Träning och hälsa del 12

Var på gymmet typ 3h senare än jag brukar. Det gillar jag inte 😂 kände mig slak, obekväm och omotiverad.

1000044808.jpg
 
Var på gymmet typ 3h senare än jag brukar. Det gillar jag inte 😂 kände mig slak, obekväm och omotiverad.

Visa bifogad fil 147013
Tråkigt med dålig känsla men bra kört ändå 💪

Jag körde mitt planerade hemmapass igår! 1,5-åringen vaknade från sin sovstund innan jag var helt klar så körde ett litet magpass sen på kvällen efter läggning.

Söndag eftermiddag: axlar, triceps, rygg etc..png


Mage:
Crunches 25x 3
Russian twist med 10 kg kb 20 x 3
Knästående utrullning med maghjul 5 x 3
 
Och just det har fått riktigt trevlig träningsvärk av andra knäböjspasset i Knäböj Kalinka som jag körde i lördags. Får inte träningsvärk så ofta i benen nu eftersom jag kört ben 2-3 dagar i veckan i ett halvår nu. Tror det var de höga repsantalen som var det ovanliga för mina muskler, 10-15 reps x 5 brukar jag inte göra annars 😄
 
En till här med träningsvärk... kan typ inte röra mig 😂
Jag får nästan sjukdomskänsla när träningsvärken är som värst.

Blir några dagars (ofrivillig) vila nu pga behandling som jag ska göra. Ska promenera iallafall 😊
 
Jag överlevde ridlägret och har mycket riktigt haft ont i väldigt många muskler varje dag, men överlag är jag ändå positivt överraskad över hur kroppen kändes. Jag har inte ridit alls sedan i oktober och inte ridit lektion på typ två år, så jag var lite orolig över att jag inte skulle orka hänga med nu när jag plötsligt skulle rida 6 ordentliga pass på 4 dagar. Men det gick jättebra! Självklart var det lite svårt att hitta den där balansen och stabiliteten som ju är väldigt mycket färskvara, men flåset och uthålligheten var inte ett problem i alla fall. Träningsvärk har jag på alla möjliga olika ställen, framförallt magen och insidan av låren, men den är ändå på en hanterbar nivå.

Idag är jag dock sopslut både fysiskt och mentalt, lite oklart om det beror på ovanstående eller om jag håller på att bli sjuk. Har lite känningar i halsen och känner en enorm trötthet i hela kroppen, så jag vilar i några dagar nu och ser hur det utvecklar sig :)
 
Lite uppdatering från skadeverkstan...

Efter en månads vila från löpning så provde jag försiktigt förra veckan med 5 km i skogen dvs mjukt underlag. Tog dessutom mina väldämpde asfaltskor för säkerhets skull. Gick bra, har inte känt så mkt i fötterna efteråt och definitivt inte nåt som blivit sämre av det. Så jag provade ikväll igen, samma skor och blev då 6-7 km. Kändes okej förutom att ja, det märks att jag inte tränat löpning så mkt sedan hösten... jag vet ju att jag orkar konditionsmässigt men det är galet stor skillnad på att springa och att cykla/skidra. Dessutom bör jag ha en trailsk i skogen, blir för vickigt och ostadigt med fluffga sfaltskor... men mina trailskor är inte helt optimala och jag borde köpa nya, men det är nog rätt dåligt att prova ut när mn inte är i så bra form.

I övrigt har jag roat mig med vandring i berg (funkat bra med fötterna så länge jag går i kängor som är styva och hårda), MTB, lite spinning och core... så tacksam att jag ändå kan göra annat när löpning inte funkar så bra. Ska nu försöka jogga 1 gng i veckan och inte mer en period, vill inte förivra mig och åka på bakslag.
 
Skönt att övre halvan funkar iaf.png


Dagens! Kul :D kändes sådär att böja, men men. Vila verkar ju inte heller funka längre, som det gjorde i början. 🤷🏼‍♀️ Stretchade lite försiktigt efter, känns det sämre i morgon försöker jag få en tid till fysio. Tog även en spännisbild efter passet och jag vet inte om jag håller telefonen snett eller om jag måste börja träna ben igen men jag såg lite ut som en dorito 🔻😂 inbillar mig att två bänkpass och ett underkroppspass borde funka så småningom, så fort röven vill samarbeta igen.
 
Var på gymmet och körde mitt maskin-helkroppspass som jag inte gjort på ett par månader nu, eftersom jag prioriterat att gå på styrkepass i grupp istället. Intressant ändå att kunna jämföra då jag vet vad jag brukar ta i dessa övningar som är samma varje gång. Inser att i ben, rygg, bröst och mage så tycker jag att jag är starkare än förr. Men axlar och armar är det samma klenhet. Är på exakt samma vikter på 3x10 reps som jag varit förr. Vet att det är den svagaste delen för de flesta, men ändå en intressant reflektion...
 
Knäskydd för träning? Vad rekommenderar ni? Jag tror mina knän klagar delvis av ålder och delvis av rejält ökad belastning både i form av träning 4 pass i veckan plus 10 000 per dag. Dom är mer anpassade till att sitta i soffan 🤭
 
Knäskydd för träning? Vad rekommenderar ni? Jag tror mina knän klagar delvis av ålder och delvis av rejält ökad belastning både i form av träning 4 pass i veckan plus 10 000 per dag. Dom är mer anpassade till att sitta i soffan 🤭

Knän är luriga, och en klassiker vid för snabb ökad belastning. Så det är benstyrka som behövs, starka lårmuskler stabiliserar knän. Och naturligtis att backa tillbaka en för snabb ökning träningsmängd. Du kan inte linda ett hästben starkt och detsamma är det med knäskydd....
 
Knän är luriga, och en klassiker vid för snabb ökad belastning. Så det är benstyrka som behövs, starka lårmuskler stabiliserar knän. Och naturligtis att backa tillbaka en för snabb ökning träningsmängd. Du kan inte linda ett hästben starkt och detsamma är det med knäskydd....
Jo, jag är försiktigare med knäna nu, men känner att dom skulle må bra av lite stöd när jag tränar. Skippar till exempel bulgarians just nu.
 
Jo, jag är försiktigare med knäna nu, men känner att dom skulle må bra av lite stöd när jag tränar. Skippar till exempel bulgarians just nu.

Jag och nej. Du behöver bli stabil snarare. Svenska fotbollsförbundet har ett bra träningsprogram för knäkontroll. Tycker det är bra. På Knakontroll.se kan du läsa lite mer och se filmer
 
Knäskydd för träning? Vad rekommenderar ni? Jag tror mina knän klagar delvis av ålder och delvis av rejält ökad belastning både i form av träning 4 pass i veckan plus 10 000 per dag. Dom är mer anpassade till att sitta i soffan 🤭
Du tänker knävärmare till böj? Typ alla är rätt okej :D Mitt sällskap började använda Rehband RX Knee Sleeve 5mm när hans knän var griniga, och minskad belastning såklart så dom får en chans att återhämta sig. :)
(obs att dom säljs styckvis och inte i par, det var lite snopet att öppna paketet 😅)
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 600
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 463
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 675
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 754
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp