Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså idag är jag såååå lycklig :love::love::love::love::love:
Min lilla hund och jag har VALLAT för första gången i våra liv :love::love::love::love: Det gick så himla bra. I början var jag helt lost och hunden ville bara äta gräs typ. Men guuuud vad vi utvecklades, både två under den timmen. När vi åkte hem kände vi oss nästan som proffs. Nåväl, kanske inte riktigt ;) Men lilltjejen tände verkligen till och både hon och jag började hajja det där med får. Lycka!! :banana::banana:

Alltså idag är jag såååå lycklig :love::love::love::love::love:
Min lilla hund och jag har VALLAT för första gången i våra liv :love::love::love::love: Det gick så himla bra. I början var jag helt lost och hunden ville bara äta gräs typ. Men guuuud vad vi utvecklades, både två under den timmen. När vi åkte hem kände vi oss nästan som proffs. Nåväl, kanske inte riktigt ;) Men lilltjejen tände verkligen till och både hon och jag började hajja det där med får. Lycka!! :banana::banana:

Härligt!! Välkommen in i den mest beroendeframkallande grenen av hunderi som finns. Snart blir det gård, får och en handfull BCs till ;)

Vi va på stranden idag och busade, hundarna älska verkligen friheten den långa stranden ger. Inte en människa innom synhåll, perfekt för oss

Vad jag inte förstår är använda hundbajspåsar som ligger i sanddynerna
Varför plockar man upp hundbajset och sen slänger påsen på marken?
Eller är alla dessa påsar tappade?

Jag vet inte om det bara var en engångsgrej (det återstår att se) men för första gången på 10 år (första halvåret var ok) utfördes idag kloklippning på lagotton utan tvång och istället med en viftande svans.

Har provat detta koncept förut utan framgång men idag gick det :)
Frolic efter varje klipp och hon fick själv lägga tassen i min hand.
Hon ville aldrig sluta :D

Labben däremot var extremt skeptisk, där kommer det krävas mer träning (hoppas det går fortare än 10 år med honom bara :p).

Ameeeeen.. Jag vill haaaaa :arghh:

Jag meeeeeed :D Förväntar oss väldigt samarbetsvilliga och förarmjuka hundar med stor djurkänsla, naturligt hold back och mjuka rörelser. Föräldradjuren är otroligt lika i sitt arbete, social okomplicerade och med bra on/off. Fridolf är av naturliga skäl något starkare och stabilare i sitt arbete, eftersom han är en bit äldre än tiken.

Ro hit en! Jag har kramp i båda tummarna! :rage:

(Vete fanken vad jag ska med en bc till, men det är principen som räknas banne mig! :meh:)
Klart du ska ha en BC, vallning är typ det häftigaste som finns!! :D

Jag meeeeeed :D Förväntar oss väldigt samarbetsvilliga och förarmjuka hundar med stor djurkänsla, naturligt hold back och mjuka rörelser. Föräldradjuren är otroligt lika i sitt arbete, social okomplicerade och med bra on/off. Fridolf är av naturliga skäl något starkare och stabilare i sitt arbete, eftersom han är en bit äldre än tiken.

Som total rookie så förstod jag ungefär hälften av det där :D
Jag har skickat ett PM till dig :angel:

Som total rookie så förstod jag ungefär hälften av det där :D
Jag har skickat ett PM till dig :angel:

Har svarat! ;)

Förarmjuk i vallningen så menar jag att hunden är lätt att bryta, lätt tar in nya idéer istället för att envisas med sin egen plan. Som inte kräver tummen i ögat för att samarbeta och som kanske heller inte tål att bli korrigerad hur som helst.

Djurkänsla innebär att hunden "automagiskt" har med sig en förståelse för hur flyktdjur reagerar på tryck/eftergift, hur de rör sig med drag åt olika håll och att hunden vet vart den ska placera sig för att inverka korrekt och balansera upp gruppen rakt och samlat.

Hold back innebär att hunden själv inte vill kliva in i djurens flyktzon. Alltså håller ett avstånd naturligt. Det gör att man kan behöva jobba upp lusten att trycka djuren framåt ordentligt när det blir motstånd, men innebär att man sällan behöver oroa sig för att den lägger upp ett för högt tempo. Ofta blir vallningsdjuren lugna och tycker mycket om hundar som arbetar naturligt på stort avstånd.

Naturliga/mjuka rörelser har också att göra med djurkänsla. Det handlar om att hundarna jobbar med lugn och tydlighet framåt vid drivning och i kontakt med, men inte utanför/innanför, flyktzonen vid flankeringar (rörelsen runt fåren).

Dessutom har både Fridolf och den tilltänkta damen ganska mycket eye. Det innebär att de huvudsakligen flyttar djuren med hjälp av sin koncentration och blick mer än sin fysiska placering. Det bidrar också till att hunden kan kontrollera djuren och arbeta på stort avstånd.

Idag är jag så fruktansvärt frustrerad över att allt är så svåååååårt inom hundträning. Och att problemlösning uppenbarligen inte är min starka sida ;)

Har svarat! ;)

Förarmjuk i vallningen så menar jag att hunden är lätt att bryta, lätt tar in nya idéer istället för att envisas med sin egen plan. Som inte kräver tummen i ögat för att samarbeta och som kanske heller inte tål att bli korrigerad hur som helst.

Djurkänsla innebär att hunden "automagiskt" har med sig en förståelse för hur flyktdjur reagerar på tryck/eftergift, hur de rör sig med drag åt olika håll och att hunden vet vart den ska placera sig för att inverka korrekt och balansera upp gruppen rakt och samlat.

Hold back innebär att hunden själv inte vill kliva in i djurens flyktzon. Alltså håller ett avstånd naturligt. Det gör att man kan behöva jobba upp lusten att trycka djuren framåt ordentligt när det blir motstånd, men innebär att man sällan behöver oroa sig för att den lägger upp ett för högt tempo. Ofta blir vallningsdjuren lugna och tycker mycket om hundar som arbetar naturligt på stort avstånd.

Naturliga/mjuka rörelser har också att göra med djurkänsla. Det handlar om att hundarna jobbar med lugn och tydlighet framåt vid drivning och i kontakt med, men inte utanför/innanför, flyktzonen vid flankeringar (rörelsen runt fåren).

Dessutom har både Fridolf och den tilltänkta damen ganska mycket eye. Det innebär att de huvudsakligen flyttar djuren med hjälp av sin koncentration och blick mer än sin fysiska placering. Det bidrar också till att hunden kan kontrollera djuren och arbeta på stort avstånd.
Intressant :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
788
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka