Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev en bra vecka!
Måndag: Gym + löpning
Tisdag: Gym
Onsdag: Ridning + löpning
Torsdag: Ridning
Fredag: Gym
Lördag: Gym + löpning
Söndag: Gym

Testade bänkpress igår för första gången sen kraschen i mars, funkar inte, axeln är inte tillräckligt stark än.. Men det kommer! :)
Gilla på veckan, men heja axeln!

• Gilla
Reactions: WS6
Suck, jag hade ju lovat mig själv att yoga varje dag hela året. 365 dagar i rad men sen nu har jag mått så dåligt. Extremt trött. Tog blodprov i veckan och läkaren ringde upp morgonen efter, mina blodprov på hypotyreos som ska ligga mellan 0,3-4,2 låg på 42 :eek: Så inte konstigt att jag varit ett vrak. Har missat kanske 3-4 dagar senaste månaden men försökt göra något yogaliknande i alla fall. Och kört kortare pass några dagar men ändå yoga.

Avbokade alla yogapass på gymmet i veckan pga trötthet och jag har känt mig så lat. Den kommande veckan har jag bokat in mig på yinyoga måndag, zumba tisdag, hathayoga onsdag och zumba torsdag på gymmet för att försöka få igång mig själv igen men vet inte om jag kommer orka.

Nu har jag tränat efter pass på youtube och för mig själv och det går ju också bra men vill gå pass men ändå inte. Vill mest ligga i soffan. Idag sov jag till halv ett och var fortfarande lika trött. Har aldrig sovit så länge i hela mitt liv. Vet inte hur mycket jag ska pressa nu när jag är så trött, men kan ju inte bara ge upp.

Och min vinnarskalle är arg för att jag missat mitt hela år med yoga, jag hade ju bestämt varje dag och då ska det vara så. Men kroppen har ju inte orkat och nu har jag blivit stel och ovig.

Är så besviken på mig själv

Suck, jag hade ju lovat mig själv att yoga varje dag hela året. 365 dagar i rad men sen nu har jag mått så dåligt. Extremt trött. Tog blodprov i veckan och läkaren ringde upp morgonen efter, mina blodprov på hypotyreos som ska ligga mellan 0,3-4,2 låg på 42 :eek: Så inte konstigt att jag varit ett vrak. Har missat kanske 3-4 dagar senaste månaden men försökt göra något yogaliknande i alla fall. Och kört kortare pass några dagar men ändå yoga.

Avbokade alla yogapass på gymmet i veckan pga trötthet och jag har känt mig så lat. Den kommande veckan har jag bokat in mig på yinyoga måndag, zumba tisdag, hathayoga onsdag och zumba torsdag på gymmet för att försöka få igång mig själv igen men vet inte om jag kommer orka.

Nu har jag tränat efter pass på youtube och för mig själv och det går ju också bra men vill gå pass men ändå inte. Vill mest ligga i soffan. Idag sov jag till halv ett och var fortfarande lika trött. Har aldrig sovit så länge i hela mitt liv. Vet inte hur mycket jag ska pressa nu när jag är så trött, men kan ju inte bara ge upp.

Och min vinnarskalle är arg för att jag missat mitt hela år med yoga, jag hade ju bestämt varje dag och då ska det vara så. Men kroppen har ju inte orkat och nu har jag blivit stel och ovig.

Finns ingen anledning att vara besviken, du är ju bevisat inte riktigt frisk! Våga vila!

Har du hypo och dåliga värden så kan ingen träning i världen göra dig piggare. Snarare tvärtom. Jag funkar så att jag kan bara träna till en viss gräns, allting utöver det gör mig bara sämre.

Jag antar att de bara tagit TSH? Har du låg nivå på T4 och T3 kommer du ingenstans oavsett vad TSH är. TSH är bara kroppens signal till sköldkörteln att producera, inte vad du har i faktisk produktion. Enkelt förklarat.

Finns ingen anledning att vara besviken, du är ju bevisat inte riktigt frisk! Våga vila!
Ja det är ju en rejäl skillnad i mina värden mot normalt, men vägrar liksom acceptera det.

Är rädd för att bli en soffpotatis om jag bara låter mig vila, jag är ju liksom en aktiv människa och har alltid varit.

Min granne försöker dra med mig på styrkepass och HIIT pass i både styrka och kondition och sätta ihop program och gå igenom tekniken och detaljerna och jag orkar bara inte och får inte heller för sjukvården men hen har svårt att acceptera mina nej och kommer ändå med förslag hela tiden och är jätte hurtig och försöker dra med mig. Hen är så positiv till allt och puschig att hen är för positiv fast det låter konstigt.

Hen har till och med letat upp universitetsutbildningar som passar mig och pressar på men jag har ju sjukersättning av en anledning. Har bara sagt till hen att jag inte vill studera och att det inte går och att jag redan har läst, läst till journalist som jag älskade men att det inte går mer nu (utan ingående förklaring för att jag inte vill prata om det) men ändå ger hen inte upp så nu känner jag mig lat som inte tränar 6 dagar i veckan plus pluggar 100% och pendlar.

Har du hypo och dåliga värden så kan ingen träning i världen göra dig piggare. Snarare tvärtom. Jag funkar så att jag kan bara träna till en viss gräns, allting utöver det gör mig bara sämre.

Jag antar att de bara tagit TSH? Har du låg nivå på T4 och T3 kommer du ingenstans oavsett vad TSH är. TSH är bara kroppens signal till sköldkörteln att producera, inte vad du har i faktisk produktion. Enkelt förklarat.
Hmm, så TSH säger inget? Hjärnan är seg:banghead:Eller menade du att TSH betyder något?

Jag fick ta nya prover i fredags och då tog dom flera värden men dom svaren får jag nu i veckan.

Hmm, så TSH säger inget? Hjärnan är seg:banghead:Eller menade du att TSH betyder något?

Jag fick ta nya prover i fredags och då tog dom flera värden men dom svaren får jag nu i veckan.

TSH är ett signalhormon, det är bara kroppens sätt att "dra upp volymen" och skrika åt sköldkörteln att producera ännu mer sköldkörtelhormoner. Men det har ingen betydelse om kroppen skriker om sköldkörteln inte kan producera. Det är dysfunktionen som är det viktiga och som måste behandlas. Hypotyreos är underfunktion i skk, och det kan bero på olika saker. Viss medicinring tex litium, men även autoimmun sjukdom kan orsaka att skk inte fungerar. Tröttheten är ett klassiskt symptom, du kommer ingen vart med att pressa dig. Du går bara in i väggen. Jag fick tex vila hela vintern efter att jag pressade mig för mkt förra sommarn/höst.

TSH är ett signalhormon, det är bara kroppens sätt att "dra upp volymen" och skrika åt sköldkörteln att producera ännu mer sköldkörtelhormoner. Men det har ingen betydelse om kroppen skriker om sköldkörteln inte kan producera. Det är dysfunktionen som är det viktiga och som måste behandlas. Hypotyreos är underfunktion i skk, och det kan bero på olika saker. Viss medicinring tex litium, men även autoimmun sjukdom kan orsaka att skk inte fungerar. Tröttheten är ett klassiskt symptom, du kommer ingen vart med att pressa dig. Du går bara in i väggen. Jag fick tex vila hela vintern efter att jag pressade mig för mkt förra sommarn/höst.
Aha,bra förklaring. Tack :)

Jag äter litium sen några år tillbaka och hade den ett tag för länge sen. Det har varit massor av strul med litiumet. För låga värden eller mild litiumförgiftning flera gånger, som en bergochdalbana. Kan mycket väl vara den, det är vad jag själv tror. Ska träffa överläkaren på psykiatrin på onsdag eller prata innan också.

Så träningen zumba fitness som jag akut anmält mig till pga dåligt samvete för att jag är lat och känner mig otränad och inte gillar hur min kropp har förändrats kanske bara skadar? Men yoga borde väl gå?

Jag känner att jag behöver bolla lite, ber om ursäkt i förväg för ett inlägg som kommer att bli långt…

Jag har de senaste månaderna funderat mer och mer på att sluta med crossfit. Jag har försökt ignorera tanken i flera veckor nu, för det känns på något sätt som ett jättestort och jobbigt beslut (känner mig som värsta drama queen nu :o), men jag tror jag får erkänna att jag helt enkelt inte uppskattar det på samma sätt som förut. Eller jo, det gör jag, när jag väl är där. Men under de senaste månaderna har jag helt enkelt inte varit särskilt motiverad att gå dit. Jag tror att det beror på främst 4 saker:
  1. Programmeringen har ändrats, det är en ny person som designar passen sen ett år tillbaka, och jag känner mig mindre och mindre inspirerad av dem. De pass jag ser från andra ställen (t.ex. ditt, @Zpunk) ser mycket roligare ut. Framförallt känns passen på mitt gym designade för att man ska vara där 5-6 dagar i veckan, och det kommer jag aldrig att ha tid, lust eller ork till.
  2. Bristen på flexibilitet. Före Covid, när jag jobbade på kontoret varje dag, var detta inget problem eftersom jag ändå inte kunde träna före 17 då passen börjar. Men nu, när jag jobbar hemifrån nästan jämt, hade det varit guld värt att kunna få träningen gjord på t.ex lunchen. Då har dock crossfitgymmet stängt. Det är också stängt på söndagar, så där försvinner en hel potentiell träningsdag. Utöver detta finns det bara tre timmar på hela veckan då man kan träna i gymmet på egen hand, och två av dem är under arbetstid. Jag är alltså i princip helt utelämnad till de schemalagda passen vilket är synd, eftersom jag uppskattar att styrketräna på egen hand ibland och ofta önskar att jag hade tillgång till ett vanligt gym utöver crossfit. I en idealisk värld hade det varit öppet för träning i egen regi under tiden då det pågår pass, men det finns det inte riktigt plats för tyvärr. I en annan idealisk värld hade jag haft råd med både crossfit och ett vanligt gym, men där någonstans går smärtgränsen rent ekonomiskt.
  3. Pengarna. Just nu lägger jag nästan 1000 kr i månaden på crossfit, men jag tränar sällan mer än 2-3 pass per vecka. Blir jag istället medlem på makens vanliga, men lyxiga, gym så kan jag halvera den utgiften. Jag har egentligen inga problem att ha råd med det som det är nu, men det känns ganska lockande att sätta in 500 kr extra på kontot där vi sparar till vår bröllopsresa istället.
  4. Min mans gym verkar väldigt trevligt och det hade varit kul att kunna få sällskap av honom ibland. Det ligger dessutom 300m promenad hemifrån (jämfört med 1 km för crossfit) och har allt ifrån 25 meterspool till jacuzzi, steam rooms, lounge och så ett väldigt fint gym såklart. Det finns även pass att gå på ifall jag skulle sakna att träna tillsammans med andra.
Samtidigt gör det ont i hjärtat att tänka på att sluta med crossfit, för jag älskar ju egentligen sporten som sådan och har låtit "jag tränar crossfit" bli en ganska stor del av min identitet. Lite som en hästtjej som funderar på att sluta med hästar. Jag kan inte riktigt låta bli att tvivla på mig själv och undra om det inte bara handlar om att ta mig i kragen och gå dit. Ovanpå detta får jag lite dåligt samvete för ägarna, löjligt nog. Jag har liksom varit medlem i över 4 år och känner folk väldigt väl vid det här laget, så det skulle kännas lite som ett svek att sluta. Fånigt, jag vet.

Ytterligare en del av mig är orolig för hur det här kommer att påverka min fysiska form, om jag kommer att klara av att pressa mig själv tillräckligt hårt tillräckligt ofta på egen hand eller om jag kommer att tappa en massa. En av de saker jag älskar allra mest med crossfit är att jag alltid går därifrån med vetskapen att jag gett precis allt jag har, oavsett vad det råkar vara just den dagen, och att jag garanterat fått ett rejält och allsidigt träningspass. Å andra sidan har jag ju lärt mig en massa om allsidig träning och hur hårt jag kan/bör pressa mig själv, som jag kan överföra till min egen träning. Och ärligt talat, någon sådan där fantastisk toppform har jag ändå inte att bevara just nu! :p Men nja, jag litar inte riktigt på mig själv där känner jag. Å andra sidan innebär ett byte förmodligen att jag kommer att träna oftare överlag, eftersom det är så mycket mer flexibelt, så det kanske jämnar ut sig.

Jag kommer inte att fatta något beslut nu oavsett, för jag är medveten om att jag är inne i en lite “låg” period överlag och vill inte göra något förhastat. Men jag tror att det var bra att skriva ner mina tankar här, så får vi se var jag landar till slut! Är det någon som har tankar, råd eller input är det såklart alltid välkommet :)
Jag tycker det verkar som att du vet vad du vill innerst inne. Och en förändring är ju inte något man skriver upp sig på för alltid, ibland behöver man förändra för att komma vidare. Tycker du ska våga prova och speciellt om du får möjligheten att låta frysa medlemsskapet en period.

Så träningen zumba fitness som jag akut anmält mig till pga dåligt samvete för att jag är lat och känner mig otränad och inte gillar hur min kropp har förändrats kanske bara skadar? Men yoga borde väl gå?

Det är nog högst individuellt vad som funkar. Men vet många med hypo som inte kan köra så mkt kardio, styrketräning funkar bättre för dem. Jag är nog en av dem, men kompromissar med att jogga väldigt långsamt så det blir mindre stress på kroppen. Tiden får utvisa om det är rätt, men jag tycker alldeles för mkt om att jogga för att sluta med det.

Det är nog högst individuellt vad som funkar. Men vet många med hypo som inte kan köra så mkt kardio, styrketräning funkar bättre för dem. Jag är nog en av dem, men kompromissar med att jogga väldigt långsamt så det blir mindre stress på kroppen. Tiden får utvisa om det är rätt, men jag tycker alldeles för mkt om att jogga för att sluta med det.
Okej, jag har haft hypotyreos i ca 15 år men det har liksom aldrig varit riktigt så här mycket. Har kunnat träna normalt hela livet så jag hoppas att höjd dos Levaxin fixar det med tiden.

Min träningsvecka har sett ut såhär:

Måndag: crossfit, dressyr
Tisdag: crossfit
Onsdag: crossfit, uteritt
Torsdag: crossfit, dressyrträning
Fredag: vila
Lördag: uteritt
Söndag: hoppning

Hade egentligen planerat crossfit på fredagen med en det var ett sånt där team-pass så jag skippade… pratade med en kollega om det som också tycker de passen är jobbiga och det kändes faktiskt lite bättre eftersom hen ändå tävlar en del också.

Egentligen hade jag velat springa en sväng också, men har haft mycket hemmatid i helgen och jag blir alltid så himla slö då. Har sovit nästan 20 timmar på två nätter, plöjt lite mer än första säsongen av Kärlek och anarki plus sett en film. Kanske får med det nästa vecka!

Screenshot_20220717-230422_Gallery.webp
:yuck: backträning. Vet inte om jag oavsiktligt formtoppat mig? 😅 Jag brukar inte orka ligga så pass länge på så hög puls. Zon 5 är alltså A3+, >95% av maxpuls (kanske snarare >93% pga lite fel inställd maxpuls). Det var fruktansvärt jobbigt och jag mådde rätt illa direkt efteråt men återhämtade mig snabbt. Vädret var optimalt också, 9 grader och lite lätt regn. Väldigt skönt att kunna ta ut mig så, har inte orkat nåt liknande sen i vintras tror jag.

Visa bifogad fil 95517
:yuck: backträning. Vet inte om jag oavsiktligt formtoppat mig? 😅 Jag brukar inte orka ligga så pass länge på så hög puls. Zon 5 är alltså A3+, >95% av maxpuls (kanske snarare >93% pga lite fel inställd maxpuls). Det var fruktansvärt jobbigt och jag mådde rätt illa direkt efteråt men återhämtade mig snabbt. Vädret var optimalt också, 9 grader och lite lätt regn. Väldigt skönt att kunna ta ut mig så, har inte orkat nåt liknande sen i vintras tror jag.
Starkt! :banana:

😂😂 har testat, avskydde det :o

Jag hatade det så länge jag gick i skolan och därefter så länge minnena sträckte sig tillbaka till skolidrotten. När jag blev äldre och insåg att jag kunde åka i min egen takt, på skoterspår istället för i backiga tråkiga elljusspår, så blev det en helt annan upplevelse. I mars-april där uppe på dina breddgrader är det underbart, speciellt i skärgården på isen en solig och fin dag utan snålblåst :love1:

Jag hatade det så länge jag gick i skolan och därefter så länge minnena sträckte sig tillbaka till skolidrotten. När jag blev äldre och insåg att jag kunde åka i min egen takt, på skoterspår istället för i backiga tråkiga elljusspår, så blev det en helt annan upplevelse. I mars-april där uppe på dina breddgrader är det underbart, speciellt i skärgården på isen en solig och fin dag utan snålblåst :love1:

Haha ja samma här. Så jag tänkte att jag kanske skulle uppskatta det mer i vuxen ålder... nu testade jag ju bara en gång, insåg att jag sög och avskydde det 😆
Ska ge löpningen en chans i vinter, som du säger är isen i mars-april magisk!

😂😂 har testat, avskydde det :o
Jag tycker du verkar vara "typen" som åker längd 😅. Och folk som gillar att springa brukar ju gilla längd. Men i början är det ju inte så kul. Första gången (förutom ett par gånger för många år sen) tog det 1,5 timme att ta mig runt ett platt 5 km spår 🙈. Dock med många stopp för prat, kompisen försökte lära mig...

Jag tycker du verkar vara "typen" som åker längd 😅. Och folk som gillar att springa brukar ju gilla längd. Men i början är det ju inte så kul. Första gången (förutom ett par gånger för många år sen) tog det 1,5 timme att ta mig runt ett platt 5 km spår 🙈. Dock med många stopp för prat, kompisen försökte lära mig...

Nä jag ger upp ganska snabbt om jag känner att jag inte är duktig 😂 sen har jag ingen bil, så att frakta mig och skidor till valfritt ställe hade varit ett meck också...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
35 36 37
Svar
738
· Visningar
21 791
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 994
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 980
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 051
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar