Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

Håller med dig.
Nu får det vara slut på alla meserier!
Säg till sonen, när det är min helg ska du vara här. Punkt. Vi kan inte hålla på och valsa fram och tillbaka. Rakt på, rakt ut.
I fortsättningen går du ut och möter sonen vid bilen och ber ditt snabla ex att dra. Typ....

Jag har sagt det så många ggr, att jag och pappa har suttit ner på ett möte och kommit överens om att nu ska det vara såhär.
Sonen svarar då tillbaka "jaha, men jag vill inte ändå"

Jag får aldrig någon förklaring till varför. När han väl är här så vill han ju inte hem. Han har så roligt, skrattar mkt och vill göra allt.
Man står som ett frågetecken. Han vill göra både det ena och det andra nästa gång han kommer. När nästa gång kommer så vill han inte...fören han är innanför min dörr, står i min hall...och jag måste då kämpa mig dit, själv!

Idag fick jag med honom in...men jag tror att nästa gång så är det ännu svårare.

Denna gången var det ju lov, men annars, har du ändrat så att du hämtar sonen på skolan på fredagsem?

Denna gången var det ju lov, men annars, har du ändrat så att du hämtar sonen på skolan på fredagsem?

Nu är det så att detta gäller fram till mitten på februari.
Då ska vi ses igen i TR och komma överens om nya datum...eller komma överens om det själva.
Jag tror ju dock att det enda rätta är om vi går via TR för försöka komma överens om det själva går nog inte.

Men jag ska lägga fram det att jag hämtar sonen från skolan när det är "mammahelg".

Jag har redan skrivit mina förslag klart.
Jag har även skrivit ner hur det har sett ut nu och kommer att fortsätta anteckna allt pappan gör och säger.

Svarar lite blandat.

Så här tänker jag: ditt ex har en ganska underlig makt över dig. Jag tror att det var därför du svarade när han ringde, trots att du så klart fattar att det var helt onödigt att han ringde och helt onödigt att du svarade.

Samma makt gör att du tillskriver honom, det han säger, de mail etc som han skickar till TR en så stor betydelse. Du tror på något vis att hans ord är mer trovärdiga för yttervärlden än dina, även när orden gäller sådant som du faktiskt vet bäst.

Jag tycker att mycket av det du skriver tyder på det, det där senaste snurret med "kännedomen" till exempel, och målsnumret etc.

Men också tidigare rädsla för vad han har sagt om dig tex i pojkens skola.

Ärligt talat, när vi hör någon tala illa om sitt ex (som ditt ex gör om dig), brukar vi då tro på den där som talar illa? Är det inte väldigt ofta så att vi tänker att "ja, ja, den där historien har nog två sidor" och liknande?

Som jag ser det, skulle du behöva prata med någon för att komma ur hans grepp. Du behöver hjälp med det. Situationen är inte ovanlig, vilken som helst samtalskontakt kommer att känna igen mönstret, tror jag.

Sen det där med vad sonen vill och inte vill. Jag tror en sak: barn vill behaga sina föräldrar. Helst båda. Om det är omöjligt att behaga båda, tvingas de välja att behaga den mest pålitliga. Kanske utan att riktigt förtjäna det, är pappan mest pålitlig för din pojke.

Och ja, du måste tydligen själv - dock med stöd av en dom i TR - kämpa dig till att du har pojken innanför tröskeln, i din trygghet, där han kan våga välja att behaga dig och vara med dig. Och, kanske, så småningom, bli så trygg med dig att han faktiskt har två fullvärdiga föräldrar. För det har han inte idag. Och han vet att om han lät dig bli fullvärdig förälder idag, så skulle han slitas itu ännu mer av att hans pappar kräver att han väljer honom, och av att du tillåter det. Din pojke vet mer om er än ni vet om honom, det kan du vara helt säker på!

Den kampen kommer att bli mycket enklare för dig att klara av, om du lär dig att inte vara så styrd och dominerad av ditt ex. Om du lär dig att se honom som en vanlig bristfällig människa, inte som något slags supermakt.

Det var ju tydligt i TR, tex, att domaren närmast tyckte att han var patetisk. Så mycket imponerar han på andra. Men du sitter ändå i hans grepp.

Ta dig ur det! Han kommer inte att släppa. Du måste kämpa dit också. På egen hand eller med hjälp.

Svarar lite blandat.

Så här tänker jag: ditt ex har en ganska underlig makt över dig. Jag tror att det var därför du svarade när han ringde, trots att du så klart fattar att det var helt onödigt att han ringde och helt onödigt att du svarade.

Samma makt gör att du tillskriver honom, det han säger, de mail etc som han skickar till TR en så stor betydelse. Du tror på något vis att hans ord är mer trovärdiga för yttervärlden än dina, även när orden gäller sådant som du faktiskt vet bäst.

Jag tycker att mycket av det du skriver tyder på det, det där senaste snurret med "kännedomen" till exempel, och målsnumret etc.

Men också tidigare rädsla för vad han har sagt om dig tex i pojkens skola.

Ärligt talat, när vi hör någon tala illa om sitt ex (som ditt ex gör om dig), brukar vi då tro på den där som talar illa? Är det inte väldigt ofta så att vi tänker att "ja, ja, den där historien har nog två sidor" och liknande?

Som jag ser det, skulle du behöva prata med någon för att komma ur hans grepp. Du behöver hjälp med det. Situationen är inte ovanlig, vilken som helst samtalskontakt kommer att känna igen mönstret, tror jag.

Sen det där med vad sonen vill och inte vill. Jag tror en sak: barn vill behaga sina föräldrar. Helst båda. Om det är omöjligt att behaga båda, tvingas de välja att behaga den mest pålitliga. Kanske utan att riktigt förtjäna det, är pappan mest pålitlig för din pojke.

Och ja, du måste tydligen själv - dock med stöd av en dom i TR - kämpa dig till att du har pojken innanför tröskeln, i din trygghet, där han kan våga välja att behaga dig och vara med dig. Och, kanske, så småningom, bli så trygg med dig att han faktiskt har två fullvärdiga föräldrar. För det har han inte idag. Och han vet att om han lät dig bli fullvärdig förälder idag, så skulle han slitas itu ännu mer av att hans pappar kräver att han väljer honom, och av att du tillåter det. Din pojke vet mer om er än ni vet om honom, det kan du vara helt säker på!

Den kampen kommer att bli mycket enklare för dig att klara av, om du lär dig att inte vara så styrd och dominerad av ditt ex. Om du lär dig att se honom som en vanlig bristfällig människa, inte som något slags supermakt.

Det var ju tydligt i TR, tex, att domaren närmast tyckte att han var patetisk. Så mycket imponerar han på andra. Men du sitter ändå i hans grepp.

Ta dig ur det! Han kommer inte att släppa. Du måste kämpa dit också. På egen hand eller med hjälp.

Wow...Jag tror detta var något som jag verkligen behövde höra.
:eek:

Det gäller inte nya datum, det gäller rent praktiskt att du ska hämta på skolan när det är din helg. Så gör de allra flesta så det är inget konstigt arrangemang.

Jättebra skrivet :bow:

Till Lipsy:

Domarna i TR är inga idioter, de brukar ganska så lätt genomskåda föräldrar som bara försöker smutskasta den andra parten.
När jag jobbade på en advokatbyrå hade vi där en vårdnadstvist där mamman (inte vår klient) gjorde allt för att smutskasta pappan (vår klient) tillsammans med sin mor, alltså barnens mormor. Det var saker som att de skickade in teckningar som dottern gjort som de påstod såg ut som snippor och detta skulle då betyda att pappan förgrep sig på barnen, polisanmälde pappan för incest, misshandel, olaga hot etc (allting lades ner) och allmänt snackade skit om honom för både barnen och allmänheten.
Mamman ville ha ensam vårdnad för att kunna flytta ner till Tyskland där hon kom ifrån.

Det slutade med att pappan fick ensam vårdnad (som han ville). Rätten ansåg att mamman, i och med sitt förfarande mot pappan, var klart olämplig som vårdnadshavare.

Jag har även jobbat i domstol (både TR och HR) och har sett liknande saker där.

Så du kan ju iaf trösta dig med att alla dessa "kännedomar" och dyl. som skickas in och som bara är till för att smutskasta dig (då inga bevis finns) nog inte hjälper pappans sak i det hela utan bara tvärtom - han visar tydligt att han inte är en bra förebild för barnet.

Wow...Jag tror detta var något som jag verkligen behövde höra.
:eek:
Japp, hoppas du kan ta till dig innehållet!
Läs o begrunda det som Zoya skriver oxå.

Att ha en kontaktperson från soc med när du träffar sonen låter som en bra idé, du kan be om en själv, en person som tillvaratar sonens intressen o ser till att du inte låter dig köras över av fadern o dennes fru..

kl

Kan du be om hjälp av din sambo? Att hjälpa dig alltså, inte så pappan eller barnet blir inblandade. Som när sonen kom in och det ringde, var förberedda så att din sambo svarar och kan vara envis åt dig att varken du eller sonen kan prata just nu. Bara ett exempel, om ni sätter er ner och spånar kan ni säkert komma på fler saker.

Japp, hoppas du kan ta till dig innehållet!
Läs o begrunda det som Zoya skriver oxå.

Att ha en kontaktperson från soc med när du träffar sonen låter som en bra idé, du kan be om en själv, en person som tillvaratar sonens intressen o ser till att du inte låter dig köras över av fadern o dennes fru..

Men aldrig i livet att jag ska ha någon som ska säga åt mig vad jag gör rätt och fel! Jag är inte dum i huvudet! :mad:
Ta till vara på sonens intressen? Tror du inte att jag kan göra det själv? Måste jag ha en sockärring till det?

Nej du, av ditt inlägg blev jag bara irriterad! Sätt dig själv i den sitsen om du har barn, hade du skaffat dig en kontaktperson då?

Knappast!

:mad:

Vill bara berätta för dig att jag inte har sovit en blund inatt. Jag tog åt mig av dina ord.

Jag bröt ihop inatt, men är nu på benen igen! Jag fick en tankeställare och vill bara säga tack! Jag har läst ditt inlägg om och om igen

Ibland när det är som tyngst, inget går ens väg och man har noll energi och ork kvar. Då behöver man få höra bestämda men vänliga ord, inte någon som tröstar en, eller skäller på en.

Tack Petruska! :)

kl

Kan du be om hjälp av din sambo? Att hjälpa dig alltså, inte så pappan eller barnet blir inblandade. Som när sonen kom in och det ringde, var förberedda så att din sambo svarar och kan vara envis åt dig att varken du eller sonen kan prata just nu. Bara ett exempel, om ni sätter er ner och spånar kan ni säkert komma på fler saker.

Eller så ger jag helt enkelt fan i att svara. ;)

Men aldrig i livet att jag ska ha någon som ska säga åt mig vad jag gör rätt och fel! Jag är inte dum i huvudet! :mad:
Ta till vara på sonens intressen? Tror du inte att jag kan göra det själv? Måste jag ha en sockärring till det?

Nej du, av ditt inlägg blev jag bara irriterad! Sätt dig själv i den sitsen om du har barn, hade du skaffat dig en kontaktperson då?

Knappast!

Detta känner jag att jag måste svara på.

JA! Om jag hade suttit i den sitsen som du sitter i, där du ständigt låter dig manipuleras av utomstående så hade jag tagit hjälp av en oberoende person som bara hade mitt barn ve och väl för ögonen.
Det handlar liksom inte om att du skulle vara dum i huvudet, det handlar om att få, och ta, hjälp från alla möjliga håll att få er relation att fungera. På egen hand reder du inte ut det som det ser ut nu, med tanke på vad du nyss beskrev, att pappan bara behöver ringa så släpper du pojken och låter honom hamna i kläm. Det är inte rätt mot honom.

Sen får du bli precis hur irriterad du vill.

Detta känner jag att jag måste svara på.

JA! Om jag hade suttit i den sitsen som du sitter i, där du ständigt låter dig manipuleras av utomstående så hade jag tagit hjälp av en oberoende person som bara hade mitt barn ve och väl för ögonen.
Det handlar liksom inte om att du skulle vara dum i huvudet, det handlar om att få, och ta, hjälp från alla möjliga håll att få er relation att fungera. På egen hand reder du inte ut det som det ser ut nu, med tanke på vad du nyss beskrev, att pappan bara behöver ringa så släpper du pojken och låter honom hamna i kläm. Det är inte rätt mot honom.

Sen får du bli precis hur irriterad du vill.

Då är det väl bättre ifall pappan har en kontaktperson som kan vara med honom när sonen ska umgås med mig?!

:grin:

Men om DU söker stöd och hjälp så ser ju alla att du verkligen VILL få slut på ditt ex fasoner. Du får ju säga som det är. Han kör över mig och jag behöver någon som kan hjälpa mig. Din sambo verkar ju inte vara särskilt intreserad av att hjälpa till.

Då är det väl bättre ifall pappan har en kontaktperson som kan vara med honom när sonen ska umgås med mig?!

:grin:
Men pappan verkar ju inte vara intresserad av det, eller hur? Jag tror inte heller att kontaktpersonens uppgift är att "kontrollera" den förälder som inte umgås med barnet...
Du, och enbart du själv, har ansvaret för dig själv. Om en kontaktperson kan hjälpa dig och sonen till ett fungerande umgänge så ser jag inte att det är ett problem.

Men om DU söker stöd och hjälp så ser ju alla att du verkligen VILL få slut på ditt ex fasoner. Du får ju säga som det är. Han kör över mig och jag behöver någon som kan hjälpa mig. Din sambo verkar ju inte vara särskilt intreserad av att hjälpa till.

Vad vet du om vad min sambo tycker och tänker?
Vet du ens vad han gör och inte gör? Du kanske tom antar att du känner honom?

Jag bryr mig inte ens om vad han tycker o tänker. Men det verkar som om han inte gör något av dina inlägg att dömma. VAD är det för fel på en kontaktperson som hjälper DIG??

Men pappan verkar ju inte vara intresserad av det, eller hur? Jag tror inte heller att kontaktpersonens uppgift är att "kontrollera" den förälder som inte umgås med barnet...
Du, och enbart du själv, har ansvaret för dig själv. Om en kontaktperson kan hjälpa dig och sonen till ett fungerande umgänge så ser jag inte att det är ett problem.

Men snälla rara! Nu träffar jag min son 4 timmar varannan lördag. Att begära att en utomstående person att närvara under dom timmarna är idiotiskt tycker jag!
Det handlar om 4 timmar och pappan kan inte låta oss vara, han har ett sjukligt beteende. Han släppte honom i 13 min igår efter att jag hade fått prata mig till det, sen var han bara tvungen och ringa och meddela vars dom skulle. Jag vet att sonen gillar sin faster otroligt mkt, det har han gjort sen han var en liten plutt och det är så grymt fel av pappan att spela på det.
Ja, jag har fortfarande ångest över att jag svarade och kommer stänga av/ljudlöst nästa gång.

Hade jag haft sonen mer/oftare så kanske en utomstående hade varit något, kanske i framtiden.
Men just nu vill jag bara vara han och jag. På bästa sätt lär vi känna varandra om vi är själva, utan någon moralpredikan från någon utomstående.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 707
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 071
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar