Uppdatera ännu mera, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, det var inte heller något polisen sa att vi kunde göra.
Men det verkar som att ägaren hade sett inlägget på FB och ringt till polisen som sen ringde till mamma. Nu är de på väg hem till mamma för att hämta honom. Aston heter han tydligen.

Vad skönt att den hittat hem!
Hittar man ett djur bör man alltid ta den till veterinär för chipavläsning det första man gör! Det är ju bland annat därför man chipmärker sina djur så att ägaren kan hittad snabbt. Jag hade verkligen velat att någon gjorde så om de hittat en av mina hundar.
Polisen har tyvärr riktigt dålig koll i sådana där ärenden och verkar inte ens ha något samlat system för upphittade/saknade djur...

@Malibu_Stacy Det är synd att polisen inte har bättre koll. Förhoppningsvis ska jag inte behöva hitta fler hundar, men det är ju bra att veta i så fall. Även om vi har en liten bit att köra till närmsta veterinär.

Ägarna hade nog dålig koll på honom. Han hade varit borta ett par timmar och sen är det någon som frågar om det är deras hund som är på FB... De trodde inte heller att han hade gott hem själv från platsen vi hittade honom på så de var i alla fall tacksamma.

Vad skönt att den hittat hem!
Hittar man ett djur bör man alltid ta den till veterinär för chipavläsning det första man gör! Det är ju bland annat därför man chipmärker sina djur så att ägaren kan hittad snabbt. Jag hade verkligen velat att någon gjorde så om de hittat en av mina hundar.
Polisen har tyvärr riktigt dålig koll i sådana där ärenden och verkar inte ens ha något samlat system för upphittade/saknade djur...
Kan jag söka reda på ägaren själv (har chipläsare) eller måste jag ändå till veterinär? Alltså är det typ hunddata ni använder eller något annat register? :) (vi hade en rymmare på besök här för ett tag sen men byn är liten så fb dög)

Kan jag söka reda på ägaren själv (har chipläsare) eller måste jag ändå till veterinär? Alltså är det typ hunddata ni använder eller något annat register? :) (vi hade en rymmare på besök här för ett tag sen men byn är liten så fb dög)
Beror på hur hunden ser ut,renras så börjar jag söka på skk, blandis sjv.

Ida tog bort en juvertumör igår. De fick ta nästan hela raden för henne, så hon har ett gigantiskt operationssår på magen och en stor burk tradolan för att hålla smärtan i schack första dagarna. Lilla gumman :cry:
20545633_10154994863953666_683753093942329845_o.jpg

Usch stackars :( Hoppas det läker fint!

Vi söker på djurid.se (SKKs ägarregister som även gäller för blandras och katt) samt Jordbruksverket och vårt egna journalsystem. Självklart kan du som djurägare söka själv men då krävs ju att du har chipavläsare. Ibland står det att djuret är registrerat men att ägaren inte vill att uppgifterna lämnas synliga på nätet och då krävs att någon från djurid eller polisen loggar in och får fram uppgifterna så då måste även vi ringa och be att få fram dom.

Polisen ska ha en avläsare men jag garanterar snabbare hjälp hos veterinär.

@Malibu_Stacy Det är synd att polisen inte har bättre koll. Förhoppningsvis ska jag inte behöva hitta fler hundar, men det är ju bra att veta i så fall. Även om vi har en liten bit att köra till närmsta veterinär.

Ägarna hade nog dålig koll på honom. Han hade varit borta ett par timmar och sen är det någon som frågar om det är deras hund som är på FB... De trodde inte heller att han hade gott hem själv från platsen vi hittade honom på så de var i alla fall tacksamma.

Stackars hund! Tur att ni hittade honom
Det är jättetråkigt att polisen har så dålig koll...

Vi söker på djurid.se (SKKs ägarregister som även gäller för blandras och katt) samt Jordbruksverket och vårt egna journalsystem. Självklart kan du som djurägare söka själv men då krävs ju att du har chipavläsare. Ibland står det att djuret är registrerat men att ägaren inte vill att uppgifterna lämnas synliga på nätet och då krävs att någon från djurid eller polisen loggar in och får fram uppgifterna så då måste även vi ringa och be att få fram dom.

Polisen ska ha en avläsare men jag garanterar snabbare hjälp hos veterinär.
Jo jag har ju en chipläsare så jag hade ju kunnat kolla chippet, men jag kom på då att jag inte visste hur man fick fram ägaren om den dolde sig på hunddata!

Jo jag har ju en chipläsare så jag hade ju kunnat kolla chippet, men jag kom på då att jag inte visste hur man fick fram ägaren om den dolde sig på hunddata!

Då hade du kunnat ringa till polisen så hade de kunnat hitta reda på det och kontakta ägaren!
Men ibland står det öppet på JBV också även fast de döljt på djurid.
Gå in på JBV och skriv hundregistret i sökfältet så kommer det upp!

Ang lägga ut upphittade hundar på Facebook osv, ingen bra idé!
Lämna alltid hunden till polis.
Dels för chipavläsning men hunden kan också vara en notorisk rymmare/ha en ansvarslös ägare eller ställt till med något på rymmen.
Förutom det så kan oärliga göra anspråk på hunden.

Förstår att man gör det i välmening, bara ett tips till nästa gång :)

Dels för chipavläsning men hunden kan också vara en notorisk rymmare/ha en ansvarslös ägare eller ställt till med något på rymmen.

Absolut men såhär i en miniby på landet kollar vi med varandra först. Är uppvuxen på samma sätt. Dessutom får jag inte köra bil och det är 4 mil till polisen. :)

Kanske ska få vara dagmatte till en samojedvalp några dagar i veckan snart. Det kan bli kul, men alltid nervöst att vara dagmatte till någons valp. Sist jag var det blev ägaren en jättenära vän och jag älskade både ägare och hund. Det var för övrigt en liten knäpp finsk lapphund som verkligen krävde sin ägare, kan man säga. Han hade saker att säga till om :D

Polisen tar inte alltid emot hundarna. Jag vet folk som fått besked att de ska lämna hunden där den är om de inte kan ta den själv bla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 112
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024