Trickträning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trickträning *bildtråd*

Min och Stellas trickträning går frammåt! Nu så är hon mycket duktigare på att lyfta framtassarna och för dem frammåt istället för att bara lyfta upp dem.
Puss och Le är bombsäkra. Provade på en buga för första gången på länge idag och hon lyfte till och med upp benet själv och förstod på engång att det var buga som gällde!
Kramas gör hon ok. Yoga uppskattar hon inte så mycket, hennes mage är ivägen :rofl:

:)

:rofl: Ja hon är så gullig. När hon blir otålig och inte förstår så stampar hon, inte skrapar utan stampar, med en fot i marken som en liten unge. (Slutar givetvis när jag säger till henne)
Hoppas att min pappa kan ta några bilder nästa vecka när han kommer till stallet :)

Hihi, jag kan riktigt se henne stampa i golvet, som en tjurig unge :rofl:

ja det hoppas jag med att han kan :bump:

Kursen inställd, för få anmälda... F-n oxå, jag hade verkligen sett fram emot det! Hoppas att det blir en annan gång!

Hör av dig direkt till henne så kanske hon vet någon annan kurs hon ska ha, som du kan vara med på?

KL

jag har inte läst hela tråden, men vad menar folk med "klicker"? Vad jag har förtstått används det istället för godis vid trickträning.. Någon som har förklaring?

Det är en liten plastpryl med en metallbit i, när man trycker på den så ger den ifrån sig ett klickande ljud.
Klickar gör man när hästen är på väg att göra det man vill (felaktigheter ignoreras), och ett klick följs alltid av att hästen får godis.
Sen höjer man gradvis nivån så att hästen måste kämpa mer för att få ett klick och till slut har det förhoppningsvis utvecklats till ett önskat trick/rörelse.

Finns en del böcker i ämnet (bl.a. "Delfinträning för häst"), används väldigt mycket på hundar

kl

Electra förvånade mig igår! :eek: Hon har varit väldigt skraj för att luta sig bakåt (för att buga) men igår testade jag bara för skojskull. Vi har inte tränat på buga sedan i vintras och hon går nästan ner hela vägen :D:D:D:love:

Zalza har stora problem med sin Yoga. Hon har bevisat att hästar har extremt rörliga framben :rofl:

Min häst var inte så duktig idag :p Otålig och dan, säkert för att vi hade fotograf som tog några få bilder i farten :p

Trick_Training_by_Tarjeis.jpg

Stella_Trick_by_Tarjeis.jpg

fast man kan använda ett ord istället för just klickergrejen om man vill. En del säger "klick", andra "bra" (jag säger "tack").

man lär hästen att klicket= godis, så hästen lär sig att ljudet ges när man gör något bra och att man får godis direkt efter.
Finns på nätet att köpa i hundwebshoppar bland annat.
Men jag tycker att ett ord funkar bra, då slipper man komma ihåg klickergrejen (och ibland är det ju lite meckigt med klickergrejen, tex om man tömkör).

KL

Jag klickertränade min häst efter en konvalescens - hon var så himla rädd för allt möjligt

problemet var att klickern lät för likt ett elstaket

:eek: pang - en hundklicker så jag bytte till ett ord - vilket har jag glömt

men det funkar fast jag inte håller reda på det

Däremot är hon lite för ivrig...
Hon kastar sig ned i buga ( vi har övat 3 ggr :o )

Innan det har vi stretchat med morötter - och hon slår nästan knut på sig själv

Jag har behövt morötterna för hon har varit rädd om sin kropp, rädd att det skall göra ont

Är det ngn som har problem med för ivrig häst?

Jag har lärt henne puss och hon tigger så nu, men där är hon försiktig ( än så länge)

min häst är mer som en hund :crazy:

Senast ändrad:

Någon som har bra tips när man ska lära hästen "att ligga ner" ? :D

Det är ju bara att beröma när hon gör allt lugnt och stoppa när hon "kastar" sig :idea:

Min kan bli ivrig när hon inte har motionerats innan och fattar att jag har godis. Minsta lilla som skapar en risk så får hon backa och göra om. Det är som en hund, inte tillåtet att käka upp hela handen när hon ska ta godis som ex.

När min stora häst är borta i sin egna lilla värld måste jag nästan öppna munnen på henne för att hon ska fatta att det är belöningstime :rofl: hon är så knäpp

hur har du lärt din häst att ligga ner? tips ? :angel:

Tack för svar

Ibland är man korkad :confused:

Hon är ju PÅ för at hon är frustrerad - om hon tvingas lugna sig så övar man ju självbehärskning också

kan vara bra :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 954
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka