Träns eller grimma vid promenad?

Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Bara ang din sista mening... Mitt föl som jag fick förra året trodde min mor att det var nåt fel på, vill du veta varför? ;)

Jo för att han då mer eller mindre saknade flyktinstinkt. Man kunde 10 cm bakom honom helt plötsligt börja hoppa, flaxa med armarna och skrika, utan att han reagerade :D

Och givetvis blir mina hästar rädda för saker ibland, men då handlar det mest om plötsliga saker som dyker upp eller liknande. Alltså att hästen rycker till, panik har de jag har nu aldrig fått, även om de har blivit rejält rädda några ggr så litar de så pass mkt på mig att de stannar hos mig.

Senast ändrad:

Håller med om det du skriver i dina inlägg!

Jag leder också mina hästar i grimma o grimskaft.
Vilket jag även rider ut i med jämna mellanrum.

Min häst/ar kan självklart bli rädd ibland, för oväntade saker som bara dyker upp.
Men hittills så har ingen stuckit ifrån mig, oberoende av vilken utrustning som
har använts där och då. Kontrollen över 700 kg djur sitter inte i diverse bett och människans i jmf klena muskulatur, utan i kommunikationen.

Tänkte faktiskt på detta senast igår, då jag o hästen var ute i skogen på en barbackatur i just grimma o grimskaft;)

/J.

Bara ang din sista mening... Mitt föl som jag fick förra året trodde min mor att det var nåt fel på, vill du veta varför? ;)

Jo för att han då mer eller mindre saknade flyktinstinkt. Man kunde 10 cm bakom honom helt plötsligt börja hoppa, flaxa med armarna och skrika, utan att han reagerade :D

Och givetvis blir mina hästar rädda för saker ibland, men då handlar det mest om plötsliga saker som dyker upp eller liknande. Alltså att hästen rycker till, panik har de jag har nu aldrig fått, även om de har blivit rejält rädda några ggr så litar de så pass mkt på mig att de stannar hos mig.

Jag har samma erfarenhet. Roligt att du tar upp det:D

Grimma och grimskaft på min häst. Går jag med en annan häst överväger jag träns.

Jag håller med i det allra mesta du skriver!

Delvis KL

Jag tror inte att någon, eller i alla fall väldigt få, har "stensäkra" hästar. Men det jag tror att många olika olyckor kommer av är:

*Bristande kommunikation mellan häst och människa
*Bristande förmåga av människan att läsa hästen
*Slarvighet och oförmåga att förutse en situation. Står man i sparkzon vid situationer där det kan tänkas hända något, är det ju inte så konstigt om det går illa. Som någon skrev som hade blivit sparkad när en tjej satt upp på hennes häst, och den som satt upp hade råkat sparka till hästen, varpå hästen sparkade personen på marken. Hade personen stått framför hästen hade det troligen inte skett. Vill inte peka ut någon, men det var ett bra exempel!
*Bristande bedömningsförmåga om vilka situationer man ger sig in i. En oerfaren person som kanske ger sig ut i trafik med en ung häst som inte är van vid situationen, då är det som upplagt för att något ska hända.

Jag vidhåller min åsikt om att jag själv hellre har grimma än träns på mina hästar när vi är ute och går.

Jag har själv redan en åsikt om detta men undrar vad andra tycker hur ni gör när ni går på promenad (om ni nu gör det) med er häst. Vi tänker oss att ni ska gå en runda som går i skog, på grusväg, förbi hus mm. Vintertid får man även räkna in halkan i säkerhetstänkandet.
För min del är det självklart att hästen bär träns eller likvärdigt eftersom man inte har någon möjlighet att hålla kvar en skrämd häst med grimma och grimskaft.

För mig är det självklart att INTE ha träns på min egna häst. Men så är han inte heller uppfostrad att "låta sig hållas" genom att man tar i tyglarna utan jag tror snarare det hade triggat honom att stressa och panikdra i bettet om han skulle bli så skrämd.

Däremot är han mycket grundligt uppfostrad i att INTE sticka om han blir skrämd, att hålla fokus på mig och lyssna på mig i alla situationer vilket speciellt innefattar sådana "jobbiga" situationer. Och med min fege krake har det blivit en hel del genom åren att öva på :angel:

Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig det minsta tvivlat på att han inte skulle stanna hos mig, jag har aldrig på något vis känt att han försökt tränga undan mig, koppla bort mig eller försöka fly från mig. Just eftersom jag petnoga varenda dag ser till att mina "få fokus"-knappar fungerar prickfritt. De knapparna är en historia i sig dock :p

DET är för mig säkerhetstänkande.

Jag går nog med grimma .. vet inte varför det skulle vara lättare med bett? om hästen rycker till så rycker man ju den bara i munnen, vilket som bara blir obehagligt. Jag jobbar på en hästgård och ibland rymmer nån häst och då får man leda tillbaks den.. och ibland råkar det bara ex. en unghingst ifrån hingstflocken som inte är riktigt tam. Det händer att dem stegrar lite, skuttar runt, får lite "ryck" osv.. men man lär sig ju att hantera sånna situationer. Så jag tycker att jag borde ha så pass mycket erfarenhet att jag ska kunna hantera en situation där hästen blir rädd eller får för sig något, trotts att jag har grimma och grimskaft. Men jag är ingen super människa och skulle hästen verkligen vilja dra så gör den såklart det, varesig jag har grimma eller träns. Så väljer helldre grimma för att hästen inte ska bli ryckt i munnen om det skulle hända något.

Hade jag haft min förra häst hade jag haft en repgrimma och ett grimskaft
runt halsen på henne, för har hon inget runt huvudet så vet hon att hon
är "fri" och får göra som hon vill medans om grimma e på så hade hon följt mig
som en hund. Hon hade helt enkelt fått gå "lös".

Men med min nuvarande grabb har jag träns och kedja när vi går promenad.
Han är stark som en oxe!! Han tycker också att det är roligt att blåsa upp sig
och spela lite spännis såhär på vårkanten så det käns helt enkelt tryggast
så. Men han e snäll som synden, men det är mest som en trygghet.

Detta är 15 års vänskap VS. 4 månaders bekantskap. :cool:

Mina hästar skulle inte få panik för att man åkte bakom, så den frågan är väldigt enkel.
Sedan så skulle aldrig mina hästar kunna få fnatt och trava iväg eftersom att de går bakom mig, och måste således antingen trava över mig eller trava med god marginal om mig. Vilket inte går, eftersom att jag skulle stoppa innan det ens hade kunnat hända nåt.

Så där har du fått 2 klara ex på hur man skulle kunna undvikit hela "olyckan"!

Det jag ifrågasatte var varför man skulle ha bättre koll i träns än i grimma, och ända svaret jag kan komma på är att man kan tillfoga mer smärta med ett bett i munnen på hästen. Du får gärna säga om det finns något annat som skulle göra ett träns säkrare än en grimma.

Jag tror nämligen inte alls att det är utrustningen det är fel på, jag tror att det är jävligt många som helt enkelt inte vet hur man hanterar häst. Nu säger jag inte att du är en av dem

Och där tror jag problemet är. Hästar som går brevid/före sina ägare och går o stöter på dem med bogen, och så undrar de varför hästen springer över dem när den blir rädd!? Det är ju så tydligt då att hästen har noll respekt för människan.

Mina hästar är alltid väl skolade i att hålla sig ifrån mitt personliga utrymme tills jag säger något annat, och det är så enkelt sätt att undvika olyckor.

Som när jag var och gick med ena stoet härom veckan, hon blev rädd och tog ett mini skutt framåt, jag höjde ena handen och hon backar tillbaks 2 steg direkt.

:bow:

Istället för att skriva ungefär samma sak till voff skriver jag +1 på detta citatet. :)

Jag leder mina hästar i grimma o grimskaft.
Vilket jag även rider ut i med jämna mellanrum.

Min häst/ar kan självklart bli rädd ibland, för oväntade saker som bara dyker upp.
Men hittills så har ingen stuckit ifrån mig, oberoende av vilken utrustning som
har använts där och då. Kontrollen över 700 kg djur sitter inte i diverse bett och människans i jmf klena muskulatur, utan i kommunikationen.

Håller med, det är teknik och tankeverksamhet som behövs. :)

Jag tror inte att någon, eller i alla fall väldigt få, har "stensäkra" hästar. Men det jag tror att många olika olyckor kommer av är:

*Bristande kommunikation mellan häst och människa
*Bristande förmåga av människan att läsa hästen
*Slarvighet och oförmåga att förutse en situation. Står man i sparkzon vid situationer där det kan tänkas hända något, är det ju inte så konstigt om det går illa. Som någon skrev som hade blivit sparkad när en tjej satt upp på hennes häst, och den som satt upp hade råkat sparka till hästen, varpå hästen sparkade personen på marken. Hade personen stått framför hästen hade det troligen inte skett. Vill inte peka ut någon, men det var ett bra exempel!
*Bristande bedömningsförmåga om vilka situationer man ger sig in i. En oerfaren person som kanske ger sig ut i trafik med en ung häst som inte är van vid situationen, då är det som upplagt för att något ska hända.

Jag vidhåller min åsikt om att jag själv hellre har grimma än träns på mina hästar när vi är ute och går.

Jag har samma åsikt. :)

Jag leder i grimma och grimskaft. Har under nio år med samma häst, trots konvalescenspromenader i storm, lugnande som inte biter osv och stundtals mycket yster häst bara tappat honom en gång - och den gången pga att jag inte var uppmärksam nog när han plötsligt reste sig och hoppade iväg och grimskaftet därmed blev för kort s.a.s.

Är det en dag då jag inser att det finns risk för mycket yster häst sätter jag på en kedja, men det hör till ovanligheterna och har väl hänt en handfull gånger på alla år.

Med tanke på min hästs beteende är säkerhetsaspekten helt irrelevant. Han är inte en häst som flyr helt enkelt. Han far i luften eller snurrar runt mig på sin höjd (och det skall MYCKET till) så skulle han bli så livrädd för första gången i sitt liv att han faktiskt sticker så kan jag lugnt säga att inget träns i världen hjälper (det gör det ju inte när jag sitter på och han bestämmer sig för att ta upp fighten med någon på en galoppsträcka tex :o ). Han är dock uppfostrad på ett annat sätt än det typiska "rycka-i-hästen-med-kedja-gåendes-vid-bogen" och fungerar tyvärr ganska dåligt på den typen av ledning, vilket är pinsamt visserligen när andra tvingas hantera honom och han bestämmer sig för att skyffla på men rätt lätt att hantera om man inte ger honom utrymme att gå och knô. ;)

Han är på inget sätt ett under av lydnad - tvärtom - men leda i grimma och grimskaft ute är banne mig inte överkurs direkt i min värld faktiskt.

Det är svårt att stå framför en häst när man ska slänga upp en ryttare på ryggen! :)
Jag stod ju alltså inte bakom, men hamnade snett bakom när hästen rörde sig framåt. Men som sagt - det var ju inte "hästens fel", jag skulle också bli rätt sur om någon beter sig respektlöst mot mig, hade den -lärt sig- att ha bättre koll på sin matte och bättre respekt för människor överlag så kanske det hade gått bättre, likaså om jag själv varit snabbare att flytta mig undan när jag väl slängt upp ryttaren.

Det håller jag helt med om! Förstod inte att du slängde upp ryttaren. Men man kan stå i höjd med bogen, då har man något extra steg till godo även om hästen rör sig framåt. Eller så lär man hästen att stå still, eller ryttaren som sitter upp att den ska be hästen att stå still. Eller sitter upp från en sten, pall, snödriva, annat.

Men i ditt fall var det kanske en typisk sådan situation där det gått att undvika olycka med bara lite mer tänk kring säkerheten!

Jag har träns med longerdelta och långt grimskaft :) För mig är det en självklarhet att ha träns eftersom träns = hantering, arbete och roligheter för min häst... eller ja, var det för min förra. Tänker anamma det med nästa häst.

Jag promenerar bara i civilisation med hästar jag känner och då är det repgrimma och längre rep som gäller, känns absolut säkrast för både mig o hästen. Har förresten aldrig behövt hålla emot i repet en enda gång med någon av de 10 hästar jag haft/har sedan jag började med "mina" NH-övningar" inte enligt enbart en modell utan bitar som jag tycker fungerar!;)
Hästarna håller sig vid axeln eller lite bakom o har aldrig gått förbi, gått mot mig eller kastat sig/hoppat bakåt längre än repet är.

Ja, jag själv blev ju lite förvånad, för hade ryttaren bett hästen stå still så hade den gjort det (hade den tagit sparken i arslet som drivning och tygeln som stopp så hade det nog blivit en capriol på stället - så lydig var den! ;) ) och normalt sett brukar väl folk klänga sig upp försiktigt, tänkte jag. (f ö så träffade sparken så löst att min dunjacka räckte för att dämpa slaget, kändes på sin höjd som att någon puttade mig i magen).
Det jag vill komma fram till är att det här är ett sånt undantagsfall, jag tycker inte det är något som ska göra att man börjar ha säkerhetsväst och hjälm på sig vad man än gör med sina hästar. Om man inte har en häst där det är befogat! Som har historik att kunna sparka nu och då.
Framförallt tycker jag isåfall det är mer befogat med "vardagshanteringen" än ute på promenader.

KL

Alltid grimma och ett långt grimskaft. Jag går väldigt mycket på promenader med mina hästar. Ibland kan vi vara ute och bara promenera i fyra timmar, genom skogar, på landsvägar, förbi stränder och ibland genom bostadsområden om vi går vilse lite :p haha. Ett ovärderligt sätt att lära känna sin häst måste jag säga!

Numera är de så väluppfostrade att jag har börjat promenera med båda samtidigt. Skitbra när jag inte har tid att gå ut med en i taget :)

Grimma på shettisen.
Den stora blir det träns på.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Träning Har funderingar på att sälja mitt lilla sto, om/när hon blir fri från hältan som hon antagligen har haft sedan hon kom till mig...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
15 927
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar