Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har verkligen landat i beslutet att pausa mitt crossfitmedlemskap och det känns bättre och bättre för varje dag som går. Nu ska jag bara ta tag i att skicka det där mailet där jag faktiskt informerar dem om saken också...

Känner för övrigt att jag varken har tid, energi, motivation eller möjlighet till träning den här veckan och funderar på att låta det vara så istället för att pressa in ett pass när jag egentligen borde göra annat. En annan del av mig får dåligt samvete och tänker att jag bara är lat och att det bara är att ta mig i kragen. Återstår att se vilken del jag lyssnar på i slutändan, men överlag känner jag mig rätt urvriden på alla fronter just nu. Försöker skapa små stunder för återhämtning här och där men det är som att det aldrig räcker. Och när jag väl har tid att återhämta mig har jag svårt att slappna av för att det känns som att jag borde använda tiden till att träna 🙄 Vi ska ha vårt sista bröllopsfirande (av 4 😅) på lördag och har av den anledningen familj här på besök från imorgon till på tisdag nästa vecka, så eventuellt låter jag energin gå till det och satsar på någon slags omstart i början av nästa vecka.
Jag tänker att en veckas uppehåll inte ens behöver betyda en ”omstart” utan bara att man vilat något mer än vanligt :)

Jag tänker att en veckas uppehåll inte ens behöver betyda en ”omstart” utan bara att man vilat något mer än vanligt :)
Nej, det har du så klart alldeles rätt i! Nu lär det väl bli närmare två veckors vila totalt i och för sig, men oavsett vilket är det ju verkligen ingen stor grej. Jag menade "omstart" mentalt, inte fysiskt, men det framgick ju verkligen inte av mitt inlägg ser jag :angel:

Nej, det har du så klart alldeles rätt i! Nu lär det väl bli närmare två veckors vila totalt i och för sig, men oavsett vilket är det ju verkligen ingen stor grej. Jag menade "omstart" mentalt, inte fysiskt, men det framgick ju verkligen inte av mitt inlägg ser jag :angel:

Helt rätt, två veckor är ju ingenting i det stora hela :heart
Minns min stress när jag inte tränade på tre veckor, men om något kom jag tillbaka lika stark men ännu mer pepp :)

Här blir det vilodag idag, kroppen fick bestämma. Men det är väl under vila muskler byggs :D

Jag tänkte även mentalt :) att man inte måste ”börja om igen” bara för att kan haft lite längre uppehåll.

Tänker lite som när man (läs: jag) misslyckas med matrutinerna, då måste jag inte börja om utan ”bara” fortsätta. För mig är det mycket jobbigare att starta igen jämfört med att återuppta något, men det är säkert olika för olika personer också såklart.

För några år sedan kunde jag inte göra en enda utan att stå på knä. Fick då tips att göra armhävningar mot en bänk och blev då snabbt bättre på bara ett par månader. Vet inte om det kan vara någonting för dig.
Ja, det är inga problem! Igår gjorde jag med händerna på en 15 cm upphöjning och då går det, men inte på golvet. Så störigt 😁

Sällar mig till skaran som inte klarar armhävningar, i min ungdom klarade jag 30 stycken i rad på en minut, på tå, men nu klarar jag ingen.. Ålder eller svaghet.

Försöker lära mig chaturanga på yogan, att sänka mig ner till ungefär som plankposition/armhävning men hålla händer precis intill kroppen och aktivera andra muskler än i armhävningar och stå på tå och händer bara några centimeter från golvet och hålla där. Sjukt svårt.

Och att sitta i lotusställning och lyfta upp mig själv med bara armarna så att jag hänger och gungar ovanför mattan. Börjar gå bra när jag sitter i lotus upprätt, där klarar jag flera gånger i rad men vill bli uthålligare och lyfta längre tid. Men när jag ska luta hela mitt bäcken och kropp bakåt och lyfta därifrån går jag bet, det är lika omöjligt att lyfta mig själv som en 100 kg skivstång, fast jag inte väger 100 kg.

Antar att jag bara är otränad men jag kunde ju förr!

Mitt bästa tips för att bli bättre på armhävningar är att (om man vill komma förbi att göra på knäna) göra nervägen på tå och uppvägen på knäna. Då får man en tyngre excentrisk fas och får därmed en bra träningseffekt.

Jag kan göra någon eller några på tå nu men det är inte vackert :p Behöver mer generell styrka och inte minst bålstyrka tror jag. Har kunnat göra tio strikta för några år sen, innan graviditeter.

Då är det du och jag @Mineur som har genetiken (? 🤔) för armhävningar.. 🤪
Iaf innan kraschen hade jag inga problem och gjorde lätt ganska många, förhoppningsvis kommer jag dit igen, tar tid att bygga upp trasig axel.. Men jag kan iaf göra mot bänk! 😃

Jag lärde mig göra armhävningar på tå i våras och nu kan jag göra ett par set. Lyssnade på någon podd där de rekommenderade att man alltid gjorde på tå men mot en vägg, bänk osv allt eftersom man blev starkare. Minns inte exakt men de menade på att om man alltid gjorde på tå så övade man på att orka hålla den raka kroppen och vänja in rörelsen med kroppen. 🙂 För mig gick det ganska fort när jag började köra på det sättet istället för att nöta på knäna.

Jag lärde mig göra armhävningar på tå i våras och nu kan jag göra ett par set. Lyssnade på någon podd där de rekommenderade att man alltid gjorde på tå men mot en vägg, bänk osv allt eftersom man blev starkare. Minns inte exakt men de menade på att om man alltid gjorde på tå så övade man på att orka hålla den raka kroppen och vänja in rörelsen med kroppen. 🙂 För mig gick det ganska fort när jag började köra på det sättet istället för att nöta på knäna.
Jag har hört samma, sen kör jag ändå på knä under passen ibland beroende på hur blocken ser ut. Min ena sjukgymnast sa dock att han tycker det är bättre man gör på knä för många har dålig position i början när man gör på tå även om man gör mot något upphöjt. Men han sa också att min axel alltid kommer krångla så vill inte ta honom på för stort allvar ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
35 36 37
Svar
738
· Visningar
21 796
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 994
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 980
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 051
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025