Stämmer det så är mitt inlägg irrelevant. får se hur @Lenis tänker.Det brukar vara så att bokstaven finns i en ulvs namn, men det kan finnas flera ulvar med samma bokstav i namnet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stämmer det så är mitt inlägg irrelevant. får se hur @Lenis tänker.Det brukar vara så att bokstaven finns i en ulvs namn, men det kan finnas flera ulvar med samma bokstav i namnet.
Har du läst inlägget. Det handlar just om det, det är ren statistik.Är det något oklart eller jag räknat fel så peka gärna ut det så ska jag förklara/rätta.
Jag la till lite i mitt inlägg, såg du det?Stämmer det så är mitt inlägg irrelevant. får se hur @Lenis tänker.
Tillägg: annars skulle det ge alldeles för mycket info, om vi t.ex. skulle lyncha dig imorgon och du var ulv, då skulle vi veta att resten med L i namnet var goda
Nu beror det på hur @Lenis tänker med bokstaven om den finns i enbart en ulv eller kan finnas i fler med bokstaven L i sig. Första leken med bokstavslek jag varit med i.Jo jag såg att det handlar om statistik men jag köper inte det. Vi vet att en av fyra är ond och det är bra så mkt bättre statistik än din lista.
Jag såg det först nu, väntar bara på @Lenis svar, men troligen har du rätt att det blir för mycket information. 25% chans att hitta en ulv är dock mindre chans än snittet. Det hade varit bättre om vi fått en trevlig unik bokstav som "Q" (inget åsikt om Q, bara ett exempel)Jag la till lite i mitt inlägg, såg du det?
¨Nu beror det på hur @Lenis tänker med bokstaven om den finns i enbart en ulv eller kan finnas i fler med bokstaven L i sig. Första leken med bokstavslek jag varit med i.
År det bara en som min teori bygger på så anser då jag att det är bättre odds med 33% chans att fånga en ulv än 25%
Menar du att det bara är en ulv kvar eller?¨
Fast oavsett är väl oddsen 1-4 bättre än 1-12 ? Vi är väl 13 kvar
Nä men vi vet ju att EN av fyra är ulvar så varför leta bland de övriga som inte har något L, det är ju många flerMenar du att det bara är en ulv kvar eller?
fast just i det förstår jag hur Lobelia menar det är ju liksom inte 1 /13 som det handlar om utan 4/13 dvs ungefär samma odds som 1/4 med bokstaven L? Fast hon räknar bort de 4 med L i namnet fast det vill inte jag göra - det är bara det att urvalet av vilka man kan välja mellan är färre -då man VET att (minst) en av 4 med bokstaven L är ulv¨
Fast oavsett är väl oddsen 1-4 bättre än 1-12 ? Vi är väl 13 kvar
Om man kan göra det eller inte beror på om det kan vara mer än en ulv med bokstaven L i, vilket jag frågade om i inlägget. Jag gillar att leka med siffror och sannolikheter.fast just i det förstår jag hur Lobelia menar det är ju liksom inte 1 /13 som det handlar om utan 4/13 dvs ungefär samma odds som 1/4 med bokstaven L? Fast hon räknar bort de 4 med L i namnet fast det vill inte jag göra - det är bara det att urvalet av vilka man kan välja mellan är färre -då man VET att (minst) en av 4 med bokstaven L är ulv
fast just i det förstår jag hur Lobelia menar det är ju liksom inte 1 /13 som det handlar om utan 4/13 dvs ungefär samma odds som 1/4 med bokstaven L? Fast hon räknar bort de 4 med L i namnet fast det vill inte jag göra - det är bara det att urvalet av vilka man kan välja mellan är färre -då man VET att (minst) en av 4 med bokstaven L är ulv
Hur är det @Lenis? Kan det finnas två eller fler i lyan med bokstaven "L" i namnet?
Det brukar vara så att bokstaven finns i en ulvs namn, men det kan finnas flera ulvar med samma bokstav i namnet.
Tillägg: annars skulle det ge alldeles för mycket info, om vi t.ex. skulle lyncha dig imorgon och du var ulv, då skulle vi veta att resten med L i namnet var goda.
Om man kan göra det eller inte beror på om det kan vara mer än en ulv med bokstaven L i, vilket jag frågade om i inlägget. Jag gillar att leka med siffror och sannolikheter.
Okej, tack då vet jagWhat @Niyama said, L (stor eller liten bokstav..) finns i en ulvs namn men om det bara finns i en eller om det finns hos flera säger jag inte just pga att det ger så mkt info.
¨
Fast oavsett är väl oddsen 1-4 bättre än 1-12 ?
Pricka en av fyra (25 % chans) eller pricka en av fyra ulvar på 13 deltagare (just här utgår jag från att det är 4 för enkelhetens skull) 4/13 = 31 % chans (spelar ju ingen roll vilken ulv vi prickar först).
Så jag fattar hur @Lobelia menar men köper inte resonemanget, dels kanske inte första siffran stämmer eftersom det kan vara flera ulvar som har L i namnet och framför allt funkar ju det resonemanget bara när ingen information finns att tillgå. När vi har mer info så ökar ju chansen att pricka en ulv om man tar hänsyn till den. Om man vänder på det: vi vet att de fyra med L kan inte alla vara goda.