Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

Du har just fått årets bästa julklapp!
Man får väl hoppas att pappan inser allvaret i det han hållit på med och att det kommer fungera bättre i framtiden. Det är så oerhört tråkigt när man måste ta det via tingsrätten, men om det är det som behövs för att få det att funka så får man leva med det och vara nöjd med resultatet efteråt!

Jag önskar Er en alldeles förträffligt god jul och att det nya året blir till ett bättre år än detta!

åh you made my day!!! Gick in för å kolla å möts av detta!!! Vilken julklapp för dig och sonen!!!!

:love: GOD JUL & STORT GRATTIS!! :banana:

Har pappan inte körkort? Han har ju kört sonen tidigare i tråden.

Ska sonen vara hos dig varje helg fram till februari? Varje helg? Jag kan inte riktigt se någon anledning till segerdans. Visst, kul att du får regelbundet umgänge med sonen, jättebra! Men varje helg? Hur bra blir det för grabben? Nu blir det ju fel åt andra hållet.

Nu blir det ju fel åt andra hållet.

Vi kan ju anta att rätten resonerat om det där, och att rätten har varit med om likartade fall förut.

Hur dagar, veckor och månader bäst fördelas för pojken och föräldrarna vet inte jag, men jag fattar verkligen inte hur två dagar i veckan hos den ena och fem dagar i veckan hos den andra (om det nu är så det är tänkt. Det gällde väl fram till mitten av februari, dessutom, inte resten av pojkens uppväxttid) kan vara "fel åt andra hållet". 2/7 av tiden kan väl knappast vara "orättvist mycket".

I övrigt är ju frågan hur pojken kommer att hantera det, men det vet vi ju inget om.

Man kanske kan tänka sig att rätten anser att pojken behöver så mycket tid som möjligt med mamman för att återupprätta den goda kontakten. Och att detta då är den bästa vägen, eftersom pojken går i skolan på pappans ort.

Jag tänkte mig också något sådant. Dessutom verkar det ju som att fram till mitten av februari är det tidsperspektiv som gäller just nu, i praktiken 6 helger. Dessutom finns det ju många lediga dagar för pojken under den perioden, men jullov och februarilov, så han lär hinna träffa sin pappa på lediga dagar också.

Personligen anser jag dock att vardagen är den utan tvekan viktigaste tiden för att ha en bra förälder-barn-relation, eller för alla typer av nära familjerelationer, egentligen. Men killen måste ju ha en fungerande skolgång.

Som helgförälder har TS utan tvekan ett rätt hårt arbete framför sig om hon ska kunna återupprätta sitt föräldraskap i sonens ögon.

Jag tänkte inte så mycket på rättvisan mellan föräldrarna utan på pojkens vardag och det jag funderat på tidigare om att det är en stor omställning, om att barn träffar sina kompisar och har aktiviteter på helgerna osv. Att det är en stor omställning.

Och jag håller med om att vardagen är jätteviktig i barn-förälder relationen.

Men jag hoppas ameo har rätt och att allt kommer att bli bra.

Aktiviteter på helgerna etc, får ju TS ordna med (skjutsa). Och även möjliggöra kompisumgänget. Där ska det ju helst inte spela någon roll hos vilken förälder barnet råkar befinna sig, och de här föräldrarna bor väl med ganska få mil mellan sig ändå. Det är ju inte som att skicka grabben mellan Skåne och Norrland en gång i veckan. Tvärtom, ju mer regelbundet barnet är hos föräldrarna, desto mindre får man anta att omställningen blir.

Men jag vet inte hur rätten har tänkt, jag tror dock att vi kan utgå från att den har tänkt. Att vi på knapphändigt informationsunderlag kommer på saker som rätten inte har tänkt på, verkar osannolikt. :D

Med snuffsans historia så förstår jag att hon ser mer realistiskt och ur barnets synvinkel på det hela. Visst, 2 av 7 dagar är inte så mycket, men har det tidigare varit 0 av 7 dagar så är det en ganska stor omställning. Sen så är det ganska mycket frågetecken i tråden som ts inte har berättat, vilket jag respekterar, men det lämnar fortfarande en stor lucka i historien och har man då som snuffsan sett hur dåligt barnet mår av detta, så förstår jag att man är mer ifrågasättande mot någon, som antagligen, åsamkat sitt barn så mycket smärta också.

Jag hoppas verkligen att det ska gå bra för ts och hennes son så att de kan bygga upp en bra relation igen.

jag läser och förstår också. Men jag tänker som så att i det långa loppet så tror jag det positiva överväger. Att som vuxen se tillbaka på en mamma som vill och försöker och som man har en relation med. Jämfört med att se tillbaka och känna sig sviken för att föräldern inte ens brydde sig om att försöka.

Kärleken är större än allt.

Jag har själv varit separerad från min mamma i ett år. Då var jag 8 år och pappa tog mig till Finland där jag fick bo hos hans förra fru som också tog hand om mig på heltid. Pappa var frånvarande för det mesta. Ur min synvinkel förstår jag inte alls varför man ska vara återhållsam med de timmar man träffar sin mamma efter separationen. Man känner ju trots allt varann.

Det som är värre här är att föräldrarna inte kommer överens.

Nu har jag ingen större koll på Snuffsans historia, men visst handlar det om att pappan till hennes dotter varit extremt frånvarande?

Det är ju hur som helst två skilda historier. Vad bör TS göra? Hålla sig borta i fortsättningen också för att hon varit frånvarande några år?

Min bästa kompis är plastmamma till en kille på tre år. Hon har varit i killens liv sedan han var några månader, och han har sedan dess träffat sin riktiga mamma vid ett fåtal tillfällen. Nu har min kompis och hennes man ansökt om ensam vårdnad, för att kunna skriva på papper, skaffa pass o dyl utan att försöka jaga tag i mamman som under perioder går under jorden. Nu vill mamman plötsligt ha umgänge med sin son, och under vårdnadsutredningen skulle hon börja m o träffa honom en eftermiddag i veckan. Det funkade i tre veckor, sedan sket mamman i det. Det gick några veckor, hon träffade honom två gånger till eller något.
Nu dömde Tingrätten ändå till fortsatt gemensam vårdnad, och att mamman ska ha sonen varje helg. Vilket jag anser vara helt uppåt väggarna med en treåring som knappt sett sin mamma, som dessutom pundar på.

Det kan mycket möjligt vara så att TS historia är liknande (eller så är den totala motsatsen). Allt vi vet är att TS nu har ordning på sitt liv, är engagerad och vill göra allt för sin son, och det är väl det som är det viktigaste i TS historia? TS son har väl ändå rätt till både sina föräldrar (sålänge föräldrarna klarar av att vara just föräldrar)?

Jag förstår inte varför du hela tiden kommer med negativa kommentarer till TS?

Till TS - Grattis :)

Och jag förstår inte varför så många uppmanar ts att anmäla och ge igen med samma mynt osv. Än det ena och än det andra. Det gynnar definitivt inte ts att hålla på så.

Fundera på vems råd som i längden är bäst, den som är realistisk eller den som bara eldar på?

Ts har ju uppenbarligen inte fått pappan att samarbeta på egen hand, utan han har motarbetat alla hennes försök till umgänge med sonen. Det verkar ju som om just det är var tingsrätten också kom fram till....
Hade hon inte dragit det dit så hade de kanske varit tillbaka på punkt noll, där pappan håller sonen borta från mamman. Nu hoppas vi att det slipper bli så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 707
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 071
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar