Jag har ju aldrig lastat så jag kan inte svara på hur jag "brukar" göra. Och vi har problem i longeringen eftersom hon sliter sig så fort longerlinan knäpps på, men jag har tänkt att nästa steg blir något sådant. Tömkörning får vänta tills hon inte är så bakskygg. Just nu håller vi som sagt på att träna på att kunna vara i närheten av transporten och kanske äta lite i den utan att behöva kliva på. Som sagt, jag vet att det kommer ta tid.
Eftersom detta är min första häst på 30 år, och hästen jag hade då aldrig var halt så har jag ingen aning om vi har vad som behövs för att göra böjprov på plats?
Jag har tyvärr svårt att tro att hon har så ont så det förklarar hennes nervositet. Huvudskygg och bakskygg, rädd för plötsliga ljud och rörelser. Hoppar till om grannhästens matte slänger av/på täcket lite högt, ryggar tillbaka när man häller in höpåsen i boxen. Backar om man höjer en hand för att borsta klappa i pannan, eller om man vill ta på en grimma eller ett träns. Blir rädd om havrehinken skramlar till när hon äter. Hon har ärr i munnen, i sadelgjordstaden och framför bakknäna. Jag tror att hon har behandlats ganska illa, eller att hon har varit med om någon incident.
Jag jobbar bla som problemlösare och rehabtränare. Det är jättevanligt att de två områdena flyter ihop/hänger ihop.
Många hästar jag kallats ut till för problemlösning har oupptäckt smärtproblematik. Jättemånga, tyvärr!
Har ett flyktdjur smärta i kroppen, begränsad rörlighet, sjukdomar/skador/låsningar som gör att de blir nedsatta i form av att kunna fly så får de ett stresspåslag som kan göra att de blir väldigt skvättiga.
Ett flyktdjur vill vara i balans, vill vara stark och snabb. Skador eller smärta kan stressa dem väldigt! Även sådana skador etc som ägare etc bara ser diffusa sympom på.
I just det här fallet så är det för mig rätt mycket varningsklockor kring hur köp etc gått till.
Det kan absolut finnas risk för att hästen både haft smärtproblematik innan och att den inte behandlats ok.
Jag jobbar ofta med hästar som man inte förstått haft ont och bara upplevt bökiga. Så man har tvingat dem till saker som gjort att de inte litar på människan mer och blivit utåtagerande, antingen slåss de eller så flyr de.
Kallbloden har ju också lite massa och muskler att sätta emot och lyckas ta sig loss etc. När en häst VET(eftersom det gått varje gång den testat) att den kommer loss blir det knepigt för någon som inte har vana av sådana hästar att jobba med det.
Det är omöjligt att säga hur länge det skulle ta att göra en ok hanterbar häst av din häst även om den vore frisk enligt vet. Vi har inte sett vare sig häst eller dig. Iom att hästen var halt vid köp och nu verkar vara det igen så är det ännu svårare att svara på iom att man inte vet hästens skick medicinskt.
Med tanke på historian, skicket och prisbilden tror jag inte du får igen pengarna på att skicka iväg den. En bra tränare tar ju en 10 000 iaf per månad.
Jag tror mer på veterinär och sen om den bedöms ok för det: sälja som projekt. Ev går du back på affären.
Men du får nog tyvärr se det som dyra läropengar och inte köpa häst du inte provridit och som är fräsch vid besikting.
Lycka till iaf!