Sv: Behöver er hjälp!! Hon tränger, drar, är så besvärlig i hanteringen
Oj, jag som precis tänkt tvärt om. Det biter inte på dom, dom är för självständiga för det.
Jag har lagt det på hyllan och kör på att vi gör saker med varanndra istället för att jag ska bossa runt honom. Menar inte att han får bestämma, det är fortfarande jag som ska vara ledare, dock vet jag att jag inte är det. Tror inte någon lyckats vara hans ledare, han går inte undan för någon annan häst heller. Men han lyder och är snäll, men jag vet att när det väl gäller så bestämmer han själv.
hej
jag har själv min andra nordsvensk nu han är 17mån och vi tränar nh och tömkörning . Det har gått bra och ibland glömmer man hur ung han är.
Nu till mitt tips till dig!!
nordsvenskar är en MYCKET intelligent ras, lättlärda och tänker otroligt mycket själva!!
När man tränar nh med en nordsvensk måste man passa sig så man inte går för långt,pressar eller kräver mer en vad den klarar av Nordsvenskar är överlag MYCKET känsliga för nh
det är lätt att det kan gå över styr och det kan sluta illa
min rekomendation är att du gör join up och follow up á la monty roberts och att du går varsamt fram och lyssnar och känner av hästen umgås mycket utan krav, bygg förtroende och ge trygghet
lycka till!
Oj, jag som precis tänkt tvärt om. Det biter inte på dom, dom är för självständiga för det.
Jag har lagt det på hyllan och kör på att vi gör saker med varanndra istället för att jag ska bossa runt honom. Menar inte att han får bestämma, det är fortfarande jag som ska vara ledare, dock vet jag att jag inte är det. Tror inte någon lyckats vara hans ledare, han går inte undan för någon annan häst heller. Men han lyder och är snäll, men jag vet att när det väl gäller så bestämmer han själv.