Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

Men GUD,,,, jag blir matt å jag har ändå inte med saken å göra, vilka idioter du har å göra med!!!

Jag TROR att viktiga papper ska förvaras i brandsäkra skåp eller så? IAf när man är egen företagare så ska ju papper sparas 5 eller 10 år tillbaka...

Bäst kanske är att ringa polisen och förklara läget så kanske de kan hjälpa dig?

Ja, jag har tänkt att ringa polisen som har hand om min anmälan och fråga hur man gör! haha

Det jag tycker är så konstigt...visste dom inte att skolan hade brunnit ner första gången när jag ringde? :cool:

Tycker du bör ringa till skolverket och påpeka hur den här skolan beter sig mot dig och kanske också någon högre uppsatt i kommunen.

Andra papper som förfalskats är väl adressändring och sånt till skatteverket?
Är det du eller pappan som får barnbidraget? Det går ju automatiskt till mamman om man inte aktivt ändrar det, förfalskning där också?

Men det är väl offentliga handlingar? Dessutom handlingar som bär "din" underskrift?
Det luktar begraven hund, rör upp himmel o helvete, be polisen om hjälp att få ut handlingarna o kontakta skolverket! Samt kommunens arkivarie, som redan föreslagits.

Ja, jag har tänkt att ringa polisen som har hand om min anmälan och fråga hur man gör! haha

Det jag tycker är så konstigt...visste dom inte att skolan hade brunnit ner första gången när jag ringde? :cool:

Prova skolinspektionen också. Säg till om du behöver någon hjälp att gräva, jag bistår gärna om jag kan!

Jag vet inte exakt vad som gäller för arkivering av inskrivningar osv inom skolan. Men mitt tips är att ringa kommunen igen och be att få tala med den som är ansvarig för arkivet (arkivarie) istället för rektorn.)

Låter rimligt. Jag vet heller ingenting om detta, men det är rimligtvis inte rektor som håller ordning på arkiven.

För övrigt förvånar det mig att "inskrivningspapper" anses så viktiga. Jag har inget minne av några underskrifter i samband med skolstarten/"inskrivningen" överhuvudtaget. Det är heller inte så att föräldrarna ger tillstånd till att barnen börjar skolan eftersom vi har skolplikt i landet. Ser föräldrarna inte till att barnen går dit kan barnen i princip hämtas av polis, så vad en underskrift från föräldrarna skulle tjäna till är minst sagt oklart för mig.

Låter rimligt. Jag vet heller ingenting om detta, men det är rimligtvis inte rektor som håller ordning på arkiven.

Mest underligt är väl påståendet att allt "brunnit upp" och sedan lägga på luren. Jag har ingen aning om vilka papper som krävs, bara mest förundrad över att skolan helt verkar ignorera att barnet kanske har en mamma också. (T.o.m som simpel journalist är jag väl drillad i att alltid kontrollera att båda vårdnadshavarna delges om barnen är med på en endaste oskyldig enkätbild, tex. Det måste finnas rutiner för sådant, tycker jag.)

MEN...när jag ringde till kommunen där sonen bor nu så blev det väldigt tjorvigt. Först visste inte kvinnan i växeln vem hon skulle koppla mig till. Jag skickades hit och dit och det slutade med att dom ville ringa upp mig.

Kort där efteråt ringer rektorn upp och säger att han måste fråga sonens pappa plus sonens lärare om dessa papper fick skickas till mig.
Jag nämnde att jag och pappan har gemensam vårdnad om sonen så jag ska ju ha lika stor rätt som pappan till dom papprena.
Han skulle iaf höra med dom inblandade och sen återkomma.

Kan de offentlighetsprincipen? Är det en kommunal skola? I så fall lyder den under offentlighetsprincipen och då har rektor inte ens rätt att ifrågasätta den som vill ha papprena. Det är mer än man tror som är offentligt i skolans värld.

Idag arkiveras alla handlingar elektroniskt i min hemkommun sedan 2006. Dessa förvaras i kommunhusets arkiv. Även skolhandlingar. Kan inte tänka mig annat än att samma gäller i de flesta kommuner.

Börja med att kontakta skolnämnden alternativt skolchefen i kommunen och begär ut handlingarna. Tala om att du inte fått ut handlingarna från skolan.

Och om inte det hjälper kontaktar du kommunchefen som är ytterst ansvarig för de enhetschefer och rektorer som finns i kommunen. Får du fortfarande ingen respons så kontakta ditt kommunalråd. Hon/han är ansvarig tillsammans med kommunstyrelsen för att deras anställda tjänstemän sköter sitt arbete och följer lagen.

I sista hand kontakta media/lokaltidning och ge dom historien om skolans bemötande. De brukar hugga direkt speciellt om det är nyhetstorka så här under sommaren.
Tala gärna om för skola/tjänstemän/politiker att du kommer göra detta. Brukar ge resultat.:angel:

Berätta gärna om hur du blivit bemött, att skolan inte sköter den information som är deras lagliga skyldighet.

Någon som vet hur jag ska gå till väga? Vad är det som gäller i såna här fall? Bevaras såna här viktiga papper i skolan?
Har ringt advokaten men hon var upptagen hela dagen idag.

Har nu sträckläst hela tråden! Rafflande läsning men så är även helt påhittade romaner. För hur du beskriver att du blivit behandlad av skola och soc. låter smått osannolikt. Känns som det finns saker som inte framgår av tråden...

men om allt är sant, och om du är vårdnadshavare? Dessa skyldigheter gäller bara om du är vårdnadshavare.

så ligger skola (och soc?) risigt till,

När barnet ska börja på nya skolan ska rektorn träffa båda föräldrarna och ta reda på hur vårdnadssituationen ser ut. Finns det papper från TR från första tiden när ni hade varannan vecka? Det borde finnas någon dokumentation från hur vårdnadssituationen såg ut då?

Skolan har skyldighet att prata med båda vårdnadshavare minst en gång per termin (då har de missat i två år?)

och hör du av dig har de skyldighet att kontakta dig och lämna upplysningar.

all dokumentation finns elektroniskt (svårt att brinna upp :angel:) om du skickar brev måste de diarieföra detta och de måste diarieföra information de skickar ut.

men allt låter jättemärkligt...

Kontakta skolverket! Stämmer det du sagt ligger skolan riktigt risigt i det...

Har nu sträckläst hela tråden! Rafflande läsning men så är även helt påhittade romaner. För hur du beskriver att du blivit behandlad av skola och soc. låter smått osannolikt. Känns som det finns saker som inte framgår av tråden...

men om allt är sant, och om du är vårdnadshavare? Dessa skyldigheter gäller bara om du är vårdnadshavare.

så ligger skola (och soc?) risigt till,

När barnet ska börja på nya skolan ska rektorn träffa båda föräldrarna och ta reda på hur vårdnadssituationen ser ut. Finns det papper från TR från första tiden när ni hade varannan vecka? Det borde finnas någon dokumentation från hur vårdnadssituationen såg ut då?

Skolan har skyldighet att prata med båda vårdnadshavare minst en gång per termin (då har de missat i två år?)

och hör du av dig har de skyldighet att kontakta dig och lämna upplysningar.

all dokumentation finns elektroniskt (svårt att brinna upp :angel:) om du skickar brev måste de diarieföra detta och de måste diarieföra information de skickar ut.

men allt låter jättemärkligt...

Kontakta skolverket! Stämmer det du sagt ligger skolan riktigt risigt i det...

Allt jag har skrivit är sant!
Jag vet inte vilken ände jag ska börja dra i! Var börjar man, hur gör man?
Jag är så matt och trött på allt, pappan har nu tjafsat i 1 dygn om en struntsak, ett fel som han och hans advokat gjorde.
Ingen stor grej och det går att lösa, men pappan vägrar samarbeta!

Varför fungerar inte allt som det ska? :(

Behöver en spark nu...en hård och lite pepp

Det finns inget universalsvar som är rätt eller fel i det här, inga enkla lösningar. Det som är säkert är att du älskar din son och vill hans bästa. Därför kan du inte ge upp. För din sons skull. För du vet vad som behövs göras, det är jag säker på. Om du tittar tillbaka på dig själv och hela den här situationen om tio år så vill du kunna säga, jag gjorde mitt bästa, jag gjorde det jag trodde var rätt där och då, inte att du kunde gjort mer.

Räkna inte med att det ska bli enkelt, pappan har inte visat några som helst tecken på att det kommer gå åt det hållet. Men välj vad du ska lägga din energi på, så den finns kvar och räcker till när det betyder något på riktigt. Slåss inte mot väderkvarnar eller för sakens skull. Gör det när det behövs för din son.

Så, ta nu tre djupa andetag och ta fart igen. Du fixar detta, för det som betyder något, nämligen din son!

Hej!

Hoppas det går bra för dig?

Gör en lista på saker som måste göras. Ta en sak om dagen så blir du inte så matt och överväldigad.

Hade jag varit i din situation hade jag börjat med att ringa skolverket och berätta min historia. Skolan verkar behöva en rejäl spark i baken och du är inte rätt person att göra det. Om det du säger är sant lär ju skolverket få dem att vandra genom skärselden.

Sen måste du börja stå på dig. Att pappan kunde ta ditt barn ifrån dig under två år så pass enkelt talar ju för att du lätt hamnar i ett hjälplöst tillstånd. Acceptera inte att skolverket kör över dig om de av någon anledning inte frivilligt öppnar alla dörrar. Blir det mer än du klarar av kan du slänga in meningen.

"Jag känner mig inte bekväm med det här men är inte så insatt så jag måste prata med min advokat och sen återkommer antingen hon eller jag."

Sen måste du bestämma dig för vilken relation som är viktigast, den till din son eller den till ditt ex. Min son givetvis, tänker du säkert automatiskt, men det verkar inte så på ditt beteende. Prio ett verkar fortfarande vara din (ganska naiva) önskan att du och fadern skall ha ett normalt vuxet förhållande till varandra.

Det är ju ganska uppenbart från vad du skriver att fadern manipulerar sonen ganska hårt för att han skall säga nej till att åka och hälsa på dig. Varför ger du honom det alternativet? Varför lägger du det på din tio åriga son att stå upp mot pappan? Ta bort det vapnet omgående för att skydda sonen från pappan!

Sätt dig ner med sonen och säg att du inte kommer acceptera ett nej längre. På dina helger skall han komma till dig, han är fortfarande minderårig och det är du som bestämmer. Visst det låter hårt och du kanske verkar elak, men i verkligheten så skyddar ju din son. Hellre att du får den elaka rollen än som det är nu att din son får ha den då han tvingas säga nej till antingen pappan eller dig. Du skapar trygghet genom att inte ge honom ett eget val. Du har ju flera gånger slängt sonen åt vargarna genom att lämna honom ensam med pappan och hans fru precis innan ni ska åka.

Ta upp detta i ett möte på soc. Att sonen inte längre får säga nej att komma på dina helger. Jag vet att du är emot att ha kontaktperson men jag tycker inte att du skall gå till detta möte själv. Ta med dig ett vittne/stöd, var inte vek, få fram budskapet och din vilja. Du får helt enkelt vara beredd på att offra relationen till pappan. Han kommer säkert bli värre i början när du sätter emot men han kanske lugnar ner sig när han får vänja sig vid de nya reglerna och märker att du inte låter dig manipuleras längre.

Som det sista nu. Varför låter du pappan bråka över småsaker. Acceptera det inte. Ge han två alternativ, vägrar han välja så ge honom ett.

Sen låter ju inte pappan så himla rolig. Nästa steg är kanske att sätta dig ner med sonen och fråga honom om han vill att du skall söka om vårdnaden.

Förklara för honom att du förstår fullt ut om han inte vill det eftersom du varit borta i två år. Säg att du bara vill att han skall må bra, oavsett om det är med pappan eller dig och att han skall vara egoistisk när han bestämmer sig för han vill ha det. Lova sen att stödja det beslutet fullt ut. Lova att aldrig berätta för pappan vad sonen vill. Lova att du kommer säga till pappan att det är din ide om sonen väljer att han vill bo mer med dig. Lova honom att du aldrig kommer att hålla honom borta från sin far.

Ja lite svammel om hur jag hade gjort, och hur jag tänker.

Knapplån.

Till ts!: hur går det?? Något nytt?:banana:

Klart jag har nytt.
Fick samtal från soc i pappans kommun. Pappan har mailat dom och sagt att det inte fungerar, att jag gör saker med sonen som inte är okej och att vi inte kan kommunicera med varandra. Därför är jag kallad till samtal!

Jag sa till soctanten att jag kan komma på hur många samtal som helst, men att jag är inte intresserad av att sitta i ett rum med pappan och han vägrar säga något.
Det är han som anser att det är problem, inte jag och då får han ta och öppna munnen!

Hon höll med mig, pappan har inte pratat så mkt när vi har träffats på våra möten, men hon skulle iaf prata med pappan om detta och sen återkomma med tidpunkt och datum.

Så, jag ska på samtal. :cool:

Jag och sonen har umgåtts i en vecka och nu dröjer det 4 långa veckor tills vi träffas igen! Sen kommer han och är med mig i 4 veckor :)

Annars så är det lugnt, pappan fortsätter kalla mig för saker, lägger på i örat men är dock lite bättre på att svara i telefonen. Alltid något...

Kom ihåg!:

Pappan till barnet vill dig illa. Han vill att sonen ska vara med honom för att du ska bli sur.
Han vill förstöra för dig. Det enda du vill är att ha gemensam vårdnad om ditt barn. Du gör inte barnet illa, han mår toppen. Du förstår bRa inte varför pappan inte går med på delad vårdnad/ungänge lika mycket.
De orden får vara, men användbara vid mötet kanske?
Pappan måste då få säga sitt, då kan du dra ut med egna ord o pappan måste ljuga o ljuga.. Förtal!!

Du har ingen aning om pappans incitament för att krångla.

Till TS - jag tror det är bra att du låter honom falla på eget grepp. Luras inte in i hans snack utan låt honom bara babbla på.

Du har ingen aning om pappans incitament för att krångla.

Till TS - jag tror det är bra att du låter honom falla på eget grepp. Luras inte in i hans snack utan låt honom bara babbla på.

Allt är bara så löjligt och jag sa till kvinnan på soc att jag tycker allt är urlöjligt. Allt pappan hade klagat på för henne var ingenting som han ens hade provat ta upp med mig.
Han försöker med alla medel, men på mötet ska jag.
Han ska då inte få chansen att kunna använda det emot mig, att jag har uteblivit från samtalsmöten.
Jag kommer så gärna, tänker visa mig och säga mitt och sen sitta och titta på när pappan gör bort sig.

Jag har försökt ringa hela midsommarhelgen till pappan för att önska sonen en glad midsommar, pappan har inte svarat.
Nu fick jag ett sms om att dom har varit så upptagna hela helgen med så mkt roligt så sonen har inte haft tid eller lust att ringa mig.

Jag tror att det är precis såhär du ska agera - låt honom gräva sin egen grav. Han är ju uppenbarligen inte så smart. Du bara sköter dina kort, dvs kommer på möten och lyssnar men nappa inte på betena. Allt skit som han tänker kasta på dig ska inte fastna. Jag är alldeles övertygad om att han kommer att falla på eget grepp så småningom. Bara att nedlåta sig till ett sånt uttalande om att sonen haft så roligt att han inte haft tid att ringa till dig - det är säkert inte det minsta sant, men han säger det för att lura dig att agera, tex att fråga sonen om det är så och sonen kommer förstås att hålla med sin pappa iallafall just nu för det är enklast och säkrast för honom Så mitt tips är att vara helt iskall när han kommer med sånt. Prata med sonen men inte om såna saker, jag tror att ditt mammahjärta VET att sonen inte alls struntat i att ringa dig.

Tillbaka på ruta ett!

Jag har nu grinat i nästan ett dygn efter pappans samtal igår.
Pappan nekar mig nu umgänge pga att sonen inte vill komma till mig.
Jag får inte prata med sonen...

Jag går sönder, jag har ingen ork, orkar inte prata med någon.
Jag är så fruktansvärt ledsen och förbannad så jag vet inte var jag ska ta vägen!

Varför gör han så här hela förb-nnade tiden? Kan någon svara på det? Vad är det han inte förstår med allt vi har gått igenom?
Fattar han inte vad det är han gör?

Bryta ihop och komma igen...som vanligt!
Detta kommer aldrig att ta slut :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 706
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 068
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vinterföräldrar 23/24