Uppdatera ännu mera, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag kunde det gått riktigt illa, stod på parkeringen och hade satt in Corinne i sin bur i bilen, Fenna satt precis bakom mig och väntade på att jag skulle öppna hennes bur.
Helt plötsligt backar en bil i 180 mot oss, jag han precis greppa tag i Fenna och slita bort henne samtidigt jag drämmer till bilen som backade näst intill på oss.
Föraren stannade, klev ur bilen och var i upplösningstillstånd och var redo att ringa ambulans till mig och köra Fenna till Strömsholm, tog ett tag innan föraren förstod att hen missade oss precis och att vi var oskadda.
Som tur gick det nu bra men föraren erkände att hen inte tittade bakåt, vilket personen hädanefter kommer göra hoppas jag. :cautious:

Idag kunde det gått riktigt illa, stod på parkeringen och hade satt in Corinne i sin bur i bilen, Fenna satt precis bakom mig och väntade på att jag skulle öppna hennes bur.
Helt plötsligt backar en bil i 180 mot oss, jag han precis greppa tag i Fenna och slita bort henne samtidigt jag drämmer till bilen som backade näst intill på oss.
Föraren stannade, klev ur bilen och var i upplösningstillstånd och var redo att ringa ambulans till mig och köra Fenna till Strömsholm, tog ett tag innan föraren förstod att hen missade oss precis och att vi var oskadda.
Som tur gick det nu bra men föraren erkände att hen inte tittade bakåt, vilket personen hädanefter kommer göra hoppas jag. :cautious:

Åh fy! Vilken jävla idiot, rent ut sagt!

Någon som har tips på att få en ettårig kinkig hund äta lite mer än vad han gör i dagsläget? Han är ganska tanig och skulle behöva lägga på sig både fett och muskler men han vägrar ju äta tillräckligt. Det är som att han inte är hungrig.

Han får färskfoder som han ätit med god aptit innan (han har dock aldrig varit glupsk utan alltid ätit ganska dåligt) och så blandar jag i lite allt möjligt för att få upp fettinnehållet och lura i honom lite mer... Oftast olja, leverpastej eller lite grädde. Men inte ens det äter han upp.

Någon som har tips på att få en ettårig kinkig hund äta lite mer än vad han gör i dagsläget? Han är ganska tanig och skulle behöva lägga på sig både fett och muskler men han vägrar ju äta tillräckligt. Det är som att han inte är hungrig.

Han får färskfoder som han ätit med god aptit innan (han har dock aldrig varit glupsk utan alltid ätit ganska dåligt) och så blandar jag i lite allt möjligt för att få upp fettinnehållet och lura i honom lite mer... Oftast olja, leverpastej eller lite grädde. Men inte ens det äter han upp.

Tonto var likadan. Han fick helt enkelt vara mager som ettåring, det var omöjligt att få honom att lägga på sig eller att ens äta. Nu när han är två år så har har han börjat äta och behöver snarare tappa några hundra gram!

Är nog egentligen mest att vänta ut hunden - eller toppa med något extra gott :)
Min 1-åring äter visserligen som en häst, men har varit tanig som en sticka sen han blev könsmogen. Han får megaransoner mat just nu för att hålla vikten.

Däremot finns ju godare saker än annat och då jag har en dräktig tik som varit kinkig med maten, så har jag frusit portioner med mixat kött och morötter (helt vanligt grytkött som långkokt tillsammans med morötter). Jag toppar färskfodret med det och det verkar vara världens delikatess :D

Jag är med i en engelsk corgi-grupp på FB där en man skrev ett inlägg då han hade uppmärksammat att det i rasstandarden stod att corgis behöver mental stimulans, och undrade då vad corgi-ägare gjorde för att tillgodose behovet.

Folk anser tydligen mental stimulans bland annat vara följande:
- Gömma godis och/eller leksaker
- Kasta boll
- Nya leksaker varje vecka
- Jaga runt en pool som har en boll i vattnet
- Nya promenadställen

:crazy:

(Tack och lov fanns det en del vettiga också, bland annat en som lärde sin corgi teckenspråk! De är uppe i 52 olika tecken än så länge! :))

Jag och mamma hittade en bortsprungen hund när vi skulle ut och gå med våra hundar.
Det trodde jag inte skulle hända här ute på landet där vi bor. Jag känner ju ändå igen de flesta hundarna häromkring, det är ju inte så många.
Det fanns ingen hund som stämde in på beskrivningen när jag pratade med polisen om upphittade hundar.
Sen har jag gjort inlägg i "Missing dogs Skåne" på FB.

Förhoppningsvis ska vi väl hitta hans ägare.

Det verkar vara en trevlig och välskött hund i alla fall.
Mqu9nRM.jpg

Idag har vi varit och tränat agility med @Fisherling!
Lite träning, promenad i skog och sedan lite träning/fotosession blev det. Resultatet? Helt slutkörda salukis :p

Ebrah fick prova lite olika hinder, och har nog aldrig väntat så fint där jag "parkerat henne" som nu när hon skulle få ta sig över några hinder. När hon väl förstod vad som skulle göras så blev hon jätteglad och hon har tagit flera ärevarv också.

Aysu fick gå genom några tunnlar och fick ta sig över fyra bommar som låg på marken mellan hinderstöden. Hon var jättejätteduktig och blev så glad att hon ville ligga på marken och sola/gosa efter att hon tagit de fyra hindren på rad :love:

Hon lär väl aldrig kunna köra agility på riktigt igen, men den mentala utmaningen älskar hon och vi kan ju försöka träna in så att hon kan köra banor med väldigt låga hinder. Det är så underbart att träna med henne att jag inte behöver tänka på att vi ska ha tävlingsmål med allt som görs, bara att hitta på saker är belöning nog även för min tävlingsfokuserade hjärna.

Nu får hundarna sova under tiden som jag hjälper morsan med hennes kök, sedan ska jag hem och kolla vad det blev av de bilder som fotades idag :D Är förövrigt mycket imponerad av Tinja och hennes fokus på allt. Så jäkla cool liten hund. Jag borde ha en egen Tinja som agilityhund.

Ida tog bort en juvertumör igår. De fick ta nästan hela raden för henne, så hon har ett gigantiskt operationssår på magen och en stor burk tradolan för att hålla smärtan i schack första dagarna. Lilla gumman :cry:
20545633_10154994863953666_683753093942329845_o.jpg

Ida tog bort en juvertumör igår. De fick ta nästan hela raden för henne, så hon har ett gigantiskt operationssår på magen och en stor burk tradolan för att hålla smärtan i schack första dagarna. Lilla gumman :cry:

Stackars liten :( . Hoppas det läker ihop snabbt och fint!

Stackars. Tummar och tassar hålls för ett snabbt tillfrisknande.

Åh nej! Hoppas att allt läker fint och bra.

Åh,ajajaj, även vi önskar Ida god bättring o en massa droger.

Åh,ajajaj, även vi önskar Ida god bättring o en massa droger.

Veterinären bara skakade på huvudet när vi hämtade hunden på eftermiddan. "Hon har jätteont. Jag ser inte ett enda smärttecken, men hon måste ha jätteont. Maken till smärttålig hund!". Hon var mer påverkad av sin opiumfylla än av smärtan :p

(hon får massa smärtstillande och verkar faktiskt klara det här väldigt bra)

Jag och mamma hittade en bortsprungen hund när vi skulle ut och gå med våra hundar.
Det trodde jag inte skulle hända här ute på landet där vi bor. Jag känner ju ändå igen de flesta hundarna häromkring, det är ju inte så många.
Det fanns ingen hund som stämde in på beskrivningen när jag pratade med polisen om upphittade hundar.
Sen har jag gjort inlägg i "Missing dogs Skåne" på FB.

Förhoppningsvis ska vi väl hitta hans ägare.

Det verkar vara en trevlig och välskött hund i alla fall.
Mqu9nRM.jpg

Har du varit iväg och kollat hundens chip så ni kan få tag i ägaren?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 112
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024