Träns eller grimma vid promenad?

Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Knycker sista knappen!

Jag kör alltid med grimma och grimskaft, och jag tycker det säger mer om ryttaren än hästen om man inte klarar av att leda sin häst utan att använda smärta som motivation. Vilket ju är skillnaden mellan grimma och träns....

Man har kortare snöre att hålla i när man har träns på hästen så jag ser det som mkt större risk med träns.

Skrämmande många som måste använda träns tycker jag, jag förstår inte varför, jag har aldrig haft några problem med nån av mina, och ändå går jag ut o går med dem väldigt sällan. Måste ha med grundhanteringen att göra kanske...

Alexandra_W: Hoppar jag av på en ridtur så fäster jag tygel i ringen under hakan. Och så är de tränade att trampa på saker och fastna med grimskaft runt benen utan att få panik, så det är inget jag oroar mig för.

Mina hästar ska iinfinna sig bakom mig, om jag inte bjudit in dem att gå brevid.

Nu var ju iofs frågan som ställdes ang om man ramlar av i skogen. Då har man ju inte hoppat av, och kan fästa tyglarna säkert. Och mina får heller inte panik av det, men en häst som av någon anledning råkat i panik av ngn annan anledning, och skenar hemåt, och trampar på tygel/lina förankrad i bettet i full galopp, så där är problemet ju inte hur de reagerar på att trampa på tygeln, utan vilken skada i munnen bettet kan orsaka i den farten.

Mina står still lösa om jag suttit av, får inte panik av grejer runt benen, får inte panik av att trampa på grimskaftet etc. Samtidigt så gör jag mig inga andra illusioner än att även de KAN råka i panik av någon anledning, och då är risken att de skadar sig i munnen stor om de i full fart trampar på något förbundet med bettet. Den risken har man ju alltid, och alla har den (om man har bett). Dock kan den ju vara mer eller mindre hög.

Repgrimma. Träns är för riskabelt ifall hästen sliter sig.
Lädret går av om hästen kliver på det. Det gör aldrig en repgrimma.

KL Blir trött på folk som tror sig alltid kunna hålla den i grimma. Hästar blir skrämda av jagande lösa hundar eller annat. 0 säkerhetstänk- för alla parter.

Sen beror det väl på var man håller hästen. I Lapplandsmarkerna utan en annan häst eller bil är det ingen fara om man nu skulle tappa den.

Ang tygeln så har jag en elastig svansrem som håller änden fast i sadeln. inte egentligen med tanke på avfallning utan att tyglarna är för korta i fri skritt eller iallafall måste hållas i hela tiden för att inte hamna nere vid nackstycket- dit jag inte når.

Man har kortare snöre att hålla i när man har träns på hästen så jag ser det som mkt större risk med träns.

Bara för att hästen har träns betyder inte det att den måste ledas i tyglar. Jag tycker att det är självklart att leda i ett långt grimskaft, oavsett träns eller grimma.

Jag skulle inte heller rekommendera att bara ha tyglarna att hålla i när jag leder i träns utan ett långt grimskaft eller liknade.
Delvis knapplån
Grimma med kedja fungerar också bra och jag anser inte att risken är så stor att man tappar hästen med träns eller kedja och långt grimskaft att man behöver oroa sig för att hästen ska skada sig av den anledningen. Hästen kan ju faktiskt även skada sig själv om den kommer lös i grimma. Den kan ju springa på farliga ställen, förstöra för andra, framför bilar mm mm.
Hästen är ju faktiskt ett flykt djur och jag vill mena att det kan inträffa händelser som vilken häst som helst kan bli rädd för. Det finns ju inga garantier för att det har gått bra 100 ggr innan.
Intressant att se att det fanns så många olika åsikter....

Nu har jag ingen repgrimma men jag kan tänka mig att den fyller tränset eller kedjans funktion och är ju i så fall ett bra alternativ.

Leder jag i träns så använder jag delta och kan då ha vilken längd jag vill att leda i.

Grimma & Grimskaft

Promenerar jag med någon av unghästarna så brukar jag undvika tunna/korta grimskaft.

Repgrimma. På min häst finns ingen anledning för mig att leda med något annat. Om det är någon annans häst som jag inte har lika bra kontakt med så väljer jag träns.

Träns och longerlina. Just för att jag känner polle väldigt väl -han är gudasnäll men har sina stunder. Vi går mycket i tätbebyggt område dessutom.

Samma utrustning används av mig. Har en ganska så ny häst och en väldigt trafikerad väg som vi måste korsa för att komma ut på promenad. Får väl se hur det ser ut om ett par år när vi känner varandra utan och innan men tills vidare får säkerheten gå före.

Träns. Säkerhetsskäl. Även på den lugnaste häst. För över 15 år sen var det en tjej i min brors klass, tror de gick i 9.an då.. ute och gick med sin gammla,tvärsäkra ponny hon ägt i många år. Kommer ej ihåg vad som skrämde ponnyn men den hoppade iväg en bit varpå grimmskaftet blev för långt. När hon försökte hålla emot så kickade ponnyn. Hon blev träffad rakt i bröstkorgen och dog av hjärtstillestånd. Efter det går jag altid på promenader med träns, väst och hjälm. Min pålle är 19 år och ursnäll, men som den häst hon är är hon också ett flyktdjur.

Jag har vanlig grimma vid lugnare promenad, och repgrimma om jag misstänker att det blir lite busigt eller "skrajset". Den enda skillnaden mellan träns och grimma på min häst på en promenad är att med tränset blir han mer stressad.

Alltid träns när vi promenerar, min häst är snäll och lugn men det kan ju faktiskt hända saker som gör att även den snällaste häst får spel.

Jag är lärd med att man alltid ska ha träns när man leder. Men egna erfarenheten väljer med det sunda förnuftet :angel:

Oftast traskar vi med grimma och långt grimmskaft eftersom vi båda trivs bäst med det. Om jag känner mig lite osäker tar jag honom i grimma men hänger tränset över axeln. Ibland gör jag tvärt om. Ska vi gå riktigt långt tar jag tränset i ryggsäcken och plockar fram det när jag märker att hästen eller jag börjar känna oss lite osäkra.

Senast ändrad av en moderator:

Jag använder grimma och grimskaft, då jag tycker att det funkar bäst på min häst. Dels för att hon är snäll, och lyssnar med bara grimma, och dels för att hon är så känslig i munnen, och jag vill inte förstöra det genom att vara ute och gå med henne i bett, i fall hon skulle bli rädd eller man skulle behöva ta tag i henne. Dessutom leder jag hellst i grimma, då jag är rädd att hästen ska trampa på tyglarna och skada sig i munnen, om den skulle slita sig.

Beror på vilken häst de är, alla mina hästar är lärda att gå lugnt med grimma, om dom nu skulle få panik så kan jag nog inte få stopp på dom med träns ändå, nya hästar leder jag i träns och grimskaft eller grimma och kedja i början

På mina hästar blir det grimma och grimskaft på den på stona och grimma och kedjegrimskaft på val.

Brukar vara ute och gå ganska ofta och då får någon av hästarna agera hund på promenaden.

Kram

Jag andvänder mig av träns där jag tagit av tyglarna + delta och grimskaft, det fungerar kanon. :D

Om vi nu tänker promenadvis så leder jag lilla hästen i grimma & grimskaft, gärna ett lite längre sådant. Har grimskaftet fast i sidoringen på grimman. Han blir mer stökig i träns och tror det är något speciellt på gång så det går bäst med grimma, han är trygg med mig och med sig själv och blir han rädd för något så stannar han max till och märker han att jag inte bryr mig så struntar han i det.

Stora hästen leder jag i träns med delta och långt grimskaft, alltså inga tyglar fast. Det fungerar helt enkelt bäst på honom och om han blir pigg, rädd eller busig så kan man säga till honom.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Träning Har funderingar på att sälja mitt lilla sto, om/när hon blir fri från hältan som hon antagligen har haft sedan hon kom till mig...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
15 927
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar