Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min ena hund har fått noskvalster:arghh: behandling startad direkt, så jag hoppas vi blir av med skiten fort.

Någon som vet hur man behandlar collie för noskvalster?

Min ena hund har fått noskvalster:arghh: behandling startad direkt, så jag hoppas vi blir av med skiten fort.

Någon som vet hur man behandlar collie för noskvalster?
Som alla andra hundar med noskvalster. misstänker att du far efter Ivomec o hundar med MDR1
Starcastle har varit här nyligen o kan förklara bättre.

Lillhunden och gammeltiken är helt slut. Ligger som två lik i soffan. Har haft ett par vänner här i helgen och det blev vandring i skogen, bad och bus (för hundarna alltså...vi människor badade inte)
Nu väntar vi på att husse och ungtiken ska komma hem. De har varit utflugna medans det var tanter här. De har vandrat och övernattat under en gran. Stackars ungtiken...inte sova i soffan på en hel natt. Rena missären :D
Gissar att hon (och husse) kommer att ansluta till liken i soffan snart ;)

Hur tränar man med en hund som är sååå omotiverad?? Hon gör det jag ber om (ex. sitt/ligg/stanna/kom) men det går sååå långsamt. Hon har också VÄLDIGT dålig kontakt med en, enda gången hon kan ha okej kontakt är när vi sparkar boll. Provad träna med både godis och leksaker och visst, bollar är det bästa som finns men ändå går det sååå trögt.

Jag VILL träna men vet inte alls hur jag ska göra för att vara rolig. Kan väl tillägga att hon är 4, jag har varit med i bilden sedan hon var 2,5 och hon har väl aldrig direkt tränats seriöst. Som jag skrev innan gör hon allt vi ber henne om men inte fort eller med glädje. Hur kommer man igång och hur får man hunden att tycka det är kul?

Hur tränar man med en hund som är sååå omotiverad?? Hon gör det jag ber om (ex. sitt/ligg/stanna/kom) men det går sååå långsamt. Hon har också VÄLDIGT dålig kontakt med en, enda gången hon kan ha okej kontakt är när vi sparkar boll. Provad träna med både godis och leksaker och visst, bollar är det bästa som finns men ändå går det sååå trögt.

Jag VILL träna men vet inte alls hur jag ska göra för att vara rolig. Kan väl tillägga att hon är 4, jag har varit med i bilden sedan hon var 2,5 och hon har väl aldrig direkt tränats seriöst. Som jag skrev innan gör hon allt vi ber henne om men inte fort eller med glädje. Hur kommer man igång och hur får man hunden att tycka det är kul?
Inled träningen med att bara leka. Sen, lek typ 95% av tiden, träna 5% är mitt tips. Lek, gör ett snabbt avbrott och gör något enkelt snabbt bara, typ sitt, ligg, och sen lek igen. Så har jag fått göra med min som var sååååå omotiverad när jag fick honom 2,5 år gammal. Nu är han istället överexhalterad :meh:

Hur är självförtroendet? Har hon dåligt självförtroende kan det hjälpa att bygga upp det.

Inled träningen med att bara leka. Sen, lek typ 95% av tiden, träna 5% är mitt tips. Lek, gör ett snabbt avbrott och gör något enkelt snabbt bara, typ sitt, ligg, och sen lek igen. Så har jag fått göra med min som var sååååå omotiverad när jag fick honom 2,5 år gammal. Nu är han istället överexhalterad :meh:

Hur är självförtroendet? Har hon dåligt självförtroende kan det hjälpa att bygga upp det.

Bra tips!

Hur menar du? Och hur bygger jag isåfall upp det?

Här går det framåt och bakåt. Collien har inte varit med om knappt något innan så det har varit jobbiga dagar för honom. Han börjar vänja sig vid barnen dem äldsta och kan gå fram till dem utan att skälla ut dem. Lillflickan skäller han på en stund innan han går fram och slickar på hennes hand. OBS så ingen tror något korta stunder får de hälsa med tjejen i famnen på en av oss och resten av tiden är de åtskilda. Vi tar det lugnt.

Buster blir påhoppad då och då, varit bara en incident idag och den gick över snabbt. Vi är snabba på att bryta beteendet så vi kan undvika slagsmålen. Funkar bra.

Collien är understimulerad relativt osäker just nu dålig kombo. Jag har börjat med små övningar till honom så vi på sikt kan få bort understimuleringen. Kommer bli en mkt fin hund med tid och aktivering, det märks.
P1000410_zpsv4ysaowy.jpg
P1000417_zpsvzknzy6t.jpg
P1000436_zpsjlxispm8.jpg
P1000446_zpst5zwcrgu.jpg

Vad fin han är, det blir nog bra det där. :)

Jag har nästan en ny hund själv, min egen tioåriga, av artros småhalta sheltie som inte gjort många knop senaste året har plötsligt fått fart på benen. :confused: Vet inte varför, men gissar kombination smalare och svalare väder. Jag har rentav lagt ner planerna på ny hund just nu. Men, det är klart, någon sporthund är han inte. Det är inte tal om långa turer, bara längre än senaste tidens. Och en kall vinter kan bli en annan historia.

Men jag måste säga att jag nu njuter av min lilla pensionär. :)

Vad fin han är, det blir nog bra det där. :)
Tack tack! Jag gillar honom skarpt. Väldigt följsa, och förig om än lite harig, men det får man vara nu i början.

KL

Idag är buster billig. Säljes för en hundgodis typ :P Hoppade på Tricken medans jag skulle få in honom i bilen, men hejdade mig och skällde på ena ungen... Då hoppade Buster på och där var visst mitt ben.
20150913_195256_zpsavkohkct.jpg

Bra tips!

Hur menar du? Och hur bygger jag isåfall upp det?
Tja, vet inte hur jag ska beskriva det. Min hund hade dåligt självförtroende, vilket vi har tränat på och med det har mycket fart kommit.

Vågar hon gå upp med alla fyra tassar på små stubbar och stenar tex? Vågar hon kampa ordentligt? Känns hon tveksam till nya saker? Dog parkour är ett jättebra sätt att träna upp självförtroende på. Att träna lätta saker som hunden redan kan, typ sitt, och sen berömma massor är också ett bra tips. Att träna mycket saker som hunden redan kan och är bra på, så det känner att den klarar av det. Att bara träna nya och svåra saker gör att hunden bara tycker det blir svårt och den känner sig dålig.

Det jag gör med mina hundar för att bygga upp motivation vid träning är att jag letar upp så mycket som möjligt att belöna med. Måste jag klä ut mig till kanin och skutta runt på alla fyra samtidigt som jag sjunger så fult jag kan, ja då gör jag det. Vad sjutton som helst bara hunden tycker det är kul. När jag letar belöningar så gör jag aldrig det i samband med träning. Jag ber inte hunden utföra ett moment utan att på förhand veta vad hunden kommer tycka om belöningen.

Själva träningspassen börjar jag med lek, sedan några lätta trick, därefter det vi ska träna för att förbättra, när det blir något litet framsteg så kör vi lite lätta trick igen och sedan slutar vi. Gick jag för långt så att det blev svårt och tråkigt för hunden? Då leker vi lite, kör lätta tricks, leker och slutar. Alltid, alltid, alltid(!) sluta innan hunden vill, när det fortfarande är kul och alltid med något lätt så att hunden får känna sig duktig.

Sedan leker vi mycket utan att träna också. Ungefär varannan gång min 4åring har tråkigt och vill göra något så tränar vi, varannan gång leker vi bara.

Träna inte för ofta,jobba mycket med att hitta bra belöningar och rätt sinnesstämning. Prioritera glädje framför detaljpet. Avsluta direkt (eller helst innan såklart) hunden blir omotiverad

Nöjd med dagen! Kunnat vara mer aktiv än på länge då min kropp börjat strula. Spårat, kört lite lydnad, gått en promenad i skogen och sen ytterligare en i området med klövjeväskor på.

Åh nej, så jäkla segt :banghead:
Tror att Strongohld ska funka även till collie.
Selamektin finns med på listan av preparat som ej skall ges till hundar som har gendefekten MDR1, tyvärr står det inget om det i fass.
http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19991125000014

Det står däremot med info ang Ivomec:
"Försiktighet
Hos djurarter, som ej anges vara måldjur, kan ivermektiner/milbemyciner tolereras mindre väl. Fall av intolerans med fatala konsekvenser har rapporterats hos hund, speciellt hos collie, old english sheepdog och närbesläktade raser och korsningar, samt också hos sköldpaddor."

http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19860314000046

Raslistan bör kompletteras enligt info som finns på Starcastles hemsida:
"Some dog breeds are more sensitive to certain drugs compared to other breeds.
For example, Australian Shepherds, Collies, Longhaired Whippets and other breeds are more sensitive to antiparasitic and anticancer drugs."
http://www.windhound.com/eng/mdr1.htm

Lämpligtvis bör man testa sin hund för att se om den har gendefekten eller om den är fri, om man nu har en hund som tillhör de raser som kan drabbas av defekten.

Åh nej, så jäkla segt :banghead:
Tror att Strongohld ska funka även till collie.
Det får bli en veterinärfråga. Jag har ju mina hundar i hundstall på dagarna, där finns även collies. Och eftersom jag är 99% säker på att mina har fått kvalstret från hundstallet så lär det finnas ännu fler än de jag redan har upptäckt (dvs 3 andra hundar, vars ägare jag har varit i kontakt med idag som också redan påbörjat behandling).

Har aldrig haft noskvalster på hundarna innan, så himla tråkigt. Mellanhanden började snörvla redan igår, jag tänkte direkt noskvalster, men vill ju inte ropa varg. Hon hade svårt att hitta en dummie i går i ett fritt sök och idag sprang hon rätt förbi en kull rapphöns, dvs inte hennes stil alls. Och nysandet har fortsatt, så hon fick en Stronghold-kur jag ändå hade hem (efter vetkontakt), men det känns orimligt jobbigt ändå:(

Tack för infon @vallhund , det visste jag inte :)

@lady_vip Jag förstår din frustration, det är svinjobbigt med noskvalster :(

En bekant sa att hans veterinär hade sagt att Bravecto troligtvis tar noskvalster också, även om det inte är forskat på det.
Vore ju inte så dumt i så fall...

@AraSlei vad bra att det blev förståeligt, tyckte själv det lät ganska rörigt. Jag tror att Starcastle vet mer än de flesta veterinärer i frågan. I hennes ras testas de flesta (alla?) hundar.

För de läsare som undrar så har Ivomec använts i injektionsform på hundar som fått rävskabb. När jag först hörde talas om det på -90 talet var det många veterinärer som vägrade spruta medlet på BCs. Så bönderna o en del jägare badade sina hundar med grönsåpa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
789
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka