Trickträning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trickträning *bildtråd*

Vilka fina bilder du har fått till och vad duktiga ni är! :laugh:
Visst är Rebecca duktig på att lära ut?

Tack :) Det ska bli kul att fortsätta träna (hon får vila huvudet från trickträning några dagar först..). Synd att man inte har någon man känner i närheten som är trickträningsintresserad, så man kan få lite hjälp/ "ett extra öga" och så ibland.

Det är Rebe**a som har fotat trickträningen faktiskt :p

Jo, det kan bli lite mycket på en gång. De gångerna som Gallardo och jag har varit i Hällekis hos Rebecca och Christoffer, så har han varit så himla trött när vi åkt därifrån. Snacka om att man inte behöver rida hästen svettig för att få honom trött i huvudet :P Helt underbart när man har en unghäst!

Åh! Jag väntar på leverans av mina bilder från senaste Hällekisresan :) Får se när de ploppar ner genom brevinkastet. *Längtar*

Spännande med bilderna!

Tillägg: ja det är toppen att man kan trötta ut huvdet på den här damen, hon har rätt mkt hjärna om man säger så (hoppar över staketet i hagen om hon får vila 2 dagar i rad..)

*kl*

Har precis börjat trickträna med min häst. Nu har vi såpass mycket förtroende för att han ska "klara" det. Jag tränar med klicker och det går ruggigt fort för honom att lära sig! Den här tråden har varit en stor inspiration för mig :)

Åhhhhh vilka underbara bilder!!!! på underbart ekipage! :love:

Lite nytt från mig..
Ponnyskrutten bugar, fast det syns inte vad han gör pga all man
6170_130237269433_582504433_3097918_3564794_n.jpg

och den grå för han har lärt sig buga
6170_130237289433_582504433_3097920_7914808_n.jpg

mer tricks och stretchning
http://joizmeds.mittspejs.se/P2186492

http://joizmeds.mittspejs.se/P2186491#body

Naw va snällt, Tack :)

hmm bilder har jag ju lagt in innan fast som länkar.. kännts bättre för då behöver man inte känna lika mycket att man förstör tråden, för ointresserade behöver inte gå in och titta :angel:

kl :)

Har suttit och läst igenom nästan hela tråden nu! Jag blir så inspirerad av alla duktiga människor och hästar, längtar tills min polle kommer hem igen (han är ridlägerhäst så är inte hemma på sommaren). Då ska vi börja träna lite mer, försökte en del i våras men det gick inte alls, bara något halvt i stil med buga har vi fått till. Han är så väldigt okänslig och nonchalant så det är svårt att få det att fungera :P Vi får helt enkelt kämpa på mer!

"KL"
Jag ska gå kurs för Rebecca i höst... Jätte spännande!

Jag lovar att bildbomba er!!

Tjoho!

Hon ska komma upp hit för en dagarskurser! Men inga datum bestämda än vad jag vet!

Är det något som man har nytta av att ha tränat på innan?

* lära att när du står brevid och "vickar" på grimskaftet så ska hästen backa
* knacka på knät så ska hästen lyfta benet (blir början till buga)

* lära hästen sänka huvudet när du sitter brevid hästen och ber den sänka huvudet när du tar lite i grimskaftet nedåt (inför bergsgeten)
* vänja vid spö om den inte är van med det (stryka med spö över kroppen), kan vara bra inför Bergsgeten.

*peta med spö på utsidan av benet (skenan)= lyfta på benet. Inför Spansk Skritt.

-KL-

Hejsan,

Vi har precis gett oss in på det här...

Men har just lärt oss buga, här är en liten bild.. har dock lyckats med mkt snyggare bugningar med ena benet sådär tjusigt framsträckt men det här var det som hamnade på bild...

buga.jpg

*kl*

Nu måste jag återvända till den här tråden igen, men med en "ny" häst (som jag haft i över ett år nu..)
C-ponny av grov modell, lättlärd och en riktig godisgris.
Vi har hållt på med frihetsdressyr sedan oktober förra året. Hon tar alla gångarter, stannar och vet för det mesta vad "höger" och "vänster" innebär. Hon stretchar åt båda sidor när man klappar på flankerna (även utan godis) och har även börjat med buga. Sen skadade hon sig och nu har hon vilat från träning i en månad, vilket hon tycker är jättetrist.
Så i söndags började vi ta ett steg mot trickträningen, genom att arbeta bort hennes spörädsla. Innan har hon slängt sig baklänges, stirrat, blåst och gått omkring när man varit i närheten med spö i handen, vilket lett till att jag helt enkelt lagt undan spöet istället. Men det känns som ett bra hjälpmedel vid trickträning, så då måste ju spörädslan bort.
Idag fick jag klappa med spöet och även "picka" över hela hästen utan nämnvärd reaktion (uppmärksam, men inte rädd), och då stod hon ändå lös på ridbanan.

Vi tränade även lite "stå still" och några bugningar (hon lägger nästan ner ena benet).
Men jag vill ju inte gärna bli av med fingrarna i bugningarna, så istället för att fortsätta på dom blir det nog bergsget och mer träning av att kontrollera hennes ben ett och ett tills vidare.
Så till min fråga: hur lär man hästen att den ska lyfta/flytta ett speciellt ben?

eftersom det är en bildtråd så får jag väl avsluta mitt inlägg med en bild också:
090809005.jpg

vid bergsget så sänker du först huvudet på hästen, sen petar du med spöt på det benet du vill att hon ska ta fram (det benet som är längst bak), och "drar lite mjukt framåt" i grimman. Eventuellt får man ha en bom framför hästen som markering att de inte ska gå fram över den.

Ja och så berömmet såklart vid framstegen :p

Åh, vilken söt häst och vad duktiga ni är! :bow:

Åhh, ni är så fina, kul att någon mer tricktränar sin spanjor :) de är (oftast) viga, lättlärda och tacksamma.

Själv har jag inga bilder denna gång, men MIN PONNY KAN BUGA MED UPPSUTTEN RYTTARE :bow::bow:

Så glad, dock med lite hjälp av medryttis på marken.

men det finns två men...

1. jag är totalt livrädd att hans ben ska gå av typ frambenet där under bogen den hamnar ju i en skarp vinkel :eek: (jag är ju rätt stor för honom.)

2. hur fasen sitter man kvar? :angel: jag som annars har bra balans åkte av två gånger *asg* han är så rund och hal och så har han ju en tendens att buga ner hela huvudet (dock tränar vi ju på att få honom att hålla upp det.

Eller jo en bild kan jag bidra med..
vi har ju aldrig försökt lära honom att stegra, dels för att han är stabil på marken, svår att få att lätta, och dels för att han ska användas i barnverksamhet.
Men vid ett fototillfälle ville vi ha lite action eller så.. och vist fattade han snart :)
dock är det väl mer lätta från marken en stegring, men endå..
http://joizmeds.mittspejs.se/P2205177

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 954
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka