Fabian In Memoria
Trådstartare
Ja, har jag sagt något annat?Man kan jobba även i lugnt tempo.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, har jag sagt något annat?Man kan jobba även i lugnt tempo.
Jag tolkade dig såJa, har jag sagt något annat?
Ja, bakFörresten, är det någon som ser någon hälta i den här filmen?
Förklara mer?Ja, bak
Ja något är det definitivt bak ser inte mer än att något är fel där. Tycker även att fronten ser lite skum ut i högervarvet men beror mycket troligt på att ryttaren konsekvent sitter på fel sittben. Gillar inte heller hur kort den är i halsen. För mig ska en sådan hals ridas ut inte krullas in. För mig ser det ut som om den går av bettet snarare än att söka detUtefter det jag såg i försäljningsvideon och den beskrivning jag fick av henne tänkte jag att detta kunde jag jobba vidare med. Jag var inte beredd på att hon skulle vara så sprättig med allt runt omkring, kanske i början men inte fortsatt. "Snäll, vänlig familjehäst för hobbyridning". Inte ett ord om någon problematik, utan "supersoft mouth och movements". Fick i senare konversation informationen om att hon kom i en flock från en bonde som nog inte varit snäll och att hon var den känsligaste i flocken.
Jag har sett att hon nu har haft ett antal hästar ute som hon fått sänka priset på pga röntgenfynd.
Förresten, är det någon som ser någon hälta i den här filmen?
Det kan jag inte, inte mer än att hon inte ser ren ut bak utan rör sig ojämnt och ”knyckigt” i båda varven. Man ser tom på svansen hur den knycker till i det ojämna momentet.Förklara mer?
Hon ser inte helt fräsch ut bak här heller...För 5 månader sedan.
Utefter det jag såg i försäljningsvideon och den beskrivning jag fick av henne tänkte jag att detta kunde jag jobba vidare med. Jag var inte beredd på att hon skulle vara så sprättig med allt runt omkring, kanske i början men inte fortsatt. "Snäll, vänlig familjehäst för hobbyridning". Inte ett ord om någon problematik, utan "supersoft mouth och movements". Fick i senare konversation informationen om att hon kom i en flock från en bonde som nog inte varit snäll och att hon var den känsligaste i flocken.
Jag har sett att hon nu har haft ett antal hästar ute som hon fått sänka priset på pga röntgenfynd.
Förresten, är det någon som ser någon hälta i den här filmen?
Det är rätt vanligt att smärta skapar exakt den problematiken.Jag har tyvärr svårt att tro att hon har så ont så det förklarar hennes nervositet. Huvudskygg och bakskygg, rädd för plötsliga ljud och rörelser. Hoppar till om grannhästens matte slänger av/på täcket lite högt, ryggar tillbaka när man häller in höpåsen i boxen. Backar om man höjer en hand för att borsta klappa i pannan, eller om man vill ta på en grimma eller ett träns. Blir rädd om havrehinken skramlar till när hon äter. Hon har ärr i munnen, i sadelgjordstaden och framför bakknäna. Jag tror att hon har behandlats ganska illa, eller att hon har varit med om någon incident.
Ang dessa problem så funderar jag om hästen kanske är van att gå på lösdrift i stor hage, och att nu ha hamnar på box kanske 12 timmar/dygn och 12 timmar/dygn i en liten hage, sånt kan göra att hästen blir väldigt nervig/stressade/får överskotts energi. Endel hästar trivs inte med att stå på box, precis som andra hästar inte trivs på lösdrift.Jag har tyvärr svårt att tro att hon har så ont så det förklarar hennes nervositet. Huvudskygg och bakskygg, rädd för plötsliga ljud och rörelser. Hoppar till om grannhästens matte slänger av/på täcket lite högt, ryggar tillbaka när man häller in höpåsen i boxen. Backar om man höjer en hand för att borsta klappa i pannan, eller om man vill ta på en grimma eller ett träns. Blir rädd om havrehinken skramlar till när hon äter. Hon har ärr i munnen, i sadelgjordstaden och framför bakknäna. Jag tror att hon har behandlats ganska illa, eller att hon har varit med om någon incident.
Sliter hon sig även om ni skulle skritta upp och ner för en brant backe? skritta off road i skogen?Jag tänker att jag nog inte riktigt har förmedlat rätt bild av henne. Att ta det lugnt och att undvika att jobba är ju precis det hon vill göra (detta tror jag förresten mycket väl kan bero på smärta). Och då har hon lärt sig att man kan slita sig och sticka. Sedan stannar hon ju antingen vid ridhusdörren eller vid närmsta ätbara gräs.
Mtp hur hästen går i videon ser det ju inte ut att vara passande "Snäll, vänlig familjehäst för hobbyridning"För 5 månader sedan.
Som jag redan har skrivit så har hon varit jätteduktig med sånt i skritt. Det var först nu efter vila som hon helt plötsligt slet sig i skritt i ridhuset. Och någon gång har hon gjort det ute på ridbanan tidigare.Sliter hon sig även om ni skulle skritta upp och ner för en brant backe? skritta off road i skogen?
Om du från marken skulle lära in rygga, skänkelvikningar, öppnor, slutor, framdelsvändningar, bakdelsvändningar. Helt enkelt träna henne från marken i träns och tyglar eller grimma och grimskaft (vilket du har bäst kontroll i), i skritt, och utan att driva henne framåt, utan bara jobba i ett lugnt temp, skulle det kanske funka? Lite tips på lugna träningsövningar.
Som du själv sagt är det bästa att vila fram till veterinär kollen.
Den här försäljningsvideon såg jag på Facebook då hästen var till salu, och reagerade då på vad jag tycker ser ut som hälta. Jag tror det är höger bak, titta på hur mycket mer ojämn och struttig hästen är i vänster varv när höger bak är drivande. Framförallt galoppen är mycket sämre. Så tråkigt för dig att det blivit såhär, hoppas bara att ni hittar hältan, får henne frisk och att du kan sälja till någon vettig som inte håller på och krånglar efteråt.För 5 månader sedan.