Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

Jag har inte varit i hans skola pga rädsla över vad pappan har gått och sagt till både min son och skolpersonal.

Du får ursäkta att jag igen tjatar om samma och gamla saker, men varför är du rädd för detta ? VAD skulle han kunna ha sagt som är så hemskt ? Skolan vet att du har vårdnad så varför skulle de ställa till en scen ? Fortfarande begriper jag inte hur pusselbiten som saknas ser ut.

Jag tror att det faktiskt är på ditt minuskonto att du inte har träffat pojken på två år och att du inte gjort ännu mer för att få göra det. Därför måste det minuskontot förvandlas till ett pluskonto.

Om jag var du så skulle jag noga skriva ner ALLA försök att träffa pojken, samt alla datum för kallelser till FR. Alla gånger som det är bestämt att han skall vara med dig och pappan och hans fru har saboterat umgänget.

Hon ska inte hindra mig! Hon ska inte ta min son i armen och knuffa in han i bilen när han vill komma fram till mig! Så enkelt är det...

Nä, det ska hon inte. Men sonen hamnar ju i kläm. Vem vet, han kanske får skit av henne efteråt för att han inte lyder?

En diskussion med pappan och frun existerar inte, det har aldrig funkat och funkar inte nu heller. Bara nu idag så svarar ingen av dom i telefonerna!

Jag kommer att gå den rättsliga vägen, finns ingen annan väg!
Kommer att köra stenhårt!
Naturligtvis ska du gå den rättsliga vägen. Kan du inte träffa din son när han är i skolan? Den rättsliga processen lär ju tyvärr ta lite tid.

fast jag kan nog se det åt det andra hållet också

OM det hade varit en pappa som skrivit samma sak så hade garanterat svaren sett annorlunda ut. Av någon anledning förväntas en mamma att kämpa hårdare för möjligheten att träffa barnet och det blir ett större ramaskri om mamman inte slåss med näbbar och klor än om pappan gjort likadant.

Jag kan på något sätt förstå om man som förälder i något läge väljer att ligga lågt ett tag och inte bråka, av hänsyn till barnet. Alla är inte starka rabiata björnhonor utan det finns nog lika många föräldrar som är som Nasse eller Lille Skutt, som hellre väljer att gå undan och gråta än att ta en tuff konfrontation. Speciellt om man dessutom har försökt med de vägar där man hoppats få hjälp - polisen, familjerätten etc - och bara fått veta att det är lönlöst.
Har man varken känslomässiga eller ekonomiska resurser så kanske det bara finns ett vägval och det är att avvakta och hoppas på det bästa.

Jag hoppas att ts har fått sonen att förstå att du inte har övergivit honom, utan att du verkligen har försökt och längtat hela tiden. Och jag hoppas att ni ska få tid att prata ordentligt med varandra inom en snar framtid.
Måtte det vara en bra jurist du får hjälp av!

Jag har inte valt att sluta umgås med min son, dom flyttade och slutade sen svara i telefonen, dom öppnade inte dörren när jag var förbi och när dom väl svarade så var dom otrevliga och skulle bort/andra planer osv osv. En massa lögner och undanflykter.

Jo, det har du faktiskt valt genom att inte göra allt för att få träffa honom. Vad kan vara viktigare än att kämpa för sin son?

Du skriver om deras undanflykter, dina då? Det är 6 mil, och det är omöjligt för dig att ta dig dit? Snacka om undanflykter.

Och jo, du sätter din som i skiten på parkeringen när du kallar på honom och han ska välja. Samma sak då du tar med din mamma som sitter i bilen med present till honom. Sånt gör man upp om innan mötet så barnet inte står och ska tvingas ta beslut som ni vuxna inte klarar av.

Vad är du rädd för att din ex har sagt om dig i skolan? Om det inte är sant så får du ju tala om det.

Vad är din nye mans åsikt om hela historien? Hur är han involverad? Hjälper han dig?

Jag tycker hela historien är konstig. Vad är det du inte berättar? Sjukdom? Missbruk? Misshandel? Vanvård?

OM det hade varit en pappa som skrivit samma sak så hade garanterat svaren sett annorlunda ut.

Varför tror du det? Jag blir förbannad när pappor (för det är mest pappor) som säger att de saknar sina barn så för de får inte träffa dem och nu har de gett upp. Med hänsyn till barnet. Skitsnack. Visst finns det korkade mammor som försöker hindra umgänge. Jag vet. Ens barn är det viktigaste man har. Är det något man aldrig får sluta kämpa för så är det sitt barn. Aldrig. Kan man inte träffas en period så får man höra av sig så gott man kan. Telefon, brev, foto, internet osv. Och visa att man bryr sig. Att inte visa ett barn att man älskar det är det största sveket.

Varför tror du det? Jag blir förbannad när pappor (för det är mest pappor) som säger att de saknar sina barn så för de får inte träffa dem och nu har de gett upp. Med hänsyn till barnet. Skitsnack. Visst finns det korkade mammor som försöker hindra umgänge. Jag vet. Ens barn är det viktigaste man har. Är det något man aldrig får sluta kämpa för så är det sitt barn. Aldrig. Kan man inte träffas en period så får man höra av sig så gott man kan. Telefon, brev, foto, internet osv. Och visa att man bryr sig. Att inte visa ett barn att man älskar det är det största sveket.

Jag förstår att du blir arg, men på vilket sätt är det konstruktivt i den här tråden?

Oavsett varför ts inte har haft kontakt på 2 år så verkar det som om hon vill ha en plats i sin sons liv nu. Tycker du det är fel?

Nu är din dotter nästan vuxen och kan själv välja om hon vill ha kontakt om hennes pappa plötsligt skulle höra av sig och vilja lära känna henne. Men innan dess, hade du vägrat, eller saboterat hans försök om de verkade ärligt menade? För det är ju ändå det som sker här, oavsett vad ts gjort eller inte gjort så vill hon nu försöka vara en faktor i sin sons liv och får bara mothugg av pojkens pappa och bonusmamma, tycker du det är rätt?

Om ts vill ha stöd för att ändra någonting som varit dåligt till nåt bra, kan hon inte få det då utan att det måste ältas fram och tillbaka om det som varit? Finns ju egentligen ingen anledning för henne att blotta sin själ i detta forum, eller? Om det finns någon giltig anledning för pappan att göra som han gör, så kommer det att komma fram under den här processen. Då ts möta anklagelserna där, inte här.

Jo, det har du faktiskt valt genom att inte göra allt för att få träffa honom. Vad kan vara viktigare än att kämpa för sin son?

Du skriver om deras undanflykter, dina då? Det är 6 mil, och det är omöjligt för dig att ta dig dit? Snacka om undanflykter.

Och jo, du sätter din som i skiten på parkeringen när du kallar på honom och han ska välja. Samma sak då du tar med din mamma som sitter i bilen med present till honom. Sånt gör man upp om innan mötet så barnet inte står och ska tvingas ta beslut som ni vuxna inte klarar av.

Vad är du rädd för att din ex har sagt om dig i skolan? Om det inte är sant så får du ju tala om det.

Vad är din nye mans åsikt om hela historien? Hur är han involverad? Hjälper han dig?

Jag tycker hela historien är konstig. Vad är det du inte berättar? Sjukdom? Missbruk? Misshandel? Vanvård?

Tyvärr måste jag göra dig besviken. Jag har väntat på den här frågan från någon och jag har känt att det är det svar ni söker när ni skriver att det fattas en bit av sanningen! Tyvärr så måste jag meddela er att sjukdom, missbruk, misshandel och vanvård inte existerar i detta fall!

Jag tycker det är väsentligt att ts berättar hela historien eftersom svaren och råden är helt olika om t.ex. hon haft missbruksproblem, om exet slagit henne, om exets nya fru är missbrukare eller vad som nu kan finnas i bagaget.

Och att säga att man inte träffat sitt barn pga att de flyttade 6 mil, det låter inte som om man verkligen vill då. Vi vet ju inte, ts har kanske svikit en massa tills exet fick nog? Vi ger kanske råd som kommer att drabba sonen på ett negativt sätt? Obalanserade möte på parkeringsplatser är definitivt inte till barnets fördel, eller hur?

Mitt ex har aldrig försökt ta kontakt. Eftersom han svek så många gånger, lovade att komma men dök inte upp, innan han försvann helt så hade jag varit mycket avvaktande om han tagit kontakt igen. Han hade fått visa att han verkligen menade vad han lovat innan han ens kommit nära vår dotter. Det finns en gräns för hur mycket ett barn orkar.

Min dotter är nästan vuxen nu ja, men jag ser hur hans svek påverkar henne änn idag. Det kommer att följa henne hela livet.

Ts har berättat hela sin historia, om du anser att det fattas något så får det stå för dig. Då kan du avstå från att ge henne råd.

Jag tror att du lägger för mycket av din egen frustration i ts händer.

Jag tror inte heller att det kan vara till skada för barnet att få spendera tid med sin mamma, däremot tror jag det är skadligt att barnet undanhålls från sin mamma. Detta tror jag alldeles oavsett vad mamman gjort eller inte gjort för att det ska ha gått så här långt.

Det finns alltid lösningar på hur båda föräldrarna ska kunna finnas i barnets liv, om båda är villiga att prata om det. I det här fallet så vill inte pappan prata, varför vet vi inte, men då anser jag att det är han som inte tar sitt ansvar som förälder.

Om pappan tror att mamman är farlig för barnet så går det att få övervakat umgänge, men man kan inte vägra umgänge helt. Om det är så illa så får pappan själv gå till polisen eller ansöka om enskild vårdnad. Inte bara dra och vägra kontakt.

Jag tycker det är väsentligt att ts berättar hela historien eftersom svaren och råden är helt olika om t.ex. hon haft missbruksproblem, om exet slagit henne, om exets nya fru är missbrukare eller vad som nu kan finnas i bagaget.

Eller varför inte välja att tro på ts som faktiskt är den enda versionen vi lär få höra? Det jag inte fattar är varför gå så hårt på henne, jag ser liksom inte någon anledning när hon helt uppenbarligen mår dåligt ändå? Det är som sagt den enda versionen vi kommer att få höra, ge råd därefter utan att anklaga i var och varannat inlägg, då är det väl bättre att vara tyst när hon gång på gång nekar till att det ligger något annat bakom? Tror ni (för det är ju flera) att hon helt plötsligt faller ner på knä och berättar sin livs historia?

Och att säga att man inte träffat sitt barn pga att de flyttade 6 mil, det låter inte som om man verkligen vill då. Vi vet ju inte, ts har kanske svikit en massa tills exet fick nog? Vi ger kanske råd som kommer att drabba sonen på ett negativt sätt? Obalanserade möte på parkeringsplatser är definitivt inte till barnets fördel, eller hur?

Det kanske hon har, likaväl som att exet har hotat att slå ihjäl henne om hon försöker träffa sonen? Det vet ju inte du eller hur? Vill ni bara få det till att ts är en dålig mamma här? Hon kanske inte har kämpat lika hårt som många andra skulle ha gjort, och det finns med all säkerhet en annan sida av historien också, men pappan får ju egentligen inte flytta eller hur? Han beter sig minst sagt illa han också, sett vad det står här vilket är det enda vi kan dömma utifrån, eller hur?

Mitt ex har aldrig försökt ta kontakt. Eftersom han svek så många gånger, lovade att komma men dök inte upp, innan han försvann helt så hade jag varit mycket avvaktande om han tagit kontakt igen. Han hade fått visa att han verkligen menade vad han lovat innan han ens kommit nära vår dotter. Det finns en gräns för hur mycket ett barn orkar.

Min dotter är nästan vuxen nu ja, men jag ser hur hans svek påverkar henne änn idag. Det kommer att följa henne hela livet.

Och ändå tycker du det är så illa att ts vill vara en del av sin sons liv? Trots att hon helt uppenbarligen försöker få kontakt?

Kapar tråden verkligen här...
...jag blir riktigt förbannad när man läser vad vissa andra har skrivit
när det tydligt framgår dessa personer inte läst igenom tråden helt och hållet...
....och samtidigt blandar in sina egna livshistorier...
....detta handlar om T.S.
T.S. som må ha inte vetat hur hon ska ha handlat i tidigare fall...
...men nu sökt hjälp och stöd...stöd framförallt...här...stöd här i denna tråd...
...ska det då behöva gå bakåt hela tiden med anklagande frågor?
Det hjälper varken T.S eller situationen till att kunna gå framåt...
...det är så lätt att dömma andra när man själv ser från en datorskärm och läser.
Tänk er själv om ni satt i samma sits som T.S.
Har ni glömt att fela är mänskligt och förlåta är gudomligt.

Mvh Xoya

Det är inte din sak att bestämma hur mycket av sig själv en annan människa ska visa för dig.

Kan du inte bara se att här har vi en kvinna som nu är eller börjar bli redo att ta en strid hon av något skäl inte klarat av att ta tidigare?

Den intressanta skillnaden mellan henne och de fäder som överger sina barn (vi har som jag har skrivit tidigare inte mindre än tre sådana fäder i min allra närmaste familj), är ju att TS nu vill.

Det finns inget sätt som de tre fäderna skulle kunna ta kontakt med sina barn som skulle bli bra från början, trots att alla tre barnen nu är vuxna. Ändå vore det nog bättre om de tog kontakt, än att de fortsätter att vara frånvarande.

Jag har inte intrycket att TS tycker att de kontakter som nu ägt rum varit särskilt bra för någon av de inblandade. Och jag tror faktiskt att det är djävligt ovanligt att det blir bra från början när man börjar dra i sådant här, som TS gör. Varför ska de som det gått sämst för, plötsligt vara de som måste göra allra bäst ifrån sig, trots att deras utgångsläge är påfallande dåligt.

Varför kan du inte antingen uppmuntra, vara konstruktiv eller hålla tyst?

Jag tror att det faktiskt är på ditt minuskonto att du inte har träffat pojken på två år och att du inte gjort ännu mer för att få göra det. Därför måste det minuskontot förvandlas till ett pluskonto.

Tycker du att det finns någonting som tyder på att TS inte har det väldigt klart för sig??

Varför måste TS tuktas så hemskt? Hon ligger ju för fan redan och hon försöker resa sig.

Vad menar du ?

Jag har inte försökt att tukta någon.

Visst kanske tipset att samla alla egna försök till kontakt etc vara att sparka in öppna dörrar, men so be it, det är väl bättre att bli påmind en gång för rmycket än att missa något som faktiskt kan vara till plus. Eller ?

jag tror dessutom att den saknade pusselbiten inte finns hos TS utan hos exet och hans fru, det är DÄRFÖR hon ska ha ut alla handlingar och all information så att hon vet vad det är hon har att förhålla sig till. Uppenbarligen är hon ju rädd att pappan skall ha pratat skit om henne och då vore det ju bra för henne att veta vad han har sagt ? Eller hur ?

Eller har du några konkreta tips att komma med själv ? Eller passar det bara att gnälla på de andra i diskussionen.

Ok, jag uppfattade dig som ett bankande på TS och ett "hur kan du låta det gå så här???:eek:" Men jag kan ha tolkat dig fel.

Det enda tips jag kan komma på är att gå den rättsliga vägen, och det har ju redan föreslagits (av Görel som dessutom kan det hela).

Det andra jag kan komma på är att vara bollplank om TS själv ville gräva i historien för att själv förstå att det fått gå så här långt, men det uppfattar jag inte att hon vill.

I övrigt tycker jag mig se en TS som är rädd/hotad. Min erfarenhet av sådant säger mig att man blir fasansfullt försvagad, även i de fall som det "egentligen" inte är motiverat (dvs även när man känner sig hotad av någon som kanske inte ens enligt sig själv har hotat, eller i varje fall inte är farlig på riktigt).

jag tror dessutom att den saknade pusselbiten inte finns hos TS utan hos exet och hans fru, det är DÄRFÖR hon ska ha ut alla handlingar och all information så att hon vet vad det är hon har att förhålla sig till. Uppenbarligen är hon ju rädd att pappan skall ha pratat skit om henne och då vore det ju bra för henne att veta vad han har sagt ? Eller hur ?

Precis. Jag har undrat om t.ex misshandel för om det finns misshandel eller hot mot ts eller barnet är det inte speciellt smart att råda henne att gå på och inte ge sig. Att kalla på barnet på parkeringen kan leda till att barnet får det svårt hemme på kvällen osv. Då får man ta andra vägar. Därför frågade jag också om hennes nya man står bakom henne och hur han ställer sig till detta. Finns det en hotbild från exet är den nya mannens roll mkt viktig.

Precis. Jag har undrat om t.ex misshandel för om det finns misshandel eller hot mot ts eller barnet är det inte speciellt smart att råda henne att gå på och inte ge sig. Att kalla på barnet på parkeringen kan leda till att barnet får det svårt hemme på kvällen osv. Då får man ta andra vägar. Därför frågade jag också om hennes nya man står bakom henne och hur han ställer sig till detta. Finns det en hotbild från exet är den nya mannens roll mkt viktig.

Finns ingen hotbild och min sambo är mkt stöttande och engagerad i denna fråga. Men han har inget med detta och göra och håller sig då utanför, men han frågar, hjälper och kommer med tips! Han är med, men på avstånd och skulle hoppa in om hans hjälp är viktig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 706
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 068
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vinterföräldrar 23/24