Sv: Trickträning *bildtråd*
Varför gnabba om detta???
Det är ju bra mkt "svårare" att få en naken häst i lina att lägga sej ner, än det är att få en häst fullt tillbehörs påklädd häst, att gå rollkur.
Varför rider vi våra hästar i en mer eller mindre naturlig form, är inte detta kränkning. Och vad har en häst ut av att bli riden???
Hästar naturligt lägger sej ner, men jag har inte sett nån häst i frihet att gå runt i så onaturlig form som rollkur är.
Nu hoppas jag inte att du är för rollkur, men ville göra en jmf av 2 " avikande" grejer.
De tricktränade hästarna i denna bildtråden gör av någon anledning, det vi ber dem om, för att de inte upplever något obehag med det. Dom gör det "fritt" i en lina/grimskaft.
Även om du nu menar att det är just befallningen från människan som skulle vara kränkande för hästen, så tror jag att vi som lär våra hästar trick utan tvång, har glada och positiva hästar.
Och jag tror att är få som får en kränkt häst att lägga sej ner med hjälp av just trickträning.
I sådanfall, används andra metoder(cirkus), dessa kan jag ej prata för då jag ej utövar de, och jag tror att ingen i denna Bildtråd använder sej av dessa.
Hurvida tricken är nödvändiga eller ej, kan man ju disskutera. (i en anna tråd)
Personligen ber jag min häst göra onaturliga trick (öppna postlådan och hämta tidningen) samt helt onödiga grejer, (backa lös in i finkan). Bara för att hästen och jag gillar att umgås och arbeta på detta sätt.
Marlene