Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

Har idag varit i kontakt med TR och väntar nu på svar från en åklagare. Har inte bestämt något utan vill bara höra mig för, vad han/hon säger om allt det här och om det är någon ide att gå vidare.
Vi får se vad som händer.

Vad är det som åklagaren ska hjälpa dig med? Vore det inte bättre att ta kontakt med en advokat som sysslar med just familjerätt? Vårdnad och umgänge faller inte under allmänt åtal utan drivs som ett tvistemål.

Och om vi tar ett exempel till, får pappan ta med sig sonen på semester (i sverige) utan mitt medgivande? Ta flyget och åka en vecka till någon annan stad tex.

Ja. Pappan får göra vad han vill på sin tid liksom du kan då det är dina dagar.

Får pappan ta sonen utomlands utan mitt medgivande?

Som någon skrev så kan han inte plocka ut pass till sonen utan din underskrift, men numera behöver man ju inte pass till alla länder. Resa får de göra.

Vad är det som åklagaren ska hjälpa dig med? Vore det inte bättre att ta kontakt med en advokat som sysslar med just familjerätt? Vårdnad och umgänge faller inte under allmänt åtal utan drivs som ett tvistemål.

Jag har varit i kontakt med TR och dom sa att det är bara att meddela oss om jag vill få en fastställande dom av domen som redan finns.
En åklagare går in själv ovh kollar på målnr och tar sen sitt beslut och en dom faller.
Någon advokat och dyl behövdes inte.

Vad jag fattade det som iaf. Var i kontakt med dom idag och mitt ärende skulle gå direkt till en åklagare. Inga konstigheter, utan rak på sak

Och om vi tar ett exempel till, får pappan ta med sig sonen på semester (i sverige) utan mitt medgivande? Ta flyget och åka en vecka till någon annan stad tex.
Får pappan ta sonen utomlands utan mitt medgivande?

Ja, naturligtvis får han det. Det vore ju extremt underligt annars. Många som har barn med lagom hopplösa personer som de separerat från, skulle ju aldrig kunna röra sig ur fläcken annars.

Som LadyCovergirl säger så arbetar åklagare med brottmål. Detta är ett tvistemål. Kan det ha varit någon av rådmännen/domarna du pratade med? O andra sidan så är inte det viktigt för dig att hålla reda på. Bara du får hjälp med det du ska.

Kan det inte vara bra att ändra lite om det ändå skall var en förnyad process. Så som att reglera att hämtningarna istället sker i skolan.

Som LadyCovergirl säger så arbetar åklagare med brottmål. Detta är ett tvistemål. Kan det ha varit någon av rådmännen/domarna du pratade med? O andra sidan så är inte det viktigt för dig att hålla reda på. Bara du får hjälp med det du ska.

Kan det inte vara bra att ändra lite om det ändå skall var en förnyad process. Så som att reglera att hämtningarna istället sker i skolan.

Får väl se när dom hör av sig efter att ha kollat mitt mål om jag behöver dra in advokat eller inte. Men vad jag förstod så skulle det inte behövas utan.

Men jag har så många tankar så jag kan ha blandat ihop allt. Men hjälp från TR skulle jag iaf få. Så jag börjar där.

Sen nästa vecka besöker jag sonens skola och bjuder in mig själv till ett samtal med läraren och rektorn (om han nu är anträffbar) för att sen på fredagen hämta sonen från skolan, om nu allt går enligt planerna.

Men pappan lär ju få höra att jag har varit i skolan, så han kommer nog motarbeta mig igen.

Fast du har ju all rätt att vara i din sons skola. Ju mer du blandar dig, desto mindre blir pappans inflytande. Jag tycker det verkar bra att hämta sonen i skolan, som någon annan säger kan det ju kännas jättejobbigt för sonen att behöva "välja" varje gång du kommer.

Kan du inte fråga sonen själv vad det är som gör att han inte vill åka till dej? Gärna när han varit hos dej en dag eller två. Helt otvingat alltså, och kolla om det är något du kan hjälpa till med för att underlätta det. Och säg att du längtar jättemycket efter honom i veckorna och att du tycker det är supermysigt att vara med honom på helgen, även om det innebär att skjutsa till fotbollsmatcher eller att han leker med kompisar.

Hur mycket är sonen hos dig nu?

Även om han trivs hos dig så har han fått försaka en del av sitt gamla liv för att vara med dig. Tränar han fotboll precis som tidigare? Umgås han med sina gamla vänner?

För inte så länge sen hade han all sin tid med veckorutiner han alltid haft, kompisar han alltid kunnat träffa på helgerna osv. Hur mycket han än tycker om att vara hos dig så har hans liv skakats om ordentligt på kort tid.

Smekmånaden är över. Det kommer alltid ett bakslag, det var vi många som skrev att du skulle vara beredd på. Hämta i skolan så slipper sonen stå i mitten och ta ställning för och emot föräldrar.

Fast du har ju all rätt att vara i din sons skola. Ju mer du blandar dig, desto mindre blir pappans inflytande. Jag tycker det verkar bra att hämta sonen i skolan, som någon annan säger kan det ju kännas jättejobbigt för sonen att behöva "välja" varje gång du kommer.

Kan du inte fråga sonen själv vad det är som gör att han inte vill åka till dej? Gärna när han varit hos dej en dag eller två. Helt otvingat alltså, och kolla om det är något du kan hjälpa till med för att underlätta det. Och säg att du längtar jättemycket efter honom i veckorna och att du tycker det är supermysigt att vara med honom på helgen, även om det innebär att skjutsa till fotbollsmatcher eller att han leker med kompisar.

Jag har frågat honom och när han är hos mig och vi pratar så säger han att det är roligt hos mig och att han inte vill åka hem till pappa när det börjar dra ihop sig för pappas hämtning.
När jag frågar när han är hos pappa så säger han bara "jag vill inte, jag vill vara här"

Det är tydligt att han inte vill såra någon av sina föräldrar och jag ser på honom att det är jättejobbigt för han och "välja" när jag kommer och ska hämta honom. Men jag tror att hämtning i skolan underlättar för honom där han inte har en pappa som står och övervakar.

För när pappan inte är med så går allt jättebra och han vill följa med, men när han går och ska säga hejdå till pappan och frun har han sen ångrat sig när han kommer tillbaka. Jag är övertygad om att dom säger något som skuldsätter honom, så som "vi kommer sakna dig" "hur ska vi kunna klara oss i helgen utan dig" osv.
Detta har jag själv hört att dom har sagt och det syns på sonen att han blir besviken och väljer då att stanna hemma så att pappan och frun överlever helgen.

Att dom skuldsätter honom med sin egen ångest och saknad har jag tagit upp 100ggr med pappan, men han förstår inte vad det är han gör, han säger att ett barn behöver få höra att det är älskat. Sant, men han måste ändra tonläge och vrida på meningen så det låter mer positivt.

Hur mycket är sonen hos dig nu?

Även om han trivs hos dig så har han fått försaka en del av sitt gamla liv för att vara med dig. Tränar han fotboll precis som tidigare? Umgås han med sina gamla vänner?

För inte så länge sen hade han all sin tid med veckorutiner han alltid haft, kompisar han alltid kunnat träffa på helgerna osv. Hur mycket han än tycker om att vara hos dig så har hans liv skakats om ordentligt på kort tid.

Smekmånaden är över. Det kommer alltid ett bakslag, det var vi många som skrev att du skulle vara beredd på. Hämta i skolan så slipper sonen stå i mitten och ta ställning för och emot föräldrar.

Sonen har varit varannan helg, fre-lör eller lör-sön. Egentligen ska han vara fre-sön, men eftersom det har varit så struligt så har jag sagt att ett dygn räcker nu i början och att han själv få välja när han vill hem. Detta har gått bra, nu senaste fick jag inte alls med mig honom. Det har aldrig varit några problem att få in honom i bilen, men i fredags totalvägrade han. Jag erbjöd mig om att gå ut och äta en hamburgare/ta en fika, men han ville inte ens lämna gården, vilket sen visade sig att han inte fick lämna gården för pappan. Sen lyckades jag få han att följa, men han ångrade sig lika snabbt efter att ha pratat med pappan.

Fotbollen är över och han spelar nu ishockey. Jag har varit på alla cuper och på någon träning. Sonen blir glad och presenterar mig för hans lagkamrater. Han trixar och showar för att få min uppmärksamhet och jag jublar och berömmer honom tillbaka. Jag har sett att mitt engagerande beteende på hans träningar/matcher/cuper stör pappan och frun och dom har dom senaste ggr dragit med hela släkten till ishallen som ställer sig framför och skymmer mig. Detta har gjort att jag flyttar på mig, men dom flyttar sig efter.

En gång pressade jag mig förbi dom och han berömma sonen före dom och då frös dom ut mig totalt.
Men jag har visat mig och sonen vet att jag finns där, men han måste ju undra varför det är sån konstig stämning. Han ser att det blir en kamp mellan mig och dom andra.

Hans gamla vänner som han hade förr hos mig finns inte kvar då jag har flyttat till ett annat område, men han har skaffat sig nya vänner här som är grannbarnen som är i hans ålder och dom har alla samma intressen.

Jag har haft bakslag och det kommer komma fler, men jag vägrar ge upp!
Jag kommer att bryta ihop men jag kommer igen.

Jag förstår att det är skitjobbigt för dig, men du kan utgå från att det är minst lika jobbigt för pojken, oavsett vilken orsaken än är till att han inte vill följa med.

Själva förändringen är ofta jobbig för barn (och vuxna, men vi har med lite tur lärt oss att hantera det). Redan det räcker för att förklara att han trivs hos dig när han är där och hemma hos pappan när han är där. Det han inte trivs med är förändringen, kan jag tänka mig. Som en delförklaring.

Det kan naturligtvis vara så att pappan uttrycker sig på sätt som gör det mer jobbigt för pojken än det annars hade behövt vara, men det är inte säkert.

Jag tror att du måste titta på dig själv. Du måste bevisa för pojken att du är att lita på. Exakt hur det ska gå till vet jag inte, men svaret är inte att analysera pappan i detalj, i alla fall. Hur dum han än är.

Du skriver att du har ett bakslag. Jag menar att det är pojken som har det. Du måste hjälpa honom genom det, på det ena eller andra viset.

men han ville inte ens lämna gården, vilket sen visade sig att han inte fick lämna gården för pappan.

Nu uttrycker du dig plötsligt som att pappan förbjudit sonen att följa med dig. Så skrev du inte tidigare. Att inte lämna tomten är ett säkerhetstänk alla föräldrar har med sina barn. Att bli förbjuden att följa med dig är något helt annat. Vilket var det?

Om du bortser från allt strul mellan dig och pappan och överför sonens situation på dig. Tänk dig att du har ett lungt liv med din sambo, ert hem och era rutiner. Ni jobbar i veckorna och umgås, slappnar av och träffar vänner i helgerna. En dag blir du och jag goda vänner. Du hälsar på mig en helg och vi har jättekul. Två veckor senare hälsar du på igen och vi har lika roligt då. När du hälsat på mig varannan helg några gånger är du lite trött efter en jobbig vecka och du vill bara ligga på soffan hemma hos dig själv och kolla på tv som du gjorde innan vi träffades. Trots att vi är bästisar och du har kul när vi träffas.

Förstår du liknelsen, även om den haltar? Sonen hade sitt liv och han har ändrat det sen du dök upp. Även om han trivs och han tycker om dig så är det en stor omställning och ibland tar sånt emot. Han har inte hunnit bo in sig hos dig ännu.

Ni ska kanske testa med hel helg (fre-sön) och var tredje helg i stället? Då hinner han landa hos dig på ett annat sätt. Hämta på skolan på fredagen och åka hem söndag innan läggdags.

Och för guds skull: Sluta med såna barnsligheter som du beskriver på träning och match! Låt grabben spela utan att räkna hur många gånger han ler mot respektive och vem som jublar först. Är ni 3 år eller? Fjanterier.:mad: Sätt er på olika läktare och uppför er som vuxna åskådare.

Och för guds skull: Sluta med såna barnsligheter som du beskriver på träning och match! Låt grabben spela utan att räkna hur många gånger han ler mot respektive och vem som jublar först. Är ni 3 år eller? Fjanterier.:mad: Sätt er på olika läktare och uppför er som vuxna åskådare.

Det är väl pappan och deras släkt du borde säga detta till och inte TS? :confused::confused:

Snuffsan skrev:
Sonen hade sitt liv och han har ändrat det sen du dök upp. Även om han trivs och han tycker om dig så är det en stor omställning och ibland tar sånt emot. Han har inte hunnit bo in sig hos dig ännu.

Lipsy: Snuffsan nämner något viktigt här och jag vill delge min tanke.
När jag var runt din sons ålder, så klarade inte jag av att sova borta från mitt hem. Flera ggr planerade vi för övernattning hos kompis, morfar eller farmor och farfar. Men när det drog ihop sig och var dags för att skiljas från hemmet och mina föräldrar så fick jag panik och ångest. Ibland fungerade det dock och ibland var det totalstop.
Du är hans mamma ja, men du har inte funnits där som trygghet för din son under lång tid. Du måste nog ge din son mer tid, vill han inte så vill han inte och det kommer absolut inte hjälpa om du med "tingsrättens hjälp" tvingar din son till umgänge.

Sätt er på olika läktare och uppför er som vuxna åskådare.
Nu kan jag inte säga det till dem. Jag sa det till ts eftersom hon är del i tramset.

Men hon skrev ju
dom har dom senaste ggr dragit med hela släkten till ishallen som ställer sig framför och skymmer mig. Detta har gjort att jag flyttar på mig, men dom flyttar sig efter.
Hur ska hon kunna påverka att de inte följer efter :confused:

Sen nästa vecka besöker jag sonens skola och bjuder in mig själv till ett samtal med läraren och rektorn (om han nu är anträffbar) för att sen på fredagen hämta sonen från skolan, om nu allt går enligt planerna.

Jag vill bara göra dig beredd på att även om både rektor och lärare är på plats är det inte säkert att de hinner ha ett möte med dig samma dag även om detta känns urviktigt för dig. Så om du får ett nej, ta det inte som att de inte vill möta dig utan att de helt enkelt har mycket annat de måste göra och inte kan med kort varsel. Tyvärr ser verkligheten ut så på skolor nu för tiden, man har häcken full och massor av möten hela tiden så man kan helt enkelt inte alltid bara sådär. Men ge dig inte förrän ni fått inbokat en mötestid.

Detta inlägg är en bra påminnelse om att inte ge upp och tycka att det är någon annans fel hela tiden !

Är det inte så ändå, att även om de skulle ha gjort upp om umgänget i tingsrätten, så kan inte pappan, eller mamman, tvinga barnet att följa med mamman när hon kommer för att hämta?

Befinner mig på ett seminarium om viten. Som exempel togs möjligheten driva igenom umgänge genom att förlägga boendeföräldern vite. Och enligt lärarens åsikt så kunde detta göras även om det är barnet som säger att denne inte vill åka med.

------------------------

Hoppas att det går bättre för er TS

Min dotter ville sällan eller aldrig åka till sin pappa. Du menar alltså att jag som boendeförälder skulle få betala ett vite för att jag inte tvingade henne? Helt orimligt. Det är knappast för barnets bästa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 707
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 071
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info