Trickträning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trickträning *bildtråd*

KL

Lite från idag :)
Bara busade lite med honom för han ska inte anstränga sig jättehårt efter olyckan, men han ville springa lite så då fick han det ;)

Oh vad din häst är vacker :love:

*kl*
Ska nog gå vidare med min trickträning lite nu. Ponnyn kan mest undergivna trick, typ buga, bergsget, skaka på huvudet m.m. + frihetsdressyr (byta varv, byta gångart, inkallning och ibland stanna...)

Funderar på stegra nu. Har provat och fått henne att stegra, men det är inte klockrent precis, även om hon rest sig och verkligen satt sig på rumpan på kommando. Hur har ni lärt in stegra?

ungefär i vilken ordning brukar ni lära in tricks? Antar att det faller sig rätt så naturligt efter ett tag, men tror inte jag tex ska börja med massa tricks som gör hästen "bossig" innan vi lärt oss varandra ett snäpp bättre..

Vilken duktig häst :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Noffepoffe + Chirapaq: Tack :)
Lydia: Jag lär in yoga först och sedan bergsgeten eller buga :)

sen vill jag oxå veta om ni har nån slags pall som håller för en häst att stå på? det skulle jag verkligen vela ha!! hur har ni gjort den? av vad?

:bump:

Du tar en vanlig pall, och om du är duktig sågar du till en skiva i rätt storlek och skruvar fast den på ovansidan. Är pallen fräsch håller den en ponny ändå, utan en skiva, men det blir ganska högt yttryck och bräderna kan bågna oroväckande.
Sen kan man såga av en annan pall precis jämnsmed mittenregeln (och skruva på en skiva) då blir det som i "bergsget". Lite mer konst i att hålla ordning på vart fötterna är på pallen:D

Eller så använder du en vanlig hederlig o stadig brunn :) (se min avatar)

Tänkte höra i den här tråden om ni kan tipsa om enkla trick som inte är påfrestande för frambenen?
Min dam har sparkat sig själv på en sena, men är under igångsättning nu.
Rids i skritt 40 minuter varannan dag och leds i en timme varannan dag.

Hon kan lyfta på frambenen på kommando och le (flema) (Hon är på god väg att lära sig en riktigt fin buga, men det har vi lagt på hyllan tillsvidare.)

Finns det något annat simpelt trick vi kan öva på?

Vadå för olycka :confused: Dom där spanska bilderna, var kan man se dom :D?
Vad fiiina ni är :love:!!!!!!!!! Conny ser ut som en PRE!

Nu är ju inte jag bland de mest aktiva inom detta (längre) men vill starkt rekomendera att lära in de "undergivande" (heter?) först såsom, yoga, bugningar, bergsget, backa med fingervisning, flytat sej och allt sådant först.

knapplånar migsjälv

det var länge sen jag skrev något här, tappar gnistan lite när man får börja om från noll med nya hästar, och mina gråa har mestadels bara fått lära sig att gå snällt i grimma först :devil:

MEN idag tänkte jag att jag testar honom igen, innan har han ju blivit orolig när han inte förstår och har en gammal tendens att hugga/anfalla, men det är helt borta nu!!!
Och innerst inne så är han en nyfiken, lättlärd häst som VILL göra rätt.

Så efter att ha missuppfattat lite så kunde han idag, gå runt på volt, backa på fingervisning (utan att stegra), cirkusbugan sitter riktigt bra och han börjar kunna den vanliga bugan nu!

då han brukar vara lätt lekfull med benen så tänkte jag att jag testar försöka lära lite mot spansk skritt, först förstod han inte, ruskade på huvudet, backa men så lyfta han och slog fram med hoven, lite lätt och fick beröm- SEN satt det!! och han kunde göra höger- v'nster- höger vänster, men han står ju på samma ställe, kan man senare lära att de även ska gå framåt??

vet inte om det hör hit, men han kan ridas i grimma i samtliga gångarter + sidvärtsrörelser, lyssnar på nacktryck, dock inte halsring, så tar jag av grimman kan jag styra men inte stanna :angel: om jag ska stanna med sätet måste jag sitta helt upprätt och då tappar jag styrningen då det är långt fram till hans nacke.. *problem* men vi jobbar på det ;P
6570_120122614433_582504433_2922886_2723384_n.jpg

skänkelvikning i grimma
http://joizmeds.mittspejs.se/P2059764#body

bonusbild :angel:
4975_107679994433_582504433_2691220_590265_n.jpg

löslongering
http://joizmeds.mittspejs.se/P2059765#body

Wei, nu ska det bli ponnyns tur, påtal omd et har jag nog några ovisade bilder, dock inte direkt några trick men från ett tillfälle när vi trickade lite.

backar
http://joizmeds.mittspejs.se/P2077594

följa john
http://joizmeds.mittspejs.se/P2077592

5069_109792674433_582504433_2729334_2892143_n.jpg

5069_109792694433_582504433_2729336_450823_n.jpg

Titta han KAN sitta, dock inte på kommando
http://joizmeds.mittspejs.se/P2071593

ursäkta gamla bilder, men de är iaf ovisade.
kanske komme rmer nästa vecka.

Vad duktiga ni är:) Är grymt imponerad av dig och dina hästar överhuvudtaget. Själv tricktränar jag inte direkt, men vi leker följa John och hon kan backa, flytta sig på kommando och kroppsspråk. Just nu försöker vi med framdelsvändningar. Dvs vanlig träning från marken. Vi försöker knäcka nöten för longering och löslongering, men det slutar med att hon går mot mig hela tiden. Ledsen för lite trådkap.

Va? var det till mig? :o eller knappade du fel?
fast var det till mig så tack :) :idea:

fast det känns som om att det är långt kvar tills jag och de nuvarande är där jag och min champion var..
http://joizmeds.mittspejs.se/P1294992

men min största svaghet, eller ja, det har sina fördelar med är att jag aldrig kan rikta in mig på EN sak utan ena dagen är det trickträning, andra dagen bara nh, 3e dagen dressyr, 4e spanskt elelr western, 5edagen hoppning, ibland ska de tränas för fälttävlan, sen är de under inkörning, sen ska de bli barn& handikapphästar, sen avel (eller inte valackerna men stona) sen ska det va årgångschampionat och utställning..
så såt rman där iof allsidig och med allsidiga hästar, men vi blir ju inte BRA på något.. :crazy::o

tillbaak till dig:
Men att de flyttar sig är ett första och bra steg, lycka till med resten, det kommer nog ska du se!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 959
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka