Fabian In Memoria
Trådstartare
Jag lyssnar på veterinären som faktiskt sett henne här och nu på plats. Tydlig frambenshälta efter okänd incident i hagen för 4 månader (på film från säljaren) sedan låter ju inte som en avlastningshälta pga hälta bak eller som en enkel inflammation pga överansträngning (vem har sagt att det skulle vara det?). Fortfarande halt på samma framben, men mycket bättre nu än för 4 månader sedan. Vet säger att det INTE är en "enkel" hälta för då borde det ha gått över helt nu, utan tror att det fortfarande är något med någon led. Ger Metacam och så får vi se. Jag tror ju inte det kommer att gå över på en vecka med metacam, men det är en början. Vet ville inte börja sticka för hon trodde inte hästen skulle gå med på det och just nu är hon inte heller lastbar, vilket vet förstod med tanke på hur hon betedde sig under undersökningen. Som en mycket grön och ohanterad unghäst helt enkelt, som säljaren antagligen tagit direkt från ett vildhästliknande liv och snabbt forcerat fram en inridning på.Jag skulle gissa att hon faktiskt är halt bak ändå, och avlastar så att det blir en hälta fram. Känns inte allt för långsökt, men det är såklart supersvårt att veta! Synd att hon är svårlastad, tror det behöver göras en ordentlig utredning egentligen och ev knäppas några röntgenbilder också, eller på annat sätt leta efter en orsak. Det hade jag iaf velat göra om det vore min häst. En "enkel" inflammation som beror på överansträngning brukar oftast gå över av vila, och på 4 månader bör det ju vara helt bra.