Träns eller grimma vid promenad?

Sv: Träns eller grimma vid promenad?

*KL*

Beror lite på häst. öppen för flera alternativ (vanlig reflexgrimma, repgrimma och träns)

om hästen på 700kg (iof strl spelar inte så stor roll) får riktig panik och skiter i mig som ledare så kvittar det fullständigt vad jag har på den.
så vist vet jag att alla hästar kan få panik och dra, men på mina hästar (alla utom en) lyssnar de bättre på grimma (repgrimma om jag nu misstänker bus/problem). specieltl eftersom jag är ute i skogen/ i trafiken etc och går med unghästarna och jag sätter inte bett eller kedjor på föl-2år!
och vänjer de sig vid det mesta och framförallt vänjer sig vid att följa och lyssna bra på grimma redan då finns ingen anlednign att sätta på massa gojs i munnen senare i livet vid promenader.

Sen har jag haft häst och har soms agt en nu som jag inte haft möjlighet att träna upp respekten/lyssnandet i grimma, den hästen föredrar jag att leda i träns så HAN lyssnar bättre på just det.

men de andra 5 går i grimma eller repgrimma.

1,5åringen på promenad
22364_309683044433_582504433_4494151_8082539_n.jpg

Lädret går av om hästen kliver på det. Det gör aldrig en repgrimma.

KL Blir trött på folk som tror sig alltid kunna hålla den i grimma. Hästar blir skrämda av jagande lösa hundar eller annat. 0 säkerhetstänk- för alla parter.

Sen beror det väl på var man håller hästen. I Lapplandsmarkerna utan en annan häst eller bil är det ingen fara om man nu skulle tappa den.

Ang tygeln så har jag en elastig svansrem som håller änden fast i sadeln. inte egentligen med tanke på avfallning utan att tyglarna är för korta i fri skritt eller iallafall måste hållas i hela tiden för att inte hamna nere vid nackstycket- dit jag inte når.

Här blir jag lite frågande, varför i hela friden skulle man inte kunna ha exakt samma kontroll med grimma som med träns!?

För att ett bett orsakar mer smärta? Är det verkligen det vi vill? är det målet med våran träning? Att vi ska härska över hästen med smärta?

Nej jag har så svårt att förstå detta, men så rider jag väl en annan gren än de flesta, och i distans så är det många som rider i grimma, och utomlands så är det många som rider i halsring. Skulle de då slänga på ett träns när de är ute o går med hästen?

För mig är grimman och repet mellan mig och hästen ren formalitet, för att andra antagligen skulle bli rädda om hästen var helt lös.

Jag har haft häst i 10 år nu, och jag har aldrig tappat en häst som jag har haft grimma på, om vi räknar bort när jag skulle lasta min förrförra valack, men där hade inte träns gjort någon som helst skillnad.

Däremot har jag flertalet ggr valt att släppa en häst där det har varit den enklaste lösningen (tex när en viss häst fastnade med svansen i grinden...)

För mig upplever jag att grimma är minst lika säkert som träns, de gångerna hästarna har blivit rädda så har jag aldrig fått något tryck i grimskaftet, om vi bortser från då den lastningen, och när en häst stegrar sig och kastar sig bakåt så spelar det ingen roll vad du har på den.

kan hålla med där, väljer grimma och grimskaft alternativt kedja, träns är lättare att dra av över öronen om hästen skulle backa (har häst med mkt korta öron :P) och dessutom känner både han och jag oss mer vana med grimma. Blir hästen rädd vill jag inte skrämma den ännu mer med att göra den illa i munnen, skulle den göra ett bussprång med grimma är det mkt lättare att korrigera permanent utan att tillfoga smärta med grimman ju?
En häst som får panik på riktigt riskerar att göra sig själv mycket mer illa med träns dessutom.
hur som helst bör man väl sträva efter att ha kontroll över situationen INNAN det händer något.

Vad hemskt! :cry: denna historia fick mig att tänka på något helt annat, hur många har egentligen hjälm och ev. väst när ni promenerar?
Vissa har ju så "snälla" hästar.
Det var ett tag sen jag promenerade med pållen, men det känns självklart att ha hjälm om jag skulle gå en längre bit, men jag är inte säker på att jag hade det förut när jag bara gick typ 10 minuter :o
men jag har fått känslan av från många jag träffar, att de inte har hjälm när de är på promenad med hästen...

