Sv: Trickträning *bildtråd*
*kl*
Nu måste jag återvända till den här tråden igen, men med en "ny" häst (som jag haft i över ett år nu..)
C-ponny av grov modell, lättlärd och en riktig godisgris.
Vi har hållt på med frihetsdressyr sedan oktober förra året. Hon tar alla gångarter, stannar och vet för det mesta vad "höger" och "vänster" innebär. Hon stretchar åt båda sidor när man klappar på flankerna (även utan godis) och har även börjat med buga. Sen skadade hon sig och nu har hon vilat från träning i en månad, vilket hon tycker är jättetrist.
Så i söndags började vi ta ett steg mot trickträningen, genom att arbeta bort hennes spörädsla. Innan har hon slängt sig baklänges, stirrat, blåst och gått omkring när man varit i närheten med spö i handen, vilket lett till att jag helt enkelt lagt undan spöet istället. Men det känns som ett bra hjälpmedel vid trickträning, så då måste ju spörädslan bort.
Idag fick jag klappa med spöet och även "picka" över hela hästen utan nämnvärd reaktion (uppmärksam, men inte rädd), och då stod hon ändå lös på ridbanan.
Vi tränade även lite "stå still" och några bugningar (hon lägger nästan ner ena benet).
Men jag vill ju inte gärna bli av med fingrarna i bugningarna, så istället för att fortsätta på dom blir det nog bergsget och mer träning av att kontrollera hennes ben ett och ett tills vidare.
Så till min fråga:
hur lär man hästen att den ska lyfta/flytta ett speciellt ben?
eftersom det är en bildtråd så får jag väl avsluta mitt inlägg med en bild också: