Jag måste bara svara i denna tråden på ett inlägg du gjort i en annan tråd.
Du skriver i den andra tråden att du ska åka och kolla på en annan häst som är till salu. När en annan person frågar hur du ska lösa det med att ha en halt ohanterbar häst samt en ny inköpt häst. Så svarar du att den halta hästen, som hela denna tråden handlar om. Ska säljas, skänkas eller få somna in. Allt detta inom 1 månad efter du köpt ny häst?
Jag kan efter egen erfarenhet säga att det kan lätt ta månader innan man ens vet varför en häst är halt. Din har redan varit halt i minst 6 veckor innan du tog ut veterinär och du skriver nu, den ska vara borta från dig inom en månad efter du köpt ny häst?
Samt att du ska kolla på häst inom några dagar?
Jag tycker synd om din import
. Jag kan förstå hon är skrämmande när hon är rädd för saker, sliter sig osv men du har ändå ett ansvar gentemot henne och hennes tillvaro.
Jag hoppas detta inte låter hårt och okänsligt men min import var rädd för en massa saker den första månaden han var i Sverige.
Han slet aldrig sig men kunde kasta sig om du lyfte en hand snabbt. Var rädd och stel när man skulle ta på grimman. Var bakskygg vid saker som att lägga på täcke, sadel, schabrak och jag visste han hade körts med sele samt sett honom sadlas osv utan problem i Polen.
Så jag gjorde ingen affär av det utan bara låtsades som det regnade. Han blev snabbt bättre och blev den lugna, trygga häst som säljaren sålt.
Nu menar jag inte att du ska behålla denna hästen om ni inte trivs men du måste ju ge henne en chans och försöka fixa hennes hälta.