Jag har aldrig hjälm när jag promenerar med hästen. Ja, bortsett från när man ändå har hjälmen på för att man ska eller har ridit.
Varför? För att jag aldrig någonsin gjort illa huvudet när jag gått med en häst och inte ens hört talas om någon som gjort det (ok, jag förstår att det har hänt någon, någonstans, någongång) och skulle man börja dra på hjälm för att hantera en häst då skulle man ju få knata omkring med hjälm och säkerhetsväst hela tiden man är i stallet med tanke på att min erfarenhet säger att det är vanligare att något sånt skulle hända vid intag/utsläpp eller hantering i stallet än på en promenad.

min häst är i alla fall lugnare när jag hanterar honom hemma än på promenad, även om han är rätt lugn då också :p
skulle han inte va säker att hämta kanske jag skulle ha hjälm när jag hämtar också, men det är ju så grundläggande att man ska kunna ta in från hagen, hantera i stallet etc.
Hade dock både hjälm och väst ett tag när min förra medryttarhäst gick i samma hage som en galen frieserhäst som sparkade mot mig :eek:
Det är ju faktiskt farligare har man hört att stå bredvid hästen än att rida :p fler allvarliga olyckor händer då, förmodligen för att man inte skyddar sig :o

Alltid grimma och ledrep eller långt grimskaft. En häst kan jag ändå aldrig hålla kvar med styrka och skulle man tappa hästen ser jag ur säkerhetssynpunkt hellre att den bär grimma.

Har aldrig förstått tränshysterin och att många verkar se sig som stålmannen som tror sig kunna hålla kvar sina skrämda hästar för tränsets skull. Bättre att träna upp relationen och kommunikationen mellan häst och människa istället för att hoppas kunna hålla kvar sin häst med styrka.

Senast ändrad av en moderator:

Helst går jag med min häst löst, utan varken träns eller grimma!
Har man byggt upp en tillräckligt bra relation till sin häst där den känner sig trygg med sin människa som ledare så behövs det inga hjälpmedel för att få hästen med sig. Det tycker jag borde vara målet för alla som håller på med hästar! Varför ha en massa bett och kedjor på hästen när det går att få den att inte bara följa med, utan faktiskt vilja det också?
Så tycker i alla fall jag :-)

håller med dig :) fast jag är inte riktigt där än med min häst :p
men det är väst jag övar :D

Håller med :bow:, även om jag inte kommit så långt själv utanför inhägnat område. Dock vill jag ha grimma på hästarna ute oavsett om de kan gå bra utan eller ej.

Dublett...

kl

Vallacken- prommis med grimma & grimskaft. noll rädd, lösa hundar, bilar, andra hästar osv inget problem. Han går så fint bakom en så man knappt märker av honom och man glömmer bort att han går med. Råkade vid ett tillfälle att grimskaftet hade hakat upp sig och jag hade gått med honom utan att grimskaftet satt på grimman. :angel: Tur att han bara knallade på bakom så snällt..men låter givetvis inte honom gå lös för det, det tror jag kan vara riskabelt den dagen han får vårkänslor. :D

Stoet- snart tre år, repgrimma på promenaden och tre meter ledrep. Då hon kan få för sig att testa och bralla. Har hjälmen på mig, hon är inte är elak men..tar inga risker. Ni vet ju hur unghästar kan vara. :banana:

Tycker få repgrimman ger bättre effekt jämnfört med träns, spec om hästen drar bakåt eller ja uppåt. Grimma är sämst när det väl gäller.

kl
Grimma och grimskaft om vi inte tömkör;) blir ju som en promenad det med.
Använde Duallygrimma ett tag när hon var i "trotsåldern", men nu är det aldrig några problem. Blir hon rädd så springer hon på sin höjd en volt runt mig. Skulle olyckan trots allt vara framme och hon sliter sig så tycker jag det känns säkrare utan bett i munnen. En lös häst är en lös häst oavsett. Har svårt att se detta scenario framför mig. Trots att hon är en unghäst är hon fantastiskt cool och framförallt har hon tillit till mig:)

Tar forvisso aldrig nagon av vara pa promenad men skulle aldrig fa for mig att leda i trans.
Alltid grimma och alltid med kedja. Beror pa hasten, dess humor, omgivning etc huruvida jag lagger kedjan pa eller ej. Alla vara grimskaft har kedja och har haft sedan jag flyttade hit.
Leder i trans gor jag bara fran stallet till vagnen men vill jag ha grimskaft (for extra kontroll) satter jag den alltid i sparrgrimman (nosgrimma med ringar for tie down etc).

Anledningen ar att jag anser bettet for skarpt att leda i. Bade pga skador i munnen men ocksa da jag anser att hasten blir mer stressad om man tar den i munnen an nar trycket kommer over nasan och nacken.

Detta galler all hantering. Unghastar som aldre. Hingstar som ston. Tavlingsplats som hemma. Har aldrig sett nagon leda en hast i trans har for att vara helt arlig. Nagon gang att de har huvudlaget pa for skygglapparnas skull eller for att ha bettet som en slaggs napp (lugnande effekt med tuggandet) men grimskaftet sitter i grimman.

Alltid grimma och ledrep eller långt grimskaft. En häst kan jag ändå aldrig hålla kvar med styrka och skulle man tappa hästen ser jag ur säkerhetssynpunkt hellre att den bär grimma.

Har aldrig förstått tränshysterin och att många verkar se sig som stålmannen som tror sig kunna hålla kvar sina skrämda hästar för tränsets skull. Bättre att träna upp relationen och kommunikationen mellan häst och människa istället för att hoppas kunna hålla kvar sin häst med styrka.

+1

:bow::bow:

Snälla kimmis87...du sitter väl inte och anklagar de som leder i träns för att tillfoga sina hästar smärta eller missuppfattar jag ditt inlägg?:confused: Grov anklagelse isf. Att leda hästen i träns innebär inte att man kontrollerar den med smärta. På vilket sätt tillfogar bettet smärta? Det är ju inte så att man går och fläcker å drar i linan.. Om hästen kastar sig bakåt så gör bettet ingen inverkan alls eller hur? Men om du går intill hästen och leder i bett+ delta och hästen börjar spöka upp sig har du samma möjlighet att kunna jobba med dina händer som vid ridning/tömmkörning. Eller använder du inte bett vid ridning heller?

Att gå med hästen lös kan man väl göra om man är på egen mark osv. Vet inte hur det ser ut där ni som går lösa med hästarna bor. Här går det knappast. Kan ju inte gå ut bland bilar, grannhus och joggare m lös häst! Det innebär inte att jag inte har koll på hästen eller en dålig kontakt med den. Tror det är få som skulle uppskatta att möta en lösgående häst.

Köper inte riktigt detdär med att man har så bra sammarbete med sin häst att det sättet är det enda rätta. Blir ALDRIG era hästar rädda för något någonsin?Känns lite att glorifiera sin perfekta relation till sin supersnälla häst. Har håll på med kusar i 27 år och skulle aldrig komma på tanken att gå en promenad på några km m lös häst! I paddock, till hage är en annan sak. Förklara gärna för mig på vilket sätt ni praktiserar detta.:) Dessutom är min häst foderhäst och även om jag känner henne väl och haft henne länge så tror jag aldrig ägaren skulle gilla att jag knatade runt med hennes dyra pålle lös.

Har aldrig provat repgrimma. Vore kanske något. Nya alternativ är kul. Men vill då bli visad hur den används korrekt. En annan anledning att jag promenerar m träns och tömmkörningstyglar är för att jag ibland får ett infall att jobba hästen lite.

Tycker du har en viktig poäng här. Läste/hörde för bara nån dag sedan att det sker ca 10 000 olyckor med häst varje år som resulterar i att hanteraren/ryttaren får uppsöka sjukvård. Många av olyckorna händer vid hantering så det är nog viktigt att vi som håller på med häster tänker till ett par gånger extra när det gäller säkerheten överlag.

Hade dock både hjälm och väst ett tag när min förra medryttarhäst gick i samma hage som en galen frieserhäst som sparkade mot mig :eek:
Det är ju faktiskt farligare har man hört att stå bredvid hästen än att rida :p fler allvarliga olyckor händer då, förmodligen för att man inte skyddar sig :o

Precis, om det finns sparkrisk skulle jag tycka det är motiverat att använda hjälm/säkerhetsväst vid hantering.

Med snälla uppfostrade hästar i sin hemmamiljö är det som sagt inte särskilt troligt att de sparkar. Men sen finns det situationer som hästarna upplever jobbiga - de blir skrämda/de upplever smärta, hästen kanske tycker det är jobbigt med skoning/behandlingar eller mår dåligt en dag.
En stallkompis t ex blev sparkad i magen och fick ett brutet revben när hon släppte in en häst i boxen. Hästen var normalt sett snäll och hyfsat uppfostrad för att vara en unghäst, absolut inte aggressiv, men den hade ont i magen den dagen. (Veterinär fick senare komma ut och ge dropp.)
Såna situationer är enligt min erfarenhet vanligare än att man råkar ut för en spark vid en promenad (eftersom jag inte har någon erfarenhet alls av att ha blivit sparkad på en promenad... det närmaste var väl min egen häst när en tjej klängde sig upp barbacka och jag höll i, hon råkade sparka till hästen i uppsvinget och den avreagerade sig, jag råkade stå precis i skottzonen och fick en spark i magen.)

Salwi...du förstod inte tränshysterin. Förespråkar inte nu att träns måste vara rätt men vill berätta en liten grej som hände mig för en v ca när jag ledde i grimma+grimmskaft. Skulle ta in unghästen fr hagen. Och som vanligt har jag grimma + grimmskaft. Det är halt och rätt var det är får hon ett fnatt och travar iväg, med mig tolkande efter på skorna. Hon får panik när hon märker mig åkandes bak efter och skenar iväg. Jag inser att mitt skoåkande skrämmer skiten ur henne så det är bara att släppa och hoppas att hon då ska lungna sig vilket hon gjorde och jag kunde fånga in henne. Hade detta skett på en promenad hade det kunnat sluta m påkörd häst och m träns hade jag lättare kunnat hålla henne. Jag hade i alla fall inte åkt BAKOM på skorna. Men visst. Träns hade inte gjort mig till stålmann.

Då kommer man osökt till kimmis87 inlägg att bett tillfogar smärta. Ja i detta fall hade hon känt av ett bett...men seriöst vilket hade varit det värsta av de olika senarierna som kunnat sk med en skenande unghäst där det finns bilar. Ett grimmskaft är lika illa att trampa på som tyglar i halt underlag. Vet inte hur du skulle göra Kimmis. Prata den lösa hästen tillrätta? Eller så har din häst inga flyktinstinkter kvar och blir aldrig rädd.

Mina hästar skulle inte få panik för att man åkte bakom, så den frågan är väldigt enkel.
Sedan så skulle aldrig mina hästar kunna få fnatt och trava iväg eftersom att de går bakom mig, och måste således antingen trava över mig eller trava med god marginal om mig. Vilket inte går, eftersom att jag skulle stoppa innan det ens hade kunnat hända nåt.

Så där har du fått 2 klara ex på hur man skulle kunna undvikit hela "olyckan"!

Det jag ifrågasatte var varför man skulle ha bättre koll i träns än i grimma, och ända svaret jag kan komma på är att man kan tillfoga mer smärta med ett bett i munnen på hästen. Du får gärna säga om det finns något annat som skulle göra ett träns säkrare än en grimma.

Jag tror nämligen inte alls att det är utrustningen det är fel på, jag tror att det är jävligt många som helt enkelt inte vet hur man hanterar häst. Nu säger jag inte att du är en av dem, men jag kan bara ta som ex när folk rider förbi mina hagar och min "gård". Det är väldigt få hästar som inte håller på och snurrar runt, halvstegrar och är på väg hem igen. Nu är det förvisso när ryttarna rider, men har hästarna ett sådant beteende när ryttaren sitter på så brukar det inte vara bättre när de är på marken.

Och där tror jag problemet är. Hästar som går brevid/före sina ägare och går o stöter på dem med bogen, och så undrar de varför hästen springer över dem när den blir rädd!? Det är ju så tydligt då att hästen har noll respekt för människan.

Mina hästar är alltid väl skolade i att hålla sig ifrån mitt personliga utrymme tills jag säger något annat, och det är så enkelt sätt att undvika olyckor.

Som när jag var och gick med ena stoet härom veckan, hon blev rädd och tog ett mini skutt framåt, jag höjde ena handen och hon backar tillbaks 2 steg direkt. Ska jag tillägga att det var våran första promenad och att hon är 1,5 år. Givetvis grimma och grimskaft även där. Vi var då i en tunnel och det kom en bil bakifrån, och bilen fortsatte ju att åka, så saken hon blev rädd för kom ju bara närmre.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Träning Har funderingar på att sälja mitt lilla sto, om/när hon blir fri från hältan som hon antagligen har haft sedan hon kom till mig...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
15 927
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!