Trickträning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trickträning *bildtråd*

MEN vad ni kan :bow:

Har du halsring

vad har du får kommando när han skall gå ned på knä

Det är svårt att veta när jag inte riktigt vet hur det ser ut, men Pink tyckte också att det var ju väldans käckt att jag kunde lyfta hans ben åt honom i början. Men om han sträcker sig bakåt efter godisen så måste han sen hålla balansen själv annars trillar han ju, så det tog inte så lång stund innan han lärde sig att han fick lyfta själv:)

Susan: Tack! Om du menar om jag har halsring vid just bugaträning har jag den på bara nu när vi tränar på att buga själv så att han ska kunna skilja på buga och spansk skritt :)
Mitt kommando är att jag ber honom lyfta benet, stöder det lite med carrot sticken tills han hittar balansen bakåt och sen sjunker han ned själv!

Zahlo: Visst är det lite skillnad :D Nu blir det dock inte lika praktiskt att träna längre eftersom han nu går helt barfota och måste ha barfotaboots såfort vi ska gå nånstans - och de gillar han inte alls att buga med :D får väl träna i hagen haha
Du förresten kolla va fräcka vi är med våra stegrande siluetthästar på avataren :D

Jag har skrivit förrut vad jag tycker om sånt här och framförallt lägga ner hästen. Det är en mycket dominant/bestraffande handling när en häst lägger ner en annan. I någon annan form förekommer det inte.

Ska inte gå in på det, har redan gjort det. Men jag ville knyta an till vad jag skrev om HF, för mej är det lika motbjudande att vilja stå med ett spö över hästen som lägger sej ner som att rida 45 min m nosen i bringan i HF, faktiskt, det handlar om dominans, och behov att ha kontroll på ett sätt som för mej som person är rent motbjudande.

Samma stil som när "domptörerna" visar att dom törs lägga ner tigrar på cirkus förr.

Hur en häst upplever det blir jag aldrig överens med folket som borde få pudel i julklapp om - så det lämnar jag.

Blev förvånad att du är imponerad, men ja, ville bara förtydliga min koppling i andra tråden ang HF.

Nu ska jag inte "förstöra" tråden men ville bara kommentera det, till dej ang andra diskussionen.

Men Flashlight, nu är detta en bildtråd och inte en gnällig diskussionstråd.
Vad du tycker om trickträning är det ingen som är intresserad av här inne.
Antagligen så tycker vi alla här inne tvärtemot dig iom att vi tränar trickträning.
Vill du diskutera något med Susan så får du göra det via pm.

Petar jag på hans bakben betyder det bergsget (visserligen lyft, men även steg framåt). Problemet är inte att han inte lyfter, problemet är att han inte håller kvar. Håller på att lära om lite, att hålla ett ben i luften så länge jag håller spöt mot det. Men det är inte lätt att lära gamla hundar sitta heter det ju. Inte för att hästen är gammal, utan för att han har en massa andra vanor.

Har tidigare gjort som Zalho, har funkat perfekt på alla andra hästar, allt från minishettis till halvblod. Men inte denna. Han gör på tvä sätt i det läget: Antingen sätter ner benet igen (inget klick, men slapp göra något "jobbigt") eller så lyckas han på något sätt lägga upp benet på mig, så jag likförbannat står där med hans ben i famnen.
Jag har försökt dela upp tricket i massa olika delar och ta en i taget (lyfta trakterna från marken, lyfta lite mer - lite mer, böja bak huvudet osv..) men icke.
Vi har kört fast.
Men det kämpas vidare ändå! Man kan ju inte ge sig :D

:confused:

Här kan det vara bra då om man läst inlärnings psykologi :angel:

Lär man in trick med possitiv förstärkning så är hästen motiverad. Ännu mer om man klickertränar
(HF lärs in med negativ förstärkning)

Om du har läst så gör min häst tricken själv - hon föröker klura ut hur jag funkar. Hur hon ska få godis ur mig :angel:

Hon är glad hon är ivrig

det har med egenkontroll att göra

Allt beror på HUR man gör. Gör man det som ett trick - så vill hästen

Gör man det med enbart dominans ( negativ förstärkning) så underkastar sig hästen

Två olika världar för mig

Gört man rätt så är detta mental aktivering - och när hästarna får vara med och tänka själv tycker de att det är jätteroligt

( sedan finns det elak "cirkusDressyr" och total dominans - men jag har inte sett någon sådan i tråden) Mig veterligen är detta en trickträningstråd - och det gör man "tillsammans" med hästen

Har jag fel - ni andra

visst belönar ni?

Har ingen kamera

Senast ändrad:

Tillkommer det trick, inom NTT? Eller är det samma som för ca 1 år sen???

Till er alla!
Tränar ni annat än trick? Jag menar cirkus konster, eller andra tokigheter?
Tips????

Jag tränar min att backa lös in i transporten, bara för att, detta har ju ingen större funktion egentligen... Tänkte bara se om det går att få en finkrädd häst att övervinna rädslan och backa in....(givet går han ju in åt rätt håll utan konstigheter numera, var dock jätte rädd efter transporten i samband med hans skada på bakbenet)

Marlene

Senast ändrad:

Jag HAR läst inlärningspsykologi, och annan psykologi, en hel del....som jag nog skrivit förr.

Alla "tricks" är inte kränkande mot hästen. Att lära hästen sånt som man har nytta av är inte fel. Mina brukar kunna en massa saker som är bra att dom kan. Men lägga ner och buga tex är kränkande och fel - anser jag.
Och varför behöver man det?:confused: Man kanske ska gå in på människopsykologi där istället:angel: Vad man har för behov och varför:cool:
att stå som en domptör över sin häst som ligger ner. OCh visa upp det på bilder för andra. Jag ska inte gå in på vad jag tror om vad en sån hästägare har för behov:crazy: Och där är jämförelsen helt relevant i mina ögon, samt ang inlevelsen när det gäller vad man gör med hästen, - sätter den i ett utlämnat läge.....konstigt att det är så svårt att förstå?

lämnar nu tråden, var inte meningen att dra igång en diskussion om det jag vet att det är meningslöst.

Senast ändrad av en moderator:

Varför rider man på hästen? Vad har man för nytta utav det, förutom sitt eget nöje? är det inte då även kränkande att sätta sig upp och rida på en häst?

:)

Jag vet inte riktigt vad hon har funderat ut, men jag tror inte det är något mer, det är väl bara att hon gått över till att trickträna utan godis.:)

Varför gnabba om detta???
Det är ju bra mkt "svårare" att få en naken häst i lina att lägga sej ner, än det är att få en häst fullt tillbehörs påklädd häst, att gå rollkur.
Varför rider vi våra hästar i en mer eller mindre naturlig form, är inte detta kränkning. Och vad har en häst ut av att bli riden???

Hästar naturligt lägger sej ner, men jag har inte sett nån häst i frihet att gå runt i så onaturlig form som rollkur är.

Nu hoppas jag inte att du är för rollkur, men ville göra en jmf av 2 " avikande" grejer.

De tricktränade hästarna i denna bildtråden gör av någon anledning, det vi ber dem om, för att de inte upplever något obehag med det. Dom gör det "fritt" i en lina/grimskaft.

Även om du nu menar att det är just befallningen från människan som skulle vara kränkande för hästen, så tror jag att vi som lär våra hästar trick utan tvång, har glada och positiva hästar.
Och jag tror att är få som får en kränkt häst att lägga sej ner med hjälp av just trickträning.
I sådanfall, används andra metoder(cirkus), dessa kan jag ej prata för då jag ej utövar de, och jag tror att ingen i denna Bildtråd använder sej av dessa.

Hurvida tricken är nödvändiga eller ej, kan man ju disskutera. (i en anna tråd)

Personligen ber jag min häst göra onaturliga trick (öppna postlådan och hämta tidningen) samt helt onödiga grejer, (backa lös in i finkan). Bara för att hästen och jag gillar att umgås och arbeta på detta sätt.

Marlene

Senast ändrad:

Jag undrar hur mycket du har förstått av det du läst om du inte kan se den stora skillnaden på metod

Allt beror ju på HUR man gör, om man kränker hästen eller inte

Mina hästar är så trygga med mig att de kan ligga och rulla sig i grimskaft när jag står bredvid. det beror ju helt på vilken relation man har med sin häst. En föunge ligger ned och vaktas av sin mamma. Mina hästar behöver inte resa sig när jag kommer - de är tryga med mig

och det Marlene beskriver är ju ett klassiskt exempel på Desensebilisering.

Den mest effektiva metoden = mest snälla för att lära hästen att transporten är trygg

Jag kan nog så småningom lära Tiffany att ligga - med motiveringen att hon tycker detta är en kul umgängesform

Vad gäller hennes buga - så är det fritt val

Min motivering är att det är stretching under helt frivilliga former

Jag har tagit metoderna ur en en hästbehandlingsbok, och på alla sidor jag besökt ang trickträning så står uppmaningen skynda långsamt. för detta handlar om tillit

Ömsesidig tillit om man använder anständiga metoder

Senast ändrad:

Eller så lägger alla detagande ner, accepterar att åsikterna går isär och tar en titt på denna bild

Figge08-16-51.jpg

Eller denna om man hellre vill det
Figge08-16-22.jpg

Äsch ta en titt på allihop!
Figge08-16-62.jpg

Figge08-16-59.jpg

Han tycker det är bland roligaste som finns att plocka upp grejer!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 953
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka