Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har varit ut en stund och hälsat på Monsters nya kompis. :love:

6mO9m7d.png

En liten kotte som växt upp i vår trädgård i sommar. Jag vill inte visa mig för intresserad när Monster är med den för han har haft jättesvårt för kottar förut, så jag gick inte så nära för att ta bild. Jag lovar att den är väldigt söt i verkligheten dock. :D

Förut har han varit av den bestämda åsikten att igelkottar - som både morrar och sticks! :cautious: - är fienden, och det har varit rätt jobbigt eftersom det är mycket kottar här. Har fått gå en inspektionsrunda i trädgården varje gång jag ska släppa ut honom och har varit orolig att han en dag ska ha ihjäl en. :(
Men nu har han helt accepterat den här, och genom den tydligen artfränderna också. Den här lillen har aldrig haft några föräldrar med sig, det är förmodligen det som har gjort det. Den har inte gått i försvar så fort den sett en stor hund, så Monster har fått hälsa snällt och fått förstå att den inte kommit för att äta upp honom. :laugh: :love:

Smög fram och tog en bild på lite närmre håll också till slut :D
w6pripC.png

Här har vi också mycket kottar. FIlimon tycker dom är underliga men iom att dom inte rör sig speciellt fort, eller alls när man är nära dom, så är han inte så intresserad. Han är framme och nosar lite sen är det bra.

På söndag är det prova-på dag på racingbanan här i stan och jag funderar på om jag ska åka dit.

Men jag vet inte? Antar att hunden får springa efter en trasa en gång och tänker att det låter ju inte så speciellt

Jag lockas också oerhört av att använda djuren till något som är bra både för dem och för oss. Det är lite därför jag älskar den nordsvenska hästen så mycket.
Vi hade några får förut. Dem fick vi bära mellan hagarna. Kändes sådär effektivt och inte så värdigt. Någongång vill jag ha får igen och då en BC.

Jag ser inte filmerna. Kanske tillfälligt fel. @Migo

På söndag är det prova-på dag på racingbanan här i stan och jag funderar på om jag ska åka dit.

Men jag vet inte? Antar att hunden får springa efter en trasa en gång och tänker att det låter ju inte så speciellt

Åk! Det är underbart :D beror ju på vad man har för hund såklart, men har man vinthund är det ju det närmsta du kan komma att se hunden göra det den är till för. Den glöd vinthundarna får när de får jaga, den är underbar att se! (Och folket på kappbanorna brukar vara väldigt trevliga!)

Kan bara konstatera ännu en gång att jag verkligen hittat min ras. Ebrah är ju min fjärde saluki och trots att hon bara bott här i knappt två veckor känner jag verkligen att hon är perfekt för mig. Precis som jag känt med mina andra (samt Ebrahs farmor som bodde hos mig någon månad).

Det är ju helt otroligt, så fort jag tänker "åh, jag har en hund som passar mig perfekt, jag kommer inte våga skaffa en till för den kan inte bli lika bra" så dyker det upp en till som är lika perfekt den. Känns som om jag ska spricka när jag försöker komma fram till hur mycket jag älskar mina hundar, jag räcker inte till riktigt. De är bara rakt igenom totalfantastiska.

Jag hoppas verkligen att alla hundägare får uppleva sådant någon gång, hur underbart det kan vara att ha hund. Möter ofta folk som bara har hund, där hunden mest är något som hänger med och som lika gärna kunnat vara... Jag vet inte, något lite vad som helst som varit lite mysigt att ha i hemmet. Det är som om de delar hem, utan att riktigt dela livet. Jag tycker synd om alla som har det så...

Åk! Det är underbart :D beror ju på vad man har för hund såklart, men har man vinthund är det ju det närmsta du kan komma att se hunden göra det den är till för. Den glöd vinthundarna får när de får jaga, den är underbar att se! (Och folket på kappbanorna brukar vara väldigt trevliga!)

Jag har en storpudel som gillar att springa, men är en trasa roligare än att jaga efter en annan hund (under lek) ? :p

Dessutom är hon efter-löpet seg så jag är lite orolig för att hon ska stanna mitt i jagandet för att hon inte tycker det är värt ansträngningen :cool:

Jag har en storpudel som gillar att springa, men är en trasa roligare än att jaga efter en annan hund (under lek) ? :p

Dessutom är hon efter-löpet seg så jag är lite orolig för att hon ska stanna mitt i jagandet för att hon inte tycker det är värt ansträngningen :cool:
Ingen aning ;) men om inte annat kan du ju åka dit för att få se en del av hundvärlden som du kanske inte sett så mycket av?

Chili sprang några gånger, han älskade det. Jag filosoferar på att åka dit med sigge, men känns inte som att han lär fatta, och Olle är för ung...

Idag har jag och corgin hälsat på får! Ordnades en prova-på-vallningsdag här i hemknutarna, superintressant var det även om min limpa inte var någon stjärna direkt - han tyckte mest fåren var lite läskiga. :p Mot slutet lyckades han driva dem litegrann iallafall, med stort stöd av mig och framförallt av en duktig border collie som hjälpte till lite i bakgrunden. ;) Det var iallafall jättekul att se gänget med BC's in action och även lite andra raser som provade på, stilarna var många. :D

Så nöjd med dagen! Sigge, min lilla skithund jag har fått jobba sååå mycket med för att få fram motivation och träningsintresse, har gjort sin andra tävling i rallylydnad och det med bravur.
78 p i första, 91 i andra klassen. Nu får jag leta rätt på en till tävling så vi kan bli uppflyttade under hösten :)

Så nöjd med dagen! Sigge, min lilla skithund jag har fått jobba sååå mycket med för att få fram motivation och träningsintresse, har gjort sin andra tävling i rallylydnad och det med bravur.
78 p i första, 91 i andra klassen. Nu får jag leta rätt på en till tävling så vi kan bli uppflyttade under hösten :)
Stort grattis! Kul att din träning gått framåt och duktig Sigge som fixade så fina poäng.

Här går det framåt och bakåt. Collien har inte varit med om knappt något innan så det har varit jobbiga dagar för honom. Han börjar vänja sig vid barnen dem äldsta och kan gå fram till dem utan att skälla ut dem. Lillflickan skäller han på en stund innan han går fram och slickar på hennes hand. OBS så ingen tror något korta stunder får de hälsa med tjejen i famnen på en av oss och resten av tiden är de åtskilda. Vi tar det lugnt.

Buster blir påhoppad då och då, varit bara en incident idag och den gick över snabbt. Vi är snabba på att bryta beteendet så vi kan undvika slagsmålen. Funkar bra.

Collien är understimulerad relativt osäker just nu dålig kombo. Jag har börjat med små övningar till honom så vi på sikt kan få bort understimuleringen. Kommer bli en mkt fin hund med tid och aktivering, det märks.
P1000410_zpsv4ysaowy.jpg
P1000417_zpsvzknzy6t.jpg
P1000436_zpsjlxispm8.jpg
P1000446_zpst5zwcrgu.jpg

Tänkte äta rostat bröd till frukost idag och för att komma åt kontakten måste jag ställa brödrosten på en stol. Lägger i bröden utan trycka ner och vänder ryggen till. När jag vänder mig om ligger gubben i sin korg och äter på nåt - en fryst brödskiva. Jag "Nämen du!" och han släpper genast brödet, tittar på mig. Jag tar brödet, slänger det, lägger i en ny skiva i rosten och säger klart och tydligt "Det här är min mat.". Han brukar veta precis vad det betyder. Jag vänder mig bort igen, hunden norpar åt sig en ny skiva och lägger sig i sin korg... fast den här gången skyndar han sig att äta upp den och lyckas tugga i sig halva innan jag kommer på honom. Alltså, jag kan bara skratta :laugh:

Tänkte äta rostat bröd till frukost idag och för att komma åt kontakten måste jag ställa brödrosten på en stol. Lägger i bröden utan trycka ner och vänder ryggen till. När jag vänder mig om ligger gubben i sin korg och äter på nåt - en fryst brödskiva. Jag "Nämen du!" och han släpper genast brödet, tittar på mig. Jag tar brödet, slänger det, lägger i en ny skiva i rosten och säger klart och tydligt "Det här är min mat.". Han brukar veta precis vad det betyder. Jag vänder mig bort igen, hunden norpar åt sig en ny skiva och lägger sig i sin korg... fast den här gången skyndar han sig att äta upp den och lyckas tugga i sig halva innan jag kommer på honom. Alltså, jag kan bara skratta :laugh:

Han var ju hungrig, ger du honom ingen mat? Det förstår du väl då, att han måste lösa problemet själv ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
789
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka