Trasigt mammahjärta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trasigt mammahjärta

Jag tänker i mitt stilla sinne att en dag blir din son vuxen och kanske börjar ha egna åsikter. Har sonens far tänkt på detta? Fråga honom om han kommer kunna stå för sitt handlande i framtiden och om han tror att hans handlande kommer gagna den framtida relationen med den vuxne sonen. Nu kanske han har makt att hålla sonen ifrån dig men det kommer han inte ha för alltid.

Jag förstår ditt tänk, men jag vill ju inte vänta tills han är vuxen :crazy:
Jag tror mkt väl att pappans beteende kommer att slå tillbaka.
Men jag vill inte bråka, jag är inte ute efter bråk.
Jag vill bara ha en relation med min son, men vad jag än gör så sätter dom käppar i hjulen på mig.

Jag har nämnt detta till pappan och hans svar är "pjaa, det ser vi väl då"

Pappan hade världens chans att bjuda till genom att tex säga "ta med dig tvspelet till mamma så kan ni fortsätta spela där"
Men det gjorde han ju såklart inte, han bara stod och titta på.

Jag hade god lust och lyfta in sonen i bilen och bara fara, men vad ger det för signaler?!

Äh...jag är så ledsen så jag skriver som en kratta!
Hoppas ni förstår mig iaf

:cry:

Tråkigt att läsa att det fortsätter strula med umgänget :( Jag vet inget om de lagliga aspekten så kan tyvärr inte komma med något matnyttigt, vad säger din advokat? Vill bara säga fortsätt kämpa för din son! Visa honom att mamma må ha gjort några grymt dåliga val förr men aldrig igen, nu är du här för att stanna.

Jag tycker inte du skall se tingsrätten som ett så stort nederlag. Visst det är jättebra att reglera umgänget genom kommunikation, samarbete och samförstånd om det funkar. Men just nu så gör det inte det. Då kanske det är bättre utomstående (läs tingsrätten) reglerar det ni just nu inte kan kommunicera och samarbeta om. O lyfter den konflikthärden från era axlar.

Är det inte så ändå, att även om de skulle ha gjort upp om umgänget i tingsrätten, så kan inte pappan, eller mamman, tvinga barnet att följa med mamman när hon kommer för att hämta?

Min pappas sambo har haft sjukt mycket strul med sitt ex, han har bland annat inte velat lämna tillbaka barnet och tuta i henne en massa strunt som att mamma är elak mm. Och han sa ofta att "jag kan inte tvinga henne att åka till dej".

Lipsy, hade jag varit du, hade jag försökt få kontakt med någon på Bup, och bett om att sonen ska få ett samtal. Utan någon av er, så att han kan prata utan att känna att han måste göra någon glad. Så att du kan få fram om pappan eller hans flickvän säger något för att få sonen att ändra sej.

Dessutom tycker jag att du visst ska visa hur ledsen du blir, eller åtminstone säga det till honom. Att du hade sett fram emot en helg tillsammans med honom och hans kompis och att du har saknat honom hela veckan.

Skickar lite pepp och stöd till dej!

Lipsy, hade jag varit du, hade jag försökt få kontakt med någon på Bup, och bett om att sonen ska få ett samtal. Utan någon av er, så att han kan prata utan att känna att han måste göra någon glad.
Sånt där måste båda föräldrarna (vårdnadshavarna) godkänna. Vill inte pappan att sonen ska prata med nån på BUP så får de inte göra det...iaf var det så förut.

kl

Jag tror man ska var noga med att följa det som bestämts, oavsett om sonen "vill" eller inte. Om man lämnar till barnet att välja så kan han tro att han väljer själv men i verkligheten kanske han blir påverkad av andra.

Jag tror man ska var noga med att följa det som bestämts, oavsett om sonen "vill" eller inte. Om man lämnar till barnet att välja så kan han tro att han väljer själv men i verkligheten kanske han blir påverkad av andra.

Det här känns för mig väldigt viktigt. Han ska helst inte behöva välja i det här fallet, för då behöver han inte heller ha dåligt samvete för om han väljer bort någon.

Kram till dig TS, ge inte upp.

Måste du hämta din son hos pappan? Kan du inte hämta honom i skolan eller på fritids om han går där? Jag jobbar på fritids och vi har flera barn som blir hämtade av sin "umgängesförälder" där de fredagar när de ska dit. Då finns det inget utrymme för att inte vilja. Och ingen annan förälder som kan påverka.

Måste du hämta din son hos pappan? Kan du inte hämta honom i skolan eller på fritids om han går där? Jag jobbar på fritids och vi har flera barn som blir hämtade av sin "umgängesförälder" där de fredagar när de ska dit. Då finns det inget utrymme för att inte vilja. Och ingen annan förälder som kan påverka.

Jo, jag ska göra det nästa gång. Ska även åka nästa vecka till hans skola och vara med han där. Kolla lite hur allt står till och hur det går för sonen under lektionerna. Enligt pappan så har allt med skolan blivit sämre, så jag ska skaffa mig en egen uppfattning om den saken.
Även prata med läraren som av någon anledning inte ringer tillbaka till mig.

Har idag varit i kontakt med TR och väntar nu på svar från en åklagare. Har inte bestämt något utan vill bara höra mig för, vad han/hon säger om allt det här och om det är någon ide att gå vidare.
Vi får se vad som händer.

Jag behövde bryta ihop igår för att bli starkare idag.

Kom gärna med fler tips.
Är det någon som vet om jag kan kontakta Bup här i min stad, spelar det någon roll? Vill helst ha så lite och göra med sonens by då dom är väldigt svåra att ha och göra med, sen för att alla känner alla mer eller mindre.

Är det någon som vet om jag kan kontakta Bup här i min stad, spelar det någon roll? Vill helst ha så lite och göra med sonens by då dom är väldigt svåra att ha och göra med, sen för att alla känner alla mer eller mindre.

Kan kan du väl men de tar nog bara emot honom om han är skriven i deras område+att pappan måste ge sitt medgivande.

Jag tror absolut att det är en bra väg att gå genom skolan.

Vore jag dig så skulle jag nog be att få ett möte omgående med hans lärare och kanske rektor. Ett utvecklingssamtal - för jag antar att du inte varit med på dessa på länge.

Kollade igenom alla papper idag och såg av min fasa att tanten på soc som sa till mig att hon inte kunde hjälpa mig, att dom inte jobbade på det sättet och att dom inte tog in samtal med en enskild förälder, har haft samtal med pappan om allt som har hänt.

Hon har på våra möten sagt att hon inte vet något om det förflutna, att hon bara är där för att se till sonens bästa idagsläget.
Och vad som gäller tingsrättens dom är hon inte intresserad av att veta.

Hon vet ju allt :eek:
Hon hjälper pappan med hans frågor, men mina frågor kan hon inte svara på.
Det är även hon, med pappan som har skrivit sitt utlåtande till tingsrätten,
där pappan ljög ihop en historia som inte stämmer ett smack.

Hon har alltså suttit där på våra möten och "spelat dum"
Hon har hört pappans syn på det hela, men min vill hon inte höra - för att dom inte jobbar på det sättet (?)

:crazy:

Har du bevis på det där? I så fall, anmäl! Prata med soc i din komun, visa alla papper och kräv att de gör något åt henne. Så där får det ju bara inte gå till!! :mad:

Kan kan du väl men de tar nog bara emot honom om han är skriven i deras område+att pappan måste ge sitt medgivande.

Pappan skulle nog aldrig ge sitt medgivande till detta :(

Men du verkar ju veta det mesta så jag frågar dig.

Sonen var i våras på utredning om sin koncentration i skolan hos en barnpsykolog. Är detta inget som jag måste meddelas och ge mitt medgivande om innan en utredning påbörjas?

Jag fick ju bara en kallelse om att jag ska befinna mig där.
Vad är egentligen skillnaden på dom sakerna?

Enligt papprena så var det skolan som från början ville utreda honom. Bör inte skolan redan där kontakta båda vårdnadshavarna?
I det fallet var det barnpsykologen som kontaktade mig när datum redan var satt.

När får jag som mamma bestämma vad som ska hända och ske? :confused:

Och om vi tar ett exempel till, får pappan ta med sig sonen på semester (i sverige) utan mitt medgivande? Ta flyget och åka en vecka till någon annan stad tex.
Får pappan ta sonen utomlands utan mitt medgivande?

Det behovs bada foraldrarnas underskrift for att utfarda ett pass, men annars tror jag inte man behover ha den andres medgivande. Och inte heller inom Sverige. Och det galler saklart for din del ocksa, nar du ska aka pa semester med din son.

Har du varit pa skolan an och pratat med rektorn eller hans larare? Det har du ju sagt att du ska i flera manader.

Har du bevis på det där? I så fall, anmäl! Prata med soc i din komun, visa alla papper och kräv att de gör något åt henne. Så där får det ju bara inte gå till!! :mad:

Jag har bevis på att hon har träffat pappan några ggr enskilt (står i papprena) men att hon har nekat mig finns bara muntligt :crazy:

Det skulle kanske vara om man mailade henne och ber om ett skriftligt svar tillbaka?
Om jag ber om hennes hjälp igen, tänkte jag?

Det behovs bada foraldrarnas underskrift for att utfarda ett pass, men annars tror jag inte man behover ha den andres medgivande. Och inte heller inom Sverige. Och det galler saklart for din del ocksa, nar du ska aka pa semester med din son.

Har du varit pa skolan an och pratat med rektorn eller hans larare? Det har du ju sagt att du ska i flera manader.

Jag ska till skolan nästa vecka och har tänkt bjuda in mig själv till ett möte med läraren.
Jag har tänkt att bara dyka upp och skapa mig en egen syn på hur en skoldag för sonen ser ut.
Enligt pappan så vill sonen inte alls vara i skolan, han gör ingenting på lektionerna och är ledsen när det närmar sig "mamma-helgen"

Läraren och rektorn har fortfarande inte kontaktat mig tillbaka trots mina x antal samtal/meddelanden och mail. Så nu ska jag bara dyka upp

Sonen var i våras på utredning om sin koncentration i skolan hos en barnpsykolog. Är detta inget som jag måste meddelas och ge mitt medgivande om innan en utredning påbörjas?

Jag fick ju bara en kallelse om att jag ska befinna mig där.
Vad är egentligen skillnaden på dom sakerna?

Enligt papprena så var det skolan som från början ville utreda honom. Bör inte skolan redan där kontakta båda vårdnadshavarna?
I det fallet var det barnpsykologen som kontaktade mig när datum redan var satt.
Jo egentligen borde de ju kontaktat dig först men pappan kanske har låtit dem tro att han har ensam vårdnad eller nåt?

Starkt av dig att inte ge dig i detta läget, jättebra att du tar tag i skolan, självklart ska du som förälder få möjlighet att veta hur det går för din son i skolan!

Sedan att han inte vill åka med när du kommer och ska hämta måste ju kännas hemskt. Nu är ju din son lite större, men en vän till mig som haft varannan vecka för sin dotter hade liknande problem när dottern vad ca 4-5 år. När hon skulle till pappa så var det storgråt och slagsmål, likadant när hon skulle till mamma en vecka senare. Det är inte så lätt för barn att sätta ord på de känslor av konflikt som uppstår när man slits mellan två personer.

Det bästa är om barnet inte känner att det måste välja, utan att nu åker vi till mamma punkt. Klart lättare om du då hämtar i skolan, då blir det inte samma konflikt att lämna pappa. Inte för att vara sån, men var på skolan i god tid om nu pappan skulle dyka upp och hämta sonen, för "du var ju sen"...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 707
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 071
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV