Trickträning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trickträning *bildtråd*

Det var till dig:) Ja, jag har förstått att du har många järn i elden, men jag tror inte dina hästar någonsin har tråkigt i alla fall. Är själv lite sådan, men har bara en stackars unghäst att förvirra;)

aha ok, Tack sak du ha!!!! :bow:, ja än så länge ivll de iaf komma ina så alltför tråkigt har de nog inte.. oftast går det bra men iböand kan det bli problem, som när vi tävlade woeking equatation (den där nya grenen som rä som trail/bruksridning men med engelsk form) och de skulle gå över bron, girasol (den grå) var ju tänat att gå över bron, och det gjorde han också i grundomgången, men när det blev fart i "omhoppningen" trodde han det var hoppning så han hoppade över den :angel:, fast de kunde ju inte ge fel för det så det gjorde inget.. vi bjöd på lite skratt.

hehe unghäst ja, det är rba att börja tidigt, fast själv började jag trickträna en av mina FÖRtididigt, hovslagaren var inte glad när hästen föredrog att gå ner på knä att buga framför att lyfta hoven :angel:
Efter det såg jag till att de ska kunna grundläggande, såsom kratsa/verka/skos innan de bugtränas :p

Nu kommer testningen från hästens sida, av att ha börjat med klicker och trickträning. Stannar och ska inte gå fram utan tigger godis, surar och slår med benen. Det är väl bara att "inte belöna", och sen belöna när hon lyssnar på vad jag bett om (dvs går fram)?
Hon verkar lite allmänt stel just nu så tar kanske emot att ridas just nu :crazy:

lasttränade (klicker) igår, det gick jättebra! :)

Slänger in en sjukt dåligt tagen bild från idag när vi tränade lite ligg ;)

pict0241_46745813.jpg

så, tror ni att det bara är att "vänta ut" beteendet och fortsätta be om tex skritt? (att hon ska sluta kräva godis och så istället för att tex skritta framåt som jag bad..)

Nu vet jag ingenting om er relation i övrigt, men om ni har problem med att leda bör du kanske höja kraven för klick?
jag antar att hästen sen tidigare vet hur det funkar att bli ledd, då kan man ha höga krav på hur det ska gå till innan man klickar. Även en klickertränad häst måste gå att hantera traditionellt.
Hur länge har du klickat hästen? Hur har du gått till väga? Grundprincipen är den samma, men en del klickar för allt och inget, medan andra kräver att det ska hända lite mer innan de berömmer med klick.

Utan att veta något om hur ni jobbar skulle jag säga att du ska be hästen gå framåt som vanligt, lägga tryck i grimman om den inte gör det och använda röst och eftergift när den går. Inget klick förrän den går snyggt och prydligt utan några dumheter (om den sedan tidigare vet hur man blir ledd).

hihi, det är alltså när jag rider som beteendet kommer. (Vi har bra relation i övrigt och hon lyssnar bra från marken med att leda osv). Vi har precis börjat med klickerträning så det här är ju "bara" nu i början innan hon vet att man inte kan kräva godis?

Hon är nyligen inriden förresten, så ibland så kommer ju unghäst"test" fram för att se vart "ramarna" är (om man behöver gå fram när man blir frågad/tillsagd, tex)

hur mycket kan du om klickertärningsmetoder i allmänhet?
Jag hade nog börjat undra om hästen förstår vad som förväntas.
Free-shapar du? Alltså att hästen inte får en "order" om vad som ska göras utan man berömmer när hästen mer eller mindre av en slump gör det man vill (förenklat sagt).
Har märkt att det kan ge problem vid ridning för en del hästar.
Om ni inte klickat så länge ska du nog vänta med att ta med det upp på ryggen, speciellt om hästen inte riktigt har allt klart för sig.
Det är så svårt att ge såna råd via nätet man vill gärna se allt live för att kunna hjälpa!

Hade nog inte stått framför när jag lär hästen flaxa med benen.. Kan ge ofrivillga skador. Hade rekommenderat att stå vid sidan istället.

Jag kan en del om klickerträning (inte läst på supermkt, men läst lite och tittat lite) men det är första djuret jag klickertränar "mer än bara pyttelite".
Jag har freeshapat en del..
Kan nog vara så att jag ska vänta med klickerträning vid ridning. Jag har varit rätt sparsam med klickerträning vid ridning. Har använt klicker en del när jag tömkör och hon blir så mkt gladare att träna.

Jag ska på trickträningskurs i slutet av veckan som kommer, förhoppningsvis. Så då får jag nog en hel del hjälp :)
Och så ska jag på kurs för Ell*n Ofs*ad i slutet av augusti, och även om det är kroppspråkskurs så kan jag ju diskutera mkt med henne och få råd :)

Kanske ska tillägga att hästen gjorde liknande precis i början av inridningen också, utan att jag hade börjat med klicker. Sen försvann det när hon visste mer vad som krävdes vid ridning/blev mer riden.
Men nu blev det mer "hmm, om jag stannar och kräver godis, funkar det då och kan jag avsluta passet när jag vill?"

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 959
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka