Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är så himla roligt att läsa om allas updates! :)

Rollo håller på och lär sig touch samtidigt som han går. Lagom nivå för honom just nu då hormonerna spritter i kroppen på honom. :angel:

Tonto håller på och lär sig inkallning.

På måndag är det kurs för båda. Valpkurs för lilldjuret och Rallylydnad för stordjuret.

Jisses! Otis har drivit sin första älg och på fredag ska jag och Ladda vara med som hundförarekipage på vår första andjakt.
Jaktsäsongen närmar sig med stormsteg :love: :D

Är skitnervös inför andjakten, hon har aldrig tagit änder som varmvilt tidigare, har aldrig varit med om när det trillar mer än typ 1 fågel åt gången, har aldrig jobbat så tight med så många andra hundar, har aldrig varit med om scammade fåglar och har aldrig provat på att sitta helt tyst och stilla under full skottgivning.. Det blir spännande ;)
Dessutom har jag inte en retriever, och det brukar inte vara så populärt... :p
Vi ska sitta med ett erfaret ekipage och bara hämta enkla fåglar, så jag hoppas att det kommer gå bra ändå :up:

Jag och min yngsta Winzi debuterade i Rallylydnad igår. Det var mycket nervöst och spänt innan då det knte bara var debut i rally för henne utan även tävlingsdebut! Vi har bara ställt ut innan om man nu ska räkna det som tävling.
Hon överträffade alla mina förväntningar och kammade hem 96 poäng av 100 och en 4:e placering av 25. För en rätt petig domare dessutom!

Jag är riktigt, riktigt stolt över henne och borde kanske ha lite högre tankar om hennes möjligheter till tävling än vad jag haft. Så nu har vi anmält till en tävling till i slutet av månaden :D

Idag var första rehabtillfället för min lilla hund. Enda problemet var att det luktar klor hos fysioterapeuten, haha... vi har simmat inomhus i bassäng tidigare och han älskar det, så när han kände klorlukten (från hennes water treadmill) blev han alldeles vild. När hon kände på honom hittade hon en ömhet i ljumskarna som ingen märkt av tidigare, men däremot kände hon inte av så mkt i ryggen. Fast han var ju inte så lätt att känna på, han som annars är så lätt att lugna blir nästintill okontaktbar just när det vankas bad... (om nån har nåt tips för hur jag ska få honom att ta det lugnt är det varmt välkommet!)

Sen fick han iaf gå på "vattenlöpbandet", som jag tror han kommer älska när han väl fattar vad det går ut på. Han fick laser och nu ska vi börja försiktigt hemma med cavaletti och skritta i nedförsbacke. Känns så skönt att komma igång med det här! Jag har dessutom provat att låta honom sova med sitt back on track nättäcke ett par nätter och tycker han rör sig bättre på morgonen. Fick dessutom de sista provsvaren på blodproven, som inte visade något skumt. Tjoho! Nu, nu har nog turen vänt :bump:

Idag var vi ute och gjorde ett eftersök på ett eventuellt påkört rådjur, vi spårade i nästan en timme i högt tempo (där matte kunde ta sig fram, bitvis svor jag rätt rejält när ungträden stod alldeles för tätt... :meh:) Men han gjorde ett kanonjobb trots att vi inte hittade på något rådjur och på vägen tillbaka till bilen blev jag ännu mer nöjd med att han visade absolut inget intresse alls för fåren som var i hagen vi var tvungna att gå längs med en rätt lång bit för att slippa ta oss över krondiket flera gånger. Jag är ständigt lite orolig att han ska tycka att det är kul med får som springer och välja fårhagen före vilt när vi jagar men jag hoppas att risken är ganska liten. Fåren däremot tyckte att vi var jättespännande :love: Men å andra sidan så är de fåren rätt vana med hundar även om de inte är vallade, utan förknippar hundar mer med att ägaren kommer med mat. :D

KL

Imorgon drar jag till min syster för att komma närmare hundarna jag ska titta på så slipper jag köra 60 min fram och tebax på en dag. Så på torsdag ska det tittas och kännas och förhoppningsvis finns min andra bästa vän där.

Sitter och skriver registreringsansökan för valparna - hur roligt som helst :D Namnen är ju som sagt klara och det blir en Ben & Jerry-kull. Med en matte som är glassälskare, så var valet inte så svårt:o:p

Jättekul :D Du råkar inte ha någon hemsida där det går att se mer om hundarna? Jag blir ju nyfiken :p

Idag är en sån där dag då allt känns lätt och roligt. Känns som om jag kunnat ge hundarna en bra dag, fått dem tillfredställda både fysiskt och mentalt och vädret har varit fantastiskt.

Valpen har uppfört sig exemplariskt (förutom när hon kissade inne...) och känns som en så otroligt självklar medlem i vår flock trots att hon bara bott här en dryg vecka. Aysu fick en ensam promenad idag, bara runt huset när valpis sov, men ändå. Har även lekt lite med henne och märker på henne hur hon verkligen uppskattar att valpis flyttat hit. Hon har börjat leva upp ännu mer och är gladare än på länge.

Nu ligger vi på sängen. Hundarna sover, jag lyssnar på musik, dricker te och äter naturgodis. Åh vad jag ska försöka få morgondagen lika bra som den här!

Bokat camping för att åka och suporta en av våra valpköpare när de ska ge sig på sin IPO 3:a i Oktober.
Ska se om de har BH-prov också så unghunden kan anmälas.
Elektrikern har varit här i dag och gjort klart elen i den byggnad som ska bli nya hundhuset så nu kan vi börja bygga inredningen.
Och så fick jag mitt nya efterlängtade förarbälte. Det här blir mycket bättre för min kassa rygg! Hann tyvärr inte att ta någon promenad med det i dag men i morgon får det bli en långtur :)

Vi har tränat sök igen. Duktiga Olle! Första skicket var lite osäkert, han mindes inte riktigt vad som skulle göras, och det var dåligt med blåst. Andra skicket visade figgen att hen sprang iväg och taggad blev han. Visste direkt vad han skulle göra, klockrent ut och tog rullen, tillbaka till mig. Släppa rullen och sen klockrent påvis! Lilla lammet :)

Alltså, det ser så vansinnigt roligt ut med vallning. Jag förstår att det är hårt jobb men du förmedlar verkligen glädjen. @Migo

Vad kul! Det ÄR roligt, vansinnigt beroendeframkallande och sjukt användbart. Och när hunden väl är i hand och kan sitt jobb så är det inte speciellt jobbigt, så länge man kan hantera visslan ;)

Idag har vi tränat hos en kompis, och nyttjat deras stora ytor!
12011229_10153246768823666_3031793337509458126_n.jpg

12006376_10153246969908666_3271451429094202595_n.jpg

Varning för visselljud på filmerna!

https://video-fra3-1.xx.fbcdn.net/h...=85c7ca612fcc95c1e790ff5b4b6361b6&oe=55F0BA5F

https://video-fra3-1.xx.fbcdn.net/h...=03303e09077ad36bb0a8de11ff4e31c5&oe=55F0AD91

https://video-fra3-1.xx.fbcdn.net/h...=247de4fe205464fcd68819e934b7555d&oe=55F0BDA1

https://video-fra3-1.xx.fbcdn.net/hvideo-xfp1/v/t43.1792-2/12001420_10153246825288666_1417441843_n.mp4?efg=eyJybHIiOjE1MDAsInJsYSI6MTAyNH0=&rl=1500&vabr=720&oh=1c43e63d9a296eae05149fc103e1eaa0&oe=55F0B8A5

Nike och dotter var på andra träffen på valpkursen! Dottern klagade på att godiset var FÖR gott (jag hade hackat blodpudding och kört i ugnen) Nike hade tydligen varit lite väl ivrig :D. Förutom det så hade det gått bra, Nike sköter sig tydligen bäst(!?) och det skönt att dottern får känna sig "duktig". Kan ju säga att jag gjort i princip nästan nada med lilla ulltussen för jag inte riktigt orkat, hon lyssnar på sitt namn, på kom, sitt och stanna vilket är superbasic men jag antar att det inte är så mycket mer på valpkursen. Sen så är hon ju ganska miljötränad eftersom hon fått hänga på lite överallt.

Jag och maken har diskuterat och kommit fram till att vi vill ha en corgi så småningom, han vill ha en NU men jag tycker att vi ska kolla lite och fundera ett tag till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
788
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka