Träns eller grimma vid promenad?

Sv: Träns eller grimma vid promenad?

KL

Leder man i träns så behöver man ju inte ha tyglarna som ett grimskaft, utan man kan ju faktiskt ha de kvar över halsen på hästen, då är ju risken att hästen fastnar större med ett grimskaft om den skulle slita sig :)

Blir arg på alla som förutsätter att man inte kan hantera sin häst med annat än våld bara för att man leder i träns eller nåt. Det handlar om att man tar ansvar för sin häst. Min häst har bara försökt dra nån gång, när vi mötte de andra hästarna, men ändå vill jag ha träns när jag går längre bit då han är tittig av sig.. vill ju inte direkt att han ska springa ut på vägen eller nåt. Vet inte vad ni andra har för förmänskligade hästar, men min pålle har i alla fall flyktinstinkter kvar, även om han i princip alltid (har alltid gjort det hittills) lyssnar på mig i alla fall ändå.

Och det här med "smärta". Det krävs ju lika mycket "smärta" med en grimma som med ett träns, bara det att med träns så behöver du inte dra lika hårt, eftersom det är i hästens mun.. Med en grimma borde du ju behöva dra längre stund och hårdare, en häst blir ju inte lydigare för att den har grimma eller? då kanske det är bättre att man kan ge en försiktig hjälp med träns än en grov med grimma? blev lite rörigt men förstår ni?
Bara en fundering till varför man kanske skulle ha träns. Men när jag läser tråden så tänker jag att det kanske visst är smartare att ha grimma, får se hur jag gör nästa gång :D

Grimma och grimskafft, oavsett om vi går i skogen, vägen eller samhället. Blir min häst så rädd så att hon drar så hjälper knappast bett och jag vill inte ha en häst springandes med träns som fastnar och trampar sönder hela truten.

Jag har aldrig behövt dra i grimman så nä, den tillfogar ingen smärta alls.

Det är kanske tänket runtikring som avgör vilken kraft som behövs. Men jag skulle säga att det är svårare att orsaka hästen smärta med grimma än med träns.

Och behöver man inte orsaka hästen smärta för att få den att lyssna så förstår jag inte varför man har träns? Då kan man väl lika gärna ha grimma? Jag frågar, men verkar inte få några svar... jag vet själv inte eftersom jag aldrig använt träns när jag varit ute o gått. Och jag kan inte föreställa mig nån annan skillnad mellan träns och grimma än att det är just lättare att framkalla smärta med träns.

Det finns många olika sätt att se på häst och många olika sätt att skola och hantera dom.
En häst tappar inte sin flyktinstinkt för att man ökar hästens självförtroende och dess möjlighet att behärska/minska sin rädsla.

Träns och grimmor kan också användas på olika sätt. Med våld eller som signalgivare.

En rätt hanterad häst sliter sig inte, varför grimma räcker mer än väl. För den som tänker börja protestera... om något extremt inträffar, så spelar det ingen roll vad man håller i.

LIA

Håller med! Dessutom gillar jag inte risken att unghästen blir dragen och gör sig illa i munnen om hon skulle bli skrämd...

Tycker man ska ha sån koll över sin häst att det räcker med grimma, har man inte det eller vet att ovanliga saker kan dyka upp; kedjegrimskaft eller kapson. Eller repgrimma för de som gillar den bättre.

Om du har tyglarna kvar över halsen när du leder har du inte mycket att hålla i om hästen blir rädd och dansar runt eller kastar sig, dessutom ligger de ju inte kvar där stilla... Däremot kan du ju fästa grimskaft i bettet, trodde jag alla gjorde om de använde träns på promenad.

Nej, det krävs inte lika mycket smärta med grimma, eftersom den inte ligger i munnen och framförallt för att din dominans över hästen inte handlar om dragkamp. Om ditt vapen mot att hästen ska sticka är dragkamp är du ju förlorad innan "kampen" har börjat sas. Jag tror det är ett viktigt statement gentemot dig själv och hästen att säga att "jag bestämmer var vi ska gå och när, det behöver jag inga tvångsmedel till". Bara det att säga "jag behöver bara en grimma" gör att självförtroendet stiger och man klarar att hålla hästen med bara den. Svårt att sätta ord på det jag menar märker jag. Lätt att hamna i en upptrappningsspiral annars. Om du drar iväg, sätter jag på träns, om du går på mig tar jag till pisken, om du trilskas får du stigbett, öppnar du munnen får du en rem runt den.
Sen kan ju alla hästar ta till flykt, men målet är väl att i de allra flesta situationer ska hästen kunna lita på dig så pass mycket att den hör när du säger att allt är lugnt och att den ska stanna hos dig.

Du skrev att bättre ge en försiktig hjälp med träns, men det lyssnar den väl inte på i en flykt-situation? Och om den lyssnar på det gör den säkert det med grimma på också.
Ja, i ridningen tycker jag att det är lättare att ge subtila hjälper med träns, men så har jag inte tränat så mycket på annat heller...

Jag tycker det är hårt att säga att man inte ska "få" använda träns eller kedjegrimskaft om man känner sig tryggare med det. Eller att det tyder på att man är misslyckad. Ok, inte de orden du använder, men det är så jag upplever inlägget! ;)

I vissa situationer så har man helt enkelt inte en väl fungerande kommunikation än, och av ett eller annat skäl så känns det bra med den där tydligare bromsen för att hästen inte alltid tar den svagare. För människans skull, givetvis. Det viktigaste då tycker jag är att man är medveten om att det är just för att man ännu inte kommit dit i kommunikationen, förhoppningsvis strävar man iaf mot det - och det allra allra viktigaste är att vardagshanteringen fungerar och att man antingen just nu eller så småningom hittar harmoni i det man gör - det blir ju inte bättre av att man sätter sig i en situation där hästen faktiskt kan sticka för att den vet att den är starkare -den sticker och så har den bara återigen fått bekräftat att så kan man göra. Beroende på vilken situation - stor skillnad om man tränar kommunikation med en plan bakom på inhägnat område jämfört med att vara ute och knata på promenad på en väg med en ny häst.

Blir ju fånigt om man vrider diskussionen från "klart man kan leda i grimma om det känns bäst!" till "man ska inte behöva leda i träns!" det tycker jag är upp till var och en.

Det skulle aldrig falla mig in att gå med en häst i sån miljö om jag inte kan hantera den i grimma. Träns är inte ett verktyg för att hålla hästen på plats, ett bett är ett medel för finkommunikation.

+1 på det! :bow:
precis det jag också tänkte skriva, men mycket bättre och kortare än jag någonsin skulle ha lyckats formulera mig :D

Nej, jag menade inte att man inte "får" använda träns så klart, jag tänkte mer allmängiltigt. Om du inte vet hur hästen reagerar ska du ju ta till de hjälpmedel du trivs bäst med och känner dig säkrast med. Det finns ju alltid nivåer i relationen med hästen.
Det jag vänder mig mot är att använda skarpare och skarpare hjälpmedel som med största sannolikhet inte tar dig dit du vill i relationen och dessutom kan skada mer än göra nytta i värsta fall, eftersom du ändå inte vinner en dragkamp. Enligt min erfarenhet hamnar man i en negativ spiral och blir räddare och osäkrare och sätter på mer grejor som ska hjälpa att hantera hästen.

Med mina hästar är det så att om någon av dem inte skulle lita på mig i en given situation så skulle de inte heller bry sig om vad de än hade för vasst redskap i munnen och därmed kan de skada sig och bli ännu mer rädda. Någon skrev att man kan ge hjälper såsom i ridningen med tränset om de blir rädda, men om man kan ge en försiktig signal med tygeln för att stoppa hästen, så kan man ju bara be den i grimma och grimskaft också. Jag fattar nog inte problemet... :crazy:

Men ja, jag använder själv kedja eller kapson när jag har tagit unghästen till miljöer och sammanhang där jag inte vet hur hon reagerar och jag kan behöva bli extra stark om det inte räcker med det jag säger. Bett undviker jag eftersom jag inte vill rycka henne i munnen. Jag menar om det väl händer något som man behöver extra hjälpmedel till, så är ju det så pass allvarligt att det troligtvis blir hårt tag, eller ryck.

Senast ändrad av en moderator:

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att man har träns eller liknade för att man har dålig kommunikation eller är en oerfaren hästmänniska.
Man kanske aldrig har ramlat av men väljer hjälm vid ridning ändå.
Sedan måste det ju inte vara så att hästen får vild panik och skenar iväg. Allt är ju inte bara svart eller vitt som det verkar för många här. Om vi nu bortser från er som har tränat era hästar till att gå exakt på den plats ni valt och uppför sig till hundra procent och aldrig blir rädda i er närhet så kan det ju vara så att hästen springer iväg lite grann eller reser sig och har man då ett vanligt grimskaft så glider det ur handen.
Det är ju inte så heller som någon skrev att man motiverar hästen att gå med smärta.
Det är ju ändå så här de flesta blivit uppfostrade från början.
På en tävlingsplats är det otillåtet att handha hästen utan träns vilket ju borde vara av någon speciell anledning.
Jag går sällan själv på promenad med mina hästar men skulle jag det så väljer jag grimma med lång lina och kedja. Inte för att de är ouppfostrade utan mer för att det är mitt sätt att tänka säkert.
Jag upplever det som att de som leder i enbart grimma och grimskaft klankar ner väldigt mycket på de som använder träns eller liknande men inte tvärtom på samma sätt.

*KL*

Jag brukar ha grimma och grimskaft när jag är på promenad med mina hästar, en äldre valack som inte är rädd av sig och en unghingst som också är trygg i sig själv men kan tycka att trafiken är otrevlig :)

Det du skriver om tävlingsplats stämmer inte. Man måste lasta ur i träns ja, men i distans så får man sen ha grimma på hästen i viloområdet. Himla dum regel för övrigt tycker jag, riskera lös häst för att man ska hålla på och byta fram o tillbaks, är det inte bättre att då lasta ur i grimma direkt om man anser att man klarar av det?

Och i western så måste man inte ha träns heller.

Jag vet inget om distans eller western men i dressyr, fälttävlan och hoppning är det i alla fall så. Du ska lasta ur i träns och hästen får inte ledas i grimma på området.

Första dagarna efter att jag hade tagit hem min dam så hade jag träns på henne vid promenad. Numera har jag "bara" grimma och grimskaft. Låter henne ofta gå lös (men med grimma på så jag kan leda henne om det kommer folk/bilar osv för säkerhets skull). Men då går vi även på småvägar där det sällan dyker upp vare sig bilar eller andra "hot".

Och sedan jag tog hem henne (dec -07) så har hon ALDRIG blivit rädd när jag gått med henne. När jag ridit har hon ryckt till och som värst steppat något steg i sidled eller lättat med frambenen, men aldrig vid hantering från marken. I början var hon ganska respektlös/distraherad vilket gjorde att vi hamnade i en del dumma situationer (hon har lyckats kliva mig på hälen någon gång när jag lett henne t ex), men detta är något som har blivit bättre och bättre medan vi byggt upp vår relation och idag har hon stenkoll på vad matte håller hus och hittar på. Enligt mig har jag en stencool och lugn häst som är van vid det mesta och jag litar på henne fullt ut vid hantering. Inte sagt att olyckor inte kan hända, men jag tar risken ;)

Dessutom är faktiskt världens farligaste och hästätande påhitt självgående gräsklippare! De äter hästar, jag lovar! Så på sin höjd kan vi frysa fast i marken och stirra skeptiskt på den livsfarliga gräsklipparen tills den åker bortåt innan vi vågar oss förbi en tomt med något så otäckt. Dock har vi bara "träffat" sådana monster vid ridning och jag tror faktiskt att det skulle gå bra att passera en sådan om man använder sin matte som lockbete ;)

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att man har träns eller liknade för att man har dålig kommunikation eller är en oerfaren hästmänniska.
Man kanske aldrig har ramlat av men väljer hjälm vid ridning ändå.
Sedan måste det ju inte vara så att hästen får vild panik och skenar iväg. Allt är ju inte bara svart eller vitt som det verkar för många här. Om vi nu bortser från er som har tränat era hästar till att gå exakt på den plats ni valt och uppför sig till hundra procent och aldrig blir rädda i er närhet så kan det ju vara så att hästen springer iväg lite grann eller reser sig och har man då ett vanligt grimskaft så glider det ur handen.
Det är ju inte så heller som någon skrev att man motiverar hästen att gå med smärta.
Det är ju ändå så här de flesta blivit uppfostrade från början.
På en tävlingsplats är det otillåtet att handha hästen utan träns vilket ju borde vara av någon speciell anledning.
Jag går sällan själv på promenad med mina hästar men skulle jag det så väljer jag grimma med lång lina och kedja. Inte för att de är ouppfostrade utan mer för att det är mitt sätt att tänka säkert.
Jag upplever det som att de som leder i enbart grimma och grimskaft klankar ner väldigt mycket på de som använder träns eller liknande men inte tvärtom på samma sätt.

:bow::bow:

Allt behöver inte vara så svartvitt som det är här ibland, och jag håller också med Totola om att det är upp till var och en hur man bäst leder sin häst. Allt utifrån vilken häst man har, var promenaden ska ske, säkerhetstänkande mm mm.

Spelar ingen roll vilken häst det är, ALLTID träns eller stigbett och longerlina + spö.

Grimma och grimskaft

tycker att det är mysigast eftersom att jag mest promenerar för mys/lugn dag

däremot så förstår jag och håller med dom som tycker att träns är säkrare!

men pga att min nuvarande häst är väldigt rädd om munnen så kan jag inte hålla henne i träns för hon får panik om jag skulle behöva rycka till i tränset

Senast ändrad:

Håller med dig, repgrimma är absolut mest effektivt och man slipper slita hästen i munnen. MEN att tappa en häst med repgrimma är nog minst lika illa som att tappa tyglarna. Repgrimma är ingen snäll sak! En annan reflektion jag har gjort hittills i formumet är att många tycks leda sin häst i kedjegrimskaft. Det känns jättekonstigt och väldigt obekvämt att hantera hästen med en kedja som är i vägen...jag trodde att det var en modegrej på typ 80-talet och att det knappt fanns att köpa numera:)

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Träning Har funderingar på att sälja mitt lilla sto, om/när hon blir fri från hältan som hon antagligen har haft sedan hon kom till mig...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
15 927
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar