Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Självklart är det lite beroende på hästens psyke, men i de allra flesta fall grimma med kedjegrimskaft. Tycker faktiskt att det är lättare att hålla en skrämd/skärrad/svår häst med det än i träns.
Min uppfattning är att det kan dyka upp oförutsedda händelser som kan få den snällaste häst att bli rädd eller även spritta till av glädje.
I skogen är det kanske inte lika stor risk förutom vilda djur men på en väg eller i närheten av hus kan vad som helst hända.
Jag respekterar den här tanken men tycker inte man kan dra alla över en kam.
Man kan aldrig vara säker på att kunna hålla en häst vare sig den är väluppfostrad och cool eller alltid med nerverna utanpå eller ouppfostrad. Av den anledningen du beskriver. Tror hästen verkligen det är frågan om liv eller död så kan dom snarare bli stressade av "tvånget" att bli fasthållna och smärtan av bettet så det bara spär på ytterligare (inte att jag tror att den skulle vara lättare att hålla i grimma - bara att träns inte är någon garanti).
För mig är det oftast precis tvärtom - i stressade situationer är det grimma och halvlångt grimskaft som gäller, i skogen t ex eller bara på väg till-från ridbana/ridhus är det träns som gäller. (inte alltid, men då spelar det liksom ingen roll, ibland vill jag ha finliret också beroende på vad man ska göra).
Tycker det är intressant för t ex finns det ju stall med träns-krav eller krav på kedjegrimskaft när hästarna leds. För mig som är van vid känsliga och hyfsat lättstressade hästar så känns det hundra gånger mer krångligt och riskabelt med kedjegrimskaft - finns ju hästar som får panik av trycket som blir rätt ologiskt. Att man som ägare har det som krav på sin häst för att många olika ska hantera hästen är helt ok för mig. Men är det som krav att allas hästar ska ha det så känns det bakvänt.