Uppdatera ännu mera, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men kan vara något annat också alltså? Innebär det att det inte alltid är någon form av skada? Jag tycker jag ser det på typ varannan småhund.

Har också tänkt på det. Funderat på patella men även om det har med aveln att göra. Är ju inte så insatt i det där så det var intressant att du tog upp det.

Kan lägga till:

Min patellahund hoppar aldrig över ett steg, däremot går han på fyra spår för att avlasta. Hans dåliga ben hamnar utanför kroppen och det andra benet kompenserar genom att hamna "mitt under". Det dåliga benet blir alltså mest som ett stödhjul, medan det andra benet får mer belastning.

Jag är SÅ JÄVLA NÖJD med att jag med hjälp av balansbollsträning, skritt och cykelturer har fått honom mer liksidig. Nu använder han båda bakbenen nästa lika mycket hela tiden. :bow: Det tog ungefär 5 månader av medveten träning, men då har han mildaste luxationsgraden och en hängiven matte som till och utbildade sig till balansbollsinstruktör för att utöka sin kunskap :)

Är det ett allvarligt fel och orsakar det smärta?

Det finns grader i helvetet.

Det är inte ett allvarligt fel i början, men ju längre tid hunden tar "terrierskutt" desto värre blir det för hunden och desto svårare blir det att åtgärda - i och med att rörelsen har fastnat i hundens muskelminne är den svår att vänja av och eftersom det det påverkar övrig muskulatur precis som för oss. Ofta blir en hund med smärta i höftböjaren lite kutryggig.

Det går ofta hand i hand med smärta i ländryggen, precis som hos oss människor. Och smärta i ländryggen kan i sin tur ge spänning ända upp till nacken som i sin tur påverkar frambensrörelserna - och vips har du en hund som har muskelinflammationer och knasiga rörelser både lite här och där och då är det svårt att veta var man ska börja.

Höftböjaren heter "iliopsoas" (googla för bild) och ligger inte så ytligt, den är inte jättelätt massera men går desto bättre att stretcha. Om hunden får gå i varierad terräng (och gärna med mycket skritt), klättra, balansera och "ta stora kliv med bakbenen" så jobbar, värms och töjs höftböjaren automatiskt, det är bra sätt att rehaba den på egen hand. Ut och skritta i blåbärsris och djup mossa, branta backar, krondiken, klippor osv. Att röra sig uppåt är bra för bakdelen, att röra neråt är bra för bogar, skuldror och framdel.

Oj, vad nördigt det blev.

Om det är en hund i din närhet: Studera och se om det är samma bakben som hoppar över steg hela tiden.
Nej, det är det inte. Jag gick bakom en sådan hund häromdagen och då slog det mig hur otroligt ofta jag ser det.

Men drabbar det aldrig stora hundar? Eller ens mellanstora? Tror mig bara ha sett det på det små.

Nej, det är det inte. Jag gick bakom en sådan hund häromdagen och då slog det mig hur otroligt ofta jag ser det.

Men drabbar det aldrig stora hundar? Eller ens mellanstora? Tror mig bara ha sett det på det små.

Smärtan/åkomman kan absolut drabba stora hundar, men de avlastar inte på samma sätt. (Men stora hundar går/studsar inte lika ofta på bakbenen som små hundar, och stora hundar är bättre på att skritta = klara fördelar för glada höftböjare.)

Många rörelser som små hundar gör, gör de bara för att de kan. Min ena "står på händer" ibland när han kissar, det tror jag inte att en stor hund skulle kunna göra...

@Blueberry jag såg någon sådan rörelse i ett avsnitt av Hundstallet, en liten hund som frös fast i nån konstig kissposition. Måste ha varit något liknande som din hund gör.

Är det ett allvarligt fel och orsakar det smärta?
Patella luxation är ett allvarligt fel som man screenar många småhundsraser för. Och eftersom knäskålen ofta är urled/har rört sig när hunden hoppsar kan man utgå ifrån att det gör ont.

Jag har talat med människor med motsvarande problem. De säger att de har ont (nu är det inte vetenskap med ett litet antal intervjuer - det är ett ganska ovanligt fel hos människor - och hundar är sannolikt mindre smärtkänsliga än vi).

En hoppsande hund ska (imho) utredas och man bör fundera ett extra varv innan man avlar på den.

(Pysslingen hoppsar pga missbildade knän - men är friröntgad för patella luxation. Sättet som han drar efter luren/haren på, och hur han leker etc fick också duktiga hundmänniskor att tro att allt var OK. Det krävdes en del detektivjobb från Red chillies fysio innan vi hittade felet)

@BornAgain Oj, missbildade knän, det låter inte bra?
Jag har inte de korrekta orden att beskriva det. Pysslingens ben är släta - dvs knäskålen hoppar inte ur led, eftersom den aldrig är i led. Men benet är samtidigt så brett att det inte har gått att peta ner knäskålen på sidan av det. Hunden har stabiliserat sitt knä med muskelstyrka :crazy: (Mycket utav de funderingar jag har haft gällande hans osäkerhet beror sannolikt på att han är spänd och har ont)

Det är ett mysterium varför det inte kunnat bedömas korrekt på röntgen. Det säger dock något om vad man riskerar att avla på om man inte tar rörelsestörningar på alvar och utreder tills man vet varför de rör sig fel/annorlunda:nailbiting:

Han är opererad och ska in igen. Vet säger att prognosen är god. Blir det bra, blir han kvar, annars får han en enkel biljett till den plats där luren inte är av plastremsor utan av rostbiff och ostskivor och aldrig stannar

@BornAgain oj, det låter verkligen jättejobbigt. Han är ju inte gammal heller. Hoppas verkligen att det går bra, säger veterinären att prognosen är god så kan du säkert lita på det.

Men kan vara något annat också alltså? Innebär det att det inte alltid är någon form av skada? Jag tycker jag ser det på typ varannan småhund.

Det är vanligt med patellaluxation på vissa raser och det är i princip alltid små hundar. Sen finns något som kallas leg perthes också som kan orsaka hoppsasteg.
Dock kan många små hundar ta hoppsasteg utan att något fel kan hittas, vanligt på JRT, de mindre pudlarna och chihuahua till exempel även om patellaluxation inte heller är ovanligt inom raserna. Min ena hund gör det nästan jämt och ständigt på båda bak men mer på höger. Om hon koncentrerar sig typ går fotgående gör hon det inte och inte heller i vattentrasken. Hon är kollad av tre ortopeder och röntgad och inget fel kan hittas, hon har ingen smärta eller spänning i iliopsoas men däremot kan hon vara spänd i ländryggsmuskulaturen pga hoppsandet så att hålle en god kondition är viktigt!
En morbror till henne tar hoppsasteg emellanåt och en av hennes avkommor gör också det så det verkar finnas lite där i linjerna.

Senast ändrad:
Jag har inte de korrekta orden att beskriva det. Pysslingens ben är släta - dvs knäskålen hoppar inte ur led, eftersom den aldrig är i led. Men benet är samtidigt så brett att det inte har gått att peta ner knäskålen på sidan av det. Hunden har stabiliserat sitt knä med muskelstyrka :crazy: (Mycket utav de funderingar jag har haft gällande hans osäkerhet beror sannolikt på att han är spänd och har ont)

Det är ett mysterium varför det inte kunnat bedömas korrekt på röntgen. Det säger dock något om vad man riskerar att avla på om man inte tar rörelsestörningar på alvar och utreder tills man vet varför de rör sig fel/annorlunda:nailbiting:

Han är opererad och ska in igen. Vet säger att prognosen är god. Blir det bra, blir han kvar, annars får han en enkel biljett till den plats där luren inte är av plastremsor utan av rostbiff och ostskivor och aldrig stannar

Fast patellaluxation diagnostiseras ju via palpation och inte röntgen? Visst kan man ofta se att patellan ligger fel vid en röntgen, men inte alltid ffa inte vid de lägre graderna.
Vid avelsscreening görs ju ingen röntgen.
Röntgen gör man framförallt för stt se vad orsaken till luxationen är och inför en OP.

Calibras kommande ägare var här i dag för att låna hem henne några timmar. Det har gått sååå bra. Hon var bekväm och obekymrad. Kunde slappna av och vila men också leka. Funkade fint med deras hund. Så de frågade om hon fick stanna över natten och komma tillbaka i morgon.

Självklart fick hon det! Det känns gudaskönt i hjärta och mage att detta verkar klicka så bra :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 111
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka