Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä jag ger upp ganska snabbt om jag känner att jag inte är duktig 😂 sen har jag ingen bil, så att frakta mig och skidor till valfritt ställe hade varit ett meck också...

Mecket håller jag verkligen med dig om. Bor man inte bredvid en skoterled, ett spår eller isen så ids jag inte vardagsåka skidor trots att jag har bil...

7EE4BC74-5759-4D53-942E-702DE90CCBB4.jpeg

Herregud 🥵🥵🥵🥵
Uuuuuhhhh. Första övningen klar då 😅

Edit: bra odds på att orka hip thrusts nu då, är ju helt förstörd 😂

Senast ändrad:
Tog mig runt 6 km i det vedervärdiga eljusspåret idag efter jobbet. Herregud sån skillnad det är på att springa kuperat och bara på "vanliga" skogsstigar som jag brukar hålla mig till. Det gick bra men man känner sig ju inte som en stjärna precis...

Jag har varit på crossfit idag som vanligt 😁 känns nästan lite jobbigt att det inte kommer bli lika mycket träning på semestern (jag har två mil till gymmet hemifrån så lär inte åka varje dag).

Idag fokus pull ups i någon form, jag körde på negativa.
4-6 det med 3-5 reps.
3-5 sekunder på vägen ner i varje rep.
Jag behöver fortfarande dubbla gummiband, men kändes ändå mycket bättre idag än när jag gjorde det på egen hand senast. Då blev jag så arg att jag bara gav upp och gick :o

Block 2
5 varv av
12 jumping pull ups (hade tänkt ctb men fanns ingen bra plats för det i riggen idag)
15 deadlift 30 kg
Goal time <10 min

Jag klockade in på 8 min, borde egentligen gått upp en nivå (till 5 😱) på marklyften och tagit 45 kg men så tänkte jag att pull upsen skulle vara så satans jobbiga att jag inte ville ta helt slut. Men det blev ”för lätt”, tror jag var den enda som även sista varvet körda alla marklyft touch & go utan paus. Läxa till nästa gång: lita på att jag ÄR stabil i marklyft.

Check på cirkelfys! ✅ exakt samma pass som för två veckor sen, kul att känna att det kändes lättare även om det fortfarande var skitjobbigt 😅

4 stationer, 3 varv på varje station. 45 sekunder jobb, 15 vila. Mellan varje station 2 minuter löpning. Förra gången höll jag på att svimma under löpningarna, den här gången kändes det mycket bättre även om jag fortfarande var en av de långsammaste. Var jättenöjd när jag lyckades öka sista biten på sista varvet :)

Tog mig runt 6 km i det vedervärdiga eljusspåret idag efter jobbet. Herregud sån skillnad det är på att springa kuperat och bara på "vanliga" skogsstigar som jag brukar hålla mig till. Det gick bra men man känner sig ju inte som en stjärna precis...

Här är en till som inte känner sig som en löpstjärna idag. 🙋🏻‍♀️

Gav mig attan på att springa längre och långsamt idag, enbart i pulszon 3. Fick ihop 8 km som ju kändes väldigt lätta eftersom jag i naturligt tempo alltid springer i pulszon 4-5 annars men JÄVLAR vad långsamt det gick. Blev liksom uttråkad medan jag sprang. :meh:

Jag vet inte vad mitt problem är men jag springer som snabbare än min kondition pallar. How do I fix? :cautious: Ska försöka vara lite mer strukturerad i löpningen med 1-2 långsamma pass + 1 intervallpass per vecka. Har hittills mest sprungit som jag känt för vilket alltid resulterar i att jag springer i ett tempo jag inte fixar längre än 4-5 km.

Gav mig attan på att springa längre och långsamt idag, enbart i pulszon 3. Fick ihop 8 km som ju kändes väldigt lätta eftersom jag i naturligt tempo alltid springer i pulszon 4-5 annars men JÄVLAR vad långsamt det gick. Blev liksom uttråkad medan jag sprang. :meh:

Jag vet inte vad mitt problem är men jag springer som snabbare än min kondition pallar. How do I fix? :cautious: Ska försöka vara lite mer strukturerad i löpningen med 1-2 långsamma pass + 1 intervallpass per vecka. Har hittills mest sprungit som jag känt för vilket alltid resulterar i att jag springer i ett tempo jag inte fixar längre än 4-5 km.

Jag är exakt likadan. Var så sjukt frustrerande att inse att kroppen var tvungen att springa saktare än min hjärna tycker är lagomt tempo. Men jag börjar lära mig. Alternativet har jag ju provat och det blir att benen är som bly konstant och jag får vila flera månader, noll återhämtning och ju mer jag tränade ju sämre blev jag. Men ja, mentalt är det svårt att acceptera att springa långsamt. Jag har börjat lyssna på ljudbok för att hitta lunken och inte bli uttråkad...

Jag är exakt likadan. Var så sjukt frustrerande att inse att kroppen var tvungen att springa saktare än min hjärna tycker är lagomt tempo. Men jag börjar lära mig. Alternativet har jag ju provat och det blir att benen är som bly konstant och jag får vila flera månader, noll återhämtning och ju mer jag tränade ju sämre blev jag. Men ja, mentalt är det svårt att acceptera att springa långsamt. Jag har börjat lyssna på ljudbok för att hitta lunken och inte bli uttråkad...

Trist att höra att du har samma bekymmer. Men det borde väl bli bättre med tiden tänker jag, eller hur har det varit för dig? Ljudbok var ett bra tips!

Trist att höra att du har samma bekymmer. Men det borde väl bli bättre med tiden tänker jag, eller hur har det varit för dig? Ljudbok var ett bra tips!

För normala människor borde ju träning göra en bättre. Men jag försöker få ordning på mina homonnivåer T3 och T4 och innan dess är det nog dött lopp för mig. Ingen energi i musklerna.

Haha ja samma här. Så jag tänkte att jag kanske skulle uppskatta det mer i vuxen ålder... nu testade jag ju bara en gång, insåg att jag sög och avskydde det 😆
Ska ge löpningen en chans i vinter, som du säger är isen i mars-april magisk!
Jag kan meddela att det många gånger är lättare att springa i Norrland på vintrarna än vad det är i Skåne.. 😅🙈 Så jag tycker absolut att du ska ge det en chans! 😊

Mkt med löpning handlar om tålamod. Vissa är bra på att springa väldigt långsamt och ekonomiskt redan från början och kan då springa rätt så långt redan som nybörjare. Andra har en benägenhet att hålla ett högre tempo och då kan det ta lite längre tid att komma upp i längre sträckor. Personligen hade jag inte börjat springa långsammare (eftersom det blev så långsamt att det blev tråkigt) utan hade hållit samma tempo (kanske bara lite långsammare) och lagt in lite gång eller ståvila ibland för att orka springa ytterligare lite längre (men inte öka på längden per vecka för fort). Ger du det bara lite tid så kommer du komma upp i längre sträckor i takt med att din kondition ökar.

Jag kan verkligen rekommendera joggvila (hittade ordet för det i en tidning nyss :D )
Jag hatar att stanna av och gå under ett löppass, tappar i princip allt då, istället så joggar jag så sakta jag kan under en liten tid, det är i princip gångfart, men jag bibehåller löprörelse framåt.
Lägger in många kortare joggvilor under ett pass.

Jag kan verkligen rekommendera joggvila (hittade ordet för det i en tidning nyss :D )
Jag hatar att stanna av och gå under ett löppass, tappar i princip allt då, istället så joggar jag så sakta jag kan under en liten tid, det är i princip gångfart, men jag bibehåller löprörelse framåt.
Lägger in många kortare joggvilor under ett pass.
Jag var som dig och tyckte det var värdelöst att gå en bit eller stanna upp, var tvungen att springa hela tiden. Sen fick jag covid och andningen pajades helt. Nu pratar vi inte om att få lite svårt att andas utan att det täcker för helt för luft att komma ner.

När jag försökte komma igång med joggningen ute blev det katastrof, jag trodde verkligen jag skulle kvävas till döds, kunde inte ens stå rakt upp så efter det måste jag ta gångpaus då och då

Backträning igen. Jag tänkte att 16 grader inte var SÅ varmt men det var för varmt för mig. Olidligt. Men imorgon ska det bli 25 grader så bra att ta vilodag då. Fattar att jag skulle kunna vänja mig vid att träna i värme men det är så korta perioder det är varmt så det känns meningslöst att plåga mig då.

Längtar efter snö och krispig luft. 3 månader till skidpremiären. Försöker intala mig att det går fort...

F5B4703C-6544-4E6A-A87E-5DCFCA795BFC.webp

Dagens, inte mycket vilodagar just nu. Men har ju lov/semester och varvar över- och underkropp så tänker att så länge det känns bra så :)
Bra med mat och sömn med, sen blir det nog ett par dar utan gym i veckan ändå.

Fixade första axelpress-målet! ✅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
35 36 37
Svar
738
· Visningar
21 794
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 994
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 980
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 051
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föräldrar till barn som rider