots att nosen försöker stänga av i självförsvar... :cautious:

Och den där jäkla lavendeln. Näsblod och huvudvärk. :wtf:

Men fy vad jag gnäller! Nosarbete är alltid kul, osv! :D

Enig. Det i kombination med att det huvudsakligen går på tid gör att jag helt tappat intresset för sporten. Kom igen när vi pratar om smittade pads och faktiska doftanalyser...

Var på noseworkkurs igår, och jag kan bara inte förlika mig med tävlingsdofterna! Jag fattar inte! De stinker! Hela rummen stinker, utmaningen för hundarna blir ju inte att hitta dofterna utan att försöka jobba trots att nosen försöker stänga av i självförsvar... :cautious:

Och den där jäkla lavendeln. Näsblod och huvudvärk. :wtf:

Men fy vad jag gnäller! Nosarbete är alltid kul, osv! :D
Är det alltid så? Då är jag inte intressad av nosework :p Har ju tänkt att jag ska spåra med Aysu lite, men vadsjutton, hon kan hitta gamla spår från harar att dra iväg på i skogar där det rör sig en hel del folk, hundar m.m. Den där nosen fungerar ju klart bättre än min näsa, så inte ska väl jag behöva känna lukten av det hon ska leta efter?

Enig. Det i kombination med att det huvudsakligen går på tid gör att jag helt tappat intresset för sporten. Kom igen när vi pratar om smittade pads och faktiska doftanalyser...

Jag fick också höra att en hund bara kan lära sig 5-6 dofter, sen är det stopp... :confused:
Jaja, jag noterade att jag inte riktigt trodde på den biten och så får vi enas om att vi inte håller med varandra helt enkelt. :up:

Jag har inte riktigt något större intresse för tävlingsdelen heller, men det är bra aktivering för Monstret så... :D

Jag fick också höra att en hund bara kan lära sig 5-6 dofter, sen är det stopp... :confused:
Jaja, jag noterade att jag inte riktigt trodde på den biten och så får vi enas om att vi inte håller med varandra helt enkelt. :up:

Jag har inte riktigt något större intresse för tävlingsdelen heller, men det är bra aktivering för Monstret så... :D

Say what? Flera hundra tusen är väl närmare sanningen... Mina är ju presentationstränade, dvs det tar tre- fem förstärkningar att lära in en ny doft. Om ens det. Hittils har jag inte stött på nån övre gräns för vad de kan söka, och Boss är nog uppe i iaf 200 olika ämnen han sökt. Bara under första halvan av utbildningen sökte vi många gånger fler preparat än 6 stycken.

Är det alltid så? Då är jag inte intressad av nosework :p Har ju tänkt att jag ska spåra med Aysu lite, men vadsjutton, hon kan hitta gamla spår från harar att dra iväg på i skogar där det rör sig en hel del folk, hundar m.m. Den där nosen fungerar ju klart bättre än min näsa, så inte ska väl jag behöva känna lukten av det hon ska leta efter?

Ja det är samma koncentration på ämnena, det som varierar i de olika klasserna är vilken doft de söker tydligen. Däremot är det visst lite si-och-så med hur mycket doft som faktiskt hamnar på märkena, det kan vara ett par droppar per märke eller ett par droppar för alla märken beroende på vem som tolkar tävlingsreglerna efter vad jag förstod. Men det gör nog inte någon större skillnad, dofterna är väldigt starka...

Say what? Flera hundra tusen är väl närmare sanningen... Mina är ju presentationstränade, dvs det tar tre- fem förstärkningar att lära in en ny doft. Om en det. Bara under första halvan av utbildningen sökte vi många gånger fler preparat än 6 stycken.

Ja, jag tycker det lät lite lustigt, men det finns ju ingen anledning att bråka om saken tänker jag. Jag bara påpekade att jag inte trodde det stämde alls och så lät jag det vara så. Jag behöver ju inte vara den bråkiga jäveln jämt, och det här var ju inget som jag tycker är särskilt viktigt egentligen (jämfört med tex vad som är schysst behandling av hundar). :D

Ja det är samma koncentration på ämnena, det som varierar i de olika klasserna är vilken doft de söker tydligen. Däremot är det visst lite si-och-så med hur mycket doft som faktiskt hamnar på märkena, det kan vara ett par droppar per märke eller ett par droppar för alla märken beroende på vem som tolkar tävlingsreglerna efter vad jag förstod. Men det gör nog inte någon större skillnad, dofterna är väldigt starka...

De jag pratat med tränar med smittade pads, dvs ett kontaminerat märke läggs i en burk, som man lägger bomullspads i. Sen använder man själva bomulsspadsen som sökobjekt (självklart med tomma pads som störning för att utesluta att det är bomullslukten som hunden söker). Sen får man lära hundarna höga koncentrationer för att de ska _stå ut_ på tävling.

Tävling i sök? Knappast...

De jag pratat med tränar med smittade pads, dvs ett kontaminerat märke läggs i en burk, som man lägger bomullspads i. Sen använder man själva bomulsspadsen som sökobjekt (självklart med tomma pads som störning för att utesluta att det är bomullslukten som hunden söker). Sen får man lära hundarna höga koncentrationer för att de ska _stå ut_ på tävling.

Ja, det är ju mer hur jag kör hemma med "amatörletande" också, men så funkar det nog inte alls i noseworkvärlden tydligen. Jag kände mig skittaskig som presenterade en smeller för hunden som stank så jag inte ville ha den i närheten av mig ens... :cautious:

Har pratat med grannen som har 3 dvärgpudeltikar. Efter hon som brukade leda hundträffarna slutade med det så har då grannen hållt i dem men det har varit sjukt ostrukturerat när hon tog över. Jag vill ha lite mer övningar och uppvärmning än bara springa runt huset några varv innan vi kör agility osv. Nu när jag har en hund som är 15 mån i mars när vi brukar börja så vill jag få ut det mesta av träffarna och träna kontakt och lite lätt lydnad och fokus på mig. Kontakt är ju grunden för en bra agility också. Så nu när jag gått en kurs med fokus på kontakt så har jag massor med ideér. Jag får fria händer! Så jag tyckte vi skulle starta första tillfället utan hund och ta en fika och diskutera upplägget. Om det är regn kan vi inte köra agility då vi är ute men då kör vi promenad, parkour, rallylydnad eller sök av ngt slag.

Många hundar har kört agility i många år men det finns ändå saker kvar att öva på då många slarvat inkl jag. Melvin behöver träna på kontaktfälten så jag ska öva hemma med musmatta med båda hundarna. Många hoppar bredvid däcket och en del behöver öva handling helt enkelt. Jag tänkte köra uppvärmning med kontaktövningar som då kan anpassas efter individs förmåga och att gå runt plan och träna lite ligg och sitt och stanna kvar. Ja sådana grejer

Jag är inte instruktör men har betydligt mer kreativitet och gått fler kurser/läst fler böcker/tränar mer med mina hundar osv än vad hon gör. Man kan säga vi är glad amatörer som träffas och tränar hund och har roligt ihop utan några krav på perfektion eller tävla. Bara få chansen att träna b la agility kravlöst och lära hunden fungera ihop med andra hundar när man tränar och när man fikar ihop.

Fritte har fått max 2 ordentliga skogspromenader i veckan nu i 3 veckor, och annars vilat på heltid. Sjukt frustrerad hund som piper konstant, tuggar sönder mitt hem, jagar mat på bänkarna och bara ber om att få jobba.

Eller inte :D:p
12360013_10153395304758666_8320235571849331572_n.jpg

Dessa besvärliga, stressade border collies :love:

Det där med 5-6 dofter stämmer inte. När vi var nere hos kriminalvården med den sista vi sålde så berättade de lite om preparatsök. Bla att tillverkarna ändrar dofter och substanser då och då för att lura hundarna. Därför måste hundarna hela tiden läras om på nya "ämnen". Om hunden bara hade ett vist antal som den kunde ta in skulle den bli oanvändbar redan efter nått år eller två :)

Ja, det är ju mer hur jag kör hemma med "amatörletande" också, men så funkar det nog inte alls i noseworkvärlden tydligen. Jag kände mig skittaskig som presenterade en smeller för hunden som stank så jag inte ville ha den i närheten av mig ens... :cautious:
Varför dränks smellern in så mycket i doften? Det behöver man ju inte. Är det instuktören som gör detta?
Nu när jag och skägget gick var det försiktiga dofter. Inte alls starka. Jag som doftöverkänslig och parfymallergiker märkte inte av burkarna alls om jag inte stoppade näsan i dom.

Så tränar vi också när vi gör det. Känns som att de underskattar hundarna extremt mycket om de använder så mycket doft som @Monstermom beskriver.

Oj! Jag o vovve har nyss gått nosework-kurs. Helt nytt för mig men inte hade vi så att det stank iaf?! Jag fick lov att nästan styra upp den i min näsa för att känna doften alls. Visserligen lär väl vovve känna den tydligare än mig, men det doftade definitivt inte i hela rummet! Vad knäppt!

Oj! Jag o vovve har nyss gått nosework-kurs. Helt nytt för mig men inte hade vi så att det stank iaf?! Jag fick lov att nästan styra upp den i min näsa för att känna doften alls. Visserligen lär väl vovve känna den tydligare än mig, men det doftade definitivt inte i hela rummet! Vad knäppt!
Så länge vi ens kan uppfatta doften så är den tydlig som en blinkande neonskylt för hundarna.

Så länge vi ens kan uppfatta doften så är den tydlig som en blinkande neonskylt för hundarna.
Jo det förstår jag ju! Men det verkade ändå bättre än att det stank i hela rummet även för oss människor.
Hur ska jag göra när jag tränar själv så det inte blir för stark doft för honom? Vi är riktiga nybörjare :p

Minska helt enkelt ned stegvis på koncentrationen på doftämnet och fortsätt belöna markeringar.

Du kan även lära hunden att kvantifiera, dvs bara markera en doft om den är av en viss koncentration. Användbart vid tex läcksök.

Det där med 5-6 dofter stämmer inte. När vi var nere hos kriminalvården med den sista vi sålde så berättade de lite om preparatsök. Bla att tillverkarna ändrar dofter och substanser då och då för att lura hundarna. Därför måste hundarna hela tiden läras om på nya "ämnen". Om hunden bara hade ett vist antal som den kunde ta in skulle den bli oanvändbar redan efter nått år eller två :)

Nej som sagt, det är ju inte ett påstående jag köper heller men det kändes inte värt att riva upp något om. Så länge jag får protestera är jag nöjd. :D

Varför dränks smellern in så mycket i doften? Det behöver man ju inte. Är det instuktören som gör detta?
Nu när jag och skägget gick var det försiktiga dofter. Inte alls starka. Jag som doftöverkänslig och parfymallergiker märkte inte av burkarna alls om jag inte stoppade näsan i dom.

Två droppar per märke, så de är inte alls indränkta men det blir ju snabbt rent överdjävligt i ett rum med flera märken... Jag tycker lukterna (framförallt lavendel, en lukt jag avskyr :wtf:) är väldigt starka! Den "diskretaste" är väl lagerblad, men jag tycker den är för stark också. Jag begriper verkligen inte varför man ska ha attackdofter!

Så tränar vi också när vi gör det. Känns som att de underskattar hundarna extremt mycket om de använder så mycket doft som @Monstermom beskriver.

Eller överskattar dem... :cautious:
Om jag får huvudvärk och mår illa i rummet, hur är upplevelsen för hundarna då? O_o
Över en viss styrka/koncentration på doft upplever jag att det blir svårare för i alla fall Monster att leta - särskilt nya dofter. Jag vet inte om det är för att han inte vill eller om näsan blir överbelastad, men det där berömda "lagom" verkar bäst tycker jag. :p

Men om du kan känna doften alls så är det ju jättestarkt för en hund... En smeller skulle väl förmodligen inte ha stankt/stunkit/what?! O_o :laugh: ner hela rummet heller, men med flera gömda märken och så smellers för hundarna att starta från... Jo, "stank" är verkligen det enda ord jag har att beskriva det.

Jag är visserligen allergisk mot typ allt, så inget jag använder är någonsin parfymerat. Mycket möjligt att jag är extra känslig för dofterna iom att min näsa får vila så mycket, men det går ju inte att jämföra med en hunds näsa!

Nu känns det som jag är superneggig mot den här kursen och det är jag verkligen inte! Jag tycker det är kul (jag tycker alltid kurs är kul! :laugh:), det är jättespännande att se andra hundar jobba, det är jättenyttigt för Monster att jobba med nya störningar, det finns garanterat nyttiga saker för mig att lära mig, osv! Jag har bara ett grundläggande problem med dofterna, jag har inget att invända i övrigt! :o :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
788
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur