Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

Sådana detaljer regleras inte i lagtext, det vore ogörligt. Jag skulle tro att Socialstyrelsen gett ut föreskrifter för hur Socialförvaltningens arbete ska gå till.

Om hon är så nära vän med pappans sambo och hon uppträder jävigt så måste du kunna få någon från annat håll som tar över. Gå vidare till chefen och begär att få ny handläggare.

Jag bad om någon annan och fick en som spelar i samma lag som min son!
Efter lite efterforskningar så visade det sig att alla känner alla mer eller mindre. Fruns pappa har varit högsta hönset i det huset.
Lätt hänt om man bor i en by, men ändå! Jag känner mig inte bekväm och när jag sa det till dom så fick jag till svar "vi kan inte hjälpa dig, vi jobbar inte på det sättet"
Även fast jag sa att jag var orolig över mitt barn och misstänker att nånting inte står rätt till hemma så får jag till svar "ska vi boka in ett möte med pappan?"

:crazy:

Det är så oproffesionellt att jag häpnar.

Ta kontakt med din advokat. Det är ju rena olagligheter som de håller på med.

Sitter på en föreläsning i förvaltningsrätt och nyss pratade vi om jäv. Är en handläggare jävig har myndigheten en skyldighet att ta in någon utifrån.

Jag kan inget om sådant där men följer tråden... tycker så synd om dig OCH din son som uppenbarligen "luras i något hemifrån"...

Hoppas ni får en trevlig jul ihop och att allt bara löser sig så han kan få en normal och trivsam uppväxt utan allt för många ärr.

Tycker att du VERKLIGEN har rest dig upp och kämpar, heja heja :love:

Sitter på en föreläsning i förvaltningsrätt och nyss pratade vi om jäv. Är en handläggare jävig har myndigheten en skyldighet att ta in någon utifrån.

Jag nämnde detta och fick till svar "vi har tystnadsplikt så du behöver inte känna dig obekväm"
När jag sen fortsatte med att förklara att det känns obekvämt när alla känner alla så svarade hon "det får man räkna med när man är i en liten by"

Frågade även om det inte gick bra om en från min stad kom, men icket "vi jobbar inte på det sättet och eftersom sonen är skriven här så är det vi som har hand om det" Min följdfråga var - men jag har ju inte ens godkänt flytten! "Nä, men nu är det ju som det är och har så varit i 2 år!"

När jag rakt på sak sa att jag är orolig över min son och att jag misstänker att nånting är fel hemma så svarade hon "ja, jo...sonen far ju illa, ska vi boka in ett möte med pappan och dig?"

Jag blir galen på den där j-vla hålan! :mad:

Väntar nu på att soc i min stad ska ringa upp

Jag kan inget om sådant där men följer tråden... tycker så synd om dig OCH din son som uppenbarligen "luras i något hemifrån"...

Hoppas ni får en trevlig jul ihop och att allt bara löser sig så han kan få en normal och trivsam uppväxt utan allt för många ärr.

Tycker att du VERKLIGEN har rest dig upp och kämpar, heja heja :love:

Det är inte mig det är synd om, det är min son som far illa, han blir förvirrad och ledsen hela tiden. Jag försöker hela tiden men alltid är det nånting dom har och komma med som sätter käppar i mina hjul. Deras vardag går ut på att motarbeta mig, och hitta fel och brister.

Jag vet inte vad jag ska göra längre... :crazy:

Föeläsaren tog just upp prblematiken med småstäder. O sa att det är deras skyldighet att se till att alla handläggare som befattar sig med fallet inte är jäviga. Detta för att rättsäkerheten skall kunna upprätthållas. Finns det inte en ojävig handläggare på orten så får man vackert flyga in någon... Men som sagt detta gäller om handläggaren de fakto är jävig i förvaltningslagens mening. Vilket kan vara ett ganska knepig bedömning. Men om du gör en jävsinvändning som de inte efterkommer så måste de ta ett formellt beslut i frågan som är motiverat. På så vis kan du få insyn.

Spontant så tror jag dock inte att faktumet att din son och handläggarens barn spelar i samma lag är tillräcklig anknytning för jäv. Även om det inte är en önskvärt.

O tystnadsplikt har de visserligen utåt. Men alla parter, du och fadern, har rätt till partsinsyn.

Vad säger soc i din stad när du berättar det här för dem? De arbetar ju på samma myndighet och borde ha något högre höns de kan rapportera till.

Håller alla tummar och tår jag har för att det ska reda ut sig för dig och sonen!

Nu har jag pratat med "gubben"
Han sa att jag ska kalla till ett sista möte och be om att "högsta hönset" ska vara med under samtalet. Han tyckte även att socialen där i byn har paserat över gränsen där det är okej att vara drivande.
Jag berättade i detalj precis allt vad soctanterna har sagt och hur dom har agerat mot mig och han tyckte att det var helt fel. Dom har gått för långt och ska backa i sitt sätt på att vara.

Jag frågade om jag skulle gå vidare med deras beteende och han svarade att jag skulle ge dom en chans till, men att jag då ska vara riktigt tydlig med att jag tänker ta alltiop vidare om ingen ändring sker nu.

Jag har nog glömt en massa nu, vi pratade i 1½ timme. Men det här är nog det viktigaste.

Han tyckte även att jag ska ta mig en funderare på att få sonen boende hos mig och att jag bör lämna in en ny stämningsansökan mot pappan.

Att få sonen boende hos mig skulle vara en dröm, men jag tänker inte ta honom ifrån skolan och hans kompisar som han har idag
Jag krigar hellre om att få ett fungerade umgänge idag, så kanske sonen själv känner efter ett tag att han vill flytta till mig.

Imorgon ska jag ringa polisen och höra hur det går med min anmälan om urkundsförfalskningen.

Nu ska jag iväg men jag återkommer senare ikväll om ni undrar över något som ni inte förstår.

Han tyckte även att jag ska ta mig en funderare på att få sonen boende hos mig och att jag bör lämna in en ny stämningsansökan mot pappan.

Att få sonen boende hos mig skulle vara en dröm, men jag tänker inte ta honom ifrån skolan och hans kompisar som han har idag
Jag krigar hellre om att få ett fungerade umgänge idag, så kanske sonen själv känner efter ett tag att han vill flytta till mig.
Helt ärligt - frågan är väl vad som är bäst för barnet?
Ja, det är viktigt med kompisar och skola. Men hur bra mår han av att bo hos en pappa som gör allt han kan för att få sonen att vända sig emot mamman? ÄR det verkligen det bästa för barnet då?
Nej, det finns inget självklart svar på den frågan! Men det är viktigt att väga dessa två mot varandra. Kanske kan en flytt till mamma med möjlighet att fortsätta träffa kompisarna när han är hos pappan vara ett alternativ som barnet mår bra av?
Imorgon ska jag ringa polisen och höra hur det går med min anmälan om urkundsförfalskningen.
jag är inget proffs, men borde du inte anmäla även den NYA urkundsförfalskningen? Finns det ännu fler? De kanske har lagt de första på hyllan, men kommer det fler likadana kanske de begriper att det är allvar...

Föeläsaren tog just upp prblematiken med småstäder. O sa att det är deras skyldighet att se till att alla handläggare som befattar sig med fallet inte är jäviga. Detta för att rättsäkerheten skall kunna upprätthållas. Finns det inte en ojävig handläggare på orten så får man vackert flyga in någon... Men som sagt detta gäller om handläggaren de fakto är jävig i förvaltningslagens mening. Vilket kan vara ett ganska knepig bedömning. Men om du gör en jävsinvändning som de inte efterkommer så måste de ta ett formellt beslut i frågan som är motiverat. På så vis kan du få insyn.

Vad krävs för att kunna peka på jäv och komma någon vart med det? Om man har haft invändningar pga partiskhet hos en utredare (= jäv? jag kan nog inte terminologin...) och det inte ledde någon vart, hur eller vad gör man då? Kan man göra en anmälan om jäv (är det samma som partiskhet?) med anledning av en utredning tex?

Ursäkta lite trådkap TS, men det rör i alla fall samma frågor! :)

Vad krävs för att kunna peka på jäv och komma någon vart med det? Om man har haft invändningar pga partiskhet hos en utredare (= jäv? jag kan nog inte terminologin...) och det inte ledde någon vart, hur eller vad gör man då? Kan man göra en anmälan om jäv (är det samma som partiskhet?) med anledning av en utredning tex?

Ursäkta lite trådkap TS, men det rör i alla fall samma frågor! :)

Ingen fara, jag hänger på din fråga och undrar det samma :)

Helt ärligt - frågan är väl vad som är bäst för barnet?
Ja, det är viktigt med kompisar och skola. Men hur bra mår han av att bo hos en pappa som gör allt han kan för att få sonen att vända sig emot mamman? ÄR det verkligen det bästa för barnet då?
Nej, det finns inget självklart svar på den frågan! Men det är viktigt att väga dessa två mot varandra. Kanske kan en flytt till mamma med möjlighet att fortsätta träffa kompisarna när han är hos pappan vara ett alternativ som barnet mår bra av?

jag är inget proffs, men borde du inte anmäla även den NYA urkundsförfalskningen? Finns det ännu fler? De kanske har lagt de första på hyllan, men kommer det fler likadana kanske de begriper att det är allvar...

Jag är så kluven i den fråga, vad är bäst för sonen. Ta han där ifrån och börja om på nytt, eller låta han vara kvar? :crazy: Ingen lätt fråga...

Jag ska absolut ta upp det övriga med polisen i morgon.

Det är väl två sidor av samma mynt. Men inte riktigt samma sak. Jävsbestämmelserna syftar till att ”på förhand” försöka säkerställa att myndighetens handlande skall vara objektivt och opartiskt. Detta genom att diskvalificera vissa handläggare enbart pg av yttre omständigheter. Men det säger ju faktiskt inget om hur handläggare skulle hanterat fallet.

Jävsgrunderna finns i 11 § förvaltningslagen
På denna sida finns en förklarande kommentar intill paragrafen.
https://lagen.nu/1986:223

Edit:
Jag är dock osäker på om familjerättens verksamhet är ärendehandläggning eller faktiskt handlande. Detta har betydelse för om jävsreglerna över huvud taget skall bli tillämpliga.

Senast ändrad:

Det här är jätteviktigt i det hela. Att du spelar i sonens lag, du krigar för hans rätt till sin mamma, inte din rätt till din son. Jag tror ju att det är garanterad vinst i det perspektivet. Och i detta är det en förutsättning att du under inga som helst villkor 'drar in' din konflikt med pappan om urkundsförfalskning eller hans eventuella intentioner med att hindra ert umgänge, inför sonen.

Nu vet jag inte vad jag ska göra! Jag går sönder och jag känner mig så maktlös uti allt. Vem f-n kontaktar jag? Vem kan hjälpa mig? Är tingsrätten den enda utvägen? :cry:

I fredags for jag (som vanligt) och skulle hämta sonen. När jag kom fram stod sonen och pappan ute på gården och väntade.
Jag klev ur bilen och ropade hej till dom och sonen sa direkt "jag tänker inte följa med"

- Men vad säger du? svarade jag tillbaka
- Jag tänker inte följa med!
- Nähä, varför inte det då?
- Jag vill vara här hemma.

Jag frågade pappan vad nu detta var och pappan svarade att det är sonens beslut och att han bestämmer.
Jag hade med mig sonens kompis som han leker med när han är hos mig. (Jag och sonen hade kommit överens om att kompisen skulle få se hur sonen bor osv.)

Nåja, tänker jag, det kanske släpper när sonen och kompisen har fått leka lite. Sonen och kompisen gick in till sonens rum och började spela tv-spel. Jag pratade med pappan, eller rättare sagt försökte prata, men han var som vanligt kort i tonen.

Jag ropade på barnen att dom skulle komma så vi fick åka och sonen ville fortfarande inte följa med.

Vi gick ut på gården och lekte lite kull och allt började släppa. Kompisen frågade sonen om han ville följa med på hockeymatchen nästa dag och det ville sonen. Vi bestämde oss för att börja åka och sonen gick in för att säga hej-då.
När han sen kommer ut igen ville han inte följa :crazy:
Jag pratade med sonen men det enda han sa var att han inte ville följa.

Jag blev så otroligt ledsen men visade inte det för sonen, jag sa att han kunde få följa med och leka med kompisen ett tag så kör jag hem honom sen, men icket. Jag fortsatte och säga att jag kunde hämta upp honom nästa dag så vi alla kunde gå på hockey, men även det var inte intressant.

Sonen gick fram till bilen för att säga hejdå till kompisen men sprang fort tillbaka då han kom på att han var utanför tomtgränsen.

- Vad duktig du är som inte springer ut på vägen, sa jag.
Han svarade tillbaka att pappa har sagt att han inte får lämna tomten.
- Har pappa sagt det nu, frågade jag sen men fick inget svar tillbaka.

När vi står där och pratade så kommer det 2 bilar fulla med barn, 6 barn som är sonens kompisar kom helt plötsligt på besök.

Sonen säger, nu kommer mina kompisar så nu måste jag gå in.

Han gav mig en kram och sprang sen iväg. Jag ropade på pappan som totalt ignorerade mig och gick in!

Va f-n var det för sätt? Nu i efterhand börjar jag fundera på detta och jag såg frun ta upp telefonen och började ringa.
Jag får känslan av att hon ringde dit en massa kompisar till sonen då hon såg att jag hade med mig en kompis.

Att dom väntade främmande tror jag inte en sekund på. Vem kommer på besök 15.30 en fredag när dom vet att jag hämtar sonen kl 15?
Och om det nu var så att dom väntade främmande, varför kunde dom då inte vänta med att bjuda dit dom tills vi hade farit?

Har ringt runt till allt och alla och jag har inte fått ett enda svar på vad jag ska göra. Den enda vägen är tingsrätten.

Tycker ni att jag ska gå den vägen? :confused:
Jag känner själv att det nu får vara slut på detta strul och börja visa en gång för alla var skåpet ska stå. Men samtidigt så känns det som att jag bara ställer till med bråk och gör allt ännu värre.

Jag vet inte...hjälp mig tänka, sparka på mig så jag hittar tillbaka till styrkan. Min energi är nästan slut, jag är så trött på det här...

Jag tänker i mitt stilla sinne att en dag blir din son vuxen och kanske börjar ha egna åsikter. Har sonens far tänkt på detta? Fråga honom om han kommer kunna stå för sitt handlande i framtiden och om han tror att hans handlande kommer gagna den framtida relationen med den vuxne sonen. Nu kanske han har makt att hålla sonen ifrån dig men det kommer han inte ha för alltid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 707
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 071
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